Toon posts:

[FC6] Scherm blijft zwart na eerste boot

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na één aanvaring te veel met SLED 10.1, probeer ik over te stappen naar Fedora Core 6. U raadt het al, dit loopt ook van geen leien dakje. Het probleem:
  • Installatie uitgevoerd vanaf DVD, standaard GNOME-installatie met extraatjes als een media player ed
  • Reboot, in GRUB gekozen voor FC6
  • "Eerste keer"-wizard gevolgd, alles ingesteld, klaar voor doorstart...
En dan, niets! Het scherm blijft gewoon zwart. Mijn eerste gok is een probleem met X of een videodriver. Gebruikte kaart is een Radeon 9200. Driver-update lijkt me mogelijk vanaf cd, alhoewel ik die niet zag staan? Enige vereiste is dat ie moet samenwerken met compiz en AIXGL...

Kan iemand me zeggen wat nu te doen?

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Kun je wel op een console komen? (b.v. door ctrl-alt-f1) Zo ja log in als root en kijk dan eens in je /var/log/Xorg.0.log voor errors. (EE)

Het kan ook zijn dat je monitor niet wordt herkend. Probeer met "system-config-display --reconfig" een nieuwe xorg.conf aan te maken.

Extra drivers zijn niet nodig voor een ati radeon 9200, met de opensource 'radeon' driver werkt aiglx zelfs. (ook al is het niet super snel)

Ter vergelijking hieronder mijn xorg.conf voor een pc met een radeon 9200
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
# Xorg configuration created by system-config-display

Section "ServerLayout"
        Identifier     "Default Layout"
        Screen      0  "Screen0" 0 0
        InputDevice    "Keyboard0" "CoreKeyboard"
EndSection

Section "InputDevice"
        Identifier  "Keyboard0"
        Driver      "kbd"
        Option      "XkbModel" "pc105"
        Option      "XkbLayout" "us"
EndSection

Section "Device"
        Identifier  "Videocard0"
        Driver      "radeon"
EndSection

Section "Screen"
        Identifier "Screen0"
        Device     "Videocard0"
        DefaultDepth     24
        SubSection "Display"
                Viewport   0 0
                Depth     24
        EndSubSection
EndSection

Verwijderd

Topicstarter
A_L schreef op zondag 26 november 2006 @ 16:37:
Kun je wel op een console komen? (b.v. door ctrl-alt-f1) Zo ja log in als root en kijk dan eens in je /var/log/Xorg.0.log voor errors. (EE)
Neen, dat lukt me ook niet. Heb ondertussen al eens "installatie bijwerken" vanaf de dvd uitgevoerd, maar hielp ook niets. Best wel gek: er is beeld tot het moment dat ik moet inloggen. Heel het grafische jasje voor init wordt dus wel mooi weergegeven, dan komt er een console-achtige vraag tot login, en dan wordt ie zwart. De tijd om mijn login te typen is veel te kort, maar ik vind het sowieso al gek dat daar geen grafische schil rond zit.

• A_L
  • Niet online

A_L

Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 16:47:Best wel gek: er is beeld tot het moment dat ik moet inloggen. Heel het grafische jasje voor init wordt dus wel mooi weergegeven, dan komt er een console-achtige vraag tot login, en dan wordt ie zwart. De tijd om mijn login te typen is veel te kort, maar ik vind het sowieso al gek dat daar geen grafische schil rond zit.
De grafische schil komt direct daarna. Op zich is het niet vreemd dat ie dan stopt. Voor de installatie wordt waarschijnlijk de vesa-driver gebruikt en bij gdm (grafische inlog scherm) wordt de uiteindelijke Xorg configuratie gebruikt.

Start eens in runlevel 3 (in Grub op 'a' drukken om 'kernel arguments te editten' oid.)en vervander de regel van zoiets:
code:
1
ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00 rhgb quiet

in
code:
1
ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00 3

dus de laatste 2 parameters vervangen door een 3. Daarna een enter en je zou in runlevel 3 moet starten (i.p.v. de standaard runlevel 5 die incl. X is)

Nu zou je wel gewoon op de console moeten kunnen inloggen. Probeer dan de punten uit de vorige post.

Verwijderd

Topicstarter
Wel, dat lukt dan al wel. Gigantische output weliswaar, maar geen EE's voor zover dat ik nu kan zien. Mijn excuses voor dit snelle ge-post, moet even weg :)

Edit: die reconfig draait het blijkbaar weer in de soep, scherm wordt weer zwart.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2006 19:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk hier en daar dat er in Xorg.conf ook een sectie "monitor" moet staan. In mijn conf vind ik alleen Serverlayout, Inputdevice, Device and screen. Kan het zijn dat dit voor het probleem zorgt? Op de achterkant staat er alleen maar "A150X1", verdere identificatie is nogal moeilijk, er staat voor de rest geen merk op. Dat maakt het toevoegen van de vertical refreshrate ed alleen maar moeilijker :s

Edit: excuses voor de kick. Ben er niet zo bij, beetje moe. Had dus edit van vorige post moeten wezen

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2006 21:58 ]

• A_L
  • Niet online

A_L

Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 21:58:
Ik merk hier en daar dat er in Xorg.conf ook een sectie "monitor" moet staan. In mijn conf vind ik alleen Serverlayout, Inputdevice, Device and screen. Kan het zijn dat dit voor het probleem zorgt?
Ja en nee. De in deze versie van Fedora moet de x-server deze zelf detecteren. Zie gedeelte 18. X Windows System (Graphics) in de release-notes.
Op de achterkant staat er alleen maar "A150X1", verdere identificatie is nogal moeilijk, er staat voor de rest geen merk op. Dat maakt het toevoegen van de vertical refreshrate ed alleen maar moeilijker :s
Probeer eerst eens een 'yum update' te doen om de nieuwste xorg-x11 pakketten op te halen. Kun je evt. ook ergens je Xorg.0.log neer zetten? D'r zou wat over je monitor moeten instaan bij DDC over Modeline 's in moeten staan.
Edit: die reconfig draait het blijkbaar weer in de soep, scherm wordt weer zwart.
Je kunt het ook zonder UI draaien dmv de -noui parameter (dacht ik de precieze syntax moet je even bekijken met --help)

[ Voor 0% gewijzigd door A_L op 03-12-2006 16:09 . Reden: url typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze mijn Xorg.0.log : klikkerdeklik

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

hmm, klinkt als zelfde issue wat ik met élke suse versie heb (behalve de live-eval schijfjes.)

Ik gebruik een oude 15" crt bak van tulip. Tijdens de installatie gewoon beeld, maar bij 1e start geen beeld. Blijkt dat suse de horizontale én verticale freq's net ietsje te hoog zet.
De live-eval's hebben daar helemaal geen last van.....

wat je het beste kunt doen is dit: Laat je pc opstarten van een (suse) live eval schijfje, kijk welke freq's er worden gebruikt en pas daarna de xorg.conf op de hd aan.
Ff herstarten en dan zou je beeld moeten krijgen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• A_L
  • Niet online

A_L

Dat zou je kunnen doen als 'workaround'. Tijdens de installatie wordt er waarschijnlijk een fail-safe mode gebruikt.

Misschien ook wel handig om een bug te posten in bugzilla. Bij de package 'xorg-x11' staan meer bugs over 'geen beeld krijgen'. Als je een nieuwe bug post met wat voor kaart en monitor je hebt en je verhaal + xorg.0.log als attachment, heb je kans dat het gefixed wordt. Volgens je log heb je een CMO (Chi Mei Optoelectronics?!) A150X1.

Verwijderd

Topicstarter
"yum upgrade" gaf een ietwat gek resultaat. Na de kleine update van 366 MB staan er plots 2 FC6's in mijn GRUB. Op zich niet zo erg, ware het niet dat degene met de nieuwste versienummer plots een fout over een USB-apparaat geeft. Hij start wel verder op, maar geen verbetering: geen X te zien

Verwijderd

Topicstarter
Even een update van de situatie, want nu zie ik de logica er niet meer van in... Ik gebruik nu deze xorg.conf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
# Xorg configuration created by pyxf86config

Section "ServerLayout"
    Identifier     "Default Layout"
    Screen      0  "Screen0" 0 0
    InputDevice    "Keyboard0" "CoreKeyboard"
EndSection

Section "Files"
    FontPath    "unix/:7100"
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier   "Monitor0"
    VendorName   "Monitor Vendor"
    ModelName    "Monitor Model"
    HorizSync 28-65 
    VertRefresh 55-75 
    Option "dpms"
EndSection

Section "InputDevice"
    Identifier  "Keyboard0"
    Driver      "kbd"
    Option      "XkbModel" "pc105"
    Option      "XkbLayout" "be"
EndSection

Section "Device"
    Identifier  "Videocard0"
    Driver      "vesa"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier "Screen0"
    Device     "Videocard0"
    DefaultDepth     24
    SubSection "Display"
        Viewport   0 0
        Depth     24
        Modes    "1024*768"
    EndSubSection
EndSection

Als ik de vesa-driver gebruik, krijg ik een "out of range"-error. Ik heb de specs van een CMV 1512 opgezocht (een kloon van mijn CMO a150x1) en heb daar de waarden uitgehaald. Bij de radeon-driver krijg ik gewoon dat zwarte scherm en loopt mijn systeem vast.

Nu heb ik zojuist de CRT-bak van mijn vader zijn werk aangesloten, en daar werkt alles wel, met bovenstaande xorg.conf en de vesa-driver. Met de radeon krijg ik hetzelfde resultaat als met mijn TFT.

Bijkomend probleem: ik heb het log nog eens bekeken na gebruik van de vesa-driver op mijn TFT. Dan staat er ergens een error over het feit dat "screen0 not DRI compatible" is. Volgens Google heeft dit wat te maken met AIXGL, en laat dat nu net de reden zijn waarom ik voor Fedora gekozen heb. Mijn radeon 9200 zou "out of the box" hiermee moeten werken, of mag ik nu toch het tegendeel beginnen te vermoeden?

• A_L
  • Niet online

A_L

Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 18:56:
Als ik de vesa-driver gebruik, krijg ik een "out of range"-error. Ik heb de specs van een CMV 1512 opgezocht (een kloon van mijn CMO a150x1) en heb daar de waarden uitgehaald.
Dan lijkt het toch of de waarden niet goed zijn. Misschien is het handig om de methode van bartgrefte te proberen. Als je tijdens de (grafische) installatie wel beeld had, kun je de grafische installatie starten, en dan switchen naar een console (ctrl-alt-f2). Daar kun je bisschien uit je Xorg-log-file frequenties halen. (de logfile wordt volgens mij ergens in /temp/ramfs/...... geplaatst.)
Bij de radeon-driver krijg ik gewoon dat zwarte scherm en loopt mijn systeem vast.
Helemaal vast? Kun je niet meer door een ctrl-alt-backspace terug komen om door ctrl-alt-f1 naar een terminal?
Nu heb ik zojuist de CRT-bak van mijn vader zijn werk aangesloten, en daar werkt alles wel, met bovenstaande xorg.conf en de vesa-driver. Met de radeon krijg ik hetzelfde resultaat als met mijn TFT.

Bijkomend probleem: ik heb het log nog eens bekeken na gebruik van de vesa-driver op mijn TFT. Dan staat er ergens een error over het feit dat "screen0 not DRI compatible" is. Volgens Google heeft dit wat te maken met AIXGL, en laat dat nu net de reden zijn waarom ik voor Fedora gekozen heb. Mijn radeon 9200 zou "out of the box" hiermee moeten werken, of mag ik nu toch het tegendeel beginnen te vermoeden?
Nee niet echt. Volgens mij ondersteund de vesa-driver helemaal geen DRI.

Wat voor uitgangen heb je allemaal op die kaart? Vga + dvi-i + tv-out? Krijg je op de andere uitgangen ook beeld?
Pagina: 1