Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Specy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11 20:45
Vandaag heb ik (nadat mijn oude gestolen was) een nieuw navigatiesysteem gekocht, en wel een Garmin StreetPilot c510 Benelux Deluxe, met "in de powerkabel geintegreerde TMC ontvanger".

Probleem: Als ik zoek naar providers vind ik er slechts 1: Via-TMC op 102.3 (Radio 538). Die kan ik dan ook wel selecteren, maar vervolgens blijft het verkeersinfo-icoontje gedisabled. Verder valt de naam Via-TMC vaak weg (als ik naar de instelling terugga staat er vaak niks meer en moet ik 'm opnieuw zoeken en selecteren). Ik heb o.a. met het ding in de tuin gestaan, waar de ontvangst prima zou moeten zijn.

Iemand enig idee wat ik fout zou kunnen doen?

Overigens (misschien relevant): Het model bleek eigenlijk een Duitsland/Tsjechie model te zijn, maar volgens de winkel is het model identiek - en met de bijgeleverde DVD met kaarten waren de Benelux-kaarten snel geinstalleerd.

• Specy
Follow-up: Ik heb even ook 100.7 gekregen, maar die viel al snel weer weg uit de lijst. Verder: Als ik 'm op automatisch zet verandert de naam regelmatig in een reeks rare tekens.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je de laatste firmware al geinstalleerd? Er is in het verleden een update voor de TMC firmware geweest. Die kan je het makkelijkst installeren via de webupdater.

Na de update kan je overigens zelf geen zender meer kiezen maar wordt er automatisch voor het sterkste signaal gekozen. Omdat de TMC via de radio gaat ligt het er dus aan of je wel voldoende signaal hebt van het radiostation om de gegevens te ontvangen. Vooral als je zelf een specifieke zender hebt gekozen en je het dekkingsgebied uit rijdt dan werkt het niet meer.

• Specy
Ja, ik heb de laatste firmware erop staan. Verder ben ik al in Eindhoven vlak bij (minder dan 1 km afstand) de zender van Sky Radio geweest, en in De Mortel op een paar honderd meter van die van Radio 538, maar het wil niet lukken: De knop met het icoontje met 2 auto's blijft disabled.

• JeroenE
  • Niet online
Als je dicht in de buurt van een radiozender bent wil dat nog niet zeggen dat je altijd goede ontvangst hebt.

Als je de powerkabel in de 12V stopt gaat er een groen ledje branden. Deze gaat uit als je hem van de 12V af haalt. Er zit nog een ledje op de connector. Is deze ook groen of blijft hij amber?

Voor zover ik in de praktijk heb ervaren is groen een teken dat er wel TMC wordt ontvangen en amber dat er geen TMC wordt ontvangen. Dit ledje (en de TMC) werkt ook als je niet op de 12V bent aangesloten.

Volgens mij blijft het icoontje ook grijs als er geen verkeersinformatie is, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet zeker.

Als je in de instellingen kijkt bij "verkeer" staat daar dan wel dat je een abonnement hebt?

• Specy
Abonnement
Abonnement? Bij abonnementen staat: "Er is geen abonnement geactiveerd. Activering geschiedt automatisch nadat het apparaat de positie heeft berekend en een TMC signaal ontvangt."

Op http://www.garmin.com/fmtraffic (waar de handleiding naar verwijst) staat alleen iets over de VS, de UK en Frankrijk - en er staat ook dat je in de rest van Europa geen abonnement nodig hebt.

Heb jij wel een abonnement dan? Zo ja, wat voor een en hoe kom je er aan?

Lampjes:
Dat 2e lampje knippert wat bij het aanzetten en wordt binnen enkele seconden groen. Dus dat lijkt dan wel goed te zijn.

Overigens is het 2e lampje ook groen als 'ie niet in de 12V geprikt zit.

• Specy
Ok, na wat telefoontjes met de winkel (die Garmin weer gebeld heeft) is 'ie nu terug naar de winkel... Wordt wachten :-(

Bedankt!

• JeroenE
  • Niet online
Heb jij wel een abonnement dan? Zo ja, wat voor een en hoe kom je er aan?
Ja, levenslang zelfs ;) Die zit al in het apparaat als je hem koopt en daar hoef je dus niets aan te doen. In ieder geval is dat zo als je een Nederlands toestel koopt. Hoe het werkt bij Duitse apparaten weet ik niet. In Duitsland heb je wel betaalde TMC diensten, maar de meeste zijn gratis voor zover ik weet.
Dat 2e lampje knippert wat bij het aanzetten en wordt binnen enkele seconden groen. Dus dat lijkt dan wel goed te zijn.
Inderdaad.
Overigens is het 2e lampje ook groen als 'ie niet in de 12V geprikt zit.
Dat is wel apart, want hoe kan je dan zien of je op de 12V bent aangesloten of niet?
is 'ie nu terug naar de winkel...
Jammer! Ik hoop dat ze hem snel kunnen repareren.

• Specy
Het 1e lampje is voor de 12V, het 2e voor de TMC ontvangst. Overigens: In de winkel hebben ze inmiddels een andere TMC-antenne geprobeerd, maar dat hielp ook niet. Dus hij is nu naar Garmin opgestuurd.
Pagina: 1