[CMS]Welke > Snel, multi-access, tags?

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als je mijn posthistoriebekijkt & naar mijn website gaat, zie je dat ik Joomla! draai. De grote community gecombineerd met de meer dan 1000+ extenties trekken mij wel aan. Ik kan wel wat php schrijven, maar ik zweef ergens op het beginnersnivo. Vandaar dat ik gecharmeerd ben van het grote aanbod extenties, die ik dan naderhand ga aanpassen aan mijn wensen (altijd makkelijk :p)

Nu ben ik de laatste tijd toch ontevreden over Joomla! De laadtijd vind ik te langzaam (ik had al een merkbare snelheidsverbetering toen ik van 8 > 5 items op de FP ging!), ik mis het werken met tags (er is alleen een commerciele extentie) en je kunt users alleen in een hierarchische structuur toegang geven tot 'gebieden'.

Als het alleen de snelheid betrof, had ik het niet zo erg gevonden. Maar het gemis van tags vind ik hoe langer hoe meer vervelender. Data structureer je in je hoofd ook organisch (letterlijk en figuurlijk ;)), waarom dan ook niet op je website?
Nu ik voor een project verschillende gebruikers op verschillende nivo's toegang moet geven (gebruiker A mag niet bij de documenten van gebruiker B komen, maar B mag wel A's spullen zien) wil ik toch eens rustig rondkijken voor een andere CMS.
Met de loop van de tijd nemen mijn php-skills toe. Extenties die ik mis in $te_kiezen_cms kan ik dan zelf gaan ombouwen (code van internet, bv sf.net) / aanvullen / ontwikkelen. Maar een goede support-community met daarbijbehorend een leuk kwantitatief aantal extenties is natuurlijk altijd meegenomen.

Er zijn enkele vergelijkingssite's, maar daar staan er gelijk zoveel op! Door het bos zie je geen boom meer staan! (Ik heb dus gezocht hé :p). Nu zit ik bij e107 te kijken en te lezen. Maar misschien werk jij wel met het CMS dat ik nodig heb ... ik hoor het graag van je!

[edit]
Nu blijf ik steken op drupal ... heeft minder extenties dan Joomla!, maar die er wel zijn hebben meer functies dan bij Joomla!. Er is bv een collaboratieve texteditor, een tags-extentie etc

[ Voor 5% gewijzigd door Eusebius op 24-11-2006 10:21 ]

==
hoi

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:46

TheDane

1.618

Ik gebruik ook Drupal.

Je kunt met de toegangsrechten in Drupal ook exceptions op user niveau instellen .. en in drupal komen hoe langer hoe meer modules. Ook in de Drupal fora staan vele, vele modules, patches of ideeen die het nog niet tot de officiele pagina hebben gehaald.

• Eusebius
  • Niet online
Ik zit mijzelf nu een beetje in te lezen in Drupal. Wat vooral naar voren komt is dat (even gegeneraliseerd!!!)
• Joomla = voor mensen die het makkelijk willen houden. Klik, klak, klaar ... gevolg is dat er een hele grote schare volgelingen is die wel verstand heeft van webdev, maar ook niet zoveel. Dat zie ik terug in de extenties: er zijn veel dezelfde extenties die op elkaar lijken en qua functionaliteit middelmatig zijn.
• Drupal = voor mensen die er in willen duiken. Klik, installeren, code veranderen, klaar. ... gevolg is dat de schare volgelingen 'geselecteerd' wordt tot een groep mensen die redelijk tot veel verstand heeft van webdev. In de extenties zie je dat terug doordat er minder, maar qua functionaliteit betere, zijn.

Waar ik nog wel mee zit, zijn CMS'en zoals Xoops, phpnuke etc. Als iemand in dezelfde korte, generaliserende trend een beschrijving kan geven ...

[disclaimer]
Met generaliserend bedoel ik gewoon iets in een hokje stoppen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, natuurlijk lopen er knappe koppen rond bij Joomla! (oa in de dutch-subfora) etc etc. Maar het gaat om het geheel, nietwaar...

[ Voor 20% gewijzigd door Eusebius op 24-11-2006 10:39 ]

==
hoi

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

Typo kan ook nog bijzonder veel. Ga naar cmsmatrix, klik Joomla!, typo en Drupal aan, en maak je keuze :-)

typo3 is wel complexer (en niet een klein beetje), maar uitzonderlijk flexibel en inrichtbaar.

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:46

TheDane

1.618

Joomla is volgens mij vele malen bekender dan Drupal. Drupal moet 't voorlopig nog van z'n early adapters hebben. En dat zijn (per definitie?!) de mensen die er hart voor hebben; die er mee bezig willen zijn, die er de moeite voor doen; vooral omdat ze 't super leuk vinden.

Joomla heeft diezelfde groep ook, alleen daar hangt 90% "mensen die het makkelijk willen houden" omheen. De kwaliteit die door de eerste groep naar voren is gebracht vervalt op die manier een beetje tusen het grote geheel.

[/denk ik]

Xoops heb ik ooit geinstalleerd toen ik zelf nog n00b was. Of nog erger n00b :P

• Eusebius
  • Niet online
[b]
GX schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 10:41:
Typo kan ook nog bijzonder veel. Ga naar cmsmatrix, klik Joomla!, typo en Drupal aan, en maak je keuze :-)

typo3 is wel complexer (en niet een klein beetje), maar uitzonderlijk flexibel en inrichtbaar.
En hoe is typo3 qua snelheid?

Ik heb hierop gezocht, maar geen sites gevonden die CMS'en in snelheid vergelijken. Al is dat het appels met peren - verhaal.

[edit]
Leuke vergelijk op drupal.be
In mijn promotalk over Drupal gebruik ik steeds de vergelijking Playmobil(Joomla) vs. Lego(Drupal).
Het is beide super cool speelgoed dat je zeker onder de kerstboom wil vinden. Maar terwijl jij verdomme nog bezig bent om de kantelen te plaatsen op je mooi uitgekiende kasteel is je grote broer met zijn Playmobil-ridders-op-het-paard al na 5 minuten bezig om je Lego-Fort te bestormen! Maar gelukkig heb je in de kast nog een lading Lego liggen van vorige kerst en heb je een uur later een volledig kasteel met muren van drie lagen dik gebouwd. Onverwoestbaar en build to last! De papieren plannen die bij de Lego zaten heb je trouwens nooit bekeken en de enige beperking in het bouwen van je kasteel was je eigen fantasie.

[ Voor 45% gewijzigd door Eusebius op 24-11-2006 11:03 ]

==
hoi

Verwijderd

Ik heb positieve ervaringen met typo3. De leercurve is inderdaad enorm stijl maar zodra je het begrijpt is het lekker flexibel. Dat was voor mij de reden om voor typo3 te kiezen.
Eusebius schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 10:50:
[...]
En hoe is typo3 qua snelheid?
[...]
Wat bedoel je met snelheid? Als je het hebt over de snelheid waarmee een pagina wordt geserveerd... ik heb daar nooit geen problemen mee gehad. Pagina's kun je mooi laten cachen en ik ben daar tevreden over. Daarbij moet ik opmerken dat de site waarvoor ik het gebruik geen druk bezochte site is (ik meen dat de site van de Tros ook gebruik maakt van typo3 en deze zal wel drukker bezocht worden :)).
TheDane schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 10:43:
[...]
Joomla heeft diezelfde groep ook, alleen daar hangt 90% "mensen die het makkelijk willen houden" omheen. De kwaliteit die door de eerste groep naar voren is gebracht vervalt op die manier een beetje tusen het grote geheel.
[...]
Ik denk dat dit bij vrijwel alle grote communities het geval is. Bij typo3 zijn er enorm veel extensies beschikbaar waarbij het overgrote deel, mijn inziens, weinig waarde toevoegt.
Dat heeft vooral te maken met het feit dat iedereen zijn/haar extensie vrijblijvend kan toevoegen. Op zich is dat goed want het draagt bij aan de groei van een CMS. Aan de andere kant bestaat dan altijd de kans op 'vervuiling' wat je bijna altijd ziet gebeuren.

• Eusebius
  • Niet online
24 pound ... het blijft een hobby en als ik het gratis kan krijgen ...

==
hoi

Verwijderd

Eusebius schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 11:28:
[...]
24 pound ... het blijft een hobby en als ik het gratis kan krijgen ...
Maak een soort gelijk component voor Joomla, OS en FREE danwel ;)

• Eusebius
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 11:23:
Wat bedoel je met snelheid? Als je het hebt over de snelheid waarmee een pagina wordt geserveerd... ik heb daar nooit geen problemen mee gehad. Pagina's kun je mooi laten cachen en ik ben daar tevreden over. Daarbij moet ik opmerken dat de site waarvoor ik het gebruik geen druk bezochte site is (ik meen dat de site van de Tros ook gebruik maakt van typo3 en deze zal wel drukker bezocht worden :)).
Tros zal wel loadbalancen ...

Met snelheid bedoel ik idd de snelheid waarmee een pagina wordt geserveerd. Het kan natuurlijk aan mijn hoster liggen, maar het is een vrij bekende hoster die weinig klachten heeft en waar wel wat Gotters bij zitten.

Verder kwam ik in fora tegen dat Joomla! ontzettend veel meuk in de core met zich meedraagt, terwijl bv drupal klein in de core is.

==
hoi

Verwijderd

Eusebius schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 11:32:
Met snelheid bedoel ik idd de snelheid waarmee een pagina wordt geserveerd. Het kan natuurlijk aan mijn hoster liggen, maar het is een vrij bekende hoster die weinig klachten heeft en waar wel wat Gotters bij zitten.
Heb je zelf problemen ondervonden met de snelheid of begrijp ik je verkeerd. Het zou kunnen dat typo3 daar wel eens problemen mee heeft, ik heb daar lang geleden wel eens iets over gelezen maar zelf nog nooit geen problemen ondervonden :)

Even zoeken levert me de volgende twee pagina's op, misschien interessant voor je.

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 14:42

PowerFlower

être diable et jouer fleur

M.b.t. de performance is het natuurlijk sowieso al zo dat de meeste open source CMS doen aan "frying" van pagina's ipv "baking" (ze assembleren dynamisch vs. een keer na productie). Zie dit plaatje om te zien wat ik bedoel. Zoals Tony Byrne (CMSWatch) waarschuwt:
There may be a gremlin in your web publishing system. [...] But now he’s eating up all your resources and leaving behind big messes. [...]

He’s the GRUPA gremlin. GRUPA stands for "Gratuitous Runtime Page Assembly." It's what happens when you overapply the once (and still) popular idea that your system should always generate web pages "on the fly," i.e. a user clicks on a page that triggers some logic to extract snippets of content from a repository and assemble a complete page to stream back to the browser.
Dat is feitelijk alleen op te lossen door een proxy/caching mechanisme of zwaardere hardware. Of je moet gaan kijken naar een CMS dat "baked" ipv "fried", kortom die alle pagina's assembleert als je iets verandert en alleen dát online zet. Ik zou alleen niet zo direct weten welk open source CMS dat doet ;)
Pagina: 1