Toon posts:

DNS Setup voor Game

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet,

Ik ben samen met een vriend van me, een eigen mmorpg-game aan het ontwerpen. Hierbij is het dus de bedoeling, dat mensen een Client kunnen downloaden. En via de launcher kunnen inloggen op mijn server computer.

Probleem:
Ik heb op mijn netwerk een router. Hierdoor is de toegang tot mijn WAN-IP beperkt. Hoe kan ik dit IP volledig open stellen zodat andere mensen over de gehele wereld kunnen inloggen op mijn server.

Ik werk met Windows 2k sp4. En mijn gedachte was om een DNS verbinding te maken.

Nog een Probleem:
Hoe?

Ik hoop hierbij snel ge-assisteerd te kunnen worden
Groetjes PamA. :)

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:22

Tijntje

Hello?!

Je zult een bepaalde tcp port moeten gebruiken in je spel en deze op je router forwarden naar je interne server.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• magic45
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-01 09:01
Met een DNS verbinding neem ik aan dat je doelt op DNS resolving van de server?
Je zal de server indien je onbeperkte toegang wil in een DMZ moeten plaatsen. Aangezien je geen hardware configuratie heb geplaatst dus ik heb geen idee of dit ook mogelijk is met jouw situatie.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reactie,

Stel:
Ik heb hier op mijn computer verschillende programma's openstaan. Hierin komen een stuk of 10 poorten voor. Deze staan allemaal open. Vervolgens moet ik mijn WAN IP open zetten, omdat hij in dit geval mijn LAN IP gebruikt. Hoe en waar kan ik instellen, dat mijn computer, of heel mijn router, een WAN IP gebruikt. Zodat jullie, of vrienden van mij, mijn WAN IP van mijn computer invullen in de Launcher, en zo verbinding kan maken met mijn server-computer.

Groetjes PamA

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Dat is dus waar Tijntje het over heeft, je moet die poorten forwarden in je router. Dan kunnen mensen van buitenaf een bepaalde pc binnen jouw netwerk bereiken. Je moet de router vertellen: "Als iemand een verbinding op (bijvoorbeeld) poort 20000 maakt, dan moet die verbinding worden doorgestuurd naar die pc." Dat heet poorforwarding. Hoe dat moet, kun je in de handleiding van je router vinden.

Lees dit maar eens door: Het Grote Poortmappingsverhaal

Je pc in een DMZ zetten is overigens absoluut onnodig en zelfs potentieel onveilig. De hele bescherming van je router ('firewall') valt dan ineens weg.

[ Voor 48% gewijzigd door Bergen op 25-11-2006 18:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik het moet zeggen. Maar ik snap er letterlijk geen bal van.

En volgens mij snappen jullie mijn vraag niet. Poorten openzetten lukt mij makkelijk. De bedoeling is dat mij WAN IP zichtbaar word. Die wordt nu namelijk ontzichbaar gemaakt door mijn LAN IP.

Sorry voor het misverstand.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 19:00:
De bedoeling is dat mij WAN IP zichtbaar word. Die wordt nu namelijk ontzichbaar gemaakt door mijn LAN IP.
Daar connect je toch naartoe? Of wil je een dns->ip conversie doen?

Ik denk dat er niet echt duidelijke antwoorden komen omdat je topicstart lichtelijk onduidelijk is :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik zal een complete uitgebreide uitleg geven,

even geduld a.u.b. :)

Verwijderd

Topicstarter
Concept:
Wij zijn bezig met het starten van een MMORPG (een massive multiplayer online role-playing game).
Hij is niet browser-based en bestaat dus uit een client en een server. De client is het spel zelf dat gestart moet worden op verschillende locaties om vervolgens in te loggen op de server. Hierdoor kunnen spelers online wereldwijd met elkaar spelen en blijft data opgeslagen.

Uitwerking:
Op dit moment bestaat de gehele server uit 11 verschillende applicaties om de server "runnende" te houden. We hebben een Inlog-Server, een GameServer, een ChatServer, etc. Elke applicatie moet zijn toegang op het internet krijgen. Verschillende poorten moeten hierdoor worden geopend. Dit gaat allemaal nog goed.

Probleemstelling:
Het verbinden met deze server-applicaties is nu nog alleen mogelijk in mijn netwerk, via mijn LAN-IP. natuurlijk is dit niet de bedoeling.
Doordat de router dit LAN-IP aanmaakt, maskt hij als het ware mijn WAN-IP. Hierdoor kunnen mensen geen verbinding maken.
Mijn IP = 192.168.1.33
Dat moet dus anders.

Vraag:
Hoe moet ik er voor zorgen dat mijn LAN-IP in een WAN-IP veranderd zodat hij zichtbaar word voor iedereen?

Extra informatie:
Als ik ga kijken in CMD, en ik doe vervolgens ipconfig zie ik dit:
IP Address = 192.168.1.33
Moet worden:
IP Address = WAN-IP (bijvoorbeeld, 88.122.51.563)
En ik werk voornamelijk met SQL 2000 Enterprise Manager

Ik hoop dat ik het hierbij duidelijk heb uitgelegd. :)

Verwijderd

ipinfo.info daar staat je andere ip!!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:33
Dan moet je gewoon geen router gebruiken.
Dmv foorporwarding wordt dit PRECIES bereikt, alleen zie je het niet letterlijk staan op JOUW pc.
Het maakt echt niks uit of je nou 192.168.1.33 ziet of 88.122.51.563, zolang die poort maar open staat :)

Desnoods je PC in DMZ hangen. (Zoek maar in je router, moet er bij staan)

Verwijderd

Topicstarter
Geen router gebruiken ?....
Er staan nog meerdere computers in mijn netwerk. Ten tweede, ik kan mijn poorten wel openzetten maar dan kunnen mensen nog steeds niet connecten met mijn computer. Dit komt omdat meerdere mensen 192.168.1.33 kunnen hebben. Hierdoor kan men nooit verbinden met mijn computer.

PS: Wij zijn nu een half uurtje ff eten. Ik hoop dalijk goede en positieve berichten te kunnen lezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2006 19:30 ]

Verwijderd

:/ Uhum, heb je wel het poortmappingsverhaal gelezen? :O static ip instellen op je "server" in dmz zetten en gaan met de banaan. Hang een domein eraan en klaar is PamA

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2006 19:34 ]

• sander85
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:24
Je kan van de LAN-IP geen WAN-IP maken... Stel dat het kan; hoe zou je PC dan kunnen communiceren met de andere PC's in je LAN ? Aangezien je IP-adres dan in een ander subnet zit als de andere computers in je LAN.

Het enige wat je kan doen is alle 'aanvragen' vanaf internet naar de WAN-poort door laten sturen naar je LAN-poort. Die 'aanvragen' worden gedaan naar je poorten. Dit gaat over portmappen wat hierboven al wordt aangegeven. Om alles door te geven vanaf internet naar de WAN-poort naar je LAN-poort kan je DMZ vaak instellen op je router. Hiermee worden alle 'aanvragen' naar je WAN-poort doorgestuurd naar je LAN-poort.

Mensen vanaf internet zullen dus je WAN-IP moeten gebruiken om jou PC te kunnen benaderen. (Indien de juiste of alle poorten zijn opengezet.)

Ik hoop dat dit je vraag enigszins beantwoord ?

[ Voor 10% gewijzigd door sander85 op 25-11-2006 19:40 ]

Verwijderd

mensen mogen juist niet connecten naar jouw 192.x.x.x adres, dat is je lokaal adres en daar zijn ze dus niets mee. Mensen moeten connecten naar jouw 88.122.21.x (dus dat wanip) adres.

192.x.x.x zal nog wel een 10tal keer op de wereld voorkomen, aangezien de 192 range meestal standaard uitgedeeld wordt door gelijk welke router. dat 88.122.21.x (wan ip) is uniek, het zou nooit 2 keer kunnen voorkomen.

De andere gebruiker maakt dus connectie met 88.122.21.x (dat is het adres van je router), en dat toestel weet dan dat het naar jouw pc (met jouw 192.x.x.x) adres moet linken. Daarmee kan je toch je pc uniek identificeren, ookal komt jouw ip vaker voor.

@sander; en toch was ik eerst :+

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 19:29:Ten tweede, ik kan mijn poorten wel openzetten maar dan kunnen mensen nog steeds niet connecten met mijn computer. Dit komt omdat meerdere mensen 192.168.1.33 kunnen hebben. Hierdoor kan men nooit verbinden met mijn computer
_/-\o_ zelfs Hans Teeuwen is niet zo humoristisch, prachtig topic :D

0.0

Verwijderd

www.watismijnip.nl

Daar staat je externe ip. Niet verkeerd bedoeld maar lees nog eens dat portmappings topic enzo :P Je zult het wel al voor een ver deel begrijpen maar blijkbaar nog niet helemaal. Je moet het zo zien:

Internet -------> je internetverbinding (internet ip) aangesloten aan je huisje ----- > modem/router -------> pc's binnen je huisje (met 192.168.1.xxx waaronder die die jij bedoelt)

Door middel van het portmappen kun jij alle pcs naar je internet IP laten verbinden en door die portmaps in je router komen de mensen vanzelf bij de juiste PC's (servers).

Verwijderd

Naast het hele poortmapping verhaal kun je gratis via dyndns.org een naam (bv: mygame.homeip.net) voor je thuis adres aanvragen.

Dit heeft als voordeel dat je niet alle clients hoeft te veranderen als je ISP het IP adres aanpast.

Tevens hebben veel (linksys)routers tegenwoordig een optie om dit automagisch te updaten bij dyndns.org.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Asteroid9

General Failure

Modjes zijn zeker vrij op zaterdag... duidelijk geval van zelf geen vooronderzoek doen en absoluut geen PNS topic... ;)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-02 17:14
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 19:29:
PS: Wij zijn nu een half uurtje ff eten. Ik hoop dalijk goede en positieve berichten te kunnen lezen.
Wij gaan ook een half uurtje eten.
Wij hopen straks een uitgebreide topicstart te vinden en een lijst met wat je allemaal zelf al geprobeerd heb.

Maar je kan wel een MMORPG proggen (wat jaren werk is), maar geen porten open zetten enzo?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn punt is, ik heb genoeg verstand om zo'n server te bouwen. Ik heb alleen nog nooit zo'n server opengebracht. Ik heb hierover genoeg informatie gevonden, maar het leek mij verstandig om op een forum, zoals dit, mijn vraag te stellen. Alleen jammer dat het niet gewaardeerd wordt, dat iemand met geen verstand daarvan, dit vervolgens vraagt.

PS: Ik zal de vorige manieren allemaal ff testen.

Verwijderd

Topicstarter
en sorry, ik dacht hier verstandige mensen te kunnen vinden. Ik heb deze ook wel gevonden, maar ik heb hier ook verschillende gevonden die volgens mij niet kunnen lezen!

gideon82; poorten open zetten (zoals al 10x eerder verteld) is heel gemakkelijk. En dat hebben we al gedaan!

Verwijderd

Je snapt gewoon niet helemaal hoe zoiets werkt en dat is helemaal niet erg maar lees dan alles even rustig door.... drie of vier keer.

Het IP adres van de server moet gewoon zo blijven (192.168.x.x) door middel van portmapping maak je de server via de router toegankelijk vanaf het internet. Mensen kunnen dan gewoon verbinden met je externe IP (toegewezen aan de router). en worden automatisch doorverwezen naar de correcte server.

[edit]
Hou er rekening mee dat een thuis router maar een relatief klein aantal connecties aankan en dat je upload bandbreedte beperkt is (mits je niet op surfnet ofzo zit).

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2006 20:28 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 20:16:
[..]
gideon82; poorten open zetten (zoals al 10x eerder verteld) is heel gemakkelijk. En dat hebben we al gedaan!
Dus je probleem is bij deze dus opgelost. En als je een DNS (een domein) voor je IP wil hebben, moet je gewoon een domeintje registreren, en zorgen dat deze aan je WAN-IP gekoppeld is.

Et Voila, klaar, haff phun:P

Ey!! Macarena \o/

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:46
Om maar even het idee van een MMO 'maken' waarvoor je nu al 11 daemons hebt buiten beschouwing te laten :+

Heb je er al een packetsniffer (Wireshark, of desnoods WPE) bijgepakt om te kijken of er enige verbinding is? Servers bestaande uit een hoop verschillende 'servers' zijn vaak voorbereid op een grote aantal verschillende 'realms/servers'. Grote kans dat de 'loginserver' meerdere realms en ook fysieke servers support, en zodra er een verbinding met realm X wordt aagevraagd het IP van die realm toestuurt. Omdat je eigen PC alleen 192.168.* bekend is stuurt hij dan die door.

Dit kun je ook vast wel opzoeken in je eigen source :+

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 25-11-2006 20:33 ]

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Sorry maar ik begrijp niet echt wat nu je bedoeling is...

Stap voor stap...:

Wat is het IP van je Servert?

Heeft ook een computer!

• sander85
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:24
We bedoelen het goed, echt. Alleen wat jij wil kan niet. Als je je WAN-IP alle poorten doorstuurt naar je LAN-IP. Als je dan aan je WAN-IP ook nog een DNS adres hangt (www.domein.nl) dan wordt dit allemaal doorgestuurd naar je LAN-IP.

Wat ik mij af begin te vragen is... Begrijp jij ons niet, of begrijpen wij jou niet ?

• DataGhost
  • Laatst online: 09:09

DataGhost

iPL dev

^^ Met Blackspot dus
en sorry, ik dacht hier verstandige mensen te kunnen vinden. Ik heb deze ook wel gevonden, maar ik heb hier ook verschillende gevonden die volgens mij niet kunnen lezen!

Het probleem is niet zozeer dat de mensen niet kunnen lezen (hoewel, naar wat ik gelezen heb, en ik kan best goed lezen, jij je probleem niet goed genoeg formuleert zodat je het idee krijgt dat mensen niet kunnen lezen, omdat ze niet weten wat jij denkt en jij niet precies typt wat je denkt maar denkt dat wij dat wel weten, snappie?), maar eerder dat jij niet precies weet waar je mee bezig bent. Poorten forwarden is volledig transparant voor de buitenwereld, en als jij je server zo schrijft (of gewoon maar het idee hebt dat het niet transparant is) is dat, ten eerste, zeer slecht geprogrammeerd, en ten tweede zal het niet gaan werken aangezien de aanvragen nog steeds naar een ander IP gaan.
Je zegt dat je de poorten al hebt opengezet, heb je al een werkende client+server? Je lijkt zo overtuigd van je eigen gelijk (dat het niet werkt) dat het niet anders kan zijn dan dat je al een werkende client + server hebt, en dat de verbinding tussen die 2 niet werkt. Als dit het geval is, zou je dan even willen vertellen hoe je precies verbinding probeert te maken? Als je namelijk vanuit je lokale netwerk probeert te verbinden met je WAN-IPadres, en dat werkt niet, heb je 99% zeker geen local loopback in je router of je mappings fout ingesteld.

Ook heb je niet genoemd wat voor router je hebt, of je een firewall draait (op router/server), en nog wat extra basis-informatie.
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 19:29:
Geen router gebruiken ?....
Er staan nog meerdere computers in mijn netwerk. Ten tweede, ik kan mijn poorten wel openzetten maar dan kunnen mensen nog steeds niet connecten met mijn computer. Dit komt omdat meerdere mensen 192.168.1.33 kunnen hebben. Hierdoor kan men nooit verbinden met mijn computer.
Dit is trouwens onzin, het geeft in ieder geval aan dat jij geen idee hebt hoe NAT precies in elkaar steekt en hoe de mensen via een portforward naar jouw server moeten connecten. Laat ik het erop houden dat 192.168.1.33 in jouw subnet vanuit jouw subnet ook daadwerkelijk een ip IN jouw subnet is, en niet in die van iemand anders. Mensen laten connecten naar 192.168.1.33 zal dus ook in geen enkel geval werken (tenzij ze het vanaf jouw lokale netwerk doen of ze zelf op dat IP een server hebben draaien), en daarvoor is NAT uitgevonden. Dat is precies wat je hier als onzin afdoet, en daarmee je hele idee afschiet. Als je daadwerkelijk in je netwerk meerdere machines met 192.168.1.33 hebt hangen weet je router inderdaad niet waar je pakjes heen moeten, net als je client. Dat zou ook verklaren waarom het niet werkt :)

[ Voor 28% gewijzigd door DataGhost op 25-11-2006 20:42 ]

• Asteroid9
  • Nu online

Asteroid9

General Failure

Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 20:13:
Mijn punt is, ik heb genoeg verstand om zo'n server te bouwen. Ik heb alleen nog nooit zo'n server opengebracht. Ik heb hierover genoeg informatie gevonden, maar het leek mij verstandig om op een forum, zoals dit, mijn vraag te stellen. Alleen jammer dat het niet gewaardeerd wordt, dat iemand met geen verstand daarvan, dit vervolgens vraagt.
Niet in het verkeerde forum nee, er staat met duidelijke letters een policy bovenaan de topiclist en de naam van dit forum laat ook weinig aan duidelijkheid te wensen over.
Nu ga je de mensen hier verwijten maken terwijl je zelf zonder enig huiswerk te doen je vraag hier neer plempt en hoopt dat iemand hem voor je oplost.

Gaan we weer verwijten maken, als je zelf nou eens wat op dit forum gelezen zou hebben had je je vraag nooit op deze manier en in dit forumgedeelte gesteld.
Je mist overduidelijk een stevig stuk TCP/IP basiskennis. Niks mis mee, ieder z'n vak, maar ga dan zelf eens op internet je kennis bijspijkeren voordat je GoT als helpdesk inzet en boos op anderen wordt.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-02 14:28

we_are_borg

You will Comply

Even op in haken je kan niet je poorten testen via je eigen verbinding, je kan dus niet op je eigen computer je eigen ISP ip nummer in tikken en dan kijken of het werkt. Om te testen moet je even aan een vriend vragen of hij het kan proberen, jij blijft intern namelijk op de oude manier werken.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt voor alles.

Ik ga nu het een en ander uitproberen. Je hoort vanzelf of er nog vragen zijn.
Bedankt in ieder geval.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

we_are_borg schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 20:39:
Even op in haken je kan niet je poorten testen via je eigen verbinding, je kan dus niet op je eigen computer je eigen ISP ip nummer in tikken en dan kijken of het werkt. Om te testen moet je even aan een vriend vragen of hij het kan proberen, jij blijft intern namelijk op de oude manier werken.
Mwah, dit is slechts deels waar. Met een local loopback op je router (zoals volgens mij elke van Draytek, in elk geval de (uit mijn hoofd) 2600- en (zekerweten) 2800-serie) werkt dit wel, in elk geval transparant voor de gebruiker. Je kan inderdaad je internet-lokaal-connectivity niet testen, maar in elk geval wel je portforwarding :) Bij mij rijst dus echter het vermoeden dat de TS geen local loopback op zijn router heeft, en hierdoor (ten onrechte) NAT niet als oplossing beschouwt.

offtopic:
Ik zie ook net pas dat het in PNS staat 8)7
PNS Policy: "In het algemeen kan gesteld worden dat vragen over Gameservers ook niet in PNS thuishoren" :+

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 25-11-2006 21:08 ]

• Asteroid9
  • Nu online

Asteroid9

General Failure

DataGhost schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 20:47:
[...]

Bij mij rijst dus echter het vermoeden dat de TS geen local loopback op zijn router heeft, en hierdoor (ten onrechte) NAT niet als oplossing beschouwt.
+3 Inzichtvol ;)

Verwijderd

Ik begrijp het hele verhaal niet precies hoor, maar wat gaat er mis als je de 'clients' naar je externe (wan) IP adres laat connecten? Als je de goede poorten dan geforward hebt naar je 192.168.X.X (je server) adres dan zou alles toch goed moeten gaan?
Dat is toch het idee achter een router?

PS dit kun je uiteraard zelf niet testen aangezien dat zoiets zou zijn als met je mobiele telefoon je eigen nummer zou bellen (om maar even simpel te zeggen)
Laat iemand anders met een ander IP het testen dus

offtopic:
En alleen het feit al dat ik er in reageer bewijst dat dit topic niet in 'professional' networking thuishoort

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2006 21:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet iedereen,

Ik heb het een en ander nu gedaan.

- Ik heb een statis IP adres gemaakt.
- Ik heb -tijdig- alle poorten opengezet.

Nu moet ik volgens jullie, zover ik uit de verhalen heb kunnen halen, in de Launcher mijn IP adres vermelden, dat ik krijg als ik naar ipinfo.info ga ?

Groeten, PamA

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 16:32:
Gegroet iedereen,

Ik heb het een en ander nu gedaan.

- Ik heb een statis IP adres gemaakt.
- Ik heb -tijdig- alle poorten opengezet.

Nu moet ik volgens jullie, zover ik uit de verhalen heb kunnen halen, in de Launcher mijn IP adres vermelden, dat ik krijg als ik naar ipinfo.info ga ?

Groeten, PamA
ALLE poorten?

kijk wel uit, voordat je het weet heb je dan een virus. Je MOET dan gewoon wel al minimaal een goede software firewall draaien wil je ALLE poorten open zetten.
Als het even kan zet dan alleen de nodige poorten open ipv alle poorten.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 16:44:
[...]

ALLE poorten?

kijk wel uit, voordat je het weet heb je dan een virus. Je MOET dan gewoon wel al minimaal een goede software firewall draaien wil je ALLE poorten open zetten.
Als het even kan zet dan alleen de nodige poorten open ipv alle poorten.
en dat ondermijnt precies het idee om voor testdoeleinden alle poorten open te zetten 8)7
TS: zonder het openzetten van poorten hoor je je externe IP ook gewoon te zien hoor... En je moet in elk geval je server kunnen bereiken.
Hoe heten je daemons eigenlijk en op welke poorten/protocollen luisteren ze?
Ik vind het wel vreemd, weet je kennelijk een complete MMORPG te coden, inclusief alle bijbehorende netcode, maar je loopt vast op de basisbeginselen van TCP/IP en routing? 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 26-11-2006 18:49 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-02 13:40

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, dit is pure & simple basic portmapping. Als je dat niet kan hoor je niet in PNS.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.