Toon posts:

Veelzijdige server : nas , router , firewall en andere

Pagina: 1
Acties:
  • 1.008 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou thuis de gehele pc & netwerkconfiguratie willen veranderen. Zo wil ik m'n bestaande gamerig en workstation gaan upgraden , waardoor ik alle hdd's (4) in m'n systeem kwijt wil : scheelt weer aan kosten van een nieuwe voeding , minder lawaai , meer airflow :)

Het plan is om een NAS te maken met daar evenveel storage (+- 900gb) op , die via het netwerk te benaderen is waardoor ik in m'n nieuwe WS toekom met een snelle raid 0 array met minder opslagcapaciteit , die zit dan in deze nog te bouwen server en kan dan ook doormiddel van het netwerk snel aangesproken worden.

Het zou dan ook wenselijk zijn van een zo goed mogelijke gigabit performance te bekomen , en omdat dit systeempje van scratch gebouwd kan worden wil ik hier ook eventuele bottlenecks al uitsluiten.

Verder zijn dit niet de enige taken die dit systeem moet gaan uitvoeren. Enkele andere dingen die ik er nog mee wil doen zijn :

-Firewall wan > lan
-Routering tussen verschillende VLANs
-Kleine experimentele webserver
-(Kleine experimentele) mailserver
-Dns server
-Printserver
-VPN gateway om ergens remote bij m'n files te kunnen , of om een http proxy te maken via een VPN zodat ik op een externe locatie veilig kan surfen.
-Downloads , zodat m'n workstation gewoon uitkan wanneer ik hem niet gebruik
-Experimentele services , denk bv hierbij aan een ander os dmv VMware
-Backupserver , bedoeling is dat de belangrijkste data van de clients in het netwerk tijdelijk (ge-encrypteerd) opgeslagen wordt , om er daarna offline een backup van te maken (bv dmv een dvd-r 'tje)
-Leermachine / experimenteerbak , kwam al aan bod bij 'Experimentele services' , ik ga verder in de ICT en hierbij heb ik dan ook meteen een machine waarmee ik 'live' dingen kan oefenen en implementeren zegmaar
-... (niet voorziene services , al denk ik dat dat er na zo'n lijst nog weinig kunnen zijn :P )

Heel wat dus , bovendien wil ik het stroomverbruik - in de mate van het mogelijke - beperken. Een dual xeon configuratie met delta fans en 15K scsi schijven zal er dus niet komen , in de eerste plaats moeten alle services goed uitgevoerd kunnen worden , en op de 2de plaats komt het stroomverbruik , maar er moet toch zeker rekening mee gehouden worden.
Wat hierbij nog handig te vermelden is is dat de server in een kamer appart komt te staan , de geluidsproductie maakt me dus opzich niet uit , maar minder verbruik = minder warmte = minder koeling nodig = minder lawaai , dus dit zal toch wel ongeveer parallel lopen denk ik.

Als 3de punt wil ik , net zoals elke (wannabe :9 ) tweaker een zo goed mogelijke balans tussen prijs, kwaliteit en performance. Het budget is eerder beperkt dus ik kan ook niet volluit voor m'n droomconfiguratie gaan en er zullen dus compromissen gemaakt moeten worden.

Als 4de en laatste punt lijkt me het niet onbelangrijk te vermelden dat er een unix OS op komt , waarschijnlijk debian stable. Enige voorzichtigheid mbt de compatibiliteit is dan ook wenselijk.

Goed , heel veel eisen en dingen waarop gelet moet worden , de configuratie zal dus niet makkelijk zijn en ik kan dan ook alle hulp , commentaar en advies van jullie gebruiken.

Hieronder volgt de configuratie die ik tot nu toe in gedachte had met de argumentering erbij waarom ik net deze onderdelen gekozen heb :

CPU

AMD Opteron 146 (S939, 2.0GHz, 1MB, 400MHz Bus, 67W, Boxed)

Enige cpukracht leek me niet onbelangrijk. De opteron is een server-cpu van AMD met 1Mb cache tov de 512KB van de desktop S939 broertjes , een TDP van 67Watt tov 85 of 89 watt van verdere opterons , en voor zo'n 90€ ook goed geprijst.

GEHEUGEN

[url=geenurl]1*1024mb cl2,5 pc3200 ddr (of 2*512mb)+ 2*256mb cl2,5 pc 3200 die ik nog liggen had [/url]
Gezien de hoeveelheid services en om er eventueel VMware op te draaien moet er zeker genoeg geheugen aanwezig zijn. De prijs van geheugen staat momenteel wel vrij hoog dus wil ik hier wat op besparen , een latje ram is snel bijgekocht - en gestoken waardoor dit makkelijk later geupgrade kan worden.

Verder weet ik niet in welke mate de latencies voor een serverconfiguratie die ik in gedachte had belangrijk zijn , en wat een opteron het liefste heeft (daar deze op de socket 939 architectuur gebasseerd is veronderstel ik lager = beter ?) maar cl2,5 leek me een goed prijs/kwaliteit tussen ultra low cl 2 en cl3 geheugen.

Ook hoeft dit - wat mij betreft - niet nieuw te zijn. Vaak kan je 2de hands latjes van goede kwaliteit kopen en zo enkele 10-tallen euro's besparen. De 512mb kan ik wanneer ik alles al hier heb liggen gebruiken om hem al te laten werken , indien ik nog niets 2de hands gevonden zou hebben.

MOEDERBORD

Asus A8N-SLI SE nForce4 SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)

Zowat het belangrijkste twijfelpunt voor mij. Dit moederbord is gebasseerd op de nforce-4 chipset wat volgens mij wel een goede basis vormt. Zo heb ik maar 3 of 4 sata poorten nodig (voor 3 en later 4 hdd's) , er zijn 4 pci-e slots voor bv een gigabit pci-e nic , of een raidcontroller , terwijl er nog 3 pci slots voor oudere devices aanwezig zijn.

Twijfelpunten zijn de gigabit performance van de onboard nic : is deze belastend voor de cpu ? zijn er vergelijkbare moederborden met een onboard vga , zodat deze nietmeer aangekocht moet worden ? hoe zit het met de *nix compatibiliteit etc , bijkomende ervaringen en advies zijn dan ook zéér welkom.

VOEDING

[url=geenurl] Antec 550watt[/url]

Deze voeding had ik hier nog liggen dus wou ik deze ook gaan gebruiken als stabiele basis voor dit systeem. 550watt is ruimschoots voldoende , antec staat bekend als een a-merk en het levert me geen verdere kosten op. Een minpunt is wel dat deze niet volledig belast kan / gaat worden met deze configuratie , en zoals bekend hebben voedingen hoe hoger het wattage dat ze moeten leveren , een betere efficiëntie. Kan deze eventueel veranderen door de Enermax 460watt van m'n workstation.

CASE

[url=geenurl]Chieftec Bigtower[/url]

Heb hier thuis nog een Chieftec bigtower staan die makkelijk 4 hdd's kan huisvesten , en de airflow is niet zo slecht. Verder zal door de grote van de case de systeemtemperatuur lager zijn dan bij een miditower met minder koeling , dus dat zit wel goed. Kan / zal eventueel later vervangen worden door een 19" case als ik ooit een rack heb.

HDD

Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)

Zowat het onderdeel waaraan ik het minste twijfel. Deze Seagate hdd's doen single een average read van 65-67mb/s wat ik al een flinke snelheid vind , gezien er meer van de HDD's gelezen zal moeten worden dan andersom. Verder heeft Seagate een reputatie goed te houden , komen ze met 5 jaar garantie en bieden imo een van de interessantste prijs/GB verhoudingen van het moment.

Zo wil ik er 3 nemen , wat op een reële capaciteit van 900gb kom , wat ongeveer evenveel als in m'n workstation nu is. Later kan er nog een zelfde hdd toegevoegd worden , waardoor ik op 1,2 Tb kom , of een raid 5 array kan maken waardoor ik 900gb redunante storage heb.

NIC

Intel PRO/1000 PT Desktop Adapter (1000Mbps, PCI-e 1x)

Indien de onboard gigabit nic toch z'n werk niet naar behoren doet kan er altijd zo'n netwerkkaart gestoken worden. Omdat hij een pci-express interface heeft belast hij de PCI bus niet , en Intel nic's staan bekend om hun cpu besparende opties dmv TCP offloading.

Voor de overige nic's kan ik gebruik maken van enkele 3Com 3c 905C-TX kaartjes voor de WAN > LAN verbinding en om vlans met elkaar te bundelen , omdat dit verkeer toch niet boven de 100mbit zal komen.

Zo , dat was alles zo'n beetje , zoals eerder aangehaald ben ik jullie alvast enorm dankbaar voor alle hulp die ik krijg , en ik zal zeker laten weten wat ik uiteindelijk gekocht heb en hoe het presteerd :) (dan denk ik bv aan gigabit performance benchmarks , configuraties etc)

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Mss leuk om een budget bij te zetten (kon ik niet terugvinden in je tekst, enkel 'beperkt').

Toevallig ben ik met hetzelfde bezig, moet enkel nog de software-kant in orde maken.

Ik zie dat je van deze server ook gebruik wil maken om te leren. Heel goed, wil ik ook leren. Maar... om te leren gebruik ik een andere pc, niet mijn server!

Want mijn server is belangrijk, hij moet stable en up blijven. Mijn belangrijke data zit erop, etc... En ik wil dus niet mijn bestanden kwijt zijn of 2 weken downtime hebben omdat ik een fout gemaakt heb door met instellingen te zitten prutsen om wat bij te leren.

Daarom gebruik ik ook W2k3 als OS, want dat ken ik.

Mijn tip is dus om een andere machine te halen (2e hands bakje @ 100 euro), en daar wat mee te prutsen. En dan eens je het onder de knie hebt kan je zaken beginnen wijzigen aan je server. Zelf gebruik ik nu vaak Virtuele machine, echt handig. Kan je dan op je server zetten, en alles instellen enzo net alsof je echt bezig bent.

Mijn server is trouwens een server met dual p3 systeem en 512MB geheugen, 2ehands gekocht op een computerbeurs met 1 jaar garantie voor 150 euro. Hij doet dienst als Nas, router, firewall, printserver en backupbeest. Met een halve terra aan opslag.

Verwijderd

Topicstarter
0X55AA schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 16:21:
Mss leuk om een budget bij te zetten (kon ik niet terugvinden in je tekst, enkel 'beperkt').
Wel , ik had ongeveer volgende berekening gemaakt :

CPU : 100€
MOBO: 100€
RAM : 75-100€ , afhankelijk van wat voor deal ik kan maken
HDD's : 300€
NIC : 35€

Dat is dus zo'n 635€ , in het slechte geval , dus laten we met wat marge een 650 à 700€ nemen.

Ik zie dat je van deze server ook gebruik wil maken om te leren. Heel goed, wil ik ook leren. Maar... om te leren gebruik ik een andere pc, niet mijn server!

Want mijn server is belangrijk, hij moet stable en up blijven. Mijn belangrijke data zit erop, etc... En ik wil dus niet mijn bestanden kwijt zijn of 2 weken downtime hebben omdat ik een fout gemaakt heb door met instellingen te zitten prutsen om wat bij te leren.

Daarom gebruik ik ook W2k3 als OS, want dat ken ik.

Mijn tip is dus om een andere machine te halen (2e hands bakje @ 100 euro), en daar wat mee te prutsen. En dan eens je het onder de knie hebt kan je zaken beginnen wijzigen aan je server. Zelf gebruik ik nu vaak Virtuele machine, echt handig. Kan je dan op je server zetten, en alles instellen enzo net alsof je echt bezig bent.
Daar heb je volledig gelijk in. Maar ik zal mezelf even verduidelijken : met testen bedoel ik oa ook het implementeren van dns in het netwerk , een web , ftp , mail , ... server opzetten. Allemaal dingen die ik nog niet onder (unix) kan , maar wel allemaal wil leren.

En wat is het beste om het zowel voor je netwerk beschikbaar te maken als het in te oefenen ? Hierbij maak ik dan natuurlijk gebruik van de stable packages van debian, echt iets uittesten wat nog niet stabiel is of waar herhaaldelijk voor gereboot moet worden kan dan eventueel nog via een VMware , zowel op m'n workstation als via die server. Want uiteraard wil ik ook goede uptimes halen , en geen belangrijke bestanden kwijtraken.

Vandaar ook de offline backup's en andere softwarematige 'trucjes' , zo wou ik bv een partitie als readonly mounten om daar de backups temp. op te zetten zodat er niets mee kan gebeuren.

Mijn server is trouwens een server met dual p3 systeem en 512MB geheugen, 2ehands gekocht op een computerbeurs met 1 jaar garantie voor 150 euro. Hij doet dienst als Nas, router, firewall, printserver en backupbeest. Met een halve terra aan opslag.
Samen met je advies om dan nog een appart bakje hiervoor te kopen lijkt dit me niet zo'n goed idee. Je kan volgens mij dan beter met virtualisatie (VMware) werken op een systeem met meer performance dan een extra (langzamer) systeem dat dienst doet als testbak.

Verder heb ik thuis ook nog een soortgelijk systeem (dual xeon 800mhz , 1gb ram , ..) systeem ongebruikt staan , maar als je kijkt wat dat verbruikt dan laat je het liever uitstaan denk ik :)

Verwijderd

Topicstarter
kleine bump

Zijn er echt geen verdere opmerkingen over de configuratie die ik in mekaar wil gaan steken ? Is het misschien omdat ik net teveel eisen stel , of teveel tekst / commentaar meegeef ?

Zoals in de ts staat , iedere reply is meer dan welkom , als was het maar om mijn configuratie te bevestigen als jullie deze het meest geschikt voor mijn doelen en voor het geld dat ik er aan wil uitgeven.

Misschien dat ik wat ongeduldig ben maar dit kan ook niet eeuwig blijven aanslepen , ooit moet deze server gekocht worden en ik kan 2de hands 1gb pc3200 cl 2,5 kopen voor zo'n 85€. Als er bv mensen zijn die me er van willen overtuigen van bv een core 2 duo / am2 setup aan te gaan schaffen kan ik dit geheugen dus beter NIET kopen aangezien deze met ddr2 werken.

Verwijderd

Eeeeeeh niet om het een of ander maar ik vind nou niet echt dat je hier zon exotische setup voor nodig hebt. Al deze dingen zitten in een std linux distro en draait op een p2 450 mhz met 256 mb intern of ben ik nou te kortzichtig?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 22:14:
Eeeeeeh niet om het een of ander maar ik vind nou niet echt dat je hier zon exotische setup voor nodig hebt. Al deze dingen zitten in een std linux distro en draait op een p2 450 mhz met 256 mb intern of ben ik nou te kortzichtig?
Euhm , op een p2 450mhz ga je bv al nooit goede gigabit performance halen (m'n p2 350mhz vrij geoptimaliseerd voor netwerkverkeer trekt een 100mbit verbinding wel volledig vol , maar meer moet je er niet van gaan verwachten denk ik)

De softwareconfiguratie moet ik nog gaan bekijken , maar veel van de dingen zal je niet in een 'std linux distro' gaan tegenkomen. Dit hangt misschien ook van m'n eigen keuzes af , ik wil zoveel mogelijk vanaf 0 beginnen en alleen de software installeren die ik ga gebruiken en geschikt vind. Dit wil ik ook omwille van security / performance redenen.

Maw : een p2 systeem zal zowieso gaan bottlenecken , en bij een server is het nooit goed als je met hoge loads te maken hebt , ik wil dus ook zowieso nog wat marge. (maar dit moet natuurlijk ook niet te extreem worden |:( )

Verwijderd

Hoge load? dit gaat over een thuisnetwerkje, ik weet niet HOEVEEL pc's jij in je kamertje hebt staan maar zo veel zullen het er toch niet zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 22:25:
Hoge load? dit gaat over een thuisnetwerkje, ik weet niet HOEVEEL pc's jij in je kamertje hebt staan maar zo veel zullen het er toch niet zijn?
Dit zullen er inderdaad niet veel zijn , maar ik wil dat alles goed blijft werken , ook wanneer hij zwaar belast wordt (bv gigabit filetransfers) moet hij door kunnen gaan met routeren , web server spelen voor de buitenwereld etc.

Misschien dat het systeem overkill lijkt omdat er een opteron in zit ? Ik denk dat deze qua performance met een amd 3500+ of minder vergeleken kan worden , wat IMO vandaag de dag niet meer extreem is , maar wel aardig voor een thuisserver.

Vergeet ook niet dat er ook taken op zullen draaien zoals bv live encryptie, eventueel later software raid 5 , etc die al voordurend cpu resources wegkapen , in het geval van je p2 heb je dan al niets meer over en staat je systeem 24/7 stressed te draaien wat me ook al niet bevordelijk voor de stroomrekening lijkt :)

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Een p2 als server? laat me niet lachen 8)7

Hier een paar op/aanmerkingen op je config
- Ik zou voor een dual core processor gaan (bijvoorbeeld de X2 3800+) want linux en cohorten zijn zeer geschikt voor multitasken.
- Ik zou voor western digital caviar RE2 schijven gaan, 5 jaar garantie, de goedkoopste, 1.2 miljoen uur MTBF en ze presteren het beste. Hier een linkje voor wat info: http://www.storagereview.com/articles/200607/500_1.html
Je moet dan wel wat extra euro's uittrekken voor je hdd's wil je de 500gb versies halen.
- In plaats van debian zou ik ubuntu gebruiken. Ubuntu is voor het grootste gedeelte hetzelfde als debian, maar ze gebruiken veel recentere software. Ik ben bang dat je met debian-stable geen ondersteuning hebt voor bijvoorbeeld de intel pro1000PT. Ik heb in mijn server een pro1000gt gehad, en die werd niet ondersteund.
- Je kunt mischien beter voor 2x512 mb geheugen gaan ivm dual-channel
- In het punt van stroombesparing kun je de Coolermaster iGreen 500W of 600W voeding overwegen. Ze kosten niet zo gek veel en hebben een efficientie van rond de 85%. Ze worden bovendien totaal niet warm en zijn erg betrouwbaar gebleken in diverse reviews.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 22:31:
[...]

Vergeet ook niet dat er ook taken op zullen draaien zoals bv live encryptie, eventueel later software raid 5 , etc die al voordurend cpu resources wegkapen , in het geval van je p2 heb je dan al niets meer over en staat je systeem 24/7 stressed te draaien wat me ook al niet bevordelijk voor de stroomrekening lijkt :)
Volgens mij verbruikt een p2 stressed nog minder dan een opteron idle >:)

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou securitywise het netwerk stuk scheiden van het storage / server stuk.

Zet een Linksys routertje neer met OpenWRT / DD-WRT als firmware.
Deze doet firewalling / VLANs en evt. SSL VPN. ( Dan moet je OpenVPN hierop installeren.)

De server zou ik dan gebruiken voor HTTP / FTP / Mail / DNS / Print-server / NAS storage, enz.

Als je aan het prutsen bent op je server, dan heeft dit geen invloed op de firewall / security instellingen.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Verwijderd

Topicstarter
Zo, klaar met de proefwerken, 2 weekjes tijd om me met de server bezig te houden :)

Hierbij dan ook een (flinke) update

Heb inmiddels een paar knopen moeten doorhakken, maar moet er ook nog een aantal heel belangrijke nemen, waarvoor ik jullie hulp nodig heb. De opzet van single disks is ook veranderd naar een systeem waar ik 4*320gb in een raid-5 array wil hebben draaien. Zo is de read performance (onder linux, geen onboard raid !) een stukje hoger dan single, en je hebt extra redundancy...

Dit is echter al wat ik thuis heb liggen of vrij binnenkort heb :

Moederbord : is een Asus A8N-SLI Premium geworden. Redenen hiervoor zijn dat er 4 sata 300 aansluitingen zijn rechtstreeks op de nforce4, alsook 1 gigabit nic (de andere weet ik niet 100% zeker, er zit 2*10/100/1000mbit op....), de uitbreidaarheid door enkele pci-e slots, en tot slot nog de aanwezigheid van zowel 'oude' pci slots als usb. Kon deze ook voor 80€ met verzending 2de hands (in goede staat, slechts 6 maanden oud, met alles compleet) kopen, wat het financieel ook aantrekkelijker maakt, nieuw kost deze plank nog +- 110€

Processor : is een opteron 146 geworden, althans die moet nog besteld worden. heb rekening met de raad van hierboven om toch voor een x2 te gaan, maar deze niet opgevolgd. Reden ? Direct 50€ duurder, en hoger tdp (89watt vs 67watt), moest de opteron niet voldoen kan ik eerst proberen hem te overclocken op default voltage (zou tot 2,5ghz zo gaan), en moest dat nog niet voldoen toch nog een x2 bestellen :)

Vergelijk : x2 vs opteron

Ram : zijn 2 latjes van 512mb, pc3200, cl2,5 van twinmos geworden (in dualchannel) en de latjes die ik al liggen had (2*256mb pc3200, cl2,5 twinmos) komen er gewoon gezellig bij. Zo zit ik op 1,5gb voor minder dan 100€ , de 2 latjes van 512 hebben me 76€ 2de hands gekost. (na screenshot met 6 passes memtest 86+ gezien te hebben, zit normaal wel goed dus)

De hoeveelheid geheugen maakt een appart os dmv vmware ook goed mogelijk, iets wat bl@ckbird voorstelde om los hardwarematig te doen, maar zo kan er ook aan 'geprutst' worden zonder dat het effect op de andere settings heeft.

Case : wordt een Chieftec matrix Bigtower, eventueel met 4in3 module voor de raid array hdd's

Tot zover alles waar ik vrij 'zeker' van ben of al liggen heb, kan uiteraard nog aangepast worden maar in principe zou dit vast moeten staan.

Dan, hardware waar ik nog aan twijfel :

Hdd Na dagen en zelfs wekenlang reviews gelezen te hebben stond m'n mening vast, het zouden Seagate 7200.10 320gb 16mb cache schijfjes worden ! Dit omwille van de gunstige prijs / GB, de snelheid (doen average read 65mb/s sequentieel, zowat de snelste 7200rm schijf op de markt te koop op heden), perpendicular recording, 5 jaar garantie... alles zat goed aan deze hdd

MAAR TOEN...

Kwam er twijfel. In het 7200.10 ervaringen topic waren er in het begin namelijk enkele gevallen van DOA, spontane crashes, en slechte sectoren. Leek me in het begin normaal, konden paar uitzonderingen zijn, begin van een reeks, ... De laatste tijd blijven deze problemen blijkbaar aanhouden, wat me doet twijfelen... In principe zijn ze met <1 jaar nog nieuw, en zijn er weinig betrouwbare statistieken mbt uitval... Ook blijven het 'maar' gewone desktopschijfjes, geen enterprisemodellen die speciaal voor raid ontworpen zijn.

Alternatief ?

Western Digital Caviar RE WD3200YS, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)

Zijn wel geschikt voor raid (RE), kosten +- hetzelfde (iets duurder) dan de seagates, ook 5 jaar garantie, langer op de markt dus meer betrouwbaarheidsgegevens ? Ook nog een gewone ouderwetse molex aansluiting, wat de seagates nietmeer hebben. Nadelen ? Oudere technologie, zijn trager.

EN dan het grootste : ik heb reeds een bestelling klaarliggen bij iemand die deze gaan halen is met 5 (4server,1workstation ter vervanging andere disks) van de Seagate 7200.10's !

Hier is onderuit te geraken door ze terug te brengen naar de winkel binnen de 7dagen, ze zijn er van donderdag dus dan moet het [b]snel]/b] gebeuren... Ook moeten de WDC's dan online besteld worden, wat er dan weer voor zorgt dat het langer duurt vooor ik alles heb, en een verhoogd risico op transportschade :|

Voeding

In principe was ik vanplan m'n oude enermax 460watt te gaan gebruiken in deze server. Het rendement van de antec lag / ligt 'slechts' op 67%, terwijl dat van de enermax vlotjes boven de 70% komt.

MAAR DAN...

Was er de Coolermaster 430watt iGreen met z'n rendement van 85%... Op lange termijn bespaart dit dus flink wat geld aan stroomkosten. De vraag is dus misschien niet zozeer 'if ?' maar wel 'when', kostenbesparend zou ik voorlopig de antec of enermax kunnen gebruiken, en later naar deze voeding switchen... Of is het verschil in stroomverbruik niet zo groot om weer 75€ aan een nieuwe PSU uit te geven ?

Bedoeling is de beste keuze tussen prijs en kwaliteit te maken, ik hoop dat ik met jullie adviezen en meningen hier in slaag...

Alvast bedankt voor het meelezen en meedenken jongens :)
Pagina: 1