[Apache] Wil niet starten als htdocs op een netwerkdrive zit

Pagina: 1
Acties:

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik ben mijn Apache setup (2.0.59 op windows XP) aan het verhuizen naar een laptop. Voorheen had ik mijn htdocs op d:\htdocs staan en er staan een paar php programma's op die dat ook hardcoded in de config files hebben staan. Er is me dus wel wat aan gelegen om de htdocs op de laptop ook op d:\htdocs te zetten.

Dat lukt me prima als de D schijf een fysieke schijf is (getest met een USB schijf), maar niet als de D schijf een virtuele schijf is die d.m.v. een netwerkshare of een subst is aangemaakt. Dan wil Apache gewoon niet opstarten.
Het werkt ook probleemloos als ik de httpd.conf verander en alle referenties naar d:\htdocs verander in c:\htdocs, maar dan werken de scripts dus niet (o.a. Gallery heeft in de config files overal d:\ staan en ik heb geen zin om dat te veranderen).

Maar waarom werkt Apache niet als de htdocs op een virtuele drive staat? Wat ook niet handig is is dat er niets in de error.log of in de event viewer wordt geschreven.
Als ik Apache start met de Apache Service monitor dan krijg ik de foutmelding "The requested operation has failed!", via de commandline krijg ik geen melding en via Services krijg ik "Windows could not start the Apache2 on Local Computer. For more information review the System Event Log. If this is a non-Microsoft service, contact the service vendor, and refer to service-specific error code 1.
In de System event log staat een verkorte versie van die error, in de application event log staat niets.

Signatures zijn voor boomers.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Welk OS draait er op de "server" in dit geval?
If any files required at startup reside on a network drive, you may need to first configure the service to depend on the network redirector (usually lanmanworkstation) and follow the directions below under the "User Account for Apache Service to Run As" section

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Alles draait onder XP.
Als ik het goed lees moet ik Apache dus onder een andere user laten starten die voldoende rechten heeft. Het staat daar geschreven met een Windows Server versie dus ik vertaal de stappen even naar XP

• open de properties van de Apache server
• in de Log On tab de juiste user selekteren (ik neem de user waarmee ik inlog)
• in Local Users and Groups de juiste rechten voor de user selekteren (ik heb mezelf maar member van alles gemaakt, ik was alleen lid van Administrators).

Voor de zekerheid maar even gereboot.
Apache werkt als ik hem op de commandline start (dus niet als service), maar als ik hem als service wil starten dan blijf ik dezelfde errormelding houden.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Maasluip schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 10:58:
Apache werkt als ik hem op de commandline start (dus niet als service), maar als ik hem als service wil starten dan blijf ik dezelfde errormelding houden.
Komt omdat je service account (local system of local service) zoals de naam al aangeeft alleen lokaal rechten heeft, niet over het netwerk.

Je zal dus een service account moeten configureren die enkel en alleen de benodigde rechten heeft om de service te kunnen starten en verder niks maar dan met alleen rechten om die ene netwerk locatie te bereiken.

Nu snap je gelijk waarom men doorgaans kiest voor een network FS als NFS of via een SAN/iSCSI.
Die worden als lokaal FS gezien door het OS en de gebruikte software.

[ Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 25-11-2006 11:12 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
alt-92 schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 11:09:
[...]

Komt omdat je service account (local system of local service) zoals de naam al aangeeft alleen lokaal rechten heeft, niet over het netwerk.

Je zal dus een service account moeten configureren die enkel en alleen de benodigde rechten heeft om de service te kunnen starten en verder niks maar dan met alleen rechten om die ene netwerk locatie te bereiken
Maar dat doe ik toch als ik aangeef dat Apache onder een bepaalde user moet inloggen? In dit geval de user waarmee ik zelf in windows inlog en dat is geen local system account maar een user met administrator rechten.

Verder doet hij ook niks als ik het op een geSUBSTe drive doe. En een drive met SUBST mappen is geen netwerk drive.