Toon posts:

Nieuw systeem, ca. € 800

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Na veelvuldig diverse sites bekeken te hebben (tweakers, Toms hardware guide en de diverse fabrikanten sites) ben ik bij het volgende systeem gekomen en sta op het punt deze te bestellen bij Salland Automatisering. Alvorens dit te doen wou ik toch graag jullie mening over dit systeem horen dus eventuele op of aanmerkingen zijn welkom!

Doel:
thuisgebruik, van alles wat (internet, games, films bewerken en branden, word/powerpoint, cs2)

Budget:
ca. € 800,-. Een monitor, toetsenbord, boxen heb ik al. Een videokaart ook (Asus Extreem N6800GT) en deze lijkt mij voorlopig nog voldoende.

Systeem:
Behuizing:Thermaltake Behuizing Soprano Zwart
Voeding: Enermax Voeding Liberty 400W ActivePFC 400 Watt
Moederbord:Asus M2N-SLI Deluxe (ivm. heatpipes en sli i.v.m. 6800GT, evt. in toekomst een bij plaatsen)
Processor: Athlon 64 X2 4200+ 65 Watt 2.2 GHz, 1000 MHz, boxed
Geheugen:Corsair TWIN2X 1024 MB, PC5400, 675 MHz, CL4 (2 x 512)
Hardeschijf:Seagate Barracuda 7200.10 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
DVD-brander:NEC DVD-RW AD-7173, labelflash
OS:Microsoft Windows XP Home, NL, Single Pack (eens een keertje een officiele i.p.v. ....)

Totaal bij Salland € 801,- incl. assemblage. Ik kan zelf gaan lopen prutsen maar voor die € 35 wil ik het laten.

Het meeste lopen spelen met de behuizing en de voeding. Twijfel tussen de Antec Sonata II incl 430W voeding of bovenstaande (Enermax voeding of de Antec Trio?). Of is de Tsunami van Thermaltake een beduidend betere kast dan de Soprano (en € 30,- duurder) op het gebied van koeling? Daarnaast is de boxed koeling voldoende of toch beter kiezen voor bijvoorbeeld de Susurro van Cooler Master.

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-01 13:43
Neem een engelse Windows Media Center ipv een Nederlands XP Home. Daar zit namelijk (vaak, even navragen bij je winkel) een gratis upgrade naar Vista Home Premium bij. Zonde om die niet mee te pakken.

specs

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik heb al veel verhalen gehoord dat je voor het zelfde geld een beter processor kan krijgen van intel. Of heb ik het fout?

[ Voor 8% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 25-11-2006 21:09 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:45

Theo

moederbord

Ik zou eens kijken naar de pc die de Aldi as woensdag heeft. Deze is net zo duur, alleen heeft deze een betere (passief gekoelde) videokaart en processor, iets meer HD ruimte en een berg legale software :)

Nu met WP, PV, EV en PC

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:35

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

theodouma schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 21:11:
Ik zou eens kijken naar de pc die de Aldi as woensdag heeft. Deze is net zo duur, alleen heeft deze een betere (passief gekoelde) videokaart en processor, iets meer HD ruimte en een berg legale software :)
Deze bedoel je :) voor €799,- zeker een mooi systeempje.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
theodouma schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 21:11:
Ok iets meer HD ruimte ben ik met je eens. Alleen de 6800 heb ik reeds dus vandaar dat ik verder niet naar een ander videokaart heb gekeken. Als ik er nu een zou uitzoeken kom ik ook op een andere kaart uit :). De berg legale software die je bij Aldi krijgt heb ik voor 90% reeds in mijn bezit dus daar hoef ik het niet voor te doen (Nero 7, anti virus, office e.d.). De randapperatuur heb ik al dus daar hoef ik het niet voor te doen.

Voor normaal gebruik van de pc lijkt mij een x2 4200, 65W ruim voldoende. Dus een must om voor een E6300 te gaan is er i.m.o. niet (oké geef het toe ben een beetje fan van AMD). Daarnaast heb ik gelezen dat een dual core beter werkt bij een geheugensnelheid van minimaal 667 mhz. (weet niet meer waar heb veel gelezen de afgelopen weken), is dit onzin?

via een ander forum de volgende specificatieaanvulling gevonden op de aldi-pc:

Voeding: PS Fortron FSP300-60GTM EU (lijkt mij Aopen, maar 300W niet een beetje weinig voor het systeem?)
mobo: PC MB MS7318, LGA775, Micro BTX#, Socket LGA775 ( :? )

wordt hier de zinsnede goedkoop = duurkoop van toepassing of klinkt men dit bekend in de oren (ik vertrouw meer op de Enermax voeding en de Asus MB)

offtopic: wel grappig dat als je op de foto klikt van de aldi pc de compu van mei 2006 is :)

Verwijderd

Topicstarter
SOEPSTENGEL13 schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 21:08:
Ik heb al veel verhalen gehoord dat je voor het zelfde geld een beter processor kan krijgen van intel. Of heb ik het fout?
voor het zelfde geld krijg je een E6300 met een Asus P5B moederbord. Moet ik dus nog een firewire kaart bij optellen. (beter te vergelijken is de deluxe versie die kost € 40 meer). Volgens mij zijn een E6300 en een x2 4200 (65W) redelijk vergelijkbaar (3DMark06, CPU/graphics). Vandaar de keuze op de AMD (en mijn eerder genoemde lichte voorkeur natuurlijk) dat de L2-cache hoger is bij de E6300 snap ik. Een betere processor bedoel je kwalitatief of kwantitatief?

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:49
Deze week heeft de Aldi weer een computer, kost precies 800 euro:

Afbeeldingslocatie: http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_48/BILD01.JPG

E6300 Beste desktop-processor ter wereld
De nieuwe Intel® CoreTM 2 Duo-processor E6300
2MB L2-cache, 1066 MHz FSB
De Intel® CoreTM 2 Duo-processor koppelt
laag Dual Core-technologie aan baanbrekend
laag energieverbruik.

• 1024 MB werkgeheugen
DDR2 SDRAM met 533 MHz 64-bits
• 320 GB harde schijf,
8 MB cache, S-ATA 300-interface,
supersnelle 7200 tpm
• Dual Layer dvd-/cd-brander met
LightScribetechnologie 16x Dual Layer
• Multi-Standard dvd-/cd-brander
• Dvd-station 16x dvd-rom
• Geïntegreerde netwerkcontroller,
Fast Ethernet 10/100 Mbit/s
• Geïntegreerde WLAN 54Mbit/s,
compatibel met IEEE 802.11g 802.11b.
De perfecte toegang tot de draadloze
netwerktechnologie, thuis en op kantoor.
• 8-kanaals High Definition Audio;
digitale thuisbioscoopervaring met
optimaal geluid. Alleen in combinatie
met geschikte luidsprekersystemen
(niet inbegrepen).
• Data-bay voor externe harde schijf.
Veilige haven voor uw gegevens!
Een fantastische oplossing voor uw
video-, audio- en fotogegevens.
Sluit uw externe Medion HDDrive2go
harde schijf (niet meegeleverd, apart
te verkrijgen) aan zonder kabels.
Simpel en oneindig uit te breiden.
• Multimedia via één druk op de knop.
Genieten van televisie, video, foto of
muziek via één simpele druk op de knop.
Supersimpel met de afstandsbediening
te bedienen.
• Voorbereid voor Windows® VistaTM Premium.
De MD 8818 is voorbereid op een
mogelijke update op een later tijdstip
naar Windows® VistaTM Home Premium.
De aanschaf van dit voor Windows
VistaTM gekwalificeerde computersysteem
met Windows® XP Media Center Edition
geeft u het recht op een gratis upgrade van
Windows® VistaTM Home Premium* Medion OEM-versie
* Er worden extra verzend- en verwerkingskosten
in rekening gebracht.

Linkje voor meer info.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Verwijderd

Topicstarter
rimave schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 23:29:
Deze week heeft de Aldi weer een computer, kost precies 800 euro:

[afbeelding]

[center]

Linkje voor meer info.
lijkt mij het systeem dat theodouma en _Dune_ ook bedoelen...

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:45

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 22:17:
[...]

Ok iets meer HD ruimte ben ik met je eens. Alleen de 6800 heb ik reeds dus vandaar dat ik verder niet naar een ander videokaart heb gekeken. Als ik er nu een zou uitzoeken kom ik ook op een andere kaart uit :). De berg legale software die je bij Aldi krijgt heb ik voor 90% reeds in mijn bezit dus daar hoef ik het niet voor te doen (Nero 7, anti virus, office e.d.). De randapperatuur heb ik al dus daar hoef ik het niet voor te doen.

Voor normaal gebruik van de pc lijkt mij een x2 4200, 65W ruim voldoende. Dus een must om voor een E6300 te gaan is er i.m.o. niet (oké geef het toe ben een beetje fan van AMD). Daarnaast heb ik gelezen dat een dual core beter werkt bij een geheugensnelheid van minimaal 667 mhz. (weet niet meer waar heb veel gelezen de afgelopen weken), is dit onzin?
De E6300 presteert in iedere benchmark beter dan de X2 4200+, zoal uit deze benchmark blijkt is de E6400 (iets sneller dan de E6300) even snel als de AMD FX-62. Het energieverbruikt ligt, net als die van de X2 4200+ op 65 watt.
Een E6300 heeft genoeg aan 533 MHz geheugen in dual channel. Het geheugen kan ook sneller zijn (677 of 800 Mhz) alleen merk je hier bijna niets van. Het snellere geheugen is alleen leuk als je wilt overklokken.
via een ander forum de volgende specificatieaanvulling gevonden op de aldi-pc:

Voeding: PS Fortron FSP300-60GTM EU (lijkt mij Aopen, maar 300W niet een beetje weinig voor het systeem?)
mobo: PC MB MS7318, LGA775, Micro BTX#, Socket LGA775 ( :? )
De voedoing is voldoende voor een cpu van 65 watt en een gpu van nog minder dan 65 watt. Ik durf zelfs te zeggen dat een 250 watt voeding nog wel voldoende was geweest, het zal dan wel erg krap zijn, maar het moet kunnen.
Het moederbord komt volgens mij van MSi vandaan en heeft een BTX layout wat voor een betere en stillere koeling zorgt. Het socket heeft 775 pinnetjes en is daarmee geschikt voor de E6300 die toevallig ook 775 pinnetje heeft :p
wordt hier de zinsnede goedkoop = duurkoop van toepassing of klinkt men dit bekend in de oren (ik vertrouw meer op de Enermax voeding en de Asus MB[
Ik hoor heel veel mensen over de pc's van de aldi, en men heeft wel eens problemen met de pc, al is dat niet vaker dan dat je dat heb met een andere pc. Het voordeel van een aldipc is wel dat je drie jaar garantie heb en dat ze hem vaak komen fixen bij je thuis mocht er iets mee zijn en je weet wat er mee is (bijv videokaart stuk)
offtopic: wel grappig dat als je op de foto klikt van de aldi pc de compu van mei 2006 is :)
pc kan niet van mei zijn want toen was de E6300 nog niet uit B)

Nu met WP, PV, EV en PC

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-01 12:59
€ 190.00 Intel C2D E6300 1,86GHz 1066fsb 2x2MB Box S775 (3jr)
€ 130.00 Asus P5B, GLan, Dual-DDR2 - Soc775 C2D (2jr)
€ 125.00 1GB Kingston DDR2-667 p/n KVR667D2N5/1GB (10jr)
€ 110.00 WD Raptor 36GB SATA 10K 16mb WD360ADFD (3jr) - Bootschijf
€ 75.00 Maxtor 250GB SATA2 7200rpm 16mb p/n 6V250F0 (2jr) - Data-opslag
€ 65.00 Asus Extreme N7300GS/HTD 256mb PCI-E (2jr)
€ 50.00 Antec SmartPower2.0 350Watt voeding (2jr)
€ 42.00 ASUS TA-210 Zwart No PSU (3jr)

€ 787.00 Totaal

*prijzen zijn van Yorcom. (kan dus wel goedkoper, door rond te shoppen ;) )

Dit systeem is mijns inziens sneller en betrouwbaarder dan de ALDI-pc voor dezelfde prijs. Zonder de raptor ben je zelfs 100 euro goedkoper uit! Bovendien zit op al deze onderdelen ook minimaal 2 jaar garantie.

De videokaart is verder natuurlijk geen toppertje, maar dat is die van aldi ook niet >:)
Enige wat je verder mist is een dvd-writer, maar een beetje tweaker heeft er al minstens 2 thuis liggen :z

** Dit systeem ga ik waarschijnlijk zelf ook aanschaffen, dus verdere suggesties zijn altijd welkom. Ben trouwens niet zo'n pc-gamer(heb al een xbox360 8) ), vandaar mijn keuze voor de videokaart. Wil verder wel een snelle windows, dus de Raptor 8) .

:+

[ Voor 28% gewijzigd door MintyDoerak op 26-11-2006 02:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
MintyDoerak schreef op zondag 26 november 2006 @ 02:20:

Dit systeem is mijns inziens sneller en betrouwbaarder dan de ALDI-pc voor dezelfde prijs. Zonder de raptor ben je zelfs 100 euro goedkoper uit! Bovendien zit op al deze onderdelen ook minimaal 2 jaar garantie.

:+
Helemaal vergelijken kun je dit niet, je mist bijvoorbeeld een OS een een dvd-brander heb ik momenteel te leen in mijn pc vandaar dat hij er wel bij moet. Kom je dus al snel weer € 150 duurder uit. Maar zal zeker nog eens kijken naar een E6300/6400 systeem

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
een 7300 is niet te vergelijken met een verbeterde 7600 (want een7650 is gewoon weer een betere versie).
Dus dan komt er bij jouw systeem minimaal 50 euro bij.

je hebt een kleinere harde schijf. (+10?)
Geen dvd-brander. (+30)]
Geen tv-tuner (minimaal toch wel +50 euro)

Totaal al 140 tot 150 euro duurder, waardoor je systeem al duurder is als het aldi-systeem

dan software
geen besturingssysteem (+80 euro)

Andere software is wat meer onzinnig en toetsenbord,muis en speakers tel ik ook niet mee.

Maar jij bent dus 670+150+80=900 euro kwijr.
Ik zeg niet dat ik voorstander ben van aldi-systemen, maar met zelfbouw kan je prijstechnisch nauwelijks mee. Je bent altijd duurder uit. Je weet alleen wel wat er in zit en dat vind ik een stuk prettiger. Prijstechnisch is zelfbouw vaak niet slim.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-01 17:37
De Aldi PC wint handsdown! Redelijk goede specs en om eerlijk te zijn ziet die kast er ook stijlvol uit.

Inderdaad, bij het lezen van een vergelijking tussen een 7300 en een 7600 moest ik ook even fronsen. Neem de Aldi PC, met legitieme Windows en 3 jaar garantie op de werking van het systeem. Op die wijze hoef je bij een defect niet zelf op zoek naar de fout, maar kun je gewoon bellen. Mijn vorige PC was de medion MD8386 (ja, die met de stofzuiger aan boord). Na het vervangen van de koeler ben ik er erg tevreden over geweest. Staat nu als reserve PC in het netwerk en is ontzettend stabiel. Ik heb een keer gebruik moeten maken van de garantie en dat werkt prima. Monteur komt bij je langs. Probleem werd verholpen en stillere koeler geinstalleerd.

3x Marstek Venus E V155 ; Marstek CT003 v118; Kaifa MA304-SMR5.5

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-01 12:59
Jongens jongens, ik vind dat jullie toch een paar dingen over het hoofd zien. Als je die Raptor HD wegdenkt, kan je die 100 euro extra aan een betere videokaart besteden. En voor 15 euro extra heb je dan ook een 320gb hardeschijf.

Je kan verder natuurlijk ook bezuinigen op het moederbord en dat geld weer besteden aan een tv-tuner. Maar kom me niet vertellen dat een Asus P5B te vergelijken is met een aldi-moederbord, zowel qua kwaliteit als uitbreidbaarheid en performance e.d.
Verder heeft de TS heeft niet te kennen gegeven dat hij een tv-tuner nodig had, anders had ik er wel rekening mee gehouden.

Het enige waar je uiteindelijk mee zult zitten is de windows licentie die je als dan nog moet aanschaffen.

Ik zeg overigens ook niet dat een aldi-pc slecht is of wat, maar persoonlijk zou ik voor een zelfbouw gaan, weet je ook tenminste wat er inzit etc. :+

Verwijderd

Foutje...

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2006 22:22 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

(jarig!)
Het is dus de bedoeling dat er een lijstje met onderbouwing wordt neergezet en dat is niet het geval en dus gaat deze op slot :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.