Pentium 3 500mhz voor dvd-duplicator.

Pagina: 1
Acties:

• Berendsen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-04-2022
Ik wil aangezien ik erg veel dvd`s brand een eigen dvd-duplicator bouwen.
Nu heb ik een grote serverkast, maar het beste wat ik nog heb staan qua processor en mobo is
een pentium 3 500mhz. Nu wil ik daar dan een ATA100 promisecontroller inzetten waarop dan 4 dvd-branders (NEC 7170A) worden aangesloten. Deze controller de promise ATA100 TX2 ondersteundt atapi. Is met een pc als deze 22 mb/sec te halen? De hd zal een 40gb ata100 zijn.
Of moet ik dan toch kijken naar een minimaal een pentium 4?

En als je 4 dvd-branders hebt die ieders 22mb/sec kunnen branden,
moet de hd dan 88mb/sec of gewoon 22mb/sec aanleveren? Anders moet ik toch een raid-systeem nemen. En kun je 2 branders aan een kabel doen? Of moet iedere brander een aparte kabel hebben?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat je PCI bus echt een bottleneck gaat worden. als je hdd + DVD branders allemaal al 22MB/s vragen, dan is dat dus al 110MB. Je PCIbus trekt MAX 133MB/s. Dit gaat dus nooit echt lekker werken als de branders niet in 1 keer door kunnen branden. De processorsnelheid is nog niet eens echt heel erg van belang (hoewel een 500MHz niet echt supersnel is natuurlijk).

Ik zou eens kijken of je niet een ding kan pakken waarbij niet alles aan de PCI-bus hangt waardoor deze bottleneck uit te sluiten is :)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:47

SpamLame

niks

Berendsen schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 10:33:
...
En als je 4 dvd-branders hebt die ieders 22mb/sec kunnen branden,
moet de hd dan 88mb/sec of gewoon 22mb/sec aanleveren? Anders moet ik toch een raid-systeem nemen. En kun je 2 branders aan een kabel doen? Of moet iedere brander een aparte kabel hebben?
Wat Terw_Dan zegt

2 branders aan 1 kabel kan, maar zou ik wel vermijden wanneer mogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door SpamLame op 25-11-2006 10:39 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Belangrijke vraag is wat voor mobo je hebt en wat voor chipset daarop zit.

Efficiency van de PCI bus verschilt dramatisch tussen chipsets - de beste halen misschien 115MB/s netto, sommigen komen niet boven de 90MB/s uit (met name de Intel i850 was op dat vlak berucht). Daarnaast is de vraag of de integrated IDE op het moederbord aan de PCI bus hangt (zoals tem i440BX en vergelijkbaren gangbaar was) of dat het aan een andere interconnect hangt (zoals sinds i810/i815 gebruikelijk is). Als de integrated IDE niet aan PCI hangt, kun je daar in ieder geval de harddisk en een van de DVDs aan hangen en alleen de overige drie op de PCI bus.

Mbt HDD prestatie is het vrij simpel: hij hoeft maar een keer z'n image te lezen als alle branders dezelfde image branden. Dat betekent dat hij 22MB/s moet trekken in dit geval, wat nagenoeg iedere 7200rpm 40GB schijf op z'n sloffen moet kunnen.

Met een i810 of i815 chipset kom je dan uit op het volgende:

Integrated IDE op de ICH: 2x 22MB/s = 44MB/s op de chipset interconnect
TX2 op PCI bus: 3x 22MB/s = 66MB/s op PCI (wat prima te doen is)
----------------------------------------------------------------------------
Totaal 110MB/s op de chipset interconnect (die bij i810/i815 266MB/s aankan)

Dat gaat dus prima lukken :)

Bij een i440BX plank is het maar de vraag of het zo gaat lukken, aangezien alle 110MB/s op de PCI bus terecht komt. Iirc is de BX wel een toppresteerder op PCI throughput, maar dan nog heb je maar 5MB/s over voor ander overhead en dat is erg krap.

Maar misschien heb je exotischer hardware - een moederbord met Serverworks III chipset heeft twee losse PCI bussen (1x 32b 33MHz, 1x 64b 33MHz), daar kun je makkelijk verdelen over de bussen. Maarja, probleem met Serverworks III is dat de integrated IDE zeer buggy is en hoegenaamd geen DMA aankan, dus dan moet je eigenlijk met twee losse PCI controllers werken - of gewoon je HDD op SCSI aansluiten :z

Oslik blyat! Oslik!

• Berendsen
Dat is duidelijk.
Ik zag net dat ik trouwens nog wel 2 optiplex gx1 dells in het 'archief' heb staan.
Bij de 2de dell kan ik nog wel een cpu vinden, die ontbreekt namelijk.
Daar kunnen dan per pc 2 branders in of zelfs 3. Als ik toch 6 branders nog blijk te hebben.
Dus i.p.v. 4 branders er 2 per pc.
Is het probleem met te weinig ide-aansluitingen direct opgelost.
Alleen even ruimte maken. :)
Er zit trouwens een intel 440BX chip op de dell.

Dan niet geheel onbelangrijk welke software kan ik het best gebruiken.
Zou het mogelijk zijn om de dells zonder monitor te laten branden?
Dus misschien linux? Ik zag net het programma TurboJet CD/DVD Duplicator voor linux.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je Linux overweegt (wat IMHO een goede keuze zou kunnen zijn), is het nuttig als je de algemene Unix-filosofie begrijpt - en dat is om taken niet met lompe grote apps maar met simpele tools die elk slechts een functie goed kunnen uitvoeren te regelen. Er is geen enkele noodzaak om een commercieel programma te gebruiken om je doelstellingen hier te bereiken - je kunt wat je wilt bereiken met iets simpels als bashburn.

Belangrijke reden om het simpel te houden is dat je niet echt veel CPU en I/O bandbreedte vrij houdt en dus geen overbodige overhead wilt. Daarom is het ook af te raden een grafische omgeving te draaien. Keep it simple :)

* dion_b zou trouwens bij i440BX aanraden om per PC drie branders aan te sluiten, 1x per poort van de TX2, 1x op de secondary integrated IDE (met HDD op de primary integrated IDE)

Oslik blyat! Oslik!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Trouwens, als je dvd'stjes gaat branden in een P3 500Mhz kast, is de cpu niet percee een bottleneck, maar vergeet niet dat je een vlinke sloot ram nodig gaat hebben, ik zou echt op zijn minste 512MB Sdram aan bevelen om niet al te veel bufferunderrun errors te krijgen

(ook met bufferunderrun protectie kun je met te weinig ram problemen krijgen, op mijn machine (AMD XP2400+ met een Ricoh DVD+R4x brander mislukte cd's en dvd's 1 op de 4 keer toen ik 256mb geheugen had, nu ik al een tijd 768MB DDR Geheugen heb is dit slechts 1 op 10 of kleiner.

~ Mijn prog blog!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens. Een goede RAM buffer is erg nuttig. Let er wel op dat een i440BX chipset maximaal 128Mb per chip aankan, dus dat je per DIMM maximaal 256MB kunt gebruiken als het 16 stuks 16Mx8 chips bevat. 256MB DIMMs met 8 of minder chips en 512MB chips gaan niet werken (althans, werken zullen ze, maar hooguit op halve grootte)

Oslik blyat! Oslik!

• Berendsen
De algemene linux-filosofie begrijp ik redelijk.
Ik neem aan dat een debian-base (ik heb versie 3.0.???) alle ondersteuning voor de i440BX en promise controller wel in zich heeft?

Ik zal ervoor zorgen dat ik 512mb geheugen heb.
Ik ga de pc z.s.m. in elkaar zetten.
Bedankt voor de snelle en duidelijke reacties. :)

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is 512MB - tenminste als je MegaByte bedoelt. "mb" zou milibit betekenen wat vrij onzinnig is. Dit klinkt als mierenneukerij maar je kunt zo hard de mist in gaan met geheugen als je niet consequent en nauwkeurig bent met je hoofdletters :o

Verder is Debian prima keus. 3.0 is "Woody". Ondertussen is er een nieuwe stable versie, 3.1 aka "Sarge". Aangezien Debian gratis te downloaden is zou ik aanraden Sarge te pakken. Dat scheelt, want als je hulp nodig hebt en met Woody aankomt kan het zijn dat mensen niet verder komen dan te melden "pak eerst Sarge maar". Qua support van hardware maakt het weinig uit - Debian mag dan wel enigszins achterlopen op andere distro's, maar i440BX en Promise ATA 100 controllers zit er al jaren in idd :z

Oslik blyat! Oslik!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

dion_b schreef op zondag 26 november 2006 @ 11:13:
Het is 512MB - tenminste als je MegaByte bedoelt. "mb" zou milibit betekenen wat vrij onzinnig is. Dit klinkt als mierenneukerij maar je kunt zo hard de mist in gaan met geheugen als je niet consequent en nauwkeurig bent met je hoofdletters :o
idd zeg :P Maar volgens mij is MegaByte toch echt mB :P of niet soms?

Goedkoop bellen via VoIP

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

mB = milibyte
MB = megabyte

Toen waren beige computers heel gewoon.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

MensionXL schreef op zondag 26 november 2006 @ 22:30:
[...]

idd zeg :P Maar volgens mij is MegaByte toch echt mB :P of niet soms?
m is mili en M is Mega
zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/SI_prefix

[ Voor 9% gewijzigd door TERW_DAN op 26-11-2006 22:34 ]

Verwijderd

Even verder off topic, en Mb dan? :)

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Waarom geeft DU Meter dan mB en kB aan?

(edit)
k :P verder ontopic nu :P

[ Voor 32% gewijzigd door MensionXL op 26-11-2006 22:38 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 22:37:
offtopic:
Dat is megabit, een factor 8 kleiner dan een megabyte.

sorry terw :P

[ Voor 8% gewijzigd door PD2JK op 26-11-2006 22:49 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Megabit (dus 1/8e van een MB)
MensionXL schreef op zondag 26 november 2006 @ 22:37:

(edit)
omdat DU meter dan gewoon niet klopt mB is fout, kB is gewoon kiloByte (gezien de afkorting voor kilo een k is. Echter wordt KB niet fout gevonden, omdat de K in principe nergens voor staat en vaak voor kilo wordt gebruikt)

offtopic:
@prutzer, hou eens op sneller te zijn dan mij :P

[ Voor 4% gewijzigd door TERW_DAN op 26-11-2006 22:43 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Megabit. Als je het over netwerksnelheden of geheugenchipdichtheden hebt, heb je het over bits en veelvouden daarvan.
Eh, als ik moet kiezen tussen het SI geloven en de auteurs van DU Meter, dan gok ik dat ik ga voor de internationale standaardenorganisatie ;)

En nee, laten we nu niet MiB vs MB uit de sloot halen :+
(edit)
Idd :z

Oslik blyat! Oslik!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Mega bit ;)
die waarde delen door 8 is Byte.

(edit)
Omdat DU Meter zich klaarblijkelijk niet aan de standaard houd ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Uit ervaring kan ik je vertellen dat je (met een desktop moederbord iig.) blij gaat zijn als je 2 branders op 4x speed (=2x ~5 MB/s) tegelijk aangestuurd krijgt - dan gaat je CPU gebruik toch wel rond de 100% hangen met zo'n P3. Ik moet het uberhaupt nog zien dat je op 16 speed (dwz. de gewenste 22 MB/s) kan branden met een P3.
Terw_Dan schreef op zondag 26 november 2006 @ 22:42:
K in principe nergens voor staat
K staat voor Kelvin.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 22:51:
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je (met een desktop moederbord iig.) blij gaat zijn als je 2 branders op 4x speed (=2x ~5 MB/s) tegelijk aangestuurd krijgt - dan gaat je CPU gebruik toch wel rond de 100% hangen met zo'n P3. Ik moet het uberhaupt nog zien dat je op 16 speed (dwz. de gewenste 22 MB/s) kan branden met een P3.
Mist je DMA aan het staan moet dat prima kunnen hoor.Mijn P3 600 die hier als server staat heeft een DVDfikker aan boord die heel af en toe wel eens gebruikt wordt, maar cpu usage is dan nog laag (10% of lager). Als DMA uitstaat dan schiet de cpu usage natuurlijk gigantisch omhoog, maar dan kun je met 2 branders zelfs een 3+GHz bak plattrekken.
[...]

K staat voor Kelvin.
offtopic:
klopt, maar dat is dan weer geen voorvoegsel
Pagina: 1