Voeding schakelt niet uit en zeer slechte performance

Pagina: 1
Acties:

• Jasper1911
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-10-2025
Een hele vreemde situatie in een zojuist inelkaar geflanst systeem:
Een ASRock moederbord met socket 478 en een of andere SiS chipset (...) :$
Pentium 4 northwood hyperthreading 2.6 GHz
256 MB geheugen
win xp prof
Voeding: een FSP 350 Watt

Windows draait nauwelijks, de processor draait op 1,3 GHz (maar dat komt denk ik omdat HT niet is uitgeschakeld voordat ik hem in het non HT mobo prikte?)
maar nu het merkwaardigste: ALS de PC dan eindelijk is afgesloten valt alles netjes stil, behalve de voeding, die lekker door blijft snorren :? 8)7 7(8)7
Hoe kan zoiets? en beter: hoe los ik het op?
Die processor ga ik denk ik sowieso vervangen door een non HT p4 en het geheugen gaat naar 512, maar dan moet ik wel even mijn nieuwe HyperX-pakketje ontvangen >:)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:19
Waarschijnlijk valt je pc in standby ofzo?
Chipsetdrivers installeren, FSB op 200MHz zetten.

Verwijderd

Heb hetzelfde probleem ook een tijdje gehad. Voeding was inderdaad brak, dus daar lag't aan, maar wat ik toen heb gedaan is zo'n simpele tussenschakelaar kopen. Die zet je in het stopcontact waarop je PC is aangesloten en je drukt de rode aan/uit schakelaar van die tussenschakelaar uit als je klaar bent achter je PC :).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat je cpu op 1300MHz draait ipv 2600MHz heeft niets te maken met HT aan of uit, dat ligt gewoon aan verkeerde settings in 't bios. Stel die dus gewoon goed in en je bent van het probleem af.

Voor wat betreft het voeding probleem. Is je bak geaard aangesloten? en heb je niet toevallig nog ergens een standby of wake-up ding aanstaan in de bios?

je proc vervangen door een nonHT p4 is overigens best zinloos, je hoeft het immers niet te gebruiken en je bord zal hem gewoon zien als een P4 zonder HT mocht het ding dat niet supporten. Geheugen upgraden is uiteraard wel aan te raden, 256MB is gewoon VEEL te weinig voor XP.

• Jasper1911
Terw_Dan schreef op zondag 26 november 2006 @ 00:20:
Dat je cpu op 1300MHz draait ipv 2600MHz heeft niets te maken met HT aan of uit, dat ligt gewoon aan verkeerde settings in 't bios. Stel die dus gewoon goed in en je bent van het probleem af.
Het rare is dat ik in het BIOS (AMI BIOS 3.31a) geen processor/bus/etc. instellingen kan vinden laat staan veranderen.
Terw_Dan schreef op zondag 26 november 2006 @ 00:20:
Voor wat betreft het voeding probleem. Is je bak geaard aangesloten? en heb je niet toevallig nog ergens een standby of wake-up ding aanstaan in de bios?
Nee, we hebben hier geen geaarde stopcontacten...

Ik ga nu even achterhalen welke chipset we hier hebbem (omg SiS, die drie letters zijn al genoeg om |:( :r ) en de drivers installeren...

thx voor de snelle reacties :)

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-12-2025
Heeft het moederbord geen fsb jumpers? Zo heb ik ze wel eens gezien uit de P4 tijd... duik je boekje even in, bij mijn weten waren het meestal 3 jumpers onder elkaar (blauw). Je handleiding kan je er meer over vertellen.

Verwijderd

Sorry hoor maar SiS chipsets hebben hier bij mij altijd zonder problemen gewerkt. Natuurlijk het zijn geen overclock of snelheidsmonsters maar nooit geen problemen mee gehad
Dat de cpu niet op fatsoenlijke snelheid loopt is dan ook een foute instelling en geen fout van de chipset

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-02 18:12

BHQ

Dolfijnbvo schreef op zondag 26 november 2006 @ 00:43:
omg SiS, die drie letters zijn al genoeg om |:( :r ) en de drivers installeren...
Beetje jammer, gezien SiS gewoon concurrerende en opzich ook vrij stabiele chipsets maakt.

• Jasper1911
Oké mijn mening over SiS is misschien wat kort door de bocht maar met mijn overleden IBM Aptiva was het huilen met de pet op en in dit systeem was de chipset ook niet een voorbeeld van snelheid en ondersteuning. Ikzelf hou er dus niet van :Y)
Pagina: 1