Accessibility, SEO & JavaScript

Pagina: 1
Acties:

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
Ik heb er voor gekozen om dit niet in het SEO topic te zetten, omdat dit meer gericht is op content niet zoekbaar te krijgen.

De insteek, met oog op accessibility, om met JavaScript reacties op blog's niet doorzoekbaar te maken voor de spiders, zodat de keyword-density niet verminderd bij elke reactie.

Aangezien zoekmachines niets doen met informatie binnen <script></script> is het idee gekomen om m'n reacties op blogs/artikelen van m'n CMS dmv wat JavaScript onder het artikelen te mikken, a la fok-stijl. Hierdoor blijft de keyword-density dus hoog, omdat de reacties dus niet geindexeerd worden.

Maar dan komt de hamvraag. Mensen die met een screenreader zitten (geen idee of er mensen zijn met een handicap die op m'n site komen, maar stel dat ze er komen, wil ik wel dat alles ook werkt naar behoren) ook de reacties kunnen lezen.

Op diverse sites waar staat, gebruik zo min mogelijk javascript, is leuk, maar beantwoord dus eigenlijk niet m'n vraag.

Een optie is natuurlijk om onder het artikel een link te plaatsen, waar het zelfde artikel wordt weergeven en daaronder ook de reacties, en daar een meta-tag noindex,nofollow,noarchive neer te zetten, maar dat vind ik dan weer opslachtig, maar als het niet anders kan, dan moet het maar.

Ik kan, net als fok het doet, de reacties dmv een javascript gewoon onder het artikel zetten, zodat er niet op een link geklikt hoeft te worden. Maar voor de mensen die aangewezen zijn tot hulpmiddelen als een screenreader wil ik ook dat het voor die personen toegankelijk blijft.

Ik behoud graag m'n keyword-density, ook als er 20 reacties onder het artikel staan als: "oh", "leuk", "succes", "hahaha" of andere bullshit replies.

Ey!! Macarena \o/

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:12

orf

Ik vraag me serieus af of de density afneemt bij (zinvolle) reacties. Daarnaast is het meer content en hoe meer content hoe beter.

Om wel op je vraag in te gaan
Waarom niet twee pagina's, de hoofdpagina zonder reacties en dus je hoge density en een link naar een andere pagina (met een andere url en titel) mét reacties. In je navigatie link je alleen maar naar de pagina's zonder reacties, zodat de pagerank van die pagina's beduidend hoger is dan de vervolgpagina's met reacties.

Als je dan toch met javascript aan de gang wilt: vervang onload de link naar de pagina met reacties door de echte reacties. Bezoekers zonder javascript zien alleen een link naar de pagina, bezoekers mét zien de reacties.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
orf schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 11:28:
Ik vraag me serieus af of de density afneemt bij (zinvolle) reacties. Daarnaast is het meer content en hoe meer content hoe beter.
Hoe meer 'revelante content' hoe beter, dat is zonder meer waar. Maar als we het nu hebben over het feit van reacties: hoi, hallo, doei, en weet ik veel wat voor bullshit, schiet dat voor geen meter op.

Even mijn redenatie: stel ik heb 1000 woorden, waarvan 30 woorden keywords. Het aantal keywords blijft gelijk bij reacties, maar het aantal woorden stijgt:
1) geplaats door $user op $date om $tijd. $link naar profiel $link naar website
2) lading woorden in een sig.
Dat zijn dus factoren die wat dat betreft niet ten goede komen, lijkt mij dus.
Om wel op je vraag in te gaan
Waarom niet twee pagina's, de hoofdpagina zonder reacties en dus je hoge density en een link naar een andere pagina (met een andere url en titel) mét reacties. In je navigatie link je alleen maar naar de pagina's zonder reacties, zodat de pagerank van die pagina's beduidend hoger is dan de vervolgpagina's met reacties.
Zoals ik al zei, Dat vind ik nogal omslachtig. Neem als voorbeeld de FP op tweakers. Daar staan de reacties/commentaren ook direct onder het artikel. Ik kan prima onder het artikel een link proppen met 'Lees de reacties' en dan het artikel nog een keer plaatsen, met daaronder de reacties met een anchor en daar direct naar linken. Maar dat zou ik eerder als hinderlijk beschouwen. Dus het dus op basis van JavaScript kan, met behoud van Accessibility, zou dit dus niet hinderlijk zijn, en de reacties ook niet geindexeerd worden, al dan niet keyword-density verlagend werken.
Als je dan toch met javascript aan de gang wilt: vervang onload de link naar de pagina met reacties door de echte reacties. Bezoekers zonder javascript zien alleen een link naar de pagina, bezoekers mét zien de reacties.
Dat kan volgensmij ook wel aardig met
HTML:
1
2
<script>hier de reacties plaatsen</script>
<noscript>link naar de pagina met reacties in html zelf</noscript>

Op de reactie pagina gebruik ik dan de tag:
HTML:
1
<meta name="robots" content="noindex,nofollow,noarchive">

offtopic:
Foutje in de code-highlighter? er staat echt <script>hier..

Ey!! Macarena \o/

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:12

orf

In een divje de inhoud met javascript vervangen (innerHTML) is volgens mij seo-wise beter dan een noscript tag.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11 16:23

Clay

cookie erbij?

Ik vind het een slechte keuze om reacties default niet vindbaar te maken, imo schaad je de accessibility hier eerder mee dan dat je deze verhoogt. Je maakt aannames over de techniek achter de waardebepaling van zoekmachines aan content, en wil vervolgens javascript gaan gebruiken op een manier die juist tegen accessibility ingaat.

Javascript is juist een ondersteunende laag; dit betekent helemaal niet per se dat je het zo min mogelijk moet gebruiken, het betekent dat de site of app in kwestie ook zonder js bruikbaar blijft. Geen reacties kunnen lezen zonder javascript vind ik daar niet onder vallen.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik denk ook dat je veel hebt aan reacties. Door reacties krijg je gerelateerde content waardoor je ook vindbaar bent op andere keywords.

Daarnaast is er al iets mis met je website als je je druk gaat maken over keyword density. Maak je nou een site voor je bezoekers of voor een zoekmachine? Ik denk dat je veel meer hebt aan goede leesbare content, dan word je ook weer gelinkt door andere websites en dat is weer goed voor je pagerank.

Verwijderd

Is zoiets als het A List Apart reactiesysteem niets voor jou?

Dus geen (javascript) comments op je site, maar allemaal op een externe pagina..

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:03
Je kunt een aparte pagina maken met de reacties. Linkje daarnaar onder je artikel. Vervolgens haal je deze met JS op de standaard artikelpagina op en verberg je het linkje.
Pagina: 1