Netwerkactiviteit bekijken en beheren

Pagina: 1
Acties:
  • 559 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOnTEuR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04-2011

mOnTEuR

Just p00p!

Topicstarter
Mijn vriendin zit momenteel in een studentenhuis in Kopenhagen, er is hier in elke kamer een UTP aansluiting waarmee zij direct op internet kan. De huisregels zeggen dat er alleen 's nachts gedownload mag worden, echter sinds een paar weken is het internet zo langzaam en heb ik het gevoel dat iemand constant aan het down/up loaden is. Dit is al een aantal keer gemeld aan de netwerkbeheerder (de school) maar deze doen er niets aan. Ik wilde graag zelf kijken wat ik eraan kon doen en of ik eventueel een dader kan opsporen.

Ik heb met de "Advanced IP Scanner" het netwerk gescant op IP-adressen en ben inderdaad een aantal clients tegen gekomen. Één van deze clients is al een aantal dagen constant online, dus ik verdenk deze ervan te downloaden. Echter om het zeker te weten vroeg ik mij af of ik op één of andere manier kan kijken wat de activiteit van deze client is, is dit mogelijk en zo ja met welk programma?

Als ik er zeker van ben dat dit deze client is, dan wil ik graag op één of andere manier hem of haar laten weten dat dit niet de bedoeling is, door een mededeling te sturen (ik heb net send al geprobeerd, maar deze komt niet aan), is hier ook nog software voor of een manier om dit te doen?
Nog mooier zou zijn als ik zijn of haar download programma kon uitschakelen van afstand. Is dit mogelijk en zo ja met welke software?

Het probleem is dat ik niet weet wie het is en dus geen software op zijn of haar computer kan installeren (dus geen netbus of een trojan o.i.d.)

Ik weet niet of dit wel 100% legaal is, maar het is erg vervelend dat door 1 persoon een heel studenten huis nu langzaam internet heeft dus ik hoop op jullie steun! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-02 16:23
volgens mij is het enige dat zou werken een 'Man In The Middle Attack' en betwijfel of dat legaal is aangezien je dan niet alleen de hoeveelheid data zou kunnen meten maar de data ook zou kunnen bekijken. Je zou nog altijd de netwerkbeheerder kunnen vragen of er geen QoS functie op de switch/router zit binnen de studentenflat.

[ Voor 6% gewijzigd door densoN op 26-11-2006 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 19:09
Is er geen programma wat bijhoudt hoe snel het internet is en een programma wat ziet welke pc's online zijn? Als je die gegevens naast elkaar legt zal je vanzelf zien welke PC dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Met een beetje intelligente switch (zoals een cisco) kan je dit via snmp laten rapporteren (of natuurlijk zelf browsen in de IOS)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

is niet jou taak. dus de enige manier om erachter te komen is de boel te hacken of om de boel te leiden door een door jou beheerde "ISA achtige" server die het network monitored.

maar dat lijkt me niet de bedoeling. kortom leg het voor aan de beheerder, als hij nee zegt is het gewoon jammer, neem je anders toch een eigen verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-02 16:23
djluc schreef op zondag 26 november 2006 @ 12:47:
Is er geen programma wat bijhoudt hoe snel het internet is en een programma wat ziet welke pc's online zijn? Als je die gegevens naast elkaar legt zal je vanzelf zien welke PC dit doet.
De snelheid van internet kan je gewoon op speedtest.bbned.nl meten. Welke pc's online zijn kan je bekijken vanuit het koppelpunt (router/switch/server)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOnTEuR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04-2011

mOnTEuR

Just p00p!

Topicstarter
djluc schreef op zondag 26 november 2006 @ 12:47:
Download is normaal rond 5/6 mbit hier, alleen nu dus slechts 300/400 kbit, upload is van 1 mbit naar 100 kbit gegaan. Ik kan ook zien welke PC's er online zijn, alleen dus niet hoeveel bandbreedte zij gebruiken, als ik dat wist was ik al een heel stuk verder. Weet iemand software die dit kan meten (zonder in de switch/router te moeten gaan) ?
Mishmash schreef op zondag 26 november 2006 @ 12:50:
Met een beetje intelligente switch (zoals een cisco) kan je dit via snmp laten rapporteren (of natuurlijk zelf browsen in de IOS)...
Ik kan helaas dus niet bij de switch/router, lijkt mij ook niet de bedoeling dat iedereen daar zomaar bij kan.
Anoniem: 151099 schreef op zondag 26 november 2006 @ 12:50:
is niet jou taak. dus de enige manier om erachter te komen is de boel te hacken of om de boel te leiden door een door jou beheerde "ISA achtige" server die het network monitored.

maar dat lijkt me niet de bedoeling. kortom leg het voor aan de beheerder, als hij nee zegt is het gewoon jammer, neem je anders toch een eigen verbinding.
Hacken lijkt mij geen optie, dan had ik hier niet om hulp hoeven vragen denk ik ;)
Heb ik voor de "ISA achtige" manier geen toegang nodig tot de router?

Helaas is het hier niet mogelijk om een eigen verbinding te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Nogmaals een melding maken van het probleem, en vervolgens een week later dagelijks de beheerder bellen wat de status is.

Afhankelijk van de gebruikte hardware kan de beheerder vrij eenvoudig zien wat er aan de hand is op het lan.

Meer opties heb je niet.
(technisch wel, maar dan ga je je op een niet toegestaan vlak begeven.)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 19:09
mOnTEuR schreef op zondag 26 november 2006 @ 13:33:
[...]
Download is normaal rond 5/6 mbit hier, alleen nu dus slechts 300/400 kbit, upload is van 1 mbit naar 100 kbit gegaan. Ik kan ook zien welke PC's er online zijn, alleen dus niet hoeveel bandbreedte zij gebruiken, als ik dat wist was ik al een heel stuk verder. Weet iemand software die dit kan meten (zonder in de switch/router te moeten gaan) ?
[...]
Zo kan je er wel achter komen. Als je nou bijvoorbeeld een grafiekje maakt van de snelheid beschikbaar op jouw pc. Dan zie je wanneer deze omlaag gaat. Vervolgens kijk je welke PC's er online zijn. Je zult vanzelf zien dat 1 pc er altijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad zoiets, als soms andere PC's (overdag) uit staan dan.

Alle andere manieren die er zijn komen neer op
• genoeg rechten hebben op de switch,
• "hacken",
• of zorgen dat de juiste mensen er achter aan gaan.

Technisch zijn er best mogelijkheden, maar die zal je hier niet krijgen als het goed is. Die zijn voorbehouden aan de mensen die het ook mogen en al zouden moeten weten (de beheerder) ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
mss is die persoon niet bewust de lijn aan 't dicht trekken, maar maakt zijn/haar pc nu deel uit van een botnet ofzo ?

of meerdere pc's die mss geinfecteerd zijn door troep en daarmee de beschikbare snelheden goed bezetten.

als de beheerder het wilt nakijken: bandwidth limiter kan met linux (grote downloads automatisch of limiteren door de dag)

als ie een goede router/switch heeft tussen zitten kan ie zelf ook zien welke host op welke poorten serieus traffiek aan't genereren is.

Maar mss is de makkelijkste oplossing nog simpelweg het met de medebewoners proberen uit te praten ?

gewoon vragen aan de anderen of ook zij dat gemerkt hebben ?
en/of zij mss weten waardoor het komt ?
mss biecht iemand het wel op ?

en mss eens voorstellen dat ze allemaal effe ne scan doen met een goed anti-virus en anti-spyware programma...
(ps: als ze willen meewerken kan er op elke pc netlimiter 2 geinstalleerd orden - die heeft ook een mogelijheid om via 't netwerk geadministreerd te worden ...
Pagina: 1