Toon posts:

wel thuisnetwerk, maar geen internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik het vandaag in mijn studentenhuis een nieuw thuisnetwerk aangelegd tussen twee winxp laptops en een winxppro desktop. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van deze tutorial.

Ik heb de dingen opgevolgd die aangegeven zijn op deze tutorial, met als enige uitzondering het ip adres van het gehele zaakje, daar mijn sitecom router het ip adres 192.168.1.1 heeft en niet 192.168.0.1, zoals op de tutorial vermeld.

Het probleem is nu, dat het thuisnetwerk prachtig werkt, ik kan gerust bij alle shared mappen op de andere 2 pc's, en pingen naar de router en de 2 laptops gaat ook heerlijk, trouwens ook het pingen vanaf de laptops naar m'n pc, maar er is een probleem: sinds ik de 3 pc's heb aangesloten op het thuisnetwerk kan geen van de 3 pc's meer op het internet!

Ik heb geen idee wat ik zou moeten doen om internet terug te krijgen, zouden jullie misschien wat licht op de zaak kunnen geven?

alvast hartelijk bedankt.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Is je gateway wel goed ingevuld? (ip van je modem) (192.168.1.1)

[ Voor 12% gewijzigd door MensionXL op 26-11-2006 00:30 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• tuv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10-2025

tuv

Misschien geeft je router de DNS server niet door aan de pc's die zijn aangesloten op het netwerk. Probeer eens bij een van de pc's de DNS server van je provider in te stellen, ipv het adres van de router, en kijk of het dan wel werkt.

Verwijderd

Topicstarter
@tuv: Ik heb de DNS adressen van casema, die ik had gevonden op internet, erbij gezet. Maar ook dat werkte niet. helaas.
@MensionXL: je bedoelt in mijn netwerklocaties / tcpip / eigenschappen en dan "standaard gateway"?

/edit:

Ik snap er nu helemaal niets meer van. Ik ben al niet zo een computerheld, maar dit gaat mijn pet toch wel te boven. Een van de 2 laptops is op het moment niet meer aangesloten op de router. De andere laptop en de desktop nog wel.

Op de desktop heb ik op het moment de oude instellingen in mijn netwerklocaties weer teruggebracht (automatisch ip en dns). Hierdoor werkt internet op de desktop weer, maar zo kan ik ook nog steeds contact maken met de laptop, en de laptop met mij. Alleen, als de laptop het zelfde kunstje probeert, namelijk ook automatische ip, dan hebben we opeens allebei geen internet meer. Als we dan beiden proberen om een handmatig IP weer te maken, zoals bij de tutorial, dan zegt de laptop dat er een IP-adres conflict is, terwijl de laptop het IP 192.168.1.3 heeft en de desktop IP 192.168.1.4 (de niet aangesloten laptop had het .1.2 adres)

Hebben jullie enig idee hoe dit alles op te lossen is?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2006 03:28 ]

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 02:10:
@tuv: Ik heb de DNS adressen van casema, die ik had gevonden op internet, erbij gezet. Maar ook dat werkte niet. helaas.
@MensionXL: je bedoelt in mijn netwerklocaties / tcpip / eigenschappen en dan "standaard gateway"?

/edit:

Ik snap er nu helemaal niets meer van. Ik ben al niet zo een computerheld, maar dit gaat mijn pet toch wel te boven. Een van de 2 laptops is op het moment niet meer aangesloten op de router. De andere laptop en de desktop nog wel.
Als je inet wilt op die laptop dan zou je hem moeten aansluiten tenzij je het inet deelt via een andere pc wat mij niet handig lijkt.
Op de desktop heb ik op het moment de oude instellingen in mijn netwerklocaties weer teruggebracht (automatisch ip en dns). Hierdoor werkt internet op de desktop weer, maar zo kan ik ook nog steeds contact maken met de laptop, en de laptop met mij. Alleen, als de laptop het zelfde kunstje probeert, namelijk ook automatische ip, dan hebben we opeens allebei geen internet meer. Als we dan beiden proberen om een handmatig IP weer te maken, zoals bij de tutorial, dan zegt de laptop dat er een IP-adres conflict is, terwijl de laptop het IP 192.168.1.3 heeft en de desktop IP 192.168.1.4 (de niet aangesloten laptop had het .1.2 adres)

Hebben jullie enig idee hoe dit alles op te lossen is?
Gewoon alles nog een keertje nalopen en verder zou ik zowieso (Ik weet niet of jij gebruik maakt van de DHCP server op je modem/router) ip's nemen die buiten de DHCP range vallen. Dus dan pak je voor:
pc1: 192.168.1.100
pc2: 192.168.1.101
pc3: 192.168.1.102
enz.

Gewoon om te zorgen dat er geen conflicten kunnen onstaan.

[ Voor 4% gewijzigd door MensionXL op 26-11-2006 11:27 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Ik zou juist gebruik maken van DHCP, dit is designed om conflicten te voorkomen. Om er zeker van te zijn dat je een uniek adres hebt op iedere computer moet je wel even een ipconfig /release and /renew doen. Normaliter krijgt je computer dan de juiste DNS en gateway instellingen van je router/adls modem

Als je mappen gaat sharen zorg dan dat je contact maakt op basis van hostnaam en niet op ip adres, dan kan immers gaan wijzigen

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

Inderdaad zoals gezegd alle pc's aansluiten op de router en gewoon dhcp gebruiken. Je pc krijgt dan een ip van je router en kan het internet op.... Daarnaast zullen pc's een ip krijgen indezelfde range en kan je probleemloos bestanden delen.

Als je namelijk een router gebruikt heb je een thuisnetwerk, je hoeft dan ook niets extras in te stellen. De router zit er alleen extra bij om internet mogelijk te mkaen.

[ Voor 28% gewijzigd door job op 26-11-2006 15:56 ]

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

't Is maar net waar je je het beste mee kan vinden ;) Voor mij dus handmatig ip's invullen zodat ik orde kan houden. :)

[ Voor 13% gewijzigd door MensionXL op 26-11-2006 22:07 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Pagina: 1