Toon posts:

Gigabit switch will niet op 100Mbit draaien met 4 aderen

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik liep net tegen een heel vreemd probleem aan.

Ik heb een ASUS 8 poort 10/100/1000 switch die gewoon simpel is en unmanaged.

Ik gebruik halfduplex (op 100mbit dus omda 1GB 8 aders nodig heeft) om geen dubbele kabels te moeten trekken, dus 4 aderen per aansluiting, 2 aansluitingen per doos dus.

Ik patch de boel af zoals in de FAQ hier en ik krijg maar geen connectie. Ik denk, oh oh, verkeerd gepached, maar ik wist wel zeker dat dit in orde was.

Ik heb nu weer een 100-mbit switch tot mijn beschikking en test de zelfde patch hierop uit en dit werkt direct !

Kan een Gigabit-switch nu alleen maar "softwarematig" op lagere snelheid gaan draaien en heeft hij altijd alle aders nodig ?

Het idee was namelijk, aangezien er maar 1 aansluiting per ruimte nodig is, dat er altijd omgepatched in de patchdozen naar 8 aders op 1 aansluiting om Gigabit te creeren indien gewenst.

Ik vind dit toch wat wazig.

Verwijderd

Topicstarter
Even als eigen reactie op wat ik net hoorde van iemand.

De meeste "cheap-ass" GB-switches kunnen geen half-duplex aan. :?

Verwijderd

Wat zit er aan de andere kant van de kabel?

In mijn ervaring nemen de simpele switches zelf precies over wat er aan de andere kant van de kabel zit. Het afdwingen van een bepaald signaal aan die kant zorgt ervoor dat de switch zich aanpast.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 01:53:
Wat zit er aan de andere kant van de kabel?

In mijn ervaring nemen de simpele switches zelf precies over wat er aan de andere kant van de kabel zit. Het afdwingen van een bepaald signaal aan die kant zorgt ervoor dat de switch zich aanpast.
Gewoon een PC. Verder weinig bijzonders.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-03 11:18
Sommige gigabit switches houden niet van 10/100mbit. Dit zijn vaak meer ruitzonderingen.

Waarom wil je graag half duplex draaien? Elke fatsoenlijke 100mbit kaart in je PC kan gewoon full duplex aan. Je switch zal ook gewoon automatisch 100mbit detecteren als je je 100mbit kaartje aan de andere kant van de kabel hangt.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:13
Ik snap ook niet exact waarom RutgerM op half duplex doelt, 4 aders is voor 100 Mbps genoeg om full duplex te draaien (2 aders zenden, 2 aders ontvangen)

Het kan zijn dat je switch het niet ondersteund maar het kan ook zijn dat de switch het signaal niet zuiver genoeg vindt. Ik gebruik zelf ook een kabel van 15 meter waar 2 aansluitingen op zitten dus elke aansluiting 4 aders en heb hier geen problemen mee maar ik kan me voorstellen dat sommige switches hier niet mee om kunnen gaan.

Ik zou proberen een pc aan te sluiten met een 100 Mbps netwerkkaart en een "normale" utp kabel.

[ Voor 9% gewijzigd door GH45T op 24-11-2006 09:02 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Gigabit heeft 8 aders nodig.
In tegenstelling tot 100 Mbit (en lager), welke aan vier aders genoeg heeft (ook voor full duplex).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Ik had ergens begrepen uit de FAQ/Forum dat dit zo het geval was met de half duplex. Dat full voldoende zou hebben uit 4 draden was mij namelijk ook bekend, ik twijfelde hier echter ineens aan.

Ik begreep van iemand, zoals hier ook gezegd, dat goedkopere switches dit soms niet leuk vinden en dus ook gewoon NIET doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 09:11:
Ik had ergens begrepen uit de FAQ/Forum dat dit zo het geval was met de half duplex. Dat full voldoende zou hebben uit 4 draden was mij namelijk ook bekend, ik twijfelde hier echter ineens aan.

Ik begreep van iemand, zoals hier ook gezegd, dat goedkopere switches dit soms niet leuk vinden en dus ook gewoon NIET doen.
Ik denk eerder dat je switch gewoon stuk is. een 10/100/1000 Mbps switch moet toch gewoon automatisch wisselen tussen de snelheden. Als je een gewone goede patchkabel gebruikt en gewoon full duplex 100mbit zoals dat standaard op je pc zal zijn ingesteld dan moet het gewoon werken. Werkt het niet breng die switch dan maar terug :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er 2, grappig dat ze het beide niet doen dan :9

Ik snap je punt overigens.

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:40
Als je je netwerkkaart vast instelt op 100/half en je switch staat op autonegotiate, hetgeen bij een unmanaged switched altijd het geval is, is de kans vrij reeël dat je switch zich instelt op een andere snelheid als je netwerkkaart. Ofwel moet je alles op auto zetten, ofwel beide kanten vast instellen.
100 Mbit switches zetten zich vaak op 100/half als autonegotiate faalt. Wat GBit switches als 'default' gebruiken weet ik eigenlijk niet.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, allemaal duidelijkheden die je alledag gebruikt. Maar deze switch gooit even wat roet in het eten :(

Ik ga wel testen met een extra switch ernaast :)

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-03 11:18
Het zou in ieder geval zo moeten zijn dat je alles op automatisch instelt (autonegotiate) dat de NIC en switch er zelf meestal wel uitkomen.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Verwijderd

Topicstarter
Keiichi schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 09:43:
Het zou in ieder geval zo moeten zijn dat je alles op automatisch instelt (autonegotiate) dat de NIC en switch er zelf meestal wel uitkomen.
Exact, leek mij ook het geval.

Proberen maar weer.... hardware+specs soms... :z

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
welke 4 aansluitingen van de 8 gebruikje in je stekkers
12 36 hoop ik, 10/100MB
45 78 zijn nodig als je met 1G wilt werken

Grutte Pier fansels

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik gebruik 12 36, lijkt me een duidelijk verhaal toch ?

Het blijkt dat het werkt, ik moet alleen de werkstations instellen 100 FULL inpplaats van Autonagotiate, dat werkt dus niet.

Nu bleek dit werkstation maar een netwerkkaart 100Mbit te hebben dus dan had het toch sowiezo moeten werken op deze manier, ook met Autonagotiate

Ik blijf het vreemd vinden, maar het is grotendeels opgelost gelukkig.
Pagina: 1