[Vista] Performance en Hard Disks

Pagina: 1
Acties:

• Eyradir
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-02 18:15
Enkele weken geleden heb ik besloten Vista RTM te installeren om te kijken of deze een beetje Vista-ready is.

AMD Athlon 64 3500+
1024 MB RAM
Radeon X800 XL
ASUS A8N-SLI Deluxe GL/PCIEx 939

Mijn PC kreeg de volgende score:

Processor 4.2
Memory 4.5
Graphics 5.9
Gaming Graphics 4.9
Primary Hard Disk 5.2

Windows draait op zich prima, heb niet echt last van veel performance problemen. In games is het soms echter een ander verhaal, daar wil de PC soms haperen. Met name in Fifa 07 en in minder mate in WoW merk ik dit.

Een blik in de Event Log leverde een aantal warnings op. Met name mijn Creative kaart en Radeon kaart krijgen deze melding: This device took longer to initialize, resulting in a performance degradation in the system start up process. Ik weet niet hoe serieus ik dit soort waarschuwingen moet nemen.

Mijn eerste vraag is: wat is de oorzaak van de matige performance bij games in Windows Vista?
a. Mijn systeem?
b. Nog geen fatsoenlijke hardware drivers voor Windows Vista?
c. Games zijn nog niet Vista-compatible?

Indien a, welk onderdeel/onderdelen zijn bij mij aan vervanging toe om goed te kunnen gamen in Vista en wat zou sufficient zijn?

Tweede punt: sinds Windows Vista is geïnstalleerd lijkt het er op dat mijn twee harde schijven door de war zijn geraakt. Ik heb 2 Maxtors: een 6L160M0 (160 GB Serial-ATA) en een 6Y160P0 (160 GB ATA). Als ik nu naar Computer ga, staat er dat beide hard disks 127 GB space hebben. Mijn vraag luidt: wat moet ik doen om deze twee hard disks weer hun werkelijke (oorspronkelijke) capaciteit te geven?

Het zou ook kunnen dat er een verband bestaat tussen probleem 1 en 2, maar ik ben niet deskundig genoeg om dit uit te zoeken.

• TommyCP
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-08-2025
De slechte performance wordt bij jou denk ik hoofdzakelijk veroorzaakt door de drivers. Van ATi weet ik dat ze onlangs RTM-drivers hebben uitgebracht. Wellicht dat deze de spelperformance kunnen verbeteren.

http://ati.amd.com/support/driver.html

Creative heeft ook drivers voor Vista, al verkeren deze nog in een beta-stadium.

http://nl.europe.creative.com/support/downloads/

Kijkende naar de scores die Vista je PC geeft, lijkt het me verder niet nodig om onderdelen te vervangen.

Omtrend je tweede probleem heb ik a.t.m. geen suggesties.

>>>insert witty remark here<<<

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2025
Ik denk inderdaad ook de videokaart-driver die het probleem veroorzaakt.

Heb er ook last van met mijn 9700Pro. Quake3 stottert regelmatig in Vista RTM.

Nu we het toch even over Quake hebben; kan het kloppen dat Quake4 niet wil draaien onder Vista met Radeon-kaarten en de Catalyst RTM-driver?

Heb het spel ff opnieuw geinstalleerd op een andere partitie onder Vista. Vlak na het starten van de setup krijg ik al compatibiliteits-meldingen, maar deze heb ik eerst gewoon genegeerd en het spel wou wel probleemloos installeren. Het starten van het spel wou tot op zekere hoogte. Ik kwam in het menu, paste wat settings en starte een nieuwe game. Tot zover zie ik nog het laadscherm, dan wordt het beeld grijs en wordt ik vervolgens weer naar de desktop gekicked en komt Quake4 met de melding malloc failure for 262114. Is dus iets met het toewijzen van het geheugen wat blijkbaar foutgaat, maar ik weet niet of dit een bug is in Vista of Quake4.... Onder XP is er natuurlijk niks aan de hand.

Ik lees hier en daar dat Quake4 het wel doet onder Vista RTM, alleen de mensen die dit melden heb Geforce-videokaartjes.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

• Eyradir
Hey TommyCP,

Bedankt voor je reactie en voor je links. Voor zover ik weet zijn de meest recente Vista drivers voor de Radeon uitgegeven op 2 november. Ik heb die drivers geprobeerd, maar kon geen performance increase merken. Ik merkte zelfs een kleine achteruitgang.

De Creative drivers heb ik sinds enige tijd ook al op mijn PC staan en daar heb ik verder geen problemen mee, hoewel er nog een paar gebreken in zitten (met name EAX en 6.1 ondersteuning in games geloof ik).

• TommyCP
Als nieuwere drivers geen verbetering geven, dan zou je wellicht kunnen proberen om een aantal services in Vista te disablen. Op de Neowin-forums vond ik het volgende draadje wat je hierbij kan helpen:

http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=513758&st=0

Verder heb ik ook even nagedacht over je tweede probleem, dat met die harddisks. En ik moet zeggen dat het een raar probleem is. Als ik het me nl. goed herinner, komt het bij servicepack-loze XP-installaties voor dat bij 160 GB HD's maar 127 GB wordt gezien; hoe dit probleem in Vista kan zitten is voor mij volstrekt onduidelijk. Maar wat misschien geen gekke suggestie is: het gebruik van Maxtor schijven op nForce4 mobo wil nog wel eens problemen geven (dit is althans het geval voor SATA-schijven, of het bij PATA-schijven ook voor komt weet ik niet). Zoek daarom eens naar firmware-upgrades voor je beide Maxtor schijven en kijk while your at it ook meteen even naar een BIOS-update voor je mobo. Ik weet dat het niet logisch is om je problemen bij je hardware te zoeken, onder XP draait alles immer goed, maar je weet maar nooit.

Overigens, wat je zegt over je Creative-drivers klopt helemaal. Creative heeft bij de release van hun Vista-drivers aangegeven dat EAX en surround-geluid onder Vista nog niet (volledig) werken. T.o.v. XP is de manier waarop de geluidskaart in Vista wordt aangesproken behoorlijk veranderd en Creative moet zijn drivers hierom volledig herschrijven, wat veel werk schijnt te zijn.
Off-topic: Wat mij overigens doet afvragen... duurt het bij andere geluidskaart/-chips fabrikanten ook zo lang om met Vista-drivers op de proppen te komen? Of verzint Creative smoesjes om rustig aan te kunnen doen met hun Vista-drivers (in dat de overgang naar Vista makkelijker is dan dat ze doen voorkomen)?

• Eyradir
Bedankt voor je informatieve reply :) Ik wacht even af tot de volgende drivers en als er dan nog geen schot in zit, zal ik een aantal services disablen. Ook wat de Hard Disk tips betreft, bedankt. Dat zal ik ook uitvogelen zodra ik tijd vrij kan maken. Voorlopig bedankt!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2025
Op mijn MSI KT333 Ultra-mobo (VIA chippie) worden mijn 2 PATA-schijven (160 en 250gig van Maxtor), wel volledig herkend in Vista RTM.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
TommyCP schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 15:55:
De slechte performance wordt bij jou denk ik hoofdzakelijk veroorzaakt door de drivers. Van ATi weet ik dat ze onlangs RTM-drivers hebben uitgebracht. Wellicht dat deze de spelperformance kunnen verbeteren.

http://ati.amd.com/support/driver.html

Creative heeft ook drivers voor Vista, al verkeren deze nog in een beta-stadium.

http://nl.europe.creative.com/support/downloads/

Kijkende naar de scores die Vista je PC geeft, lijkt het me verder niet nodig om onderdelen te vervangen.

Omtrend je tweede probleem heb ik a.t.m. geen suggesties.
xie dat het geen rc2 meer zijn, mar nu echt rtm...

hebben deze ook de opengl support er in zitten?

• TommyCP
Dutch2007 schreef op zondag 26 november 2006 @ 14:33:
Nee, helaas voor veel mensen niet.

[ Voor 8% gewijzigd door TommyCP op 26-11-2006 15:55 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Dutch2007 schreef op zondag 26 november 2006 @ 14:33:
[...]

xie dat het geen rc2 meer zijn, mar nu echt rtm...

Xie?

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Eyradir
@TommyCP

Ik heb nieuwe BIOS drivers gedownload en geïnstalleerd. Bij opstarten van Vista kreeg ik meteen een hele lijst met IDE/ATA controllers die herkend/geïnstalleerd werden. Eentje wou hij echter niet pakken en dat was de Raid Controller. Die staat dus nu met een vraagtekentje in de Device Manager.

Ik heb gezocht voor firmware updates voor mijn harde schijven, maar ik kon op Maxblast na niets bijzonders vinden. Ik heb Maxblast trouwens gedownload, maar bij de installatie bleek al gauw dat ie Windows Vista nog niet ondersteunt.

Voorlopig zit ik dus even vast. Op welke manier zou ik die Raid Controller kunnen updaten?

• TommyCP
Eyradir schreef op zondag 26 november 2006 @ 17:50:
[...]

Voorlopig zit ik dus even vast. Op welke manier zou ik die Raid Controller kunnen updaten?
Dat weet ik niet, maar heb je die raid controller wel nodig om je harde schijven te kunnen benaderen? Je HD's werken toch niet in RAID?

• Eyradir
TommyCP schreef op zondag 26 november 2006 @ 18:49:
[...]

Dat weet ik niet, maar heb je die raid controller wel nodig om je harde schijven te kunnen benaderen? Je HD's werken toch niet in RAID?
Ik heb ze niet nodig inderdaad. Ik laat ze in dat geval maar even voor wat ze zijn.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
ik zie (xie = "spreek uit als" ksie) ;-)

Verwijderd

Eyradir schreef op zondag 26 november 2006 @ 17:50:
Intel heeft bijvoorbeeld de drivers in een stukje software zitten. (intel storage manager).
Ik had erg slechte schijf prestaties in Vista RTM tot ik deze software installeerde.
Ook kun je eens proberen om onder de device manager disk caching aan te zetten..

• Eyradir
Dankje, advanced disk caching staat nu ook aan. Helaas heb ik geen Intel processor, dus je eerste tip zal ik niet kunnen proberen. Nu maar even afwachten op de eerstvolgende drivers en als het dan nog niet pluis is, laat ik een expert er wel even naar kijken.
Pagina: 1