Ik had in Ubuntu Dapper een LVM volume group aangemaakt. Een tijd daarna startte Ubuntu opeens niet meer op. Ik denk dat dit ongerelateerd is. Het zorgde er wel voor dat ik een reinstall moest doen. Ik ben meteen maar overgestapt op Edgy. Wat ik dus niet kon doen was de LVM netjes exporteren.
Oude situatie
/dev/sdb1 zou in de toekomst /boot worden, opdat ik het hele systeem in de LVM zou hebben draaien.
Nieuwe situatie
Output pvscan
/dev/hda wordt dus niet meer herkend! Ik dus zoeken op het internet naar iets met LVM en UUID. Ik kwam uit op het programma uuid_fixer. Dit zou het eenvoudig moeten maken om de UUID te restoren. Na het lezen van de readme heb ik het programma geprobeerd.
Output uuid_fixer
Dit lijkt me een error, maar erg duidelijk is het niet. De situatie is ook niet vernaderd. Ik snap er nu in ieder geval niets meer van. Volgens mij is de UUID van /dev/hda verloren gegaan bij de upgrade van Dapper naar Edgy. Hoe kan dat? En hoe krijg ik het weer goed?
NB:
Ik heb de volume group dus niet geëxporteerd, en ik heb ook geen backup meer van de configfile (die schijnbaar automatisch ergens in /etc zou staan, maar daar kwam ik pas na de reinstall achter.
NB2:
Edgy heeft overigens standaard geen LVM aan boord. Dit moest ik zelf apt-getten.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?
Oude situatie
/dev/hda -- VG 'main' (grub in mbr) /dev/sda1 -- / /dev/sda2 -- /home /dev/sdb1 -- unformatted /dev/sdb2 -- VG 'main' /dev/main/lv_home -- /mnt (alle data stond onderhand hierop) /dev/main/lv_root -- unmounted /dev/main/lv_swap -- unmounted
/dev/sdb1 zou in de toekomst /boot worden, opdat ik het hele systeem in de LVM zou hebben draaien.
Nieuwe situatie
/dev/hda -- unknown (grub in mbr) /dev/sda1 -- / (reinstalled) /dev/sda2 -- /home (reinstalled) /dev/sdb1 -- unformatted /dev/sdb2 -- VG 'main' (maar mist /dev/hda)
Output pvscan
remco@PC-Remco:~$ sudo pvscan Couldn't find device with uuid 'hR915m-36sP-srq5-rNYT-ijNK-VPA1-XoTl44'. Couldn't find device with uuid 'hR915m-36sP-srq5-rNYT-ijNK-VPA1-XoTl44'. PV /dev/sdb2 VG main lvm2 [465.50 GB / 0 free] PV unknown device VG main lvm2 [152.66 GB / 32.00 MB free] Total: 2 [618.16 GB] / in use: 2 [618.16 GB] / in no VG: 0 [0 ] remco@PC-Remco:~$
/dev/hda wordt dus niet meer herkend! Ik dus zoeken op het internet naar iets met LVM en UUID. Ik kwam uit op het programma uuid_fixer. Dit zou het eenvoudig moeten maken om de UUID te restoren. Na het lezen van de readme heb ik het programma geprobeerd.
Output uuid_fixer
remco@PC-Remco:~/Desktop/uuid_fixer$ sudo ./uuid_fixer /dev/hda /dev/sdb2 /dev/hda - pv_read(): pv_flush remco@PC-Remco:~/Desktop/uuid_fixer$
Dit lijkt me een error, maar erg duidelijk is het niet. De situatie is ook niet vernaderd. Ik snap er nu in ieder geval niets meer van. Volgens mij is de UUID van /dev/hda verloren gegaan bij de upgrade van Dapper naar Edgy. Hoe kan dat? En hoe krijg ik het weer goed?
NB:
Ik heb de volume group dus niet geëxporteerd, en ik heb ook geen backup meer van de configfile (die schijnbaar automatisch ergens in /etc zou staan, maar daar kwam ik pas na de reinstall achter.
NB2:
Edgy heeft overigens standaard geen LVM aan boord. Dit moest ik zelf apt-getten.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?