Ik heb een doodnormaal xml document:
Dat dit toevallig xhtml lijkt, mag niet boeien. Het is well-formed en hij leest em gewoon in. Tot zover gaat alles goed. Dus kom alsjeblieft niet met dat <div> geen child van <html> mag zijn, want dat is het probleem (nu) niet!
Maargoed, vervolgens wil ik met XPath (1.0) een selectie op het document. Dat doe ik met MSXML 3.0 en VBScript:
SelectionLanguage moet gezet worden om te zorgen dat de axis "descendant" werkt, die zometeen nodig ga hebben. Maar hij doet het dus niet. Er komen 0 nodes uit. Zo werkt ie wel:
Maar dat lijkt me een beetje omslachtig

Waarom kan ik opeens geen normale XPath queries meer gebruiken?
XML:
1
2
3
4
5
6
| <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "xhtml1-transitional.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <div id="1">...</div> <div id="1">...</div> </html> |
Dat dit toevallig xhtml lijkt, mag niet boeien. Het is well-formed en hij leest em gewoon in. Tot zover gaat alles goed. Dus kom alsjeblieft niet met dat <div> geen child van <html> mag zijn, want dat is het probleem (nu) niet!
Maargoed, vervolgens wil ik met XPath (1.0) een selectie op het document. Dat doe ik met MSXML 3.0 en VBScript:
ASP:
1
2
| oXml.setProperty "SelectionLanguage", "XPath" oXml.selectNodes("/html/div") |
SelectionLanguage moet gezet worden om te zorgen dat de axis "descendant" werkt, die zometeen nodig ga hebben. Maar hij doet het dus niet. Er komen 0 nodes uit. Zo werkt ie wel:
ASP:
1
| oXml.selectNodes("/*[name()='html']/*[name()='div']") |
Maar dat lijkt me een beetje omslachtig
Waarom kan ik opeens geen normale XPath queries meer gebruiken?
日本!🎌