Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Paar vragen over accu

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met de volgende 2 kwesties:

1) Naar aanleiding van een discussie probeer ik een beetje te redeneren hoe lang je de parkeerlichten kan laten branden zonder jue accu leeg te trekken. Bij sommige autos kan je enkel linker- of rechterlichten laten branden door het hendeltje voor de richtingsaanwijzers in de overeenkomstige positie te zetten. Bij sommige autos gaat dit niet en moet je alle 4 de lichten laten branden. Dus uitgaande van de meest verbruikende situatie: 4 lichten van elk 5W
4*5W is 20W
Elke accu is normaal toch wel minstens 50Ah, dit bij een spanning van 12V.
50Ah * 12V = 600Wh
600Wh / 20W = 30uur
Maar dat is dan wel de ganse accu die je van volledig vol naar volledig leeg hebt gebruikt.
De vraag is nu, hoeveel % van een accu kan je gebruiken opdat je dan ook nog de motor gewoon kan aanzetten? Zijn de berekeningen verder juist?

2) Als je je auto (met lege accu) wilt laten starten met startkabels en een hulpaccu, moet je de + op de + doorverbinden en de - (van volle accu) op het massa punt van de auto (met lege accu).
Waarom mag het niet gewoon - op -, maar moet het het massapunt zijn? Zijn massa en - trouwens niet doorverbonden en aldus zelfde potentiaal?

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:35

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Over puntje 2.

Ik heb nu al een paar keer iemand geholpen om zijn wagen te starten, gewoon mijn + op zijn + en mijn - op zijn -

Ik geef een beetje gas dat ik tegen de 2500tpm zit, en dan kan hij vanzelf starten.

De Nederbelg !

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 20:28:
De vraag is nu, hoeveel % van een accu kan je gebruiken opdat je dan ook nog de motor gewoon kan aanzetten?
Nu eventjes moeilijk doen: Diesel of benzine? :+

Bij een benzine: 10V, 150A moet je hebben om te starten. Bij een diesel mag je het zelf gaan beredeneren.
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 20:28:
2) Zijn massa en - trouwens niet doorverbonden en aldus zelfde potentiaal?
Zit een volt verschil in. De massa van de sensoren zitten op de massa van de ECU vanwege ground loop effecten welke je kan krijgen als je die op hetzelfde massapunt zet. Die zweeft namelijk, je moet een vaste referentie hebben, bij sensoren dus de massa van de ECU.. Bij het starten boeit het weinig.

[ Voor 39% gewijzigd door Chevy454 op 26-11-2006 00:47 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Topicstarter
Chevy454 schreef op zondag 26 november 2006 @ 00:40:
Nu eventjes moeilijk doen: Diesel of benzine? :+
Beiden, vraag is gewoon algemeen.

Ik veronderstel bij diesel nog meer: logger, solider blok.
Bij een benzine: 10V, 150A moet je hebben om te starten. Bij een diesel mag je het zelf gaan beredeneren.
Ok, dat is het ogenblikkelijk vermogen dat de accu moet kunnen leveren. De vraag is, hoeveel % moet een accu (ik besef dat dit ruim geschatte waarde zal zijn) ongeveer volgeladen zijn om zulkeen piekvermogen te kunnen leveren? Ik kan me namelijk inbeelden dat een volgeladen accu zo'n hoge stroom kan leveren zonder te veel te dippen in spanning, dit in tegenstelling tot een -bijna leeg- accu.

*knip*

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2006 00:56 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:36
Volgens moet je de - niet direct op de accu aansluiten, omdat er boven de accu een ontvlambare gas kan ontstaan die door de vonken kan gaan branden/exploderen. Door een andere massapunt te nemen, een eindje van de accu vandaan, kan je dit voorkomen.

Verwijderd

Jimster schreef op zondag 26 november 2006 @ 01:10:
Volgens moet je de - niet direct op de accu aansluiten, omdat er boven de accu een ontvlambare gas kan ontstaan die door de vonken kan gaan branden/exploderen. Door een andere massapunt te nemen, een eindje van de accu vandaan, kan je dit voorkomen.
Weet je dat ik hier dus nog nooit van gehoord heb?
Lijkt me koeienpoep }:O maar mocht je ergens een link hebben naar een artikel waarin dat beschreven wordt??!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 20:59:
[...]

Lijkt me koeienpoep }:O maar mocht je ergens een link hebben naar een artikel waarin dat beschreven wordt??!
MIsschien heeft hij de + van de volle accu op de - van de lege accu aangesloten, en de 2 andere kabels aan elkaar gewasknijperd.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:36
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 20:59:
[...]
Ik heb even gezocht op Google. http://www.google.nl/sear...auto+accu+knalgas&spell=1
Bij sommige omstandigheden kan dus knalgas ontstaan. Ik kan even geen link vinden waarom je de - niet direct op de accu moet aansluiten bij het hulpstarten. Ik heb ooit een keer gelezen dat het met knalgas te maken heeft.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Kickje!

Dit intereseert me wel eigenlijk. Ik heb vorig weekend na 15min grootlichten, wat radio en veel kort na elkaar kleine ritten waarbij ik elke keer de motor stopte, staan vloeken op men wagen. Gelukkig kwam er iemand langs met startkabels die me uit de shit heeft geholpen. Het was wel zo dat die lichten het dus nog perfect deden en je niet zag dat er minder power was uit de baterij. Ik heb wel al modernere wagens gezien die tegen deze nogal domme grappen een beveiliging hebben.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 09:47

Metro2002

Memento mori

misschien even kijken hoeveel een startmotor gebruikt aan vermogen? Dat moet je ongeveer overhouden aan stroom. Ik denk dat na 10 -15 uur je lichten aan laten staan je nog net je auto kunt starten.

Verwijderd

Topicstarter
jvvv schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 20:33:
Het was wel zo dat die lichten het dus nog perfect deden en je niet zag dat er minder power was uit de baterij.
Kan kloppen. Voor de kleine stroom die de lichten vragen, gaat de spanning nog niet ineenzakken, de batterij kan dit nog perfect aan, ook al is ze deels leeg. Echter de piekstroom die er gevraagd wordt bij het starten, is voor op dat moment (in achting nemende dat hij grotendeels leeg is) echter te veel gevraagd, de accu kan dit vermogen niet meer leveren, en de spanning zakt in mekaar.

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-08 21:32
Voor de exacte procedure voor het starten van een auto met startkabel, zie hier

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Jimster schreef op zondag 26 november 2006 @ 01:10:
Ja er ontstaat waterstof gas, maar dat is zo weinig, daar ga je echt geen vonk van krijgen in een open ruimte :)

BlaBlaBla

Pagina: 1