Toon posts:

[XP] Start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte medenerds :+

Ik zit met een probleem, of beter gezegd; mijn vriendin zit met een probleem. Ze heeft een pc met Windows XP staan, die niet meer opstart (windows xp dus). Ze komt niet verder dan het keuzemenu waar je kunt kiezen voor Veilige Modus, Normaal Opstarten, je kent het wel. Als de timer afgelopen is of ze heeft een keuze uit de lijst gemaakt, begint de pc weer met opnieuw opstarten en zijn we weer bij hetzelfde keuzemenu. Ik ben nu niet bij haar dus ik probeer het op afstand op te lossen via de telefoon, maarja, ik weet ook niet alles :o. Ze heeft het ook over een of ander blauw scherm wat na dat menuutje voorbij komt vliegen maar ze kan niet lezen wat er staat, want dat gaat te snel. En af en toe ziet ze het Windows XP logo met dat balkje eronder... Ze heeft de laatste keer de pc uitgezet met het knopje op de stekkerdoos waaraan de pc zit... ik vermoed dat het hierdoor is gekomen. De stroomtoevoer wordt accuut gestopt. Ik heb al wat gegoogled en ik lees alleen maar dingen over kapotte harddisks enz, dus ik vrees het ergste. Is er nog iets wat ik kan proberen?

Hellup! ;(

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 21:16:
Geachte medenerds :+

Ik zit met een probleem, of beter gezegd; mijn vriendin zit met een probleem. Ze heeft een pc met Windows XP staan, die niet meer opstart (windows xp dus). Ze komt niet verder dan het keuzemenu waar je kunt kiezen voor Veilige Modus, Normaal Opstarten, je kent het wel. Als de timer afgelopen is of ze heeft een keuze uit de lijst gemaakt, begint de pc weer met opnieuw opstarten en zijn we weer bij hetzelfde keuzemenu. Ik ben nu niet bij haar dus ik probeer het op afstand op te lossen via de telefoon, maarja, ik weet ook niet alles :o. Ze heeft het ook over een of ander blauw scherm wat na dat menuutje voorbij komt vliegen maar ze kan niet lezen wat er staat, want dat gaat te snel.
In het menu waar je kunt kiezen hoe je Windows wilt laden, kun je ook kiezen om de PC niet direct af te sluiten bij fouten. Dan kun je wel de code uit de BSOD zien, daar hebben we heel veel aan.. :-)
En af en toe ziet ze het Windows XP logo met dat balkje eronder... Ze heeft de laatste keer de pc uitgezet met het knopje op de stekkerdoos waaraan de pc zit... ik vermoed dat het hierdoor is gekomen. De stroomtoevoer wordt accuut gestopt. Ik heb al wat gegoogled en ik lees alleen maar dingen over kapotte harddisks enz, dus ik vrees het ergste. Is er nog iets wat ik kan proberen?
Mja, dat zou het best kunnen zijn ja. Een voeding/moederbord/processor/HDD/RAM dat brak is geworden..

Stop anders de Windows-CD erin en probeer te restoren, een corrupt register is namelijk iets waarvan je zulke dingen krijgt, en dit is op te lossen. Als het echt niet werkt kun je ook nog Windows opnieuw installeren.

Verder is een memtest natuurlijk nooit verkeerd :-)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Om te kijken of het een hardware probleem is kun je een keer opstarten met een Knoppix CD of een BartPE CD. Maar dan moet je wel langs gaan ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:25

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Mja, 1001 mogelijkheden..

Probeer anders ook even de grap van een nieuw MBR aan te maken. Vaak raken die dingen corrupt dus dan kan je ook een nieuwe aanmaken. (hoe dat precies gaat: Microsoft Knowledge Base. Misschien kan je daar ook gewoon even tussen neuzen ;) )

Xbox Live ID:Notna8310

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:46
Laat haar eerst even een NTFS repair uitvoerer(Windows CD erin, recovery console starten en daarna chkdsk)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties!

Windows normaal opstarten
Veilige modus
Veilige modus met netwerk mogelijkheden
Veilige modus met opdrachtprompt
Laatste bekende juiste config (recente instellingen die werkten)

Dat zijn de mogelijkheden volgens haar in het menu.. Ze kan de Windows cd niet vinden, lekker dan :{. Niks wat ik zonder cd kan proberen?

• parawaus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:46
Dat had ik dus vanmorgen ook.
uiteindelijk bleek me harde schijf te zijn overleden.

Verwijderd

Topicstarter
parawaus schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 21:39:
Dat had ik dus vanmorgen ook.
uiteindelijk bleek me harde schijf te zijn overleden.
Ik denk dat dat hier ook het geval is, of andere hardware. Zo'n accute aktie... daar kan het meestal niet zo goed tegen |:(.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-03 18:59

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 21:54:
[...]

Ik denk dat dat hier ook het geval is, of andere hardware. Zo'n accute aktie... daar kan het meestal niet zo goed tegen |:(.
Waarschijnlijk kan het daar vrij goed tegen, er is alleen iets corrupt geraakt op je HD. Moet je je voorstellen wat er zou gebeuren als de stroom uitvalt, hardware kapot in de hele stad? 8)7
Waarschijnlijk is een kritiek bestand corrupt geraakt. Zoals eerder gezegd, probeer de melding van die BSOD te achterhalen, start anders een cdtje met ERD commander en lees daarmee het eventlog uit.

[ Voor 10% gewijzigd door DataGhost op 25-11-2006 22:06 ]

Verwijderd

Dit probleem heb ik zeer vaak bij klanten.

een gouden tip... :

hang je HDD aan een andere pc (slave) en laat die pc opbooten.. tijdens het opbooten krijg je CHKDSK... die vind 1001 fouten.. daarna terughangen in oude pc.. en VOILA ! werkend !

hoe het komt.. geen flauw idee...

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 22:22:

een gouden tip... :

hang je HDD aan een andere pc (slave) en laat die pc opbooten.. tijdens het opbooten krijg je CHKDSK... die vind 1001 fouten.. daarna terughangen in oude pc.. en VOILA ! werkend !

Meestal krijg je dan ook een BSOD, omdat de Windows-installatie op de computer gebaseerd is. Je zult dus met een PC met dezelfde chipset, en hetzelfde aantal cores moeten werken.

@onder: Ah, zo O-) :+

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-03 18:59

DataGhost

iPL dev

TheZeroorez schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 22:43:
[...]

Meestal krijg je dan ook een BSOD, omdat de Windows-installatie op de computer gebaseerd is. Je zult dus met een PC met dezelfde chipset, en hetzelfde aantal cores moeten werken.
Hij bedoelt chkdsk uitvoeren vanaf een werkende Windows-install (daarom ook 'slave'). Bij het booten zal dat waarschijnlijk automatisch gebeuren, anders moet je dat doen vanuit die werkende install.

Verwijderd

Topicstarter
Dat met de Windows cd ga ik morgen proberen als ik bij haar ben, ik probeer ook dat ERD Commander te vinden en te downloaden maar dat lukt niet echt, iemand misschien enig idee waar ik het zo vandaan kan plukken?

Ze heeft me trouwens een foto gestuurd van 't BSOD (das nog eens een screenshot ;) ). Naast het standaard geblaat van windows, is dit de foutmelding:
UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

[standaard geblaat]

Technische informatie:

*** STOP: 0x000000ED (0x817CF9D0, 0xC0000006, 0x00000000, 0x00000000)
Misschien kan iemand hier iets meer over vertellen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 22:22:

een gouden tip... :

Jup, laat veel klanten dit doen bij opstartproblemen en het werkt best vaak. Bijna elke noob kun je dit uitleggen via de telefoon :P

Scheelt lang wachten :+

Moet je natuurlijk wel een CD hebben >:)

[edit]
Test voor de zekerheid de hardeschijf even met het test tooltje van de fabriek. Als hij echt stuk is heeft chkdsk ook geen zin meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2006 21:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 21:11:
[...]

Jup, laat veel klanten dit doen bij opstartproblemen en het werkt best vaak. Bijna elke noob kun je dit uitleggen via de telefoon :P

Scheelt lang wachten :+

Moet je natuurlijk wel een CD hebben >:)
Ja ik heb zelf wel een cd dus dan neem ik die wel mee, kan altijd proberen toch :).

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 21:14:
[...]

Ja ik heb zelf wel een cd dus dan neem ik die wel mee, kan altijd proberen toch :).
In de tijd dat je moet wachten op chkdsk kun je natuurlijk altijd andere dingen doen >:) (duurt minimaal 30min ofzo).

offtopic:
Sorry voor de HK post

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2006 21:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 21:16:
[...]

In de tijd dat je moet wachten op chkdsk kun je natuurlijk altijd andere dingen doen >:) (duurt minimaal 30min ofzo).

offtopic:
Sorry voor de HK post
Dat hoef je mij natuurlijk niet te vertellen he B)

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:35
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 21:05:
Dat met de Windows cd ga ik morgen proberen als ik bij haar ben, ik probeer ook dat ERD Commander te vinden en te downloaden maar dat lukt niet echt, iemand misschien enig idee waar ik het zo vandaan kan plukken?

Ze heeft me trouwens een foto gestuurd van 't BSOD (das nog eens een screenshot ;) ). Naast het standaard geblaat van windows, is dit de foutmelding:

[...]

Misschien kan iemand hier iets meer over vertellen?
"STOP 0x000000ED UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME" Error Message When You Restart Your Computer or Upgrade to Windows XP

http://www.softlookup.com/display.asp?id=10071

Beiden netjes kunnen googlen.... :P

Verwijderd

Topicstarter
Thanks MoiZie, had er even niet aan gedacht om te googlen, beetje slordig van me. Nog 1 vraagje: als ik straks met de cd aan de slag ga, dus chkdsk en dergelijke, behoud ik dan wel m'n bestanden? Op de eerste link die MoiZie me geeft staat dat er 'gegevens verloren kunnen gaan', maar ben ik dan echt alles kwijt of niet?

O ja, die download link werkt helaas niet, ik was daar ook al geweest.

Verwijderd

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt maar het kan voorkomen denk ik.

Controleer daarom eerst je schijf even met een diagnostisch programma zodat je zeker weet dat alleen de indeling in de war ligt.

Een chkdsk op een defecte hardeschijf kan misschien vervelende resultaten hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 22:00:
Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt maar het kan voorkomen denk ik.

Controleer daarom eerst je schijf even met een diagnostisch programma zodat je zeker weet dat alleen de indeling in de war ligt.

Een chkdsk op een defecte hardeschijf kan misschien vervelende resultaten hebben.
Ok, ik moet dus echt even zo'n programmaatje zien te vinden, iemand nog aanraders? 't Is heel gek maar ik kan dat ERD commander echt niet vinden (of wel vinden en vervolgens niet downloaden).

Verwijderd

www.Merk hardisk.com -> Support / Download -> Harddisk diagnostic tools

Maxtor: http://www.maxtor.com/por...Diagnostics&downloadID=22
WD: http://support.wdc.com/do...asp?cxml=n&pid=999&swid=2

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2006 22:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jongens allemaal bedankt, het is voor mekaar hoor, hij doet 't weer. Ik heb het diagnostic tooltje van Maxtor gebruikt en toen bleek dat een aantal bestandjes corrupt waren, die dus verwijderd moesten worden. Daarna startte Windows weer op met CHKDSK en toen was het weer helemaal goed, m'n vriendin ook weer blij ;).
Pagina: 1