SATA HDD via PCI controller niet vindbaar in Win XP

Pagina: 1
Acties:

• IloveMyHenB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-02 14:55
Na een complete crash van mijn tot nu toe stabiele Win XP systeem heb ik XP opnieuw moeten installeren. (Ik ga nu maar eens een image maken voor backup doeleinden zodra ik weer een goed werkend systeem heb opgezet)

Voor de herinstallatie had ik het volgende werkend:
#1 SATA HDD aan de eerste SATA connector op een ASUS P4P800 Deluxe moederbord
#2 SATA HDD aan de 2e SATA connector.
Ik kocht een 3e SATA harde schijf, maar kwam er toen achter dat mijn bordje maar 2 SATA connectors had en verder alleen IDE. Dus:
#3 SATA HDD aan een SATA PCI Controller (merk onbekend).
Deze harde schijf werkte perfect.

Na de herinstallatie:
HDD #1 en #2 zijn gevonden en benaderbaar in XP
HDD #3 wordt niet gevonden. Apparaatbeheer toont het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://img297.imageshack.us/img297/2839/apparaatbeheeria4.th.jpg
In BIOS wordt de harde schijf correct weergegeven. De PCI kaart heeft een eigen ROM BIOSje waar je ook in kunt komen en hier staat ook alles goed (heb ik ook nooit iets aan gewijzigd).

De Microsoft Management Console (MMC) (aka Computerbeheer/schijfbeheer) toont alleen de partities van HDD #1 en #2 en ook hier is de #3 niet te vinden.

Heb "find new hardware" geprobeerd, heb de SCSI controller drivers opnieuw geinstalleerd. Heb die kaart (die volgens mij de PCI SATA controller kaart is) gedeinstalleerd en XP opnieuw laten opstarten. Dan wordt ie gevonden en installeert ie 'm weer maar nog steeds geen HDD #3.

Iemand tips?

[ Voor 3% gewijzigd door IloveMyHenB op 24-11-2006 12:01 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In plaats van een dood plaatje te posten is het misschien makkelijker even de melding als tekst neer te zetten :)
Duw het kaartje eens in een ander PCI slot, dat wil ook nog wel eens werken :)

• DWattel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-02 18:50
Ik zie in jouw plaatje twee RAID-controllers die niet goed geïnstalleerd zijn.
Gooi eens alle RAID-controllers weg inclusief de D347PRT en laat windows op nieuwe hardware zoeken.
Als alles goed werkt dan zou je geen hardware moeten hebben met gele vraagtekens/uitroeptekens.

Mocht dit niet helpen probeer dan eens de drivers handmatig te installeren.

BF1 Stats, GoT - System Specs

• IloveMyHenB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-02 14:55
Nou, ik dacht dat ik het allemaal al wel geprobeerd had, maar jouw tips hielpen DWattel, thanx! Ik heb de SATA schijf weer aan de praat...

Voor wat betreft "de hardware met de gele vraagtekens": in mijn vorige installatie had ik die ook gewoon. Immers, als je de hardware niet gebruikt (wat bij mij het geval is: gebruik geen RAID), hoef je de drivers toch ook niet te installeren? Drivers betekenen alleen extra laadtijd voor Windows en extra geheugen en processortijd. Dus liever minder drivers dacht ik zo...