Toon posts:

Ik heb al betaald. Toch bestelling terugdraaien???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb misschien iets stoms gedaan. Ik heb een laptop in Duitsland besteld, de ThinkPad Z61m Modell 9452-128 [UB128GE] inkl. Headset
Intel Core 2 Duo T7200 2GHz, 512 MB RAM, 100GB HDD, 15.4" TFT WSXGA (1680x1050), ATI Mobility Radeon X1400, Super Multiburner Plus, Intel WLan 3945 a/b/g, Bluetooth, Firewire, FingerPrint, 4-1Card Reader, Win XP Pro., 3 Jahre Bring-In Garantie

Omdat ik student ben, kon ik die goedkoper aanschaffen. Gisteren (vrijdag 25 november) heb ik de overboeking gemaakt naar Duitsland.

Na wat gelezen te hebben op verschillende forums, blijkt dat een resolutie van 1680*1050 helemaal niet prettig is als je veelvuldig documenten op je laptop moet lezen. De letters schijnen zo klein te zijn dat het flink gaat irriteren. Ook een aanpassing op de resolutie op je laptop schijnt geen oplossing te zijn, omdat het beeld dan wazig wordt. Ook in Windows Vista schijnt geen oplossing te komen voor dit probleem.

Vervolgens heeft de laptop een 7200 CPU maar met maar 512mb interne geheugen. Ook dit schijnt niet geweldig te zijn, omdat (volgens iemand met ervaring) de laptop traag reageert. Dit zou opgelost kunnen worden door op den duur (als ik weer geld heb) de interne geheugen up te graden naar 1024 mb.

Tot slot zou ik recovery cd's bij de laptop krijgen, zodat ik de Duitse taal kan vervangen naar de Engelse taal. Maar ik ben bang dat alleen het besturingssysteem wordt vertaald en niet de zogenaamde Thinkvantage System (dit is een speciaal in de laptop ingebouwd systeem om de laptop te redden als ie ooit crashed, ook heeft het andere functies).

Ik ben nu bang dat ik door een laptop in Duitsland te kopen uiteindelijk minder goed af ben, dan als ik ongeveer dezelfde laptop (maar dan met een lagere resolutie 1200*800) in Nederland zou hebben gekocht (minder specs voor hetzelfde geld).

Ik heb vandaag (zaterdag) de bank gebeld om te bezien of ik de betaling kon terug draaien. Dit was echter niet mogelijk... Wat nu? :?

p.s. heeft iemand misschien een recovery cd van dit model laptop (Thinkpad Z61m) voor mij in het Nederlands?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 14:23:
Na wat gelezen te hebben op verschillende forums, blijkt dat een resolutie van 1680*1050 helemaal niet prettig is als je veelvuldig documenten op je laptop moet lezen.
Dat is dan echt persoonlijk. Ik heb sinds kort een widescreen monitor met een 1680*1050 resolutie en ik zou echt niet meer anders willen. Maar ik ken ook zat mensen met blijkbaar minder goede ogen (en die van mij zijn ook niet al te best) die niet met zulke resoluties om kunnen gaan. Ik zou zeker niet in dit geval op meningen van anderen afgaan.

Dit is dus een nadeel van op deze manier kopen. Je had beter vooraf de moeite kunnen nemen om te kijken of die resolutie je uberhaupt wel zou bevallen.
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 14:23:
p.s. heeft iemand misschien een recovery cd van dit model laptop (Thinkpad Z61m) voor mij in het Nederlands?
Je Windows licentie is er één voor in de Duitse taal. Dit is nog een goed voorbeeld. Je wilt geld besparen maar dit zijn nu eenmaal de nadelen van kopen in een land als Duitsland.

[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 25-11-2006 14:29 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
De bestelling annuleren? :? Ik weet niet hoe het allemaal werkt in Duitsland, maar hier heb je het recht om binnen 8 dagen nadat je de bestelling al afgeleverd hebt gekregen de boel nog eens terug te sturen. Dan lijkt me dat je de order nog wel kunt annuleren aangezien ik het me niet voor kan stellen dat het zoveel verschilt in Duitsland.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 10:50
Gunner schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 14:26:
[...]
Dat is dan echt persoonlijk. Ik heb sinds kort een widescreen monitor met een 1680*1050 resolutie en ik zou echt niet meer anders willen. Maar ik ken ook zat mensen met blijkbaar minder goede ogen (en die van mij zijn ook niet al te best) die niet met zulke resoluties om kunnen gaan. Ik zou zeker niet in dit geval op meningen van anderen afgaan.

Dit is dus een nadeel van op deze manier kopen. Je had beter vooraf de moeite kunnen nemen om te kijken of die resolutie je uberhaupt wel zou bevallen.

[...]

Je Windows licentie is er één voor in de Duitse taal. Dit is nog een goed voorbeeld. Je wilt geld besparen maar dit zijn nu eenmaal de nadelen van kopen in een land als Duitsland.
Die is dan ook 20" of meer. Op een 15,4inch laptop zijn die letters nog 1,5mm (o.i.d.) hoog en inderdaad niet lekker meer te lezen.
Een collega van mij heeft zon apparaat en dat is echt niet prettig nee. 1400X1050 zou denk ik nog wel redelijk zijn v.w.b. middenweg tussen klein scherm (15inch) en groot bureaublad.

• hunters
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik weet niet wanneer hij geleverd gaat worden, maar je kan een mailtje sturen of even bellen naar dat bedrijf waar je hem besteld hebt. Dan kunnen ze de bestelling misschien stopzetten en je geld terug storten. Ik zou maandag ochtend gewoon gelijk bellen.....
wie niet waagt, wie niet wint......

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

stefijn schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 14:32:
Die is dan ook 20" of meer. Op een 15,4inch laptop zijn die letters nog 1,5mm (o.i.d.) hoog en inderdaad niet lekker meer te lezen.
Ok. Er zit idd een verschil in scherm grootte. Maar wat is het nut dan van zo'n hoge resolutie op zo'n klein scherm?

Blijft mijn mening staan dat TS niet echt goed onderzoek heeft gedaan naar zijn eisen en eventuele consequenties.

Verwijderd

Ook al gedacht aan de waarschijnlijkheid van een Duitse toetsenbordindeling (qwertz vs qwerty)?

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
ik heb een poosje terug een aankoop in duitsland gedaan, ne het toen uitgezocht. Daar hebben ze ook een soort wet koop op afstand, alleen dan nog wat uitgebreider. Als het goed is moet je dus gewoon je geld terug kunnen krijgen van de shop als je ze mailt dat je de bestelling wilt annuleren.

http://www.klaasje.com

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:28

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Hoge resoluties op een laptop zijn best fijn, zolang je de fontgrootte aanpast. Het beeld is dan namelijk heel scherp en toch niet te klein. Wat wel een nadeel is aan het kopen van deze laptop is inderdaad (zoals al eerder gezegd) de Duitse Windows-licentie en het Duitse toetsenbord.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• 4-legged-bird
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-01 19:43
Ik denk dat vooral een Duits toetsenbord een groter probleem is dan een schermresolutie....... Of krijg je een QWERTY-bord?

They said it couldn't happen here.... And it didn't

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:00

Haan

dotnetter

Je kan idd gewoon de lettergrootte aanpassen, dus dat zal echt het probleem niet zijn.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
4-legged-bird schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 15:16:
Ik denk dat vooral een Duits toetsenbord een groter probleem is dan een schermresolutie....... Of krijg je een QWERTY-bord?
natuurlijk.... ? :P Toch zowat iedereen gebruikt QWERTY toetsenborden?? :?

• 4-legged-bird
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-01 19:43
[natuurlijk.... ? :P Toch zowat iedereen gebruikt QWERTY toetsenborden?? :?
Dat is niet zo natuurlijk hoor.....Ik heb nog nooit Duitse computers met QWERTY-bord gezien.

They said it couldn't happen here.... And it didn't

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:26
leonpwner1 schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 15:20:
[...]

Was dat nu voor reply ?

In Duitsland is het toch heel normaal dat je een duitse indeling hebt ?

Verwijderd

leonpwner1 schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 15:20:
[...]

Duitsers niet :P

Als je blind typt is dat overigens geen probleem. Ik heb een Duits (QWERTZ) toetsensbord en typ daar blind op alsof het een QWERTY is.

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-01 15:33

Pubbert

random gestoord

De toetsenbord zijn hier in Duitsland QWERTZ, de Y en Z zijn dus omgewisseld, verder bevatten het toetsenbord extra letters, zoals de ü ö ä, dit omdat de Duitse taal veel met de umlaut werkt.
En verder zitten de extra symbolen op een andere plek (@ zit op Alt-Q, etc)

[ Voor 27% gewijzigd door Pubbert op 25-11-2006 15:26 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

[...]

Een collega van mij heeft zon apparaat en dat is echt niet prettig nee. 1400X1050 zou denk ik nog wel redelijk zijn v.w.b. middenweg tussen klein scherm (15inch) en groot bureaublad.
Kijk daarom is dit een meningskwestie.. Ik heb gewerkt op een IBM laptop met een beeldresolutie van 1600x1200 op een 15" inch scherm.. Ik vond dit namelijk heerlijk werken. (het was een IBM r51p)

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:46
heb je al contact opgenomen met het bedrijf waar je het koopt :?

Verwijderd

4-legged-bird schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 15:23:
[...]

Dat is niet zo natuurlijk hoor.....Ik heb nog nooit Duitse computers met QWERTY-bord gezien.
Oh, oh......... Dat had ie niet bedacht. >:)
Gauw terug dat ding, een ramp om te gebruiken als je het niet gewend bent.

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-11-2025
Het toetsenbord moet geen probleem zijn, gewoon met een pen de omgewisselde toetsjes eruit wippen en goed zetten.

Scherm is heel persoonlijk, mij lijkt het wel lekker.

En het geheugen is inderdaad erg weinig, daar moet je wat bijzetten anders is je laptop veels te erg afgeremd. Maar meestal zijn er wel meerdere geheugenbankjes dus dat komt ook wel goed, maar wat heb je ervoor betaald?

BUH

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
OS: geen probleem, als je student bent kan je voor 20 euro een msdna-account aanmaken en kan je alle OS-en (ook vista) en office, .... downloaden en legaal gebruiken. Bij ons op school is XP en Office automatisch inbegrepen bij je inschrijving.

Toetsenbord: tjah, had je op voorhand moeten weten. Maar geen probleem, je kan toetsenbord vervangen (ebay) of blind typen.

Geheugen: 512 gaat wel, maar voor zo een pc is 1 of 2gig toch wel beter.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.

@ Aapie: 1500 euro en 30 euro verzendkosten

@ OX55AA: msdna-account? Dat moet ik even navragen, daar had ik nog niet van gehoord bij ons op school...

@ de anderen: het toetsenbord is geen probleem: ik kan blind typen.

Wat wel misschien een probleem op de lange termijn kan zijn is de Duitse licentie. Dat blijft misschien lastig ondanks dat ik er een Engelse recovery systeem bij krijg.

In Nederland kan ik de volgende laptop aanschaffen voor 1113 euro:
LENOVO THINKPAD Z61M T5500/2X512MB/80GB/15.4/DVDRW/XPP TIT UK TS (++)
Intel GMA 950

Minder specs dus, maar het voorkomt misschien problemen in de toekomst...
Ik ben nog erg aan het twijfelen of ik de boel terug zal draaien of niet.
Ik wil de laptop als desktop gaan gebruiken voor een flink aantal jaren (daarom ga ik voor een Thinkpad, die gaan erg lang mee). Met Vista in aankomst en alle andere ontwikkelingen dacht ik dat het verstandig was om een zo goed mogelijke laptop aan te schaffen. Vandaar dat ik een goede processor verstandig achtte.
In Nederland betaal je heel erg veel voor een laptop met een processor van T7200.
Ik heb wel een vergelijkbare laptop met die in Duitsland gevonden met een processor van T2500 voor 1560 euro:
LENOVO THINKPAD Z61M T2500/1024/100GB/15.4/DVDRW/XPP UK TIT TS (+++)
ATI Mobility Radeon X1400

Voor nu zal een T2500 voldoende zijn, maar voor de toekomst??? Dat weet ik eigenlijk niet. Ik weet dat je voor Vista 1GB geheugen nodig hebt. En het volgende heb je ook nodig:
Windows Vista Minimum Supported System Requirements
Processor 800 MHz 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor1
System Memory 512 MB
GPU SVGA (800x600)
Graphics Memory -
HDD 20 GB
HDD Free Space 15 GB
Optical Drive CD-ROM drive2
Audio -
Internet -
1 Processor speed is specified as the nominal operational processor frequency for the device. Some processors have power management which allows the processor to run at a lower rate to save power.
2 The CD-ROM may be external (not integral, not built into the system).

Dus met een goedkopere laptop zou ik ook voldoende hebben. Ik denk dus dat ik de laptop in Duitsland terug ga draaien. Dit, voornamelijk vanwege de te verwachten taalproblemen, het zit me toch niet lekker (ondanks de Engelse recovery cd's)... :/

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Msdnaa is voor alle studenten.

http://www.ma3d.com/msdnaa/

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Over welk verschil in prijs praten we eigenlijk dat je hier de moeite voor wilt doen?

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Als je een laptop uit het buitenland haalt is het altijd verstandig om de consequenties goed te overdenken op het gebied van de uitvoering van de laptop (zoals keyboard en taal), betaling en garantie etc. Je neemt altijd een risico. Dus het is een beetje laat om je nu pas te bedenken.

Maar als ik het goed begrijp heb je 'maar' twee bedenkingen. Het scherm heeft een te hoge resolutie en je bent bang dat de Thinkvantage suite en dan voornamelijk het recovery gedeelte in het Duits blijft. Van deze twee heeft alleen het tweede iets te maken met het feit dat je de laptop in Duitsland koopt.

Wat betreft de resolutie. Dat is heel persoonlijk. Ik werk zelf op een 14 inch scherm met 1400x1050 en het is echt fantastisch. Alles is haarscherp en de extra ruimte maakt het werken veel prettiger. Eigenlijk is het pas vervelend als je de letters te klein vind. Maar ondanks dat ik een slecht gezichtsvermogen heb vind ik alles gewoon goed te lezen. En veel programma's als Word en Acrobat Reader hebben een zoom functie waarmee je alles kan vergroten. Dat is voor mij genoeg. Eigenlijk is het enige goede advies: probeer het uit bij iemand of in een winkel. Als je echt denkt dat je het niet meer kan lezen, probeer dan contact op te nemen om je bestelling te veranderen. Nu denk ik dat je je voornamelijk bang laat maken door een aantal forumgebruikers.

Je tweede bedenking is eigenlijk ook geen probleem. Tenminste, geen groter probleem dan je eigenlijk al van te voren had kunnen weten. Als je engelse recoverycd's hebt kun je alles gewoon in het engels krijgen. Je windows wordt namelijk in het engels teruggezet inclusief de Thinkvantage programma's. De recoverypartitie kun je met behulp van de cd's ook gewoon overschrijven, hoewel dit wel iets meer moeite betekent.

Al met al zie ik eigenlijk geen reden om je order te annuleren.

Edit:
Ik zie dat je ook het geheugen te weinig vind. Dat is ook redelijk simpel te verhelpen. Geheugenmodules zijn de makkelijkst te vervangen onderdelen van een laptop. Een 512 MB module voor jouw Thinkpad zal net iets meer dan 50 Euro kosten. En zelfs met 512 MB geheugen kun je goed werken als je geen zware programma's draait.

[ Voor 8% gewijzigd door jona op 25-11-2006 21:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Gunner: voor een Thinkpad met T7200 betaal je in Nederland al gauw 2500 euro, dat is dus een verschil van 1000 euro

@Jona: ik citeer even een gedeelte van jouw tekst:
Maar als ik het goed begrijp heb je 'maar' twee bedenkingen. Het scherm heeft een te hoge resolutie en je bent bang dat de Thinkvantage suite en dan voornamelijk het recovery gedeelte in het Duits blijft. Van deze twee heeft alleen het tweede iets te maken met het feit dat je de laptop in Duitsland koopt.

Je hebt het inderdaad goed begrepen. Eigenlijk lijkt mij de resolutie wel overkomelijk: ik heb de zoomfunctie uit geprobeerd en het werkt prima. Voor Word (wat ik het meeste gebruik) is het prima. En voor het surfen, daar kom ik ook wel overheen. Als de winkels hier morgen in mijn stad open zijn, dan zou ik even kunnen gaan kijken.

Waar ik mij voornamelijk zorgen om maakte is de Thinkvantage gedeelte. Maar volgens jou zou die dus ook omgezet kunnen worden in het Engels. Wat ik van jou begrijp, is dus dat de Recovery gedeelte wel in het Duits blijft. Dit houdt dus in dat ik nogal wat problemen zal ondervinden als mijn laptop ooit crashed... Dit is dus de voornaamste afweging die ik moet maken.

Verder is het zo dat T7200 misschien (ook voor de toekomst) niet echt noodzakelijk is. Als dit klopt, dan zal ik volstaan met een T5500 of een T2300 (of T2500). In dat geval annuleer ik de bestelling.
Maar als blijkt (wat denk jij?) dat een T7200 met het oog op de toekomst toch zeer verstandig is, dan laat ik de bestelling gewoon staan.
Zijn er misschien nog meer mensen (die niet expliciet een technisch beroep uitoefenen of een gamer zijn) die liever een T7200 zouden prefereren boven een T2300?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 22:21:
@Gunner: voor een Thinkpad met T7200 betaal je in Nederland al gauw 2500 euro, dat is dus een verschil van 1000 euro
Ik vind dat verschil wel erg groot. Hardware is goedkoper in DLD, maar zoveel? Is het wel een beetje koosjer?

Verwijderd

Topicstarter
@Gunner: ik heb het nog eens uitgezocht. De Z61m wordt in Nederland niet eens verkocht met T7200. De mogelijke hoogst optie (zonder camera) voor 1560 euro is het volgende:
LENOVO THINKPAD Z61M T2500/1024/100GB/15.4/DVDRW/XPP UK TIT TS (+++)

Ook een mooie machine mét 1024 geheugen. Maar met dus T2500. Daarom zou ik graag willen weten of het, met het oog op de toekomst (5 tot 8 jaar) een T7200 echt noodzakelijk is. Want anders koop ik in Nederland deze laptop voor 1113 euro:
LENOVO THINKPAD Z61M T5500/2X512MB/80GB/15.4/DVDRW/XPP TIT UK TS (++)

Als ik bovenstaande laptop koop, dan hou ik namelijk ook nog geld over voor een printer :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 22:49:
Als ik bovenstaande laptop koop, dan hou ik namelijk ook nog geld over voor een printer :)
Je weet dat de nieuwe Thinkpads geen Parallelle poort hebben he :+

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 23:07:
[...]

Je weet dat de nieuwe Thinkpads geen Parallelle poort hebben he :+
Gelukkig bestaat usb ook nog ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Topicstarter
:D maar ff serieus, is een T7200 nu echt belangrijk voor de toekomst?

Verwijderd

LED-Maniak schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 23:14:
[...]

Gelukkig bestaat usb ook nog ;)
Was een hint.. Niet dat we straks een topic krijgen of hij niet zijn bestelde printer kan annuleren :+

Over die T7200 dat is een 64 bit processor dat ik wel voorbereid op de toekomst. Maar met een andere core duo kan je voorlopig ook wel verder. Ik had laatst wat benchmarks gezien tussen core duo en core 2 duo processors. Er zat niet verschikkelijk verschil tussen. Dus als je een beperkt budget hebt dan is iedere core duo wel prima.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2006 23:25 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 23:19:
:D maar ff serieus, is een T7200 nu echt belangrijk voor de toekomst?
Voorlopig is een T2500 genoeg. Zit trouwens zelf op een Asus V1J, óók 1680x1050 en een T2500. Als ik dit vergelijk met andere mensen in mijn omgeving dan kan je wel zeggen dat hij erg lang mee kan gaan. Voorlopig zat dus. In een laptop gebruik je toch nauwelijks al die rekenpower(tenzij je veel renderd enzo..)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

dat verhaal over die resolutie... zzzzzzz

hoe hoger de resolutie, des te beter als het om laptopschermen (en andere kleine schermpjes) gaat
is mijn ervaring

lettertype groter maken moet voldoende zijn..

ik denk niet dat je spijt krijgt van je aankoop, its an IBM..

Verwijderd

Topicstarter
Nou, weet je Onno, dat met die printerpoort heb ik ook pas onlangs ondekt! :D

Rekenpower... renderd... 8)7
Ok, ik begrijp dat een T2300 of T2500 ruim voldoende is voor de komende jaren. Als meerdere mensen er zo over denken dan annuleer ik de laptop definitief. Het wordt verschijnlijk wel een heel gedoe, maar ik denk dat het moet lukken. Ik ga er vanuit dat het nog niet verzonden is.

Verwijderd

Uit een andere thread weet je, dat ik een T2500/1024/100GB/15.4/DVDRW/X1400/BT/XPH UK heb.
Die cpu is zat snel genoeg. Een T7200 is in bepaalde testen iets sneller dan een T2500 en kan 64bit aan. Mijn cpu gaat zelden rapper draaien dan zijn laagste stand (1GHz). Mijn profiel van werken: veel dingen open maar niet echt zware toepassingen, voor rendertoestanden en gamen moet je niet bij mij zijn :) .
Mijn mening is dat 64bit voorlopig nog niet echt nodig is maar het handig kan zijn naar de toekomst toe. Ooit zal zal alles wel eens in een rap tempo naar 64bit gaan maar het zal toch de eerste jaren nog niet zijn. Stel dat je nu een T2500 koopt en je hebt binnen x-aantal jaar echt 64bit nodig dan kan je er alsnog een T7200 in plaatsen. Die cpu zal je dan wel voor een realatief klein bedrag op de kop kunnen tikken en past gewoon in de socket op het moederbord van die laptop.
Ben ook van mening dat 2*2GHz voor de komende jaren meer dan voldoende moet zijn om deftig te kunnen werken. Heb je ergens gruwelijk veel power voor nodig moet je echt een (extra) desktop overwegen.
Wat de schermresolutie betreft. Ik wou juist van die 1280*800 af. In bepaalde programma's kon ik minder goed mijn scherm indelen. Het was net iets te klein om er alles mooi op te krijgen waardoor ik soms onnodig veel moest gaan scrollen, vond ik. 1650*1050 vind ik persoonlijk heerlijk op een 15,4 inch. Maar zoals het al eerder is gezegd, zoek in je omgeving zo'n een scherm en kijk voor jezelf en beslis.
Voorlopig een gelukkige gebruiker van een Z61m hier. In ieder opzicht (althans degene die voor mij belangrijk zijn) een héél stuk beter dan mijn vorige Acer Aspire 1692WLMi.

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik de order gecancelled, nu maar hopen dat ze heel snel mijn geld terug gaan storten! Ergens vind ik dat ik het toch had moeten proberen, maar ik heb gewoon geen zin in toestanden met een "vreemde" taal. Ik heb trouwens ontdekt dat dezelfde laptop met dezelfde specs ook in Nederland te verkrijgen is. Alleen dan niet met een T7200 maar met T5500 of T2500.
T7200 voor een laptop is blijkbaar nog niet erg gangbaar.

Nu is het dus afwachten wanneer ik mijn geld terug krijg, en dan is het weer een keuze maken. Wordt het de T2500 met een hoge resolutie, of de T5500 met een lage resolutie?
Blijft het volgen, want het blijft spannend... ;)

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Gertjan

mmmm, beer...

[...]

Anders spreek je gewoon voor jezelf? Ik heb een laptop met een 15,4" WSXGA+ (1680x1050) scherm, en ik zou niet meer anders willen. Ik durf niet te zeggen dat ik hele goede ogen heb, maar ik kan alles prima lezen. De enige reden dat ik bij mijn gewone computer nog geen TFT scherm heb is dat die niet te krijgen zijn met hogere resoluties. Ik werk nu op een 19" CRT met 1600x1200 en ik wil niet minder.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mag ik een duit in het zakje doen? Ik heb een 15" UXGA scherm met 1920x1200 pixels en ik lees alles prima. Windows is nog nooit zo overzichtelijk geweest! En om te lezen kun je prima even inzoomen, dan zien de letters door de hoge resolutie en Cleartype er echt super uit!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Gertjan schreef op maandag 27 november 2006 @ 22:51:
[...]

Anders spreek je gewoon voor jezelf? Ik heb een laptop met een 15,4" WSXGA+ (1680x1050) scherm, en ik zou niet meer anders willen. Ik durf niet te zeggen dat ik hele goede ogen heb, maar ik kan alles prima lezen. De enige reden dat ik bij mijn gewone computer nog geen TFT scherm heb is dat die niet te krijgen zijn met hogere resoluties. Ik werk nu op een 19" CRT met 1600x1200 en ik wil niet minder.
Helemaal mee eens. Ik heb nu al een jaar een Compal DL71 met een 15.4" 1680x1050 scherm en wil nooit meer iets anders. Mijn 1280x1024 monitor gebruik ik praktisch nooit meer (staat aangesloten op mn server :P). Praktisch iedereen op mijn opleiding heeft een 15.4" 1280x800 scherm en ik moet zeggen dat ik nog liever schermloos door het leven ga dan zo'n scherm te moeten gebruiken.

0.0

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Ik werk momenteel ook op een 1680x1050 scherm op 15,4" (widescreen) op mijn notebook (Compal HEL 80) en ik kan net hetzelfde zeggen als de rest: dit is gewoon een kwestie van je eigen smaak. Zelf zou ik ook nooit meer terug willen naar iets kleiners (met zo'n resolutie kan je jongleren met venstertjes), en wat de lettertjes betreft: die storen mij niet (mijn ogen zijn niet van de beste, maar toch kan ik die lettertjes goed lezen). En als het ooit een probleem geeft ( computeren in de zetel of iets dergelijks, kan je altijd inzoomen in je browser, Word, Adobe Reader, ...

Verder wat het toetsenbord betreft, mijn notebook heb ik in Nederland gekocht omdat dat veel goedkoper uitviel dan in België dus zit ik ook vast aan QWERTY in plaats van het Belgische AZERTY, maar dat bevalt me prima; dus dat zal iets gelijkaardigs geven bij het omschakelen naar QWERTZ, lijkt me (en je kan natuurlijk altijd de indeling softwarematig veranderen, als het omschakelen echt slecht gaat).
Pagina: 1