Plukschuim fotokoffer slecht voor coating ?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-01 10:48
Omdat ik nogal wat veranderd heb aan mijn uitrusting vond ik dat er maar eens nieuw schuim moest komen voor in mijn (vanguard-)koffer.

Op zoek naar een winkel om dat aan te schaffen kwam ik op astroforum.nl terecht. Daar waarschuwde iemand dat van het schuim gassen vrijkomen die slecht zijn voor de coating. Nu gaat het daar natuurlijk over telescopen, maar voor lenzen geldt misschien wel hetzelfde ?

Ik heb hier verder nooit wat over gehoord of gelezen en kan noch op GoT, noch op Google (in 't Engels en Nederlands) hier ook maar iets over vinden. Heeft iemand hier er weleens over gehoord of spoort die kerel op astroforum.nl niet helemaal ?

Verwijderd

Of de gasproductie schadelijk is voor de coating op lenzen of filters weet ik niet, feit is dat zgn. gesloten cel schuim gasproductie kent. Ik heb het vermoeden dat het schuim in je koffer 'open cel' is, in verband met de samendrukbaarheid. Het is flexibel, in tegenstelling tot gesloten cel schuim, dat moeilijk samendrukbaar is.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:06

YellowCube

Wait...what?

vind het wel een apart verhaal.
Over wat voor 'n termijn praten we dan, m.a.w. hoe lang moet een lens in een koffer (en gas) liggen voordat de coating zodanig beschadigd is dat je het gaat merken? De (opgedampte) coatings op lenzen kunnen vaak wel een stootje hebben.

Verder kan ik me voorstellen dat dit soort verhalen misschien belangrijk zijn in de wereld van ubergevoelige optieken, maar voor cameralenzen?

[ Voor 21% gewijzigd door YellowCube op 26-11-2006 19:30 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-01 10:48
@Henkert:
Het schuim dat ik er nu in heb is in ieder geval eenvoudig samendrukbaar, dus dat zal open cel schuim zijn. Is daar helemaal geen sprake van gasproductie ?

@YellowCube:
Ik heb er ook geen idee van om wat voor een termijn het gaat. En misschien speelt het inderdaad bij cameralenzen helemaal geen rol, maar ik had hoop dat er hier iemand weleens van gehoord had.

Verwijderd

Dit verhaal is wat ik geleerd heb bij een cursus geveltechniek. Schuimrubberband wordt in een voeg gedrukt (als 'stop' voor de kitlaag), waarna de kit aangebracht kan worden. Bij gesloten cel schuimband moet ong. 45 minuten gewacht worden. Anders kan het ontstane gas belletjes (=kwaliteitsverlies) veroorzaken in de kit.
Bij open cel (=eenvoudig samendrukbaar) werd deze voorzorgmaatregel niet vernoemd, dwz. dus geen of nauwelijks gasproductie.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Ik heb tot nu toe eigenlijk altijd in mijn fotokoffers schuim gehad. En zover ik kan beoordelen heeft dat geen schade aan iets toe gebracht.

Wat bij mij wel tot schade geleid heefd zijn kleine doosjes waar ik maar zelden ik keek en het soms 50 jaar oude schuim aan het vergaan was. Dit heeft op sommige filters vlekken op glas en verf gemaakt.

Waardoor ik nu graag alleen schuim heb in koffers en doosjes waar ik vaak in kijk, daar ouder (30+ jaar) schuim soms kan vergaan tot een klef goedje.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Pagina: 1