[Showcase] afwasmiddel experimenteel

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Na aanleiding van m'n foto in het foto topic - Grenzen heb ik vandaag maar alle drie de kleuren afwasmiddel van de aldi gekocht en wat nog meer geexperimenteerd. Ik ben best wel geboeit door de kleuren en effecten die je krijgt. Wat vinden jullie. Alles geschoten met f8 en iso200 met een s5600, op statief.

1
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/exp1.jpg

2
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/exp3.jpg

3
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/exp5.jpg

4
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/exp6.jpg

5
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/exp9.jpg

6
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/exp7.jpg

7
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/exp8.jpg

Ik weet dat het veel van hetzelfde is, maar ik kan slecht een keuze maken.

Alle plaatjes in 5 megapixel formaat:

http://bars.rug.nl/download/e8c827b007f89c66

[ Voor 4% gewijzigd door Frank|A op 25-11-2006 15:48 ]

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

Misschien bij foto 1 en foto 7 ander diafragma zodat alle bubbeltjes even scherp zouden zijn...voor de rest: Toffe foto's :)

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 13:53

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Dit is de eerste keer dat ik in dit forum post (normaal niet zo'n behoefte aan), en ik vind je foto's zeer strak. Echt mijn complimenten. Nu ben ik absoluut geen fotograaf/fotokenner, dus de opbouwende kritiek moet je maar van iemand anders krijgen, maar w.m.b. nogmaals hulde :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zou je een foto kunnen maken van je opstelling? Ben ik erg benieuwd naar :)
Strakke foto's _o_

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 12:43
gave foto's, je moet er maar op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:14

Tead

nnb

Heb je foto 5 misschien op groter formaat van bijvoorbeeld 1600x1200 voor mij? :*)

Echt mooie foto's van een aller daags product :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 20:01

Technicality

Vliegt rechtsom...

Ik heb ook wel interesse in zo'n achtergrond, lekker abstract, strakke kleuren, scherp, mooie belichting. Atlas vroeg het ook al, maar kun je een foto maken van je opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

W000000t, dit is echt prachtig!

Ik ga met Tead mee, ik wil graag ook die rode op groot formaat! _O_

lekker abstract en creatief. Top!

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 20:03

Klippy

Still Game

Foto van de opstelling zou ik ook wel eens willen zien, verder echt geen commentaar :)
Super leuke foto's :Y

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:16

YellowCube

Wait...what?

lekker hoor. Nummer 5 en 6 vind ik erg geslaagd mede vanwege het feit dat ze erg helder zijn. De rest is ietwat te donker.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:03

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Hoe doe je zoiets eigenlijk? :)

Een doorzichtige glazen bak met water en dan afwasmiddel er in gooien? Ik heb echt geen idee :+

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er erg hip uit. Dat zou wel erg leuk staan aan de muur. :)

Dus ga maar es gauw uitleggen hoe je dit hebt gedaan! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Tead schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 01:39:
Heb je foto 5 misschien op groter formaat van bijvoorbeeld 1600x1200 voor mij? :*)

Echt mooie foto's van een aller daags product :)
with ^^
Erg gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:57

Pinjataaa

Hit me!

Super gaaf! vooral no. 2
Zou je er 1 kunnen maken op achtergrond formaat? |(1600x1200) :P Ik vind het echt mooi!! :D

[ Voor 5% gewijzigd door Pinjataaa op 24-11-2006 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Bedankt allemaal:

Benodigtheden:

- 3 verschillende kleuren afwasmiddel
- een Borrelglaasje
- 3 spotjes (60w gloeilamp)
- Een statief
- Een wit a4'tje
- Marco lens of macro voorzet lens

Het a4'tje is de basis van de ministudio, die leg je op de tafel ergens tegenaan zodat later je achtergrond en de bodem wit zijn. Je zet het glaasje in het midden en zet daar de drie spots op, een van boven, een van links en een van rechts.
Statief er voor en dan het glaasje vullen met het onverdunde afwasmiddel. En schieten maar.
Soms meng ik het wat met breinaald of voeg ik cola toe voor extra bubbels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

wasmiddel, cola en een breinaald...je doet je nick eer aan ;)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Ik zou vanavond of morgen thuis even de grotere voormaten plaatsen, iemand een goeie gratis server?

Nog twee kleurtjes:

Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/exp4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/exp2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Frank|A schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 11:11:
Soms meng ik het wat met breinaald of voeg ik cola toe voor extra bubbels
Dat idee _/-\o_

Ik denk dat ik je idee maar eens ga opvolgen. Ik vind het erg geslaagde foto's! De 1e is wel speciaal, maar mijns inziens net iets te donker. Verderop in je serie zijn het lekker heldere kleuren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Wat COOL! Erg mooi als bureaubladachtergrond, allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Titelchange zou niet misstaan imho.

Zeer strakke foto's heb je gemaakt zeg. Wat je fotografeer kwaliteiten betreft ben je echt aan het groeien kan ik je melden. Ga zo door iig.

Over de foto's zelf. Ik zou sommige foto's in photoshop iets proberen te doordrukken/tegenhouden. Vooral bij foto 1, 3 en 5 zou dat denk ik niet misstaan. Omdat daar het contrast van de belletjes, en de achtergrond niet heel erg hoog is, en springen ze er niet echt helemaal uit.
Nummer 2 vind ik de beste foto uit je serie. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Frank|A schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 11:15:
Ik zou vanavond of morgen thuis even de grotere voormaten plaatsen, iemand een goeie gratis server?
Ik bied graag een plekje aan op m'n webspace voor zulke uitzonderlijk gave foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Gave pics,

Misschien moeten we een topic openen van mooie pics, van zeer dagelijkse items, zoals deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

titelfixje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ubervet!!! hier wil ik ook wel pics van! misschien ff lycos accountje maken oid, en dan pics uploaden en de directlink hier plaatsen???

ik wil al die pics wel hebben op max resolutie:P vind het erg mooi!!!

abstract en mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:48

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Falcon2107 schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 11:32:
Gave pics,

Misschien moeten we een topic openen van mooie pics, van zeer dagelijkse items, zoals deze.
Je bedoelt de Hot Shots! - Laatste update 12 oktober?
Door op het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif te klikken kun je een topic report doen om aan te geven dat een van deze foto's in de Hot Shots zou mogen worden opgenomen.

Mooie foto's, The Alchemist. :)

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Mooi en orgineel! :)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Sorry dat ik 't zeg! Maar jij bent gewoon ziek haha >:)
Dit is echt werkelijk ultrageil gewoon! Paar soorten afwasmiddel en dan zo'n effect _/-\o_

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idd je moet er maar op komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ The Alchemist..

Vind je het oké als ik een paar van de foto's gebruik op msn als plaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Frank|A schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 11:15:
Ondanks dat ik niets te zoeken heb in de foto-topics, wil ik voor deze keer een uitzondering maken. Mail de pictures (max 7MB attachment / mail) maar naar het mail-adres in mijn account; ik heb nog 19GB ruimte en 371GB data-verkeer over deze maand bij mijn host.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 12:37
uber!!! Ik wacht op de links naar de grote formaten! Zou ook wel cool staan op canvas volgens mij ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
:$ Bedankt voor de lovende opmerkingen.

"Ik zou sommige foto's in photoshop iets proberen te doordrukken/tegenhouden. Vooral bij foto 1, 3 en 5 zou dat denk ik niet misstaan - justawitte"

Doordrukken/tegenhouden? Hoe doe ik dat?

Ik raad iedereen aan om het thuis ook te proberen, het is lekker makkelijk en echt leuk. Elke foto is een verassing, ook ben ik wel benieuwt naar fotos gemaakt met nog een kleiner diafragma.

Iedereen mag de fotos gewoon gebruiken hoor, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
MAX3400 schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 12:48:
[...]

Ondanks dat ik niets te zoeken heb in de foto-topics, wil ik voor deze keer een uitzondering maken. Mail de pictures (max 7MB attachment / mail) maar naar het mail-adres in mijn account; ik heb nog 19GB ruimte en 371GB data-verkeer over deze maand bij mijn host.
Ik zit op m'n werk en kom er niet eerder dan morgen aan toe. Je hoort nog of ik gebruik maak van je aanbod. In iedergeval bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:03

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Zou je een foto kunnen maken van je opstelling? Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar toch ook weer niet :) Het lijkt me interressant om te zien :) Desnoods maak je een simpele schets op de PC :P

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Alle plaatjes in 5 megapixel formaat:

http://bars.rug.nl/download/e8c827b007f89c66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Frank|A schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 13:00:
Doordrukken/tegenhouden? Hoe doe ik dat?
Doordrukken en tegenhouden. In het engels heet het dodge en burn.
Een plaatje van internet geplukt, met waar het in photoshop zit. http://www.dpgr.gr/articles/dodge/Lisboa2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Laatst online: 22:24
Echt weer geweldige foto's zoals ook al in de weekopdracht.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitProcessor
  • Laatst online: 17-09 23:42
Dit is echt superleuk !

Kan je even je opstelling beschrijven ? Of een foto van maken ?

Ik ben vooral benieuwd naar je belichting en welk 'recipient' je gebruikt hebt !

En ivm je foto's : dit zegt alles :

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 15:43
Ze zijn echt prachtig.. Hoe kom je op het idee.

erg mooi gedaan

[ Voor 52% gewijzigd door Matthijs B op 25-11-2006 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
Heerlijk! De kleurtjes zijn erg lekker, goed abstract werk; mijn complimenten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:57

Pinjataaa

Hit me!

Bedankt dat je het hebt geupload, ziet er jammer genoeg minder leuk uit als achtergrond :)

[ Voor 68% gewijzigd door Pinjataaa op 25-11-2006 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 19-09 11:07
Mag ik na al het lovende kritiek mijn ongezouten commentaar geven? :?

Je hebt er vrij weinig vernieuwing in gestopt, het idee op zich is zeer eenvoudig (ben er nu zelf al 3 maanden mee bezig zo af en toe, en voor mij zit de lol er vooral in om nieuwe vloeistoffen en combinaties, en allerlei andere dingen te verzinnen, dit blijft allemaal vrij simpel). Uitvoering is ook niet echt heel hoogstaand te noemen.

De combinatie van vloeistoffen is zeker geen verkeerde :). De mate van viscositeit, en kleur doen het goed. Enige nadeel wat ik er altijd aan vind, is dat afwasmiddel belletjes maakt, maar dat is alleen maar omdat ik zelf (nog) niet macro kan, en het dan vrij kleine spikkeltjes vormen.. Hier valt het zeker niet slecht uit, je ziet er mooi diffracties in, maar het blijven wat random belletjes. Er ligt verder ook weinig in, 't zijn gewoon wat belletjes. Kijk hier eens bijvoorbeeld naar de eerste twee foto's. Veel minder random, en heel wat chiquer.

Belangrijk bij dit soort platen is ook dat het technisch helemaal in orde is. En dat is vaak toch nog lastiger dan je denkt. Eigenlijk wil je dat alles binnen je DOF valt, en dat is hier lang niet overal het geval. MotionBlur heb je zo te zien geen last van gehad. Wat ook vaak een "Pain-in-the-Ass" is, is overbelichting in een bepaalde channel, wat bij foto 7 bijvoorbeeld het geval is. Natuurlijk wil je een kleurrijke samenstelling hebben, maar dit is niet mooi meer, details gaan verloren.

Ga er wat dichter op, zorg (altijd) voor een goede achtergrond (bij foto 9 is het echt lelijk), breng er wat compositie in, en laat het wat onvoorspelbare patronen vormen. Probeer ook eens wat meer tegenstellingen te vinden dan alleen in kleur :)

Ik ben ervan overtuigd dat je hier iets beter uit kunt halen :)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Iemand met opbouwende kritiek geen probleem hoor. Toch een paar punten ff uitlichten en bespreken:
inquestos schreef op zondag 26 november 2006 @ 03:14:

Je hebt er vrij weinig vernieuwing in gestopt, het idee op zich is zeer eenvoudig (ben er nu zelf al 3 maanden mee bezig zo af en toe, en voor mij zit de lol er vooral in om nieuwe vloeistoffen en combinaties, en allerlei andere dingen te verzinnen, dit blijft allemaal vrij simpel). Uitvoering is ook niet echt heel hoogstaand te noemen.
Ik heb niet eerder aan dit ideee gewerkt dus alles was nieuw, daarnaast geven veel mensen aan het orgineel idee te vinden, daarom begrijp ik deze op merking niet helemaal. Mischien had je eerder zelf wat moeten posten. Over kwaliteit kan je twisten, voor mijn doen zijn het goede fotos
De combinatie van vloeistoffen is zeker geen verkeerde :). De mate van viscositeit, en kleur doen het goed. Enige nadeel wat ik er altijd aan vind, is dat afwasmiddel belletjes maakt, maar dat is alleen maar omdat ik zelf (nog) niet macro kan, en het dan vrij kleine spikkeltjes vormen.. Hier valt het zeker niet slecht uit, je ziet er mooi diffracties in, maar het blijven wat random belletjes. Er ligt verder ook weinig in, 't zijn gewoon wat belletjes. Kijk hier eens bijvoorbeeld naar de eerste twee foto's. Veel minder random, en heel wat chiquer.
Ik ben chemicus dus heb daarom expres voor de zeepsop gekozen. Bij hoge viscositeit mengt het gewoon minder snel. Had bv. ook gel in de planning alleen nog niet uitgevoerdt. Toen ik begon met fotograferen wist ik niet wat ik kon verwachten. Ik wou de grens tussen de twee kleuren sop op de foto leggen voor de week opdracht, dat de belletjes meer aandacht trokken kon ik daarvoor niet weten. En ookal is het random het blijft spannend om naar te kijken. Ik had de fotos op dutchphotozone al gezien, erg strak en mooi, voor mijn fuji s5600 onmogelijk te halen met een kleinste diafragma van f8. Toch waren de belletjes, zoals hier boven uitgelegt, niet wat ik wou fotograferen.
Belangrijk bij dit soort platen is ook dat het technisch helemaal in orde is. En dat is vaak toch nog lastiger dan je denkt. Eigenlijk wil je dat alles binnen je DOF valt, en dat is hier lang niet overal het geval. MotionBlur heb je zo te zien geen last van gehad. Wat ook vaak een "Pain-in-the-Ass" is, is overbelichting in een bepaalde channel, wat bij foto 7 bijvoorbeeld het geval is. Natuurlijk wil je een kleurrijke samenstelling hebben, maar dit is niet mooi meer, details gaan verloren.
Met belletjes door de hele vloeistof is je dof nooit groot genoeg. En juist het verschil tussen de scherpe en onscherpe belletjes maakt het spannend. ik vindt de eerst foto daarom ook zo mooi.
Belichting blijft altijd lastig.
Ga er wat dichter op, zorg (altijd) voor een goede achtergrond (bij foto 9 is het echt lelijk), breng er wat compositie in, en laat het wat onvoorspelbare patronen vormen. Probeer ook eens wat meer tegenstellingen te vinden dan alleen in kleur :)
Ik ben ervan overtuigd dat je hier iets beter uit kunt halen :)
Makkelijker gezecht dan gedaan. Compositie in belletjes aanbrengen?

Als je wilt mag je wel wat voorbeelden van jouw laten zien hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Heb nog ff foto gemaakt van de opstelling:

Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/opstelling.jpg

Plus nog wat experimentjes met gel en wasmiddel,

Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/exp12.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/exp10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/epx11.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
Allemaal heel mooi, enzo, geeft natuurlijk een leuk visueel spectakel, maar 't blijft een trucje hé. Mijn enige kritische noot is dat :) Verder, ziet er spannend uit. Nu nog bewegende beelden :P

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitProcessor
  • Laatst online: 17-09 23:42
Frank|A schreef op maandag 27 november 2006 @ 08:36:
Heb nog ff foto gemaakt van de opstelling:

...
Dankjewel !

Ik had er totaal geen idee van hoe je opstelling in mekaar zat :?

Nu dus wel _/-\o_

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Pagina: 1