Wat is de soortelijke massa van ijs?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.603 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik heb me het rambam gezocht, maar ik kan het effe nergens vinden:

Wat weegt ijs per kuub? :?
Het moet ergens rond de 950 kg/m3 zijn, maar wat is het pursies?

grtz.
AxiMaxi

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20740

Het maakt op zich uit of het gaat om ijs gevormd uit kraanwater, of uit gedestilleerd water.

Er vanuit gaande dat het om ŽechtŽ ijs gaat(uit gedestilleerd water dus), dan weegt het volgens BINAS bij een temperatuur van 269 K (= -5°C) 917 kg per m³.

Van ijs uit kraanwater geeft BINAS geen waarde, maar dat is ook logisch, want de samenstelling van kraanwater ligt niet vast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Als ijs kristalliseert, zal er geen zout in het kristalrooster worden opgenomen. IJS is daarom altijd "zoet" water en kan deze dichtheid als de juiste worden neergezet.

Grappiger is D2O, want als je daar ijs van maakt, dan is de dichtheid rond de 1,05 ofwel het ijsblokje zinkt als een baksteen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18585

2 x de helft misschien???? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxiMaxi
Op donderdag 01 februari 2001 16:35 schreef ecteinascidin het volgende:
[...]
Grappiger is D2O, want als je daar ijs van maakt, dan is de dichtheid rond de 1,05 ofwel het ijsblokje zinkt als een baksteen :)
Ja, als je een d2o ijsblokje in gewoon h2o water legt. Maar wat als je een d2o blokje in d20 vloeistof legt? Zinkt dat dan ook?
(Ik heb hier geen BINAS :( Alleen Tabellen voor de Weg- en Waterbouw :))

grtz.
AxiMaxi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Nee natuurlijk zinkt het dan niet. HEt gaat om het verschil in dichtheden en water in ijsvorm heeft een grotere ruimte nodig dan vloeibaar water.

Mocht te trouwens dit geintje op feestjes willen demonstreren (ijsklontje laten zinken in cola of zo), let dan ff op het volgende:

D2O is duur.
D2O is giftig dankzij isotopeneffecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17242

Ooit van BINAS gehoord?

Het is logisch dat de dichtheid van kraanwater anders is dan van zuiver water, omdat kraanwater in beperkte mate kalkionen bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxiMaxi
Op donderdag 01 februari 2001 18:04 schreef ecteinascidin het volgende:
Nee natuurlijk zinkt het dan niet. Het gaat om het verschil in dichtheden en water in ijsvorm heeft een grotere ruimte nodig dan vloeibaar water.
[...]
Dat bedoelde ik dus ook :)

grtz.
AxiMaxi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21401

Binas boek heb je eigenlijk niet echt nodig.
Gebruik gewoon ff het formuletje en een bakkie met water. Neem 1 liter water = 1 dm^3
en weeg dat.... vul het dan in in de volgende formule:
rho = m/V
De rho is de soortelijke massa die je zoekt en dan heb je die dus van kraanwater en als je dan allemaal overdreven moeilijk wilt doen en lopen mierenneuken, dan kan je het nog destilleren en dat soort bla bla bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
Dichtheid van ijs bij -4 graden: 0,917 (Hé, kleiner dan 1, zal het dan drijven?)

De kubieke uitzettingzcoefficient is 1,00015 d.w.z. dat ijs van 0 graden celcius een dichtheid heeft van 0,916.

Ijs kouder dan -592 graden zou zinken! Maar deze temperatuur is onhaalbaar, kouder dan -273 graden kan niets worden (absoluut nulpunt).

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3527

Op zaterdag 03 februari 2001 22:05 schreef Seborik het volgende:
Binas boek heb je eigenlijk niet echt nodig.
Gebruik gewoon ff het formuletje en een bakkie met water. Neem 1 liter water = 1 dm^3
en weeg dat.... vul het dan in in de volgende formule:
rho = m/V
De rho is de soortelijke massa die je zoekt en dan heb je die dus van kraanwater en als je dan allemaal overdreven moeilijk wilt doen en lopen mierenneuken, dan kan je het nog destilleren en dat soort bla bla bla
Lees ik nou goed dat je de massa van een dm^3 water moet gaan meten? Deze is gewoon gedefinieerd als 1 kg. Dit is zo'n beetje de basis van het moderne SI stelsel.

De soortelijke massa van kraanwater is bij benadering (zeker binnen je eigen meetfout) gewoon 1 kg / dm^3.
Pagina: 1