[voeding] OCZ GameXStream vs Thermaltake Toughpower

Pagina: 1
Acties:

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022
Ik twijfel tussen deze twee PSU's, de OCZ krijgt net iets meer positieve reviews, maar de TT heeft imo betere koeling / geluid. Hoe dan ook lijken ze heel dicht bij elkaar te liggen en nergens worden deze twee met elkaar vergeleken.

Welke zou ik moeten kiezen? Als mobo heb ik een Asus P5B gekozen, met C2D processor, geen SLI/Crossfire of andere gekke dingen dat ik er op ga doen, gewoon intensief gamen met sterke hardware, en waarschijnlijk wat lichte o/c :)

[ Voor 3% gewijzigd door Phrantic op 25-11-2006 18:56 ]

hoi

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 15:04
Denk dat je aan beide een goede koop zal hebben en je gewoon een streep zal moeten trekken..

Systeem Specs

Verwijderd

Misschien is het handig om even je preciese specs te posten, want als ik het zo hoor heb jij zo'n voeding normaal niet eens nodig (tenzij je 15 harde schijven hebt :)).

Ik heb hier een 3800+ X2 @ 2,5GHz, 2 7900GS kaartjes in SLI (overklokt), 4 harde schijven en een hele hoop fans en ccfl's op een Antec Neo HE 550 Watt. Die heeft echt nog veel capaciteit over.

Jouw core2duo verbruikt al veel minder dan mijn X2, Je bent niet van plan om SLI of Crossfire te gaan draaien. Dan heb je naar mijn mening niet eens een voeding van 600 Watt of meer nodig.

• Phrantic
Nouja ik wil wel wat ruimte hebben om uit te breiden, alleen staat dat budget me momenteel niet toe. :p

Dit heb ik bij elkaar:

Asus P5B
Intel Core 2 Duo 6300 of 6400
Gainward 7900GT 512mb
Creative X-Fi Xtreme
G.E.I.L. 2GB DDR2-667
Western Digital Caviar SE16 250gb

Wellicht met het oog op de 8800 serie (de videokaart is al een paar maanden oud, en haal ik uit m'n oude systeem) en andere uitbreidingen in de toekomst, leek het me handig om in ieder geval wat meer vermogen te hebben dan ik nodig heb.

hoi

• Phrantic
Hmm, ik ga uiteindelijk toch voor de Seasonic 430W denk ik, hoor er alleen maar goede dingen over, beste energieverbruik, stil, koel, en goedkoop. :D Enige evaringen met dit ding? Zullen die 430W genoeg zijn? Ik heb een test gezien waarbij een Core 2 Extreme processor en een 8800GTX werd gebruikt, die ging niet hoger dan 273W, behalve bij het opstarten van de PC... :o

hoi

Verwijderd

niet doen, thermaltake toughpower nemen.

1) Rendement ligt hoger van je thermaltake
2) Minder geluidsproductie
3) Echt vermogen tov Seasonic die echt met sweex-alures met wattages op hun verpakking gooit.

Datasheet seasonic
http://www.seasonic.com/pdf/datasheet/01PC/S12.pdf

Vergelijking kan je niet maken tussen de toughpower / seasonic 430w aangezien de toughpowers maar vanaf 600w starten en daardoor een pak duurder zijn. Bij de seasonic 600w vs toughpower wint de thermaltake duidelijk, bij die lage vermogens niet aangezien je dan naar een andere serie (purepower) over gaat.

Seasonic dus :+

edit:@leftbank; check de datasheets van de S12 500/600 en die van de toughpower van thermaltake.
rendement van de s12 ligt op 80%, de toughpower haalt 85%. Betekent dus 1/4 minder warmteontwikkeling door verloren energie in de voeding. Verder is 2x 18A en 36totaal (s12 600w) voor een zogenaamd 600w voeding weinig, als je ziet dat de toughpower er dan al 4x 18A en 48 gecombineerd levert... Seasonic is heel goed, die toughpower is dan gewoon beter (+ dat ze nog eens goedkoper is ook)

Maar in ieder geval, koop zeker die OCZ niet. Goede voedingen, maar als je stilte op prijs stelt, laat ze dan maar in de winkel liggen :+

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2006 11:46 ]

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:11
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 11:32:
niet doen, thermaltake toughpower nemen.

1) Rendement ligt hoger van je thermaltake
2) Minder geluidsproductie
3) Echt vermogen tov Seasonic die echt met sweex-alures met wattages op hun verpakking gooit.
Je argumenten raken maar weinig, kijk bijv naar deze of deze review op SilentPCReview, een rendement van rond de 80%, fluisterstille fan en het vermogen leveren ze echt wel. Overigens heb ik zelf ook 'n S12-430 in m'n PC zitten hier en zelfs met m'n oor er vlak naast kan ik (stressed) geen geluid vaststellen wat boven m'n VF900 op low uitkomt, buitengewoon acceptabel als je 't mij vraagt
In summary, the S12-430 is the quietest fan-cooled PSU we have tested to date, by a small margin. It is also quite powerful enough for most systems, and very efficient. About the only thing more that a gamer might ask for is support for the 6-pin peripheral power connector used by power-hungry PCIe VGA cards; this feature is available in S12-430's bigger siblings, the S12-500 and the S12-600.

edit:@leftbank; check de datasheets van de S12 500/600 en die van de toughpower van thermaltake.
rendement van de s12 ligt op 80%, de toughpower haalt 85%. Betekent dus 1/4 minder warmteontwikkeling door verloren energie in de voeding. Verder is 2x 18A en 36totaal (s12 600w) voor een zogenaamd 600w voeding weinig, als je ziet dat de toughpower er dan al 4x 18A en 48 gecombineerd levert... Seasonic is heel goed, die toughpower is dan gewoon beter (+ dat ze nog eens goedkoper is ook)
De TS heeft een behoorlijk licht systeem wat waarschijnlijk aan 400W zelfs wel voldoende heeft, een 600W voeding is dus niet echt relevant.
Verder zie ik niet waar je die 85% vandaan haalt, waarschijnlijk die datasheets waar je niet naar linkt, want in de review die hier te lezen is blijkt dat de efficiency toch niet bepaald optimaal te noemen is, 72% op 320W belasting van 't 550W model...

[ Voor 52% gewijzigd door Leftblank op 26-11-2006 11:58 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 11:32:

...

Verder is 2x 18A en 36totaal (s12 600w) voor een zogenaamd 600w voeding weinig, als je ziet dat de toughpower er dan al 4x 18A en 48 gecombineerd levert...
Waar ik heb leren rekenen gaat het als volgt:
48A*12V=576W
600W - 576W = 24W

Blijft er dus nog 24W over voor de 3.3V én 5V lijn?
Ofwel heeft de TT een heel onevenwichtige verdeling van zijn vermogen over de lijnen, ofwel is het net TT die goochelt met wattages op hun verpakking.

Daarbij zijn de door jouw aangehaalde rendementen waarschijnlijk de rendementen bij ideale belasting aangegeven door de fabrikant zelf. Belangrijker is het kijken naar de rendementen bij lage belastingen. Computers staan immers vaker idle dan dat er gegamed wordt.

Als je naar reviews gaat kijken (ipv specs van fabrikant alleen) komt Seasonic er altijd uit als (een van) de stilste en efficientste.

Ik probeer de allures van Seasonic al langer te volgen en het zijn wel deglijk goede voedingen. Het enige wat er over opgemerkt kan worden is dat sommige modellen van de S12 reeks niet 4 rails (zoals in de beginnen gezegd door seasonic), maar maar 2 rails zou hebben (neto vermogen blijft wel hetzelfde al gezegd geweest bij de 4 rails).
Pagina: 1