ReactOS

Pagina: 1
Acties:
  • 884 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wouter7
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08-2022

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
ReactOS is al een paar keer genoemd op GoT en daarom vraag ik jullie mening. Voor al de mensen die het nog niet kennen:
ReactOS is een OS die een kopie is van de bekende windows NT maar gemaakt door vrijwilligers en dus niet door onze vriend Bill. Ze gebruiken dezelfde lay-out, zelfde file system(FAT) en vele EXE's werken er ook op zonder probleem. Deze OS is legaal en kost niets.
site: www.reactOS.com
Foto:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/ReactOS_0.3.png

Wie van jullie heeft het al geïnstaleerd? Is het aan te raden? Veel bugs?

Jullie mening gevraagd >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Wouter7 op 26-11-2006 10:41 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:26
Eens in Vmware mee gaan spelen, volgens mij gebruiken ze bepaalde delen van wine.

|>

• Wouter7

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
jep klopt, is een samengang van allemaal gratis software. inclusief wine.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:59
Een paar jaar geleden heb ik het eens geinstalleerd maar toen zat er nog geen netwerk ondersteuning in. Ik weet niet hoe dit nu zit maar zonder netwerkondersteuning is het al een stuk minder interessant.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Misschien dat dit handig is, staan ook comments onderaan. Verder zou ik het plaatje in de TS even resizen, en eens wat googlen ;)

edit:

En ja, het is buggy. Het is leuk om wat mee te klooien, maar installeer het aub niet als main OS bij iemand die geen geld over heeft voor w2k ofzo.. :P

[ Voor 29% gewijzigd door TheZeroorez op 26-11-2006 10:18 ]

• Wouter7

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
GH45T schreef op zondag 26 november 2006 @ 10:15:
Een paar jaar geleden heb ik het eens geinstalleerd maar toen zat er nog geen netwerk ondersteuning in. Ik weet niet hoe dit nu zit maar zonder netwerkondersteuning is het al een stuk minder interessant.
voor hoever ik weet zit er al netwerk ondersteuning in in de 0.3 versie

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Netwerkondersteuning is behoorlijk: je kunt browsen, en shares mounten.
Grootse gemis is een printmogelijkheid IMHO.
Je kunt Reactos prima uitproberen in vmware, er is een complete kant-en-klare VM aanwezig: klik

Verwacht niet dat je MS office 2003 in al zijn glorie :X zal kunnen draaien, maar firefox, openoffice etc. kan prima.

• Wouter7

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
mijn VB 5.0 wilde niet instaleren, wel klote, iets van geen 32Bit programma ofzo

• simon
VB 5 is ook 16 bits volgens mij, kun je beter 6.0 installen.

|>

• Wouter7

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
AlterEgo schreef op zondag 26 november 2006 @ 10:23:
Netwerkondersteuning is behoorlijk: je kunt browsen, en shares mounten.
Grootse gemis is een printmogelijkheid IMHO.
Je kunt Reactos prima uitproberen in vmware, er is een complete kant-en-klare VM aanwezig: klik

Verwacht niet dat je MS office 2003 in al zijn glorie :X zal kunnen draaien, maar firefox, openoffice etc. kan prima.
http://www.reactos.org/me.../ros03_msoffice2k3_01.jpg

Office 2003 werkt wel

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Dat screenshot is alleen bewijs voor het kunnen draaien van de setup, niet Office 2003 zelf :P

0.0

• Wouter7

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
als het verder zou gevorderd zijn en vb niet om de 10 zou uitvallen, mijn VB programs niet willen uitvoeren, deftig netwerk willen leggen en niet trager werkt dan win95 dan zou ik het gebruiken maar nu tja }:O

wachten hé

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 22:18
Jeuh, nieuwe versie is uit!

meuktracker: ReactOS 0.3.1

Vind het een goede ontwikkeling, denk dat ik ze maar eens wat geld ga geven :) Zodat ik over 5 jaar over kan stappen.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ga em ook maar eens proberen, misschien is het leuk om een beetje meet te prutsen :)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Die naam 'ReactOS' is toeval of...?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Simon schreef op zondag 26 november 2006 @ 11:08:
VB 5 is ook 16 bits volgens mij, kun je beter 6.0 installen.
VB 5 is volledig 32-bits. Versie 4 verscheen zowel in een 16 als 32-bits uitvoering.

Ik heb ReactOS weleens op VMWare getest. Op zich een leuk idee, maar ik betwijfel of het ooit wat serieus gaat worden. Volgens mij staat het project op dit moment ook even stil omdat ze alle code moeten controleren i.v.m patenten e.d. Zie hier: http://www.reactos.org/wiki/index.php/Audit

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Noork schreef op maandag 12 maart 2007 @ 22:41:
Ik heb ReactOS weleens op VMWare getest. Op zich een leuk idee, maar ik betwijfel of het ooit wat serieus gaat worden. Volgens mij staat het project op dit moment ook even stil omdat ze alle code moeten controleren i.v.m patenten e.d. Zie hier: http://www.reactos.org/wiki/index.php/Audit
Ik heb wel het idee dat het wat serieus' gaat worden, al was het alleen maar omdat ze gebruik kunnen maken van hetgeen men binnen het Wine-project doet en omdat er blijkbaar voldoende mensen zijn die hebben gemaakt wat er nu staat. Een prestatie op zich en mijns inziens biedt dat ook voldoende hoop voor de toekomst :) . De ontwikkeling staat overigens helemaal niet stil, anders was bijvoorbeeld ReactOS 0.3.1 er niet geweest ;) .

Verwijderd

Ik vind het een zeer leuk initiatief, alleen zonde dat ze ook echt alles van Windows na moeten doen:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3b/Reactos_bsod.png
Staat die audit balk overigens niet al vele maanden op dezelfde stand? :/

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-01 16:25
Lijkt me zeer interresant, zal het zeker een keer gaan gebruiken als het iets stabieler is en beter ondersteund wordt. Hopelijk komt de ontwikkeling nu in een versneld tempo nadat er weer wat media aandacht is.

Is het nou ook mogelijk om hier redelijk op te gamen?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 02:27:
Ik vind het een zeer leuk initiatief, alleen zonde dat ze ook echt alles van Windows na moeten doen:
[afbeelding]
Staat die audit balk overigens niet al vele maanden op dezelfde stand? :/
Als je het doet, moet je het goed doen ;)

Verder is dat BSOD lekker herkenbaar zo. Het is zo vreemd om er ineens een paarse achtergrond met roze lettertjes van te maken. En een totaal andere crash reporter is ook niet te doen.

Verder:
Een korte samenvatting van de toekomstplannen voor ReactOS. Voor meer informatie, bezoek de ReactOS roadmap pagina.
Korte termijn plannen
De volgende uitgave zal 0.3.2 zijn. ReactOS 0.3.2 zal ongeveer twee maanden na 0.3.1 uitgegeven worden, en zal gebaseerd zijn op een werkende versie van de trunk.
Midden termijn plannen

De komende 0.4 uitgave series zullen in de alpha fase blijven, en 0.5 uitgave series zullen beta zijn, wat betekend dat het systeem geschikt is voor dagelijks gebruik.
Ik las ook ergens dat ze vanaf nu weer regelmatiger willen releasen (na een maand dus alweer).

Ook wel interessant natuurlijk: http://www.reactos.org/nl/about_roadmap.html

Als ik eens tijd heb ga ik trouwens eens wat klooien met een emuleer.

• XElD
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 02:27:
Idee is dat de overstap voor de Windows gebruiker minimaal is, dan moet je geen uitzonderingen gaan maken. Vervolgens, als het eenmaal werkt, kan je wel functionaliteit gaan toevoegen. Dus dat iets wel op ReactOS draait maar niet op Windows bijvoorbeeld.

Ik vind het een erg goed initiatief, want het is de beste mogelijkheid die bestaat om onder de "lock-in" van Windows uit te komen. Als AMD x86 processors mag bakken, dan mag ReactOS dit ook..

BTW stel nou dat ReactOS 1.0 je Windows spul sneller blijkt te draaien dan Windows, hoe gaaf zou dat zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door XElD op 13-03-2007 16:25 ]

• bazzs2001
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-01 07:16

bazzs2001

je moet knagen wat lekker is

GrooV schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 14:22:
Lijkt me zeer interresant, zal het zeker een keer gaan gebruiken als het iets stabieler is en beter ondersteund wordt. Hopelijk komt de ontwikkeling nu in een versneld tempo nadat er weer wat media aandacht is.

Is het nou ook mogelijk om hier redelijk op te gamen?
Theoretisch zouden alle drivers in de toekomst moeten werken, praktisch is dit nog ver weg.

Op FOSDEM was er een presentatie over ReactOS, door de project coordinator van dit project, maar hij draaide ReactOS ook slechts op een VM (en dan slechts voor de demonstratie), hij had wel moeite om het blauwe scherm te laten zien...

groeten

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik denk dat het zeker nuttig kan zijn. Hoewel het gebruik van ReactOS me niet echt bevalt, maar de licentie des te meer. Een Windows compatible systeem onder de GPL en GPL vergelijkbaren maakt het mogelijk voor andere NOS systemen de code te implementeren.

Zo was (is?) heel veel uit ReactOS gebaseerd op Wine, het is natuurlijk mooi om een team op te zetten wat streeft naar complete compatibiliteit (wat nooit zal lukken), waaruit (bijv) Linux distro's daar weer de informatie uit kunnen putten :)

• Harm
  • Niet online
bazzs2001 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 16:37:
Op FOSDEM was er een presentatie over ReactOS, door de project coordinator van dit project, maar hij draaide ReactOS ook slechts op een VM (en dan slechts voor de demonstratie), hij had wel moeite om het blauwe scherm te laten zien...
Dat ReactOS in een VM gedraaid werd zal er wel mee te maken hebben dat het OS op dit moment nog superweinig hardware ondersteunt. Dan is het gemakkelijker alleen de drivers voor virtuele hardware (qemu, vmware, microsoft et cetera) te ontwikkelen en mee te leveren dan die van vele duizenden andere stukken hardware.
mithras schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 16:52:
Zo was (is?) heel veel uit ReactOS gebaseerd op Wine, het is natuurlijk mooi om een team op te zetten wat streeft naar complete compatibiliteit (wat nooit zal lukken), waaruit (bijv) Linux distro's daar weer de informatie uit kunnen putten :)
ReactOS implementeert inderdaad veel Wine-code, zodat allerlei Windows-functies relatief eenvoudig aan de praat gebracht kunnen worden.

• bazzs2001

bazzs2001

Harm schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 19:13:
[...]
Dat ReactOS in een VM gedraaid werd zal er wel mee te maken hebben dat het OS op dit moment nog superweinig hardware ondersteunt. Dan is het gemakkelijker alleen de drivers voor virtuele hardware (qemu, vmware, microsoft et cetera) te ontwikkelen en mee te leveren dan die van vele duizenden andere stukken hardware.
Dat neem ik ook aan, maar zelfs als het (voorlopig) alleen mogelijk is om in een VM te draaien is het nuttig om te gebruiken in combinatie met qemu, vmware of iets anders vanaf een non-windows OS om zo toch windows-only software te draaien zonder een licentie of iets te hoeven kopen...

groeten

• simon
Bij mij crasht de Firefox install... :? Terwijl je die vanuit 't start menu draait

|>

• Harm
  • Niet online
bazzs2001 schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 09:13:
[...]

Dat neem ik ook aan, maar zelfs als het (voorlopig) alleen mogelijk is om in een VM te draaien is het nuttig om te gebruiken in combinatie met qemu, vmware of iets anders vanaf een non-windows OS om zo toch windows-only software te draaien zonder een licentie of iets te hoeven kopen...
Jazeker! Het zou enorm schelen als het gewoon mogelijk is Windows-programma's te draaien in een al dan niet virtuele omgeving zonder dat je hoeft te beschikken over een Windows-installatie. Mijn voorkeur gaat er dan naar uit om dat te kunnen doen met behulp van vrije software, dus zowel met Wine als met ReactOS ben ik erg blij. Met die laatste zelfs met name, omdat die het ook mogelijk maakt om gewone Windows-installaties te vervangen - op den duur, that is.
Simon schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 09:24:
Bij mij crasht de Firefox install... :? Terwijl je die vanuit 't start menu draait
Hmz, de installatie duurde bij mij wel vrij lang. Met name de eerste stap duurde enorm lang. Vlak voordat ik dacht 'ik kill het proces', werkte het toch en ging de installatie goed verder. Firefox werkt trouwens wel, maar de kleuren en iconen zien er niet helemaal geweldig uit.

Verwijderd

Zal het even vertalen voor de nederlanders:
"ReactOS is al een paar keer genoemd op GoT en daarom vraag ik jullie mening. Voor al de mensen die het nog niet kennen:
ReactOS is een OS dat een kopie is van het bekende windows NT, maar gemaakt door vrijwilligers en dus niet door onze vriend Bill. Ze gebruiken dezelfde lay-out, hetzelfde file system(FAT) en vele EXE's werken er ook zonder probleem op. Dit OS is legaal en kost niets."

• bazzs2001

bazzs2001

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 11:27:
"ReactOS is al een paar keer genoemd op GoT en daarom vraag ik jullie mening. Voor al de mensen die het nog niet kennen:
ReactOS is een OS dat een kopie is van het bekende windows NT, maar gemaakt door vrijwilligers en dus niet door onze vriend Bill. Ze gebruiken dezelfde lay-out, hetzelfde file system(FAT) en vele EXE's werken er ook zonder probleem op. Dit OS is legaal en kost niets."
Noem het topic dan iets van "Mening over ReactOS".

Maar goed, ik vind het een heel mooi initiatief en ben het zeker van plan binnenkort eens te proberen.

groeten

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 11:27:
En wat is dit voor een nuttige bijdrage :? Drie spelfouten uit de topicstart halen...

Ik ben op dit moment ReactOS eens aan het uitproberen onder VirtualBox. Het wil nog niet helemaal lukken, maar met wat pielen moet ik het dadelijk ook wel aan de praat krijgen :)

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Veel succes: http://www.reactos.org/forum/viewtopic.php?t=3583

Bij mij laadt de setup een paar bestanden en dan niks meer...

Juist

• mithras
  • Niet online
Jeldert schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 12:22:
Veel succes: http://www.reactos.org/forum/viewtopic.php?t=3583

Bij mij laadt de setup een paar bestanden en dan niks meer...
Mm, jammer. Ik dacht zo: een open-source Windows kloon in een open-source virtual machine: het kan niet beter :p Ik kan wel VMware gebruiken, maar liever had ik lekker VB. Ik had namelijk precies hetzelfde: een paar bestandjes laadden wel, dus ik dacht dat met wat onderzoek en instellingen veranderen het wel zou lukken :)

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:07

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Hmm, dit ziet er zeer interessant uit, vooral omdat mijn vader Vista niets vindt, XP duur vindt, en toch iets wilt hebben om zijn DOS applicaties (voor zijn werk) fullscreen te kunnen afspelen met daarnaast alle voordelen van een moderne multitask OS.
Ziet eruit alsof ik dit zou kunnen proberen naast KUbuntu.

Is dit NT reverse-engineered of heeft het een linux-achtige basis?

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Harm
  • Niet online
Trinsec schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 13:05:
In een VM kun je het testen. Voor écht gebruik is dit nog lang niet af genoeg.
Is dit NT reverse-engineered of heeft het een linux-achtige basis?
Het is niet gebaseerd op Linux en bestaat inderdaad volledig uit reverse-engineerd spul, waarbij overigens ook gebruikgemaakt wordt van Wine, Samba zal dan ook wel et cetera.

• bazzs2001

bazzs2001

Interessante link:
http://www.fosdem.org/2007/schedule/events/reactos

Staat een link naar een filmpje van de presentatie bij.

groeten

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

Simon schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 09:24:
Ik zou zeggen meld het, wie weet kan men het verhelpen. Dan help je daarmee meteen de ontwikkeling van dit systeem.

Overigens:
Onthoud alstublieft dat ReactOS 0.3.1 zich nog steeds in de alpha fase bevindt, wat betekent dat het nog niet alle functies bevat, en nog niet aangeraden wordt voor dagelijks gebruik.

• Wouter7

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
ik ben dit jaar rond 1 januari gaan kijken en toen stond er dat de nieuwe Reactos 0.3.1 zou uitkomen op 1 januari, een week later hebben ze dit veranderd naar binnenkort

snel es de nieuwe versie downloaden

[ Voor 15% gewijzigd door Wouter7 op 14-03-2007 14:54 ]

Verwijderd

Hmm, dit ziet er zeer interessant uit, vooral omdat mijn vader Vista niets vindt, XP duur vindt, en toch iets wilt hebben om zijn DOS applicaties (voor zijn werk) fullscreen te kunnen afspelen met daarnaast alle voordelen van een moderne multitask OS.
ReactOS draaien alleen om dos programma's te kunnen draaien lijkt me wat overkill. Ik zou DosBox proberen, geweldig programma! En staat ook gewoon op de ubuntu repos...

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:07

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 17:18:
[...]

ReactOS draaien alleen om dos programma's te kunnen draaien lijkt me wat overkill. Ik zou DosBox proberen, geweldig programma! En staat ook gewoon op de ubuntu repos...
DosBox al geprobeerd. Werkte niet met zijn specifieke DOS software, anders had ik het wel daarbij gelaten. :/

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• cxavier
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-01 16:27
FreeDOS in een virtual machine?
http://www.freedos.org/

Knight who says 你

Verwijderd

Ik vind het jammer dat ReactOS zo het wiel opnieuw probeert uit te vinden. Zoals ik in een reactie op de meukpost al zei, hadden ze er in mijn ogen beter aan gedaan om een Windows-driver ladende kernel-module voor Linux te maken.

Ze zouden dan een Linux-distributie kunnen maken (genaamd ReactOS) met het interface van Windows XP (de desktop environment XPde) en standaard Wine en hun kernel-module geinstalleerd. Op die manier heb je hetzelfde resultaat, een gratis Windows.

Het voordeel van die manier van werken is dat je meteen op het stabiliteitsniveau van Linux zit en meteen alle Windows-programma's kan runnen die Wine kan runnen. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is proberen om Windows-drivers te laden in een kernel-module.

Je hebt ook meteen alle voordelen van Linux; je kan bijvoorbeeld een package manager maken die alle Linux-programma's kan installeren, en enkele Windows-programma's als ze open source zijn, of als de distributeur aangeeft dat ze het makkelijk installeerbaar willen maken voor ReactOS.

De gebruiker merkt er in principe niks van dat het geen Windows is, aangezien alle Windows-programma's gewoon met een klik te installeren zijn, en de desktop environment heel erg op Windows XP lijkt.

De devvers van ReactOS zijn nu bezig met een hopeloos project, dat niet veel mensen zullen gebruiken. Windows-mensen zullen Windows blijven gebruiken, omdat het altijd nieuwer en beter zal zijn. Linux-mensen zullen Linux blijven gebruiken, omdat de hele free-software beweging daarachter zit.

• XElD
Dat ben ik niet met je eens...

Het bouwen van een kloon is simpelweg de weg van de minste weerstand. Het bereiken van compatibiliteit is zo veel makkelijker. Ook als je liever Linux dan een kloon ziet zou je hiervoor moeten zijn, want het is allemaal OS en levert een schat aan info op zodat "win32 onder linux" alleen maar sneller in beeld is.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-01 16:25
Ik denk dat als je gaat proberen dit allemaal normaal onder linux aan de praat te krijgen dat je veel meer moeite erin moet stoppen en waarschijnlijk tegen meer problemen aan gaat lopen dan wanneer je gewoon vanaf scratch begint.

Als je windows support onder linux wilt hebben dan kan je gewoon wine gebruiken. Dit OS is gemaakt voor de mensen die Windows gratis willen gebruiken zonder daarvoor een illegaal kopie te draaien.

• bazzs2001

bazzs2001

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 21:56:
Ik vind het jammer dat ReactOS zo het wiel opnieuw probeert uit te vinden. Zoals ik in een reactie op de meukpost al zei, hadden ze er in mijn ogen beter aan gedaan om een Windows-driver ladende kernel-module voor Linux te maken.
Maar het is wel heel lastig om compatible te blijven in combinatie met win32 binaries en files (denk aan c:\ ipv / als root
[b][message=27669756,noline]
Ze zouden dan een Linux-distributie kunnen maken (genaamd ReactOS) met het interface van Windows XP (de desktop environment XPde) en standaard Wine en hun kernel-module geinstalleerd. Op die manier heb je hetzelfde resultaat, een gratis Windows.
Maar je zal (praktisch) nooit compatible genoeg zijn...
[b][message=27669756,noline]
De devvers van ReactOS zijn nu bezig met een hopeloos project, dat niet veel mensen zullen gebruiken. Windows-mensen zullen Windows blijven gebruiken, omdat het altijd nieuwer en beter zal zijn. Linux-mensen zullen Linux blijven gebruiken, omdat de hele free-software beweging daarachter zit.
Misschien dat het wat is voor mensen die van Windows af willen maar niet kunnen omdat ze vast zitten aan oude software. Om dan ReactOS te draaien of virtueel te draaien kan een uitkomst zijn.

groeten

Verwijderd

Ik heb laatst ook dat geprobeerd. Direct de virtuele machine gedownload.

Het leek mij een goed alternatief voor windows in vmware. Ik draai linux als host
en heb windows xp/2003 als clients om sommige software te kunnen draaien. Aangezien
ik geen licentie heb voor xp of 2003 en m$ een licentiebeleid per machine hanteert,
dus ook voor elke virtuele machine een aparte licentie nodig is (zucht), dacht ik
dat dit een mooi alternatief is. En bij potentie bleef het. Patienten deed het, netwerk
deed het "out of the box", maar ik heb geen configuratieschermen kunnen vinden om
dit zelf te bepalen. Wat mij opviel was dat het razendsnel opstartte, ik ben van virtuele
machines allerlei start schermen en zandlopertjes gewend, maar reactos startte op
in luttele seconden. Firefox installeren via het menu lukte niet. En toen ik ergens
in het menu het netwerk wilde gaan browsen verdween de machine "das blaues hinein".
Ik heb verder niet veel geprobeerd, maar ik zou het willen gebruiken voor m'n routeplanner,
hoewel daar nu redelijke goede webalternatieven voor zijn. Voor m'n newsreader (newsbin),
hoewel daar nu ook redelijke alternatieven voor zijn (klibido/pan).

Ik wist niet dat het op wine gebaseerd was, kan ik natuurlijk ook gewoon wine gebruiken, wine is goed, maar het is niet 100%, het is en blijft behelpen.

Maar goed, voor m'n routeplanner en newsreader heb ik ook geen licentie, wat is linux dan een verademing, i.p.v. allerlei cracks te moeten beheren, gewoon apt-get install en klaar.

Kan je office goed draaien onder reactos? Maar goed voor office heb ik ook geen licentie, dus zal ik toch openoffice moeten gaan gebruiken. Is dat hele wine/reactos gebeuren eigelijk niet nodig.

En om een systeembeheerder te quoten "We hebben geen licentie voor dit pakket, en die gaan we ook niet kopen". Een licentie van een paar tientjes was voor een bedrijf dat voor 11 miljard is verkocht afgelopen week ook te veel. Dus moet je naar alternatieven zoeken. Reactos, freedos, wine, linux, freebsd.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@darx: Je stelt wel veel eisen aan een experimenteel stukje Beta-software. Ik vind juist dat ReactOS al best veel kan als je het vergelijkt met het werk dat erin zit.

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 11:36:
....En bij potentie bleef het. Patienten deed het, netwerk
deed het "out of the box", maar ik heb geen configuratieschermen kunnen vinden om
dit zelf te bepalen. ...
Tis een alpha 8)7

volg het al 2 jaar denk ik, ga toch maar weer eens een nieuwe install downloaden, want netwerk das wel errug leuk :9~

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Leuk artikel over ReactOs + cd-rom versie in de PC-Active van deze maand....

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Noork
  • Niet online
Fiber schreef op maandag 15 september 2008 @ 14:39:
Leuk artikel over ReactOs + cd-rom versie in de PC-Active van deze maand....
Leuk, maar ik ga het blad niet kopen....wat is de kern van het verhaal? Nog leuke ontwikkelingen?

• Siebz0r
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06-2018

Siebz0r

Got root?

Grappig, ik had nog nooit gehoord van ReactOS.
Hopenlijk gaat ReactOS een goede vervanger worden voor Windows.
Alleen ik zie 't al gebeuren dat dit OS een verhaal gaat worden vergelijkbaar met NOVELL.
Gratis dit, gratis dat.. tot ze die poep gaan verkopen en commercieel gaan :P

Wel een leuk idee om te weten dat dit speelt :)
Pagina: 1