Toon posts:

dubbele bekabeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een toepassing heb ik ongeveer de volgende netwerk constructie

Apparaat A -- Switch A ------- 100 m utp --------- Switch B -- Apparaat B

Bij switch A zitten nog wat PCs en laptops die met Apparaat A moeten kunnen communiceren.
Hetzelfde voor switch B, hier zitten nog wat laptops om met Apparaat B te kunnen praten.

Echter het allerbelangrijkste is dat Apparaat A en B met elkaar kunnen blijven communiceren. Dit mag eigenlijk nooit uitvallen. Daarvoor zijn bijv. alle switches al voorzien van een noodstroom e.d. Op dit moment is dus de zwakke schakel in het geheel de 100 m utp kabel.

Kan ik deze kabel zonder problemen (communicatiestoringen etc.) dubbel uitvoeren? Zodat er dus eigenlijk altijd over twee kabels gecommuniceerd wordt. Valt er één weg, dan zou ik de andere nog over hebben.

Iemand een idee?

D

Verwijderd

Dat ligt eraan of je switches spanning-tree ondersteunen. Als dat niet het geval is krijg je een loop en dat gaat fout!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat voor switches? Kijk eens naar broadcast storms en (bijv.) het spanning tree protocol.

Edit: zegt spuit11.

[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 26-11-2006 15:01 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-03 16:09

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 14:56:
Op dit moment is dus de zwakke schakel in het geheel de 100 m utp kabel.
Vergeet ook de aansluiting tussen beide switches en de apparaten niet. Als dit nu ook een single UTP kabel is, is deze connnectie ook een SPOF.

Ik weet niet wat voor apparaten het zijn, maar zijn deze niet uit te rusten met een extra NIC die je aan kunt sluiten op een andere switchpoort (via een Etherchannel)? Nog mooier is om deze extra NIC aan te sluiten op extra switches, om ervoor te zorgen dat ook de switches geen SPOF vormen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:50
Als je dan toch bezig bent: Leg ze fysiek via een andere route, mocht er wat gebeuren, denk aan gaten boren door kabels e.d. is de kans dat je er 2 tegelijk hebt erg minimaal. Verder is het in geval van onderhoud handig dat je verbinding in stand blijft terwijl je bijvoorbeeld kabels gaat verleggen.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Op 3com switches heet het Resilience geloof ik, Ik weet niet wat voor switches jij hebt en of ze manageable zijn, maar zoek eens naar zoiets ;)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Pagina: 1