Abit NF-7 valt uit met beeps

Pagina: 1
Acties:

• Tittysmack
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-05 12:28

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
Allereerst mijn excuses voor de puberale gebruikersnaam, maar ik heb mn account na tig jaar weer opgeduikeld :>

Ik heb van de week een upgrade set verkocht aan een vriend van me (xp2800 barton, abit NF-7, 1024 ddr en 9700 pro) Dit setje heb ik werkend uitgebouwd, en ik was dan ook in de veronderstelling dat ik het bij hem in een uurtje aan de praat zou krijgen.

Echter, bij de installatie van windows laadt het systeem alle informatie, maar wanneer de eerste reboot plaatsvindt om te gaan formatteren klapt het systeem uit en geeft een oneindige pieptoon: hoog-laag-hoog-laag etc. Dit is dezelfde toon die ik altijd kreeg wanneer de pc door warmte uitviel.

De uitval vindt ook plaats wanneer ik in de bios bezig been, maar het is geen temperatuurprobleem, niets komt boven de 50 graden.

Op weg naar de oplossing heb ik het volgende geprobeerd

bios reset
andere dvd speler
andere windows cd
geheugen los gehaald en er weer in gedaan
alle kaarten losgehaald en weer vastgezet
ide kabels verwisseld
andere cpu koeler

In de search vond ik dat het een biosfout zou kunnen zijn, die bij 50 graden optreedt, maar bij 48 graden valt de pc ook uit.

Bij de beepcodes, zegt men dat alle niet verklaarde beeps, een ram probleem zouden moeten zijn, maar dit lijkt me sterk aangezien het altijd gewerkt heeft, en de temperatuur beep er bijvoorbeeld ook niet tussen staat. (award bios)

Het vreemde is dat het gewoon goed werkte, en het enige dat verandert is aan de setup zijn de Hd, geluidskaart en dvd speler. Wat eventueel nog zou kunnen is een biosupdate, maar omdat alles altijd gewerkt heeft lijkt me sterk dat dit de oplossing is.

Ik zou op dit moment echt niet meer weten waar ik het moest zoeken?

Athlon xp2800+ / Abit NF-7 / 512 mb dual channel MDT DDR400 / Club3D 9700pro / Samsung 52x24x52 / Samsung DVD 16x48 / Hitachi 82.3 GB 7200 rpm / Maxtor 61.4 GB 7200 rpm / Philips Seismic Edge 5.1 / Logitech z-560 / Q-tec 6051MD

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Alles goed aandrukken?

LinkedIn WoT Cash Converter

• Tittysmack

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
Ik heb alle kaarten en het geheugen er al uitgehad, een ook idd weer aangedrukt, maar het heeft niets opgeleverd...

Athlon xp2800+ / Abit NF-7 / 512 mb dual channel MDT DDR400 / Club3D 9700pro / Samsung 52x24x52 / Samsung DVD 16x48 / Hitachi 82.3 GB 7200 rpm / Maxtor 61.4 GB 7200 rpm / Philips Seismic Edge 5.1 / Logitech z-560 / Q-tec 6051MD

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Je zegt niet wat die vriend verder voor hardware heeft.

Heeft die vriend inferieure voeding?

LinkedIn WoT Cash Converter

• Tittysmack

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
PcDealer schreef op zondag 26 november 2006 @ 11:04:
Je zegt niet wat die vriend verder voor hardware heeft.

Heeft die vriend inferieure voeding?
Voor de rest zit er nog in:

Soundblaster live 5.1
Liteon DVD
Coolermaster 380 watt ( 2 mnd oud)
Maxtor 80 GB

• Tittysmack

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
Ok, nieuwe ontwikkelingen

Ik heb een andere harde schijf geprobeerd en een andere graka, maar het probleem blijft. Ik ben toch bang dat het mobo overleden is ;(

Verwijderd

Toevallig de afstandsbusjes vergeten?? Ja het kan iedereen gebeuren :)

• Tittysmack

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 14:13:
Toevallig de afstandsbusjes vergeten?? Ja het kan iedereen gebeuren :)
Niet vergeten, maar moeten ze er allemaal inzitten? O-)

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Ik heb hetzelfde moederbord, ik had dit probleem ook met Twinmos geheugen. Teminste dat dacht ik. Bij ander geheugen werden de meldingen al een stuk minder, bij een andere voeding was het over. Als ik weer Twinmos erin zette, dan kwamen er weer meldingen. Bij mij was het gewoon geheugen en voeding. Nu loopt het bordje nog steeds als een zonnetje :).
Tittysmack schreef op zondag 26 november 2006 @ 14:23:
[...]

Zolang je moederbord je backplate (of hoe heet dat?) niet raakt, is er niets aan de hand. Maar probeer ze gewoon allemaal er in te draaien. Ze zjin er niet voor niets.

[ Voor 33% gewijzigd door Bobje op 26-11-2006 14:28 ]

• Tittysmack

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
Bobje schreef op zondag 26 november 2006 @ 14:26:
Ik heb hetzelfde moederbord, ik had dit probleem ook met Twinmos geheugen. Teminste dat dacht ik. Bij ander geheugen werden de meldingen al een stuk minder, bij een andere voeding was het over. Als ik weer Twinmos erin zette, dan kwamen er weer meldingen. Bij mij was het gewoon geheugen en voeding. Nu loopt het bordje nog steeds als een zonnetje :).
[...]
Zolang je moederbord je backplate (of hoe heet dat?) niet raakt, is er niets aan de hand. Maar probeer ze gewoon allemaal er in te draaien. Ze zjin er niet voor niets.
Is het bijvoorbeeld niet zo dat het mobo de afstandsbusjes als massa gebruikt o.i.d.?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:51
Tittysmack schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 21:17:
Echter, bij de installatie van windows laadt het systeem alle informatie, maar wanneer de eerste reboot plaatsvindt om te gaan formatteren klapt het systeem uit en geeft een oneindige pieptoon: hoog-laag-hoog-laag etc. Dit is dezelfde toon die ik altijd kreeg wanneer de pc door warmte uitviel.
Reboot om te formatteren bij de installatie van WinXP? :? Dat heb ik nog nooit moeten doen?

Ik heb de Abit NF7-S nog gehad. Pracht van een bordje totdat het op een dag ook enkel nog beeps wou geven :P Ik heb het nooit meer aan de praat gekregen. Aangezien het van jou wel nog wil booten, is er nog hoop ;)

Er is toch niks overgeclocked? Anders terug clocken.
Waarschijnlijk is het 2 x 512 Mb DDR? Stop dit in DIMM 3 en 2.
Probeer eens Memtest86 om het geheugen te testen. Minimaal toch 1 volledige pass :)
Ben je 100% zeker dat de CPU koeler goed zit? Niet teveel koelpasta?
Controleer voor de zekerheid nog eens alle jumpersettings.
Tittysmack schreef op zondag 26 november 2006 @ 14:23:
[...]

Normaal wel. Belangrijk voor grounding!!

• Tittysmack

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
Laagvliegerke schreef op zondag 26 november 2006 @ 14:37:
[...]

Reboot om te formatteren bij de installatie van WinXP? :? Dat heb ik nog nooit moeten doen?

Ik heb de Abit NF7-S nog gehad. Pracht van een bordje totdat het op een dag ook enkel nog beeps wou geven :P Ik heb het nooit meer aan de praat gekregen. Aangezien het van jou wel nog wil booten, is er nog hoop ;)

Er is toch niks overgeclocked? Anders terug clocken.
Waarschijnlijk is het 2 x 512 Mb DDR? Stop dit in DIMM 3 en 2.
Probeer eens Memtest86 om het geheugen te testen. Minimaal toch 1 volledige pass :)
Ben je 100% zeker dat de CPU koeler goed zit? Niet teveel koelpasta?
Controleer voor de zekerheid nog eens alle jumpersettings.

[...]

Normaal wel. Belangrijk voor grounding!!
Ik bedoelde, wanneer de windows cd alle bestanden geladen heeft, dan reboot de pc, en daarna zou je in het menu moeten komen waar je je schijf kan formatteren. Maar voor dat menu klapt ie er dus uit met een sirene.

Het geheugen is 2x 256 en 1 x 512, maar heeft altijd zonder problemen gewerkt.
Memtest ga ik idd nog proberen, die busjes wordt lastig, omdat de backplate grotere gaten heeft waar die busjes niet in kunnen. Het is ook een kast van 5 jaar oud ofzo :(

Er is niets overgeclocked en de cpu koeler zit 100% goed

[ Voor 3% gewijzigd door Tittysmack op 26-11-2006 14:46 ]

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

verklarende beepcodes, je zegt dat je hebt gekeken op sites om de codes te vinden, ik heb nog eens gezocht naar een award bios O-) .
De verklaring voor bieptones steeds hoog laag staat voor CPU failure kijk eens op deze site :9 maar ik denk dat het je CPU :( is die moeilijk doet om een of andere reden.

edit: volgens de beeptones zou het een slechte of verkeerde CPU zijn

[ Voor 8% gewijzigd door pm1 op 26-11-2006 15:29 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Tittysmack

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
pm1 schreef op zondag 26 november 2006 @ 15:23:
verklarende beepcodes, je zegt dat je hebt gekeken op sites om de codes te vinden, ik heb nog eens gezocht naar een award bios O-) .
De verklaring voor bieptones steeds hoog laag staat voor CPU failure kijk eens op deze site :9 maar ik denk dat het je CPU :( is die moeilijk doet om een of andere reden.

edit: volgens de beeptones zou het een slechte of verkeerde CPU zijn
Ik zie de verklaring idd, maar het is maar hoe je het interpreteerd. Repeating low or repeating high, of zegt de tabel repeating high and low

De processor is niet uit de socket geweest, en je kunt em dan ook niet zomaar beschadigen, lijkt me dus apart als hij er van de 1 op andere dag mee ophoudt. En daar komt bij, dat de pc wel in het eerste deel van de installatie werkt.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Test de CPU eens in een andere computer, of probeer eens met een andere CPU op dat bord dan weten we wss iets meer. :9

Ik vind het ook raar dat hij ineens begint te piepen maar er zal dan toch wel ergens iets mis zijn. :/

Statische elektriciteit kan schade aan een CPU aanbrengen op lange termijn ;) , en dan kan het zijn dat de CPU ermee ophoud als hij aan het werken is. ;(

edit: in de tabel bedoelen ze wel degelijk high - low - high - low - high - low - ... O-) dat is hetzelfde als in het eerste 1long, 2 short bedoelen ze lang - kort - kort. Ik heb deze site al eens moeten gebruiken voor een award bios en ik weet het vrijwel zeker.

[ Voor 28% gewijzigd door pm1 op 26-11-2006 15:53 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
Staan de condensators naast de processor of geheugen toevallig ook bol of met roestachtige troep erop.
Ik heb hier regelmatig bordjes met bolle condensatoren die dezelfde symptonen vertonen.

• Tittysmack

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
Ok, update

Ik zie geen bolle condensatoren, en ook geen roestig spul op het bord. Ik heb net een andere voeding geprobeerd, daar veranderde niets mee.

Memtest heb ik ook geprobeerd te draaien, maar de pc valt al uit voordat de test op 2% staat.... Ook heb ik nog een mailtje gestuurd naar de tech support van abit, maar die hebben nog niets van zich laten horen ;(

• D-Three
Probeer een met slechts één geheugenlatje. Indien problemen, probeer eens met een ander latje. Indien het wel werkt, probeer dan Memtest86 en als alles OK is, een ander latje bij prikken en terug Memtest86. Enz ;)

Je moet zaken afzekeren. Heb je al gecontroleerd of de koeler wel goed op de CPU zit? Maakt deze goed contact, niet teveel koelpasta gebruikt? Chipsetkoeler ook OK?

• Tittysmack

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
Laagvliegerke schreef op maandag 27 november 2006 @ 22:13:
Probeer een met slechts één geheugenlatje. Indien problemen, probeer eens met een ander latje. Indien het wel werkt, probeer dan Memtest86 en als alles OK is, een ander latje bij prikken en terug Memtest86. Enz ;)

Je moet zaken afzekeren. Heb je al gecontroleerd of de koeler wel goed op de CPU zit? Maakt deze goed contact, niet teveel koelpasta gebruikt? Chipsetkoeler ook OK?
Coolers zijn 100% in orde.

Die latjes zal ik morgenavond eens proberen evenals een biosupdate en een andere processor. Ik heb alleen het idee, dat het nooit bij deze punten kan liggen, omdat ik er niet aangezeten heb. Bij de overbouw heb ik alle onderdelen er gewoon op laten zitten, vandaar.

• D-Three
Als je ze gewoon hebt laten zitten, kan er idd niet veel verkeerd gegaan zijn. Het enige wat er dan dus anders is, is kast + voeding. Misschien dat er toch daar gezocht moet worden. Heb je al wat extra afstandsbusjes kunnen scoren? Haal er voor de zekerheid ook de geluidskaart uit aangezien die ook pas achteraf toegevoegd is.
Misschien dat een bios-update wel eens kan helpen. Bij deze bordjes kon de BIOS corrupt raken door overclocken. Maar dan doet het bord normaal niks meer. Die bordjes van DFI hadden er ook last van, dacht ik. Het is best wel een tijdje geleden... We worden oud :P ;)

[ Voor 8% gewijzigd door D-Three op 27-11-2006 22:33 ]

Verwijderd

Is de pc aangesloten op een ge-aard stopcontact?? (Het is alleen maar een ideetje)

• Tittysmack

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
Laagvliegerke schreef op maandag 27 november 2006 @ 22:33:
Als je ze gewoon hebt laten zitten, kan er idd niet veel verkeerd gegaan zijn. Het enige wat er dan dus anders is, is kast + voeding. Misschien dat er toch daar gezocht moet worden. Heb je al wat extra afstandsbusjes kunnen scoren? Haal er voor de zekerheid ook de geluidskaart uit aangezien die ook pas achteraf toegevoegd is.
Misschien dat een bios-update wel eens kan helpen. Bij deze bordjes kon de BIOS corrupt raken door overclocken. Maar dan doet het bord normaal niks meer. Die bordjes van DFI hadden er ook last van, dacht ik. Het is best wel een tijdje geleden... We worden oud :P ;)
We worden zeker oud, nostalgie enzo O+ Volgende update: Na de processor gewisseld te hebben met een xp1700 heb ik gewoon windhoos kunnen installeren.... Leek dus de processor te zijn. Alleen net zet ik de oude cpu nog een keer terug, en ik kan gewoon windows inkomen zonder uitval? Iksnap er geen hol meer van... Ook lijkt de gpu nu overleden, monitor zegt no signal en de fan draait niet. Ik heb geinstalleerd met een oude geforce 3, waar overigens de fan ook niet van draait, maar dat kan ook door ouderdom zijn. Geheugen functioneert wel goed, en de afstandsbusjes waren ook het probleem niet. Ik heb het mobo op karton gelegd en het probleem bleef.

Iemand een verklaring voor cpu en gpu?

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
Waarschijnlijk heeft de processor niet stevig genoeg in het socket gezeten aangezien hij nu probleemloos werkt. (Ik druk meestal op de processor voordat ik de hendel overhaal zodat ie goed kontakt maakt)
Het fannetje van je vidkaart zou ik zo snel mogelijk vervangen of schoon maken, sommige GeForce kaarten worden nogal heet.

[ Voor 1% gewijzigd door Phenos2 op 01-12-2006 20:17 . Reden: Laagvliegerke heeft gelijk met algemeen enzo. ]

• D-Three
Eigenaardig aangezien je de CPU en koeler niet verwijderd had? Misschien toch geen al te best contact tussen CPU en koeler? Maar het is opgelost en dat is het belangrijkste :) Draaide de fan van de GPU al een tijdje niet meer? Dan is ie misschien overleden door de hitte? Ben je zeker dat de kaart goed in zat? Je kan misschien de 9700 nog eens proberen in een andere PC. En zoals Phenos2 al zei, best ook de fan vervangen van de GeForce!
Phenos2 schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 23:06:
Het fannetje van je vidkaart zou ik zo snel mogelijk vervangen of schoon maken, GeForce kaarten worden nogal heet.
nVidia heeft wel enkele reeksen gehad waarvan de kaarten echte heethoofden waren maar de laatste reeksen waren veel koeler dan hun ATi tegenhangers. Dus zeggen dat GeForce kaarten heet wordt is een beetje algemeen, niet? :) Dat is net als zeggen dat AMD's heethoofden zijn terwijl hun Athlon64's vele male koeler waren dan de P4-kachels. Vroeger had AMD wel enkele heethoofden en nu is Intel gelukkig ook terug op de goede weg met hun Core 2. Nooit veralgemenen dus. Al maak ik me er ook soms schuldig aan ;)

• Tittysmack

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
Laagvliegerke schreef op woensdag 29 november 2006 @ 18:27:
Eigenaardig aangezien je de CPU en koeler niet verwijderd had? Misschien toch geen al te best contact tussen CPU en koeler? Maar het is opgelost en dat is het belangrijkste :) Draaide de fan van de GPU al een tijdje niet meer? Dan is ie misschien overleden door de hitte? Ben je zeker dat de kaart goed in zat? Je kan misschien de 9700 nog eens proberen in een andere PC. En zoals Phenos2 al zei, best ook de fan vervangen van de GeForce!

[...]
nVidia heeft wel enkele reeksen gehad waarvan de kaarten echte heethoofden waren maar de laatste reeksen waren veel koeler dan hun ATi tegenhangers. Dus zeggen dat GeForce kaarten heet wordt is een beetje algemeen, niet? :) Dat is net als zeggen dat AMD's heethoofden zijn terwijl hun Athlon64's vele male koeler waren dan de P4-kachels. Vroeger had AMD wel enkele heethoofden en nu is Intel gelukkig ook terug op de goede weg met hun Core 2. Nooit veralgemenen dus. Al maak ik me er ook soms schuldig aan ;)
Idd vreemd dat de cpu weer werkt. De ati kaart is overleden tijdens het testwerk. Ik denk dat ie het niet zo leuk vond elke keer in en uitgebouwd te worden. De pc geeft ook geen geluidsignaal ofzo. De kaart geeft geen beeld en ook werkt de fan niet :'( Ik heb de kaart ook geprobeerd op het oude mobo, maar daar doet ie ook helemaal niets. Voor de rest kan ik er ook niets vreemds aan ontdekken, qua uiterlijk ofzo. Beetje jammer dat net weer het duurste deel van de pc de geest geeft..

DIe geforce gaat ws toch de verkoop in, dus daar doe ik niets meer aan. Ben voorlopig ff klaar met hardware :P

Pagina: 1