PC afsluittimer

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-07 21:25
Mijn zoontje zit tegenwoordig te lang achter zijn PCtje.
Het wordt steeds gekker en ik wil een limiet gaan stellen.

Nu vraag ik me af of er een programmaatje is dat de PC na een bepaalde tijd afsluit.
Waarbij je de tijd vantevoren kunt instellen. Een "always on top" counter oid erbij zodat hij wel kan zien hoeveel tijd hij nog heeft.

Ik weet dat men denkt dat de gemiddelde PC Kids dit wel weten te omzeilen, maar neem van mij aan dat hij dat vanwege zijn jonge leeftijd niet kan ;)

Bestaat er software in die strekking?

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-07 08:36
Start -> Uitvoeren -> shutdown.exe -s -t 01

(01 = 1 seconde, 60 zou 1 minuut zijn)

Hier kan je eventueel een snelkoppeling van maken, en in de opstart folder zetten.
Locatie is C:\Windows\System32\shutdown.exe en daar maak je dan:
C:\Windows\System32\shutdown.exe -s -t 3600
van, voor een uur tijd.
die maak je aan in C:\Documents and Settings\All Users\Menu Start\Programma's\Opstarten
(waarschijnlijk)

[ Voor 42% gewijzigd door DutX op 25-11-2006 15:06 ]

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Kun je je zoontje niet gewoon na een afgesproken tijd achter die pc uithalen?

En als ie lastig doet of tegenstribbelt gewoon een geheel pc verbod invoeren voor een bepaalde tijd (paar dagen ofzo)

[ Voor 44% gewijzigd door KneppaH op 25-11-2006 15:08 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
dit moet het wel doen denk ik, test toch maar even voor je het effectief gaat gebruiken :P Maar is natuurlijk wel makkelijk te omzeilen...

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

KneppaH schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 15:05:
Kun je je zoontje niet gewoon na een afgesproken tijd achter die pc uithalen?
Inderdaad. In plaats van het technisch te willen oplossen zou ik het pedagogisch/opvoedkundig aanpakken.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 10:28
Def1ant schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 15:03:
Start -> Uitvoeren -> shutdown.exe -s -t 01

(01 = 1 seconde, 60 zou 1 minuut zijn)

Hier kan je eventueel een snelkoppeling van maken, en in de opstart folder zetten.
ff rebooten en je kunt er weer 2 uur tegenaan :)

Ik neem aan dat je geen domaincontroller thuis hebt staan maar via Active directory kun je een login tijd instellen... geen idee of er speciale apps voor bestaan.

Je zou evt een eigen applicatie voor kunnen schrijven. Stelt op zich niet veel voor... mits je natuurlijk kunt proggen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

is het niet veel makkelijker het electro-technisch op te lossen? (die nick komt me nml bekend voor zeg maar).

Je kunt op zich gewoon een relais met een timertje nemen (zowel buiten de kast als binnen de kast te plaatsen)... is niet 1-2-3 te omzeilen.

Kost ook nog eens vrij weinig.

• Fantomaz
Even de onzinnige opvoedkundige -welliswaar goedbedoelde- pedagogische bemoeienissen opzij geschoven, heb ik nog steeds niet het antwoord dat ik zocht.

Vanwege een achtergrond van mijn zoontje kan ik hem niet zomaar achter de PC vandaan trekken.
Regelmaat en routine is bij hem de sleutel.
Vandaar dat ik zocht naar een countertje dat zichtbaar in het scherm de laatste minuten aftelt tot de PC uitschakelt.

@Boudewijn.
Inderdaad een bekende naam van een ander forum :D
Electrotechnisch is geen probleem voorzover de PC dat trekt.
Ik wil echter iets dat hijzelf kan waarnemen waardoor hij dit ook als routine kan gaan zien.

• Mei
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Wat misschien ook handig is (vereist wel wat inzet van zijn kant, maar kan helpen) is gewoon een kookwekker plaatsen die hij zelf moet instellen zodra hij aanmeld. Jij maakt een bootscrippie die de boel afsluit. Zo ziet hij wel de tijd, maar moet hij er zelf ook wat voor doen en ik verwacht wel dat hij het doet, want anders is hij plotseling zijn spullen kwijt.

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-07 23:42
Ikzelf zou het ook graag houden bij de onzinnige opvoedkundige -welliswaar goedbedoelde- pedagogische bemoeienissen.

Maar om nou een echt onzinnig antwoord te geven:
1. Koop een kookwekker en stel hem in op de juiste tijd.
2. Trek de stekker van de PC uit het stopcontact als de wekker gaat.

Maar nu echt serieus:
Waarom wil of kun je niet gewoon normaal afspraken maken met je zoontje? Dit 'probleem' op deze manier oplossen lijkt mij niet gezond. Ik zal er wel naast zitten omdat ik geen vader ben. Maar praten kan toch altijd? En jong geleerd... Succes iig.

[ Voor 0% gewijzigd door Freaky Maus op 25-11-2006 21:58 . Reden: Was weer is traag.. ]

Specs

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nou ja heel leuk, freaky maar je klinkt als een ouwe lul.
nofi.

dit is nml ook bij mij gedaan door mijn ouders, maar echt veel slagkracht heeft dat soort spul niet.
Sowieso is een uur heel rekbaar als je fors verslaafd bent.

@Fantomaz: ik zou een paar 7-segments displays er dan aan hangen om de resterende tijd te tonen (nixies? :P)

• Mei
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Freaky Maus schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 21:57:
Ikzelf zou het ook graag houden bij de onzinnige opvoedkundige -welliswaar goedbedoelde- pedagogische bemoeienissen.

Maar om nou een echt onzinnig antwoord te geven:
1. Koop een kookwekker en stel hem in op de juiste tijd.
2. Trek de stekker van de PC uit het stopcontact als de wekker gaat.

Maar nu echt serieus:
Waarom wil of kun je niet gewoon normaal afspraken maken met je zoontje? Dit 'probleem' op deze manier oplossen lijkt mij niet gezond. Ik zal er wel naast zitten omdat ik geen vader ben. Maar praten kan toch altijd? En jong geleerd... Succes iig.
Als ik mag gokken, dan denk ik dat zijn zoontje een gedragsstoornis heeft, waardoor opvoedkundig niet alles mogelijk is. Jouw en mijn oplossing (ja, dat van jou was een dubbelpost :P ) zijn een combinatie van beide, lijkt mij wel handig, maar alleen de TS kan zeggen of het zal werken.

Ik ben benieuwd :)

• Fantomaz
Mijn zoontje is erg jong (bijna 4) en heeft inderdaad een kleine gedragsstoornis. We kunnen er goed mee omgaan maar moeten tijdig aangeven wanneer een ingrijpende verandering gaat plaatsvinden (BV het uitzetten van de PC)
Omdat zijn Lego bouwstad en weet ik veel zijn volledige concentratie opslokt, MOETEN we erbij blijven wanneer we hem hebben gezegd dat hij nog 5 minuten heeft. :D
Want als hij zo opgaat in zijn spel (klinkt bekend?) komt elk moment van uitzetten van het systeem bij hem als een donderklap bij heldere hemel.
Ik wilde dus iets integreren dat hij kan zien op zijn monitor zodat hij het kon zien als onderdeel van zijn computer en of -spel.
Een timer op of naast de monitor, al dan niet met de nodige electronica, is dan geen optie.
(weten jullie wat voor kleur de schemerlamp OP de TV heeft? Waarschijnlijk niet omdat hij OP de TV staat en niet IN het beeld. :))

[ Voor 0% gewijzigd door Fantomaz op 25-11-2006 23:33 . Reden: Storend typfoutje :) ]

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-07 23:18
Ik zou hier: http://watchdogpc.com even naar kijken, is een zeer goed programma hiervoor (is alleen niet gratis).

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

fantomaz, waarom is een schakeling geen optie?
gewoon een picje, en dan 15,10 en 5 minuten van tevoren een buzzer laten piepen.
dan weet hij prima dat het eraan komt :)

Verwijderd

je kan het ook 'analoog' aanpakken door een tijdschakelaar op de wandcontactdoos te plaatsen :D
(Geen software kan daar tegen op)

Afbeeldingslocatie: http://www.deleeuwvanputten.nl/afbeeldingen/pagina/Tijdschakelaar.jpg

(echt heel gezond voor je Windows install is het overigens niet denk ik.. maargoed, dit in combinatie met het scriptje Def1ant gegeven heeft, moet de truc zijn.. pc kan niet meer aan nadat ie netjes word afgesloten..)

Als je het op deze manier wilt doen, zorg dat dat die kleine het niet ziet
als ie met het stopcontact gaat lopen kloten zijn de rapen gaar

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2006 23:58 ]

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 23:54:

Als je het op deze manier wilt doen, zorg dat dat die kleine het niet ziet
als ie met het stopcontact gaat lopen kloten zijn de rapen gaar
Lees jij eigenlijk wel ?? Het moet voor de "kleine" net WEL zichtbaar zijn, wanneer de pc gaat uitvallen.

Maar ik denk dat hetgeen jij wil, moeilijk te vinden is. De eisen zijn nogal specifiek. Zelf programeren is misschien een optie ?

Ook bestaat kans dat wanneer hij het Lego spel speelt, de timer helemaal niet meer zichtbaar is, vanwege de gedragingen van het spel. Sommige spele hebben niet graag dat jij daar iets overlayd ;).

Mss is dit wel wat: http://www.softpedia.com/...ols/dfg-ShutDown-XP.shtml

[ Voor 7% gewijzigd door bartgabriels op 26-11-2006 00:14 ]

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-07 15:58

ReLight

echo("What Now ? !")

@Fantomaz, Lijkt me inderdaad erg lastig voor julie op deze manier, maar ik ben toch van mening dat welke electro of digitale pc timer je ook opbouwd het allemaal niet gaat werken voor je zoontje.

Mijn zoontje heeft zover wij weten dit niet wat de jouwe heeft, en hij is ook nog jonger. Maar ik heb wel momenten gezien dat een jong kind er zo diep inzit dat het altijd een enorme weerstand opleverd biij een onderbreking van een activiteit. En ik wil al helemaal niets pedagogisch als sugestie geven want ik kan denk ik aannemen dat jullie daar heer&meester _/-\o_ in zijn. Hoe dan ook, lijkt het antwoord me redelijk voor de hand liggend; hij moet er stil aan 'uit' gebracht worden, als hij moet stoppen. En geen gadget die dat ooit voor je kan doen behalve jij zelf.

Wat je zou kunnen doen is prikkels wegnemen welke hem er te erg bij houden, dus zet 5 minuten van te voren het geluid uit bijvoorbeeld. Een andere optie is een kleiner beeldscherm gebruiken, en bij het afroepen van de eindtijd de verlichting goed hoog aanzetten dat het beeld licht overstemd wordt.
Dat soort zaken, radio aan, tegen hem praten enz enz. Afleiding dus.
Het is ons altijd verteld dat je je kind als het kan moet vertellen wat je wil dat er gaat gebeuren, en dat dat altijd met oog contact moet gaan. Ik snap dat dit misschien niet zal werken bij je zoon.

my 2 cents, en sucses !

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• Floort
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:09
Ik vind het vreemd dat niemand wil aannemen een andere (opvoedkundige of elektronische) oplossing geen alternatief is. De situatie ken ik niet, maar ik weet wel dat bijvoorbeeld kinderen met autisme zich helemaal van hun omgeving kunnen afsluiten als ze ergens mee bezig zijn. En als je hun routine verbreekt kunnen ze helemaal in paniek raken.

Een oplossing voor het probleem heb ik niet direct. Het lijkt me echter 10 minuten werk voor iemand met programmeer ervaring onder windows. Helaas gebruik ik geen windows dus kan ik hier niet direct mee helpen, maar voor linux/bsd/osx had ik best willen proberen zo'n programmaatje in elkaar te knutselen. Een aftelklokje is zo gemaakt. Het oproepen van shutdown.exe is ook erg makkelijk.
Het enige "lastige" zou zijn dat het klokje altijd zichtbaar zou moeten zijn. Maar waarschijnlijk is dit ook een kwestie van AllWaysOnTop = True of iets dergelijks.

Probeer in ieder geval geen alternatieve oplossingen te geven als deze duidelijk niet gevraagd zijn.

Verwijderd

mail me je email adres ik heb wel een progje.

Modbreakje: knip. Als je wat weet, zet het dan hier. Hebben anderen er ook wat aan ;)

[ Voor 57% gewijzigd door F_J_K op 26-11-2006 14:45 ]

• Floort
Potverdriedubbeltjes! :P
Was ik net begonnen aan een simpel scriptje die dit zou moeten doen.
Ik ga ermee verder omdat ik oefening nodig heb met gui's schrijven en ik zal het laten weten als ik iets werkend heb.

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-07 15:58

ReLight

echo("What Now ? !")

Floort schreef op zondag 26 november 2006 @ 00:24:
Ik vind het vreemd dat niemand wil aannemen een andere (opvoedkundige of elektronische) oplossing geen alternatief is.
Dat is geen onwil, maar simpel gezegd gewoon erg moeilijk, zelfs al kan je het je inbeelden.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Verwijderd

Wat dacht je van . Oke afsluiten. Verhaaltjes tijd.

Verwijderd

heeft nou echt niemand gehoord van Microsoft's gratis shared computer toolkit? daar kan je een max gebruiks tijd instellen en / of een max idle tijd en shutdown bij auto-logout, bios boot wachtwoord instellen en slotje op de kast...... goeie gozer die dat tegenhoud.

• 0X55AA
  • Laatst online: 07-05-2023
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 01:11:
Wat dacht je van . Oke afsluiten. Verhaaltjes tijd.
100 duizend keer beter. Zeker omdat hij zo jong is, moet je dit doen, een gewoonte van maken. Tijd is tijd, en daarmee basta. Natuurlijk niet overdrijven, dat de pc in 1 seconde toe moet zijn (dat hij nog gedag kan zeggen tegen zen vrienden/ vriendinnetje).

Maar je doet met je kroost wat je wilt natuurlijk.

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-07 21:03
Heeft je zoontje een eigen pc?

Zo ja, dan zet je de net send functie aan, en als hij moet stoppen net send je hem gewoon (komt bij hem als een popup (zoals een foutmelding)), met het bericht dat hij binnen x aantal minuten moet stoppen.

Daarna leg je gewoon een remote desktop connectie naar die pc, en zet je hem uit.

Overigens, ik ben zelf 16, en mijn ouders hebben ook dergelijke dingen geprobeerd. Ik kan je zeggen dat dit meestal averechts werkt. Ik weet niet hoe oud je zoontje is, maar ik heb er meestal toch best wel wat ruzie door gekregen met mijn ouders (ik was idd verslaafd..).

• Floort
Ik heb net een klein programma geschreven wat zou moeten werken.
Het is een klein venster (100x50 pixels en is kleiner te maken) met daarop een teller.
Deze teller telt af van 3600 naar 0 seconden (ook in te stellen). Dan zou het bijvoorbeeld windows af kunnen sluiten. Er zitten geen afsluit knoppen op het venster en het enige wat met het venster kan gebeuren is verplaatsen zodat het niet in de weg zit. Het zijn minder dan 30 regels code.

Als dit ongeveer is wat je nodig hebt stuur me een mailtje (floort<at>gmail<dot>com).
Ik moet het wel nog onder windows testen, maar dat zou geen problemen op moeten leveren.

• Fantomaz
Jongens, Heel erg bedankt voor de inzet!
Ik was eerlijk gezegd bang voor meer afkeurende en opvoedkundige opmerkingen.
Het is moeilijk onder woorden te brengen hoe iemand kan doorslaan wanneer hij uit zijn concentratie wordt gehaald zoals mijn Zoontje dat heeft.
We zijn al wat meer de rem erop aan het zetten voor wat zijn computer gedrag betreft. Niet te vaak en niet te lang.
Maar je kunt jezelf ook wel voorstellen hoe het is als je net vol concentratie in een spel/programma zit, wanneer je vriendin/ouders/vul-maar-in plotseling belt.
Een abrupte anticlimax.
Dat is bij ons zoontje vele malen erger.
Pas wanneer ik of mijn vrouw meermalen achter elkaar aangeven dat we zometeen de PC uitzetten, gaat het goed. Zo goed zelfs dat hij soms zelf al alles uitgeschakeld heeft.
Als hij maar kan afbouwen.
Geloof me, het kost veel energie en is dus erg intensief.
(ik houd mijn hard vast voor de eerste ochtend dat hij na sinterklaas geen kleinigheidje in zijn schoen vind.)
Verwar de situatie niet met verwend zijn. We hebben ons de laatste tijd steeds meer gerealiseerd dat hij ietwat anders is dan zijn leeftijdgenoten.

@ de programmeurs die eea hebben geschreven:
Ik mail jullie ASAP

Nogmaals mijn dank. :D

Oja.
Wat het zichtbare aftellen betreft:
Mijn zoontje kon met 3,5 jaar al tot honderd tellen in Nederlands en Engels.
Hij heeft een (bijna ongezonde ;)) interesse voor cijfers en kan een aftellend klokje herkennen en ook de opzet begrijpen.
Nu alleen nog alle vragen kunnen beantwoorden waarom de klok steeds bij 60 (of 59) begint ipv 100 :P

Fantomaz
Pagina: 1