Toon posts:

LVM restore probleem door missende UUID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had in Ubuntu Dapper een LVM volume group aangemaakt. Een tijd daarna startte Ubuntu opeens niet meer op. Ik denk dat dit ongerelateerd is. Het zorgde er wel voor dat ik een reinstall moest doen. Ik ben meteen maar overgestapt op Edgy. Wat ik dus niet kon doen was de LVM netjes exporteren.

Oude situatie
/dev/hda          -- VG 'main' (grub in mbr)
/dev/sda1         -- /
/dev/sda2         -- /home
/dev/sdb1         -- unformatted
/dev/sdb2         -- VG 'main'

/dev/main/lv_home -- /mnt (alle data stond onderhand hierop)
/dev/main/lv_root -- unmounted
/dev/main/lv_swap -- unmounted

/dev/sdb1 zou in de toekomst /boot worden, opdat ik het hele systeem in de LVM zou hebben draaien.

Nieuwe situatie
/dev/hda          -- unknown (grub in mbr)
/dev/sda1         -- / (reinstalled)
/dev/sda2         -- /home (reinstalled)
/dev/sdb1         -- unformatted
/dev/sdb2         -- VG 'main' (maar mist /dev/hda)

Output pvscan
remco@PC-Remco:~$ sudo pvscan
  Couldn't find device with uuid 'hR915m-36sP-srq5-rNYT-ijNK-VPA1-XoTl44'.
  Couldn't find device with uuid 'hR915m-36sP-srq5-rNYT-ijNK-VPA1-XoTl44'.
  PV /dev/sdb2        VG main   lvm2 [465.50 GB / 0    free]
  PV unknown device   VG main   lvm2 [152.66 GB / 32.00 MB free]
  Total: 2 [618.16 GB] / in use: 2 [618.16 GB] / in no VG: 0 [0   ]
remco@PC-Remco:~$

/dev/hda wordt dus niet meer herkend! Ik dus zoeken op het internet naar iets met LVM en UUID. Ik kwam uit op het programma uuid_fixer. Dit zou het eenvoudig moeten maken om de UUID te restoren. Na het lezen van de readme heb ik het programma geprobeerd.

Output uuid_fixer
remco@PC-Remco:~/Desktop/uuid_fixer$ sudo ./uuid_fixer /dev/hda /dev/sdb2
/dev/hda - pv_read(): pv_flush
remco@PC-Remco:~/Desktop/uuid_fixer$

Dit lijkt me een error, maar erg duidelijk is het niet. De situatie is ook niet vernaderd. Ik snap er nu in ieder geval niets meer van. Volgens mij is de UUID van /dev/hda verloren gegaan bij de upgrade van Dapper naar Edgy. Hoe kan dat? En hoe krijg ik het weer goed?

NB:
Ik heb de volume group dus niet geëxporteerd, en ik heb ook geen backup meer van de configfile (die schijnbaar automatisch ergens in /etc zou staan, maar daar kwam ik pas na de reinstall achter.

NB2:
Edgy heeft overigens standaard geen LVM aan boord. Dit moest ik zelf apt-getten.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
misschien heb je hier wat aan?

Laatst zelf uitgevoerd, werkt goed ;)

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt goed. Ik zou dus het volgende moeten doen:

sudo pvcreate -u hR915m-36sP-srq5-rNYT-ijNK-VPA1-XoTl44 /dev/hda
sudo vgcreate -v main /dev/hda /dev/sdb2
sudo vgcfgrestore -f /etc/lvm/backup/main main

Het enige probleem is: Ik heb die backup niet meer! Het enige wat ik nog heb is de LVM zelf, waarvan 1 harddisk geen UUID meer heeft.

Misschien dat ik van iemand een lvm backup kan krijgen? Dan kan ik kijken hoe dat in elkaar steekt, en misschien handmatig zo'n file voor mezelf schrijven.

• MrBarBarian
In /etc/lvm heeft LVM zelf een backup-folder gemaakt.. als het goed is..

Al gekeken?

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik in m'n TS vermeldde, heb ik een reinstall gedaan. Ik heb dus geen backup. Alleen de default lvm.conf staat momenteel in /etc/lvm.

Wat ik dus nodig heb om de vg te herstellen is een backup van iemand anders.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2006 15:34 ]

• MrBarBarian
Oh, sorry!

Ik denk niet dat je veel aan uuid's van iemand anders hebt, aangezien deze uniek zouden moeten zijn

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb het gevonden. Net heb ik een gevaarlijk gokje genomen: ik deed gewoon een simpele pvcreate /dev/hda -u <missende uuid>. Na een reboot wilde Edgy Eft weer niet booten. Maar nu komt het... met de Dapper LiveCD kan ik WEL bij m'n LVM-bestanden! :D Een simpele pvcreate heeft dus de VG weer hersteld.

Terugredenerend, kom ik op wat er was gebeurd:

Op /dev/hda stond de GRUB bootloader. Kom ik daar vrolijk m'n LVM naartoe extenden, de gehele schijf meenemend. BAM, bootloader weg. (Het blijkt dus dat het niet meer starten van Ubuntu wel gerelateerd was.)

Vervolgens ga ik Ubuntu reinstallen... GRUB wordt geinstalleerd, BAM, PV /dev/hda weg. Dan kan VG 'main' natuurlijk één van z'n PV's niet meer vinden, waardoor die uitspuugt dattie een bepaald UUID niet kan vinden.

Het opnieuw aanmaken van de PV zorgde er effectief voor dat GRUB's acties weer ongedaan werden gemaakt.

Wat ik nu dus kan doen in het vervolg, is nooit meer een gehele schijf gebruiken voor een LVM. Altijd een partitietabel maken, ook al gebruik je maar 1 partitie. Dan krijg je in ieder geval geen problemen als GRUB toevallig op die schijf wil staan.

• MrBarBarian
niet je rootdisken opnemen in lvm... sowieso makkelijker als je moet recoveren, en er zit geen voordeel aan lvm op / en /usr...

maar goed dat het gefixed is!

iRacing Profiel

Pagina: 1