Areca ARC-1230 + Extra geheugen

Pagina: 1
Acties:

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 17:06
Hoi, Ik ben dus van plan om de Areca ARC-1230 te kopen om men twee raptors in RAID0 en een 10 tal ander hdd's in RAID5 aan te sluiten.

Nu zit er op de controller 128MB maar is het de moeite om bvb een latje van 512 in de plaats te steken? Zal ik daar veel winst van krijgen? Ook vroeg ik me af of ik wel degelijk het areca geheugen moet gebruiken (So-Dimm, 512MB, PC2700, ECC) of kan ik bvb kiezen voor goedkoper geheugen van Kingston (So-Dimm, 1024MB, PC2700). Dan heb ik voor ongeveer zelfde prijs 1GB inplaats van 'maar' 512MB.

thx alvast

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

De huidige Areca ARC-1230 wordt geleverd met standaard 256MB, tenzij je een oudere tweedehands gaat kopen waar nog 128MB op zit.

Hoe meer geheugen i.c.m. RAID5 en WRITE BACK (Met BBU) hoe meer performance, maar of je dat in een desktop situatie echt merkt, ik in iedergeval niet. Hangt natuurlijk af wat je ermee wilt doen, met video bewerking en met photoshop kan je met veel geheugen het echt goed merken.

Een 1230 met standaard 256MB geheugen en een BBU i.c.m. WRITE BACK levert op zich al een mooie performance op.

Pas op met het zelf aanschaffen van geheugen modules, als het niet werkt zit je ermee. Of kom overeen met de leverancier dat je mag omruilen als het niet werkt. Of koop het bij dezelfde leverancier als waar je de Areca koopt, dan heb je garantie dat het ook werkt.

Kingston NON ECC werkt inderdaad prima op deze controller.

[ Voor 15% gewijzigd door John2B op 25-11-2006 12:21 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Kun je dan niet beter toch voor een ECC module gaan? Het lijkt me belangrijk dat in dit subsysteem geen errors optreden.

• n0sTRa
De RAID5 zal eigenlijk gewoon dienen voor data opslag dus mss is het dan toch wat overkill om meer geheugen te nemen. Ik zou bij azerty bestellen (zowel areca als geheugen) dus mss dat ze het daar kunnen testen.

Zal me eerst wat documenteren over ECC geheugen wat de meerwaarde ervan is, ik weet dat het gebruikt wordt in servers en dergerlijk maar wat het nu net doet zou ik eens moeten opzoeken.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

n0sTRa schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 12:50:
De RAID5 zal eigenlijk gewoon dienen voor data opslag dus mss is het dan toch wat overkill om meer geheugen te nemen. Ik zou bij azerty bestellen (zowel areca als geheugen) dus mss dat ze het daar kunnen testen.

Zal me eerst wat documenteren over ECC geheugen wat de meerwaarde ervan is, ik weet dat het gebruikt wordt in servers en dergerlijk maar wat het nu net doet zou ik eens moeten opzoeken.
Kort gezegd ecc zorgt voor foutcorrectie in je geheugen. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• n0sTRa
En indien er op je geheugen fouten zouden komen zou dit dan data verlies kunnen betekenen?

Verwijderd

Yup. En als je corrupte data wegschrijft heb je nog niks aan een RAID-array.

Verwijderd

n0sTRa schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 13:01:
En indien er op je geheugen fouten zouden komen zou dit dan data verlies kunnen betekenen?
Datacorruptie ja, aangezien de Areca een write-back cache heeft en je die cache wellicht ook wilt gebruiken. En sowieso ook read cache gebruikt; als het geheugen fouten maakt dan zal dat ook leiden tot corruptie van data en dus ook mogelijk tot dataverlies.

Als het om je RAM gaat is dat niet zo'n vreselijke ramp: je systeem crasht meestal, maar bij een I/O controller zou ik zelf wel voor ECC gaan.

• n0sTRa
Ok, keuze is snel gemaakt dan :) Jammer dat het allemaal wat prijzig is maar normaal heb je een controller toch wel eventjes he.

Verwijderd

n0sTRa schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 14:19:
Ok, keuze is snel gemaakt dan :) Jammer dat het allemaal wat prijzig is maar normaal heb je een controller toch wel eventjes he.
Ik denk dat je nog lang plezier hebt van je controller ja. :)
En de ARC-1230 met 12 poorten kan ook leuk schalen.

Verwijderd

Liever een paar tientjes hier meer uitgeven dan jezelf straks schoppen omdat je array corrupt is
Pagina: 1