Toon posts:

Kabel VS ADSL [alweer]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yo,

Ik heb zonet een discussie gehad met vrienden over Kabel VS ADSL, aangezien ik een groot aanhanger ben van Kabel en zij zweren bij ADSL.
Nu wil ik van jullie [die veel meer weten dan hun] es horen wat nou de pre's en wat zijn de no's?

Hierzelf al een lijstje [klopt ut eigenlijk wel?]

Voordelen kabel:
- VEEL sneller dan ADSL [10 Mbit tegen 512/1024 Kbit]
Nadelen:
- Je deelt je pijp met de hele buurt [dus snelheid niet constant]
- Upstream tenkoste van Downstream [mijn upstream lager als ik ga DAP'pen]
- Goedkoper.

Voordelen ADSL
- Altijd 512/1024 Kbit [tenzij je natuurlijk op langezamere server zit.
- Upstream en Downstream gescheiden. [toch?]
Nadelen:
- Kabel is WAY sneller.
- ADSL is duurder.

Het lijkt mij gewoon dat Kabel in iedergeval is aan te raden [tenzij je het niet kan krijgen en ADSL wel]

-JA ik heb de search gebruikt.
- We wonen alle 3 dus in Groningen [@home = kabel, mxstream = ADSL]

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:35

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Keuze tussen @home en mxstream is een eitje.. @home is beter... ;)

De argumenten die je aanvoert kloppen idd best aardig. Maar 1024 kbit blaas je weg met @home ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 01 februari 2001 15:48 schreef IceStorm het volgende:
Keuze tussen @home en mxstream is een eitje.. @home is beter... ;)

De argumenten die je aanvoert kloppen idd best aardig. Maar 1024 kbit blaas je weg met @home ;)
Daarom, kijk als het sneller EN goedkoper is, waarom dan voor iets anders kiezen? Kijk als je bijv. ook nog eens geen tel. tikken had dan gaf ik ze 100% gelijk maar ach.

Eigenlijk snap ik nog steeds het voordeel niet van ADSL [met dat van Kabel], iemand die het voordeel WEL uitkan leggen?

Verwijderd

10 Mbit? @home is 3.8 Mbit .. en zelfs dat haal je echt niet 's avonds.

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:46

Servowire

prutser:~#

Arrg,

Kunnen jullie kiezen? @homo of MXstream?

:(

Lucky bastards!

met papier mache kun je alles maken!!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op donderdag 01 februari 2001 21:41 schreef FlameHeaD het volgende:
.... Kijk als je bijv. ook nog eens geen tel. tikken had dan gaf ik ze 100% gelijk maar ach....
ADSL heeft toch geen telefoon tikken??

128 kB/s is idd weinig als je dit vergelijkt met @home (sorry casema-ers en modemers enzo) Zit hier ook in Grunn en dat is toch meestal wel de minimale snelheid die ik haal.. Op zich erg suf omdat ADSL theoretisch veel sneller is dan kabel (theoretisch is ADSL 8mb/s)

Enige voordeel van ADSL boven @home is de 32KB upstream..

[edit]128KB en 32KB zijn de snelheden van het Extra abbo.... f175,- pm.. dat is toch heel wat meer dan de f89,- van @home...

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Op donderdag 01 februari 2001 23:14 schreef Janoz het volgende:

[..]
[edit]128KB en 32KB zijn de snelheden van het Extra abbo.... f175,- pm.. dat is toch heel wat meer dan de f89,- van @home...
waar heb jij het nou weer over?
mstream extra is 1024 down en 256 up...
basic is 512 om 64

Verwijderd

Halo, nog nooit van Cistron gehoord :)

Daar kan zelfs @Home niet tegenop.

8Mbit
- Always on
- Je hoeft nooit in te loggen
- Extreem goede ping
- Perfecte helpdesk
- Het is niet van KPN >:)

Wat wil een internetter in Nederland nog meer :)

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 08:16
Op vrijdag 02 februari 2001 00:00 schreef CosmicFire het volgende:
- Je hoeft nooit in te loggen
Ik hoef ook nooit in te logen met Chello, dat hoefd geloof ik nooit

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Voordelen Kabel:
- Goedkoper dan ADSL, meestal ook in aanschaf
- Kan theoretisch sneller, tot 34 Mbit, alhoewel er ook al HDSL in ontwikkeling is.

Nadelen Kabel:
- Beschikbare bandbreedte moet gedeeld worden met buren, garanties kunnen niet worden gegeven. Meer internettende buren = langzamere verbinding.
- Om bovenstaande reden zijn vaak datalimieten ingesteld om te voorkomen dat de freaky buurman alle bandbreedte wegsnoept.
- Geen provider keuze, afhankelijk van TV leverancier.

Voordelen ADSL
- Bandbreedte tot centrale is gegarandeerd. De snelheid van je verbinding wordt alleen bepaald door de backbone, en de snelheid van de site waar je download, NIET door de buren.
- Geen of nauwelijks te naderen datalimieten.
- Mogelijkheid om een client-to-client verbinding te realiseren, en op zo'n manier gegarandeerde bandbreedte te realiseren tussen 2 PC's.
- Keuze welke leverancier EN welke provider je wilt.

Nadelen ADSL:
- Het is duurder.
- MXStream is niet echt een ADSL verbinding, maar dat moet nog komen :)

Snelheid wil ik geen voordeel of nadeel noemen. Ten eerste levert Cistron een 8 Mbit verbinding waarmee 700 kbyte/s en meer gehaald kan worden. Ten tweede levert Casema nooit meer dan 256 kbit ofwel zo'n 25 Kbyte/s over de kabel, dus het voordeel of nadeel "snelheid" is geheel afhankelijk van de kabelprovider. Iemand bij @home die gemiddeld boven de 200 kbyte/s uitkomt zal niet zo snel naar ADSL stappen, terwijl een Casema gebruiker al begint te watertanden als blijkt dat de postcode check positief is....

Beschikbaarheid wil ik ook geen nadeel of voordeel noemen. Er zijn genoeg gaten in dit land waar tot 2003 ofzo geen kabel EN geen ADSL komt. In elke plaats van boven de 20.000 inwoners moet je voor 2003 toch minimaal 1 van de twee kunnen krijgen.... Beschikbaarheid is niet iets wat met de technische voor en nadelen van ADSL en Kabel te maken hebben, dus wil ik in een discussie ook niet noemen.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar ADSL, met name omdat je de bandbreedte niet meer met je buren hoeft te delen.

Ik ben trouwens wel tevreden met mijn huidige kabelabbo, een Kabelfoon Premium abbo. 512 kbit down, 128 kbit up (was tot 1 feb nog 384 down trouwens) en een datalimiet van 5 Gb voor 80 piek.... ADSL is hier nog niet beschikbaar. Wellicht dat ik wanneer dit eind 2001 ofzo wel het geval is overstap... de keuze valt dan wel op Cistron denk ik.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:47

Wokschotel

Op 6 wielen

Kijk eens op http://stuwww.kub.nl/~s451223/breedband.html

Heb ik net een stukje over geschreven...

Verwijderd

ADSL is 1024/256 Kilobit ja -> 128/32 KiloByte dus. Ik heb geen ervaring met kabel, haal met mxtream meestal tussen de 40 en 100K (down). Maar what about veiligheid kabel VS ADSL? Ga maar eens passwords sniffen op Chello, komt alles langs van je buren! Met adsl dus niet...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op donderdag 01 februari 2001 23:26 schreef de_Kooning het volgende:

[..]

basic is 512 om 64
Ik heb het over kiloBYTES.. jij over kiloBITS.. ERUG verneukeratief van KPN om alles in bits weer te geven... Dan hebben mensen die ff niet verder kijken (zoals de_kooning?) het ID dat je bij extra 1 megabyte per seconde kunt ophalen.......

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Op donderdag 01 februari 2001 23:26 schreef de_Kooning het volgende:

basic is 512 om 64
kilobytes versus kilobits
1:8

edit:

Zat weer te slapen tijdens het invoeren van m'n reactie. Ben dus te laat :Z

Verwijderd

Op vrijdag 02 februari 2001 13:01 schreef Janoz het volgende:

[..]

Ik heb het over kiloBYTES.. jij over kiloBITS.. ERUG verneukeratief van KPN om alles in bits weer te geven... Dan hebben mensen die ff niet verder kijken (zoals de_kooning?) het ID dat je bij extra 1 megabyte per seconde kunt ophalen.......
hooooooow, sorry......:+
Pagina: 1