[vista] bootproblemen met nieuw geheugen, onder XP niet

Pagina: 1
Acties:

• damen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11-2006
Hallo,

Ik heb voor m'n vista systeem 1gb nieuw geheugen gekocht en bij de 512Mb die ik al had in m'n computer gezet. Onder windows XP loopt het allemaal als een tierelier, geen enkel probleem en hij geeft netjes aan dat ik 1,5 Gb geheugen heb.

Zodra ik echter Vista wil booten loopt hij tijdens het opstarten vast.

Ik heb de volgende dingen al geprobeerd:
  • Memory check die bij vista erbij zit, alles is daarbij 100% in orde
  • Vista in Safe mode geboot, geen probleem
  • Oude geheugen eruit en met m'n nieuwe 1GB geboot, vista boot zonder problemen
technische data:
nieuwe 1Gb is van Infinion, DDR400
oude 512Mb is van VData, DDR400

Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Alvast bedankt!

Groeten, Martijn

Diplomacy is the ability to tell a person to go to hell in such a way, that he looks forward to the trip<br>Gentoo 1.4 - Gnome 2.3.3 @ Athlon 800, 256Mb, 80Gb

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-03 14:02

Elektronicanet

Leds do it!

Zou je het eens met Memtest86 kunnen testen om echt zeker te zijn dat het geheugen niet kapot is?
Het hoeft maar een klein foutje te zijn, waar XP toevallig geen last van heeft, maar Vista net wel... Heb je verder geen stabiliteitsproblemen?

[ Voor 43% gewijzigd door Elektronicanet op 27-11-2006 13:14 ]

Nederlander in België

• TommyCP
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-08-2025
Ik zat te denken aan een iets te laag geheugenvoltage, maar vond dat de meeste Infineon 512 MB DIMM's voldoende hebben aan 2.5V, het standaardvoltage voor DDR SDRAM. Desondanks zou je kunnen proberen om het voltage in de BIOS met een tiende te verhogen naar 2.6V (wat niet schadelijk is).

Edit: Oeps, je Infineon DIMM is 1GB i.p.v. 512 MB. Maakt niet uit, daar geldt hetzelfde voor (2.5V is voldoende).

[ Voor 16% gewijzigd door TommyCP op 27-11-2006 13:31 ]

>>>insert witty remark here<<<

• damen
Hi,

Bedankt voor de tips, ik ga het even uitproberen...

Diplomacy is the ability to tell a person to go to hell in such a way, that he looks forward to the trip<br>Gentoo 1.4 - Gnome 2.3.3 @ Athlon 800, 256Mb, 80Gb

• spil
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09-2025
damen schreef op maandag 27 november 2006 @ 15:04:
Hi,

Bedankt voor de tips, ik ga het even uitproberen...
Probeer ook de volgorde van de DIMMs te veranderen (slot 0 de oudste en de andere in 1 en 2). Vroeger had je iig moederborden die de mogelijkheden van het geheugen alleen uit DIMM-slot 0 lazen en het dan op alle slots toepaste. Als de timings van de modules dan verschillen heb je problemen.

Homeserver specs: Dell Latitude D400 / 1GB mem / 160GB Seagate 5400.3 2.5" / 3Com 3c575 Cardbus NIC / Atheros AR5413 hostapd WLAN / FreeBSD 7.2

• damen
Hi,

Ik heb memtest laten draaien en die geeft geen centje pijn aan... ook verschillende slots geprobeerd, helaas zonder resultaat. Toen ik net vista nog een keer probeerde te booten bleef ie midden in het laden (knight rider balkje) hangen en kreeg ik een berg gekraak uit m'n speakers.... allemaal heel raar.

Kan het eraan liggen dat de ene van VData is en de ander van Infinion? Maar als die niet met elkaar zouden werken zou toch het hele system problemen krijgen, of niet?

grt, Martijn

Pagina: 1