raar fenomeen

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

• admsnake
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-02-2022
http://users.telenet.be/adm_snake/beeld.bmp

Iemand enig idee waarvan dit afkomstig is? bij het scrollen wordt dit gecreerd.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Format-C

Tracing Rays

Lijkt op een brakke videokaart.

Maar wat is het voor een kaart, wat zijn de rest van je specs?
Hier kunnen we verder weinig mee natuurlijk.

Edit: Drivers al eens opnieuw geinstalleerd?

[ Voor 14% gewijzigd door Format-C op 25-11-2006 01:51 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:35

Thandor

SilverStreak

Je had in plaats van een Bitmap ook wel een afbeelding mogen plaatsen in een ander formaat met enige compressie :).

Afijn, wat je op het beeld ziet zijn artifacts. Deze verschijnen meestal op het scherm zodra de videokaart foutieve berekingen maakt. Dit kan een aantal oorzaken hebben:
• Bepaalde onderdelen op de videokaart kunnen defect zijn. Dit kan vanalles zijn, kleine chips, het geheugen, de processor of het PCB zelf.
• De kaart raakt oververhit en genereert fouten. Controleer de koeling.
• De kaart krijgt een onjuiste spanning aangeleverd en genereert fouten.
• Verkeerde stuurprogramma's (drivers)

Talloze zaken dus waarvan een aantal prima zelf uit te zoeken zijn. Handig hier bij - en uiteraard lezen vóór je met allerlei vragen komt - is de GoT Search en/of third party zoekmachines zoals Google.
GoT Search 'artifacts in windows'.
GoT Search 'artifacts 2d'
GoT Search 'videokaart kapot'.

Uiteraard kun je voor de onbekende woorden (wellicht PCB?) even Googlen. Het antwoord is dan binnen een aantal seconden gevonden :Y).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Owjah echt zo'n typisch effect van overclocked geheugen op je videokaart. Er bestaan helaas ook gevalletjes dat dit bij normaal gebruik gebeurt. Ooit had ik een geforce1 DDR die dit standaard deed in de vorm van kleine groene puntjes op het scherm. Het ontstaan bevorder je inderdaad door even lekker te scrollen. Vervelend voor je, videokaart kan je het beste RMA'en. Ook zou je even kunnen checken of je geheugen op je videokaart niet veel heet wordt en iets aanpassen aan je koeling oid. Maar meestal helpt dit niet erg.

Ik geloof bij het zien van dat plaatje niet zo erg in de samenhang met verkeerde drivers/bios instellingen whatsoever. Het kan echter nooit kwaad om eens wat uit te proberen. Echter elke keer dat ik een videokaart had die dat soort bagger op het scherm achterliet viel er weinig aan te doen. De enige oplossing in mijn geval zou een voltmod zijn zodat het eventueel met wat meer juice toch nog goed gaat werken. Niet echt de ideale oplossing imho.

[ Voor 30% gewijzigd door BruT@LysT op 25-11-2006 02:03 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 19:17

Mentalist

[avdD]

Wat Thandor al zegt, als het goed is moet hier toch wel wat over te vinden zijn in de search :).

Over zijn punt van compressie ben ik het overigens niet eens, artefacten kunnen in bepaalde gevallen heel verschillend zijn en compressie vertroebelt ze heel makkelijk (omdat artefacten niet echt goed comprimeerbaar zijn met JPEG). Je had PNG kunnen gebruiken maar dat kent niet iedereen, dus een bitmapje voor artefacten stoor ik me niet aan. Met de gegeven informatie door bovenstaande posters zal je de rest echter zelf wel met de search uit kunnen vissen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Dit topic is gesloten.