Toon posts:

CPU temperatuur probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ASUS A7N8X-X moederbord en een XP 3000+ processor. Het probleem is dat de bios temperatuur sensor waarschijnlijk een verkeerde temperatuur aangeeft. Waarop het geweldige :S ASUS C.O.P. de pc meteen uitschakelt. Als ik de pc (koude start) aanzet en meteen naar de bios ga en na de temperatuur kijk, geeft hij meteen al 80 graden aan.:S na 1-3 min valt de pc dus uit. Dit probleem kwam naar dat de pc soms uit viel omdat de temperatuur te hoog werd. Daarom heb ik nieuwe koelpasta gehaald en die erop de juiste wijze tussen gedaan (niet te veel/weinig). De heatsink/processor voelt helemaal niet heet aan. Daarna begon dus deze ellende.

Het volgende heb ik geprobeerd om dit op te lossen:

- De koeler er een vaak opnieuw opgezet enz.
- Meer/minder koelpasta aangebracht.
- Bios update gedaan.
- Voltages gecontroleerd.
- Stukje schuim midden in cpu socket gedaan( tussen socket en cpu).

Mijn vraag is, waar zit deze bios temperatuur sensor/diode precies.
Of misschien weet iemand nog een andere manier om dit op te lossen.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Ik heb zo'n zelfde probleem gehad met een A7N8X Deluxe + 2600+ barton, de processorkoeler draaide, er leek niets aan de hand, maar hij was dus inderdaad kapot.
Probeer eens een andere koeler erop te zetten (even lenen ofzo), en kijk of het dan nog steeds zo is.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou ik eventueel kunnen proberen... Zal even kijken of ik nog zoiets heb liggen:P

Ik post het resultaat wel :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt! Vraag me niet hoe en waarom het nu wel werkt. Heb de oude koeler op die andere pc gezet en die werkt nu ook gewoon nog goed:S Wat het nou dan precies geweest is weet ik dan ook niet... Waarom ik dan zelf niet op zo'n simpele oplossing ben gekomen:S Had me 2 dagen irritatie gescheeld haha...

Wederom bedankt !

Verwijderd

Mijn vraag is, waar zit deze bios temperatuur sensor/diode precies.
Of misschien weet iemand nog een andere manier om dit op te lossen.
Bij de XP modellen zit deze onDie, dus in de chip zelf verwerkt. Met oudere modellen was of lag de sensor nog tussen het socket & CPU in. Sommige hadden een sensor direct op het plankje gesoldeerd of anderen hadden met een klein draadje zodat ze tegen de onderkant van de cpu kwamen.

:)

Verwijderd

Topicstarter
Nou zit ik vandaag lekker achter mijn pc en valt hij ineens weer uit en geeft hij wederom 80 graden aan:S Ik ben nu echt ten einde raad. Ik ga er van uit dat je die sensor niet uit kan zetten... deze geeft dus een foute waarde aan...

In asus probe geeft tussen de 45 en 60 graden aan.

Heeft iemand een oplosing ?

Alvast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2006 14:01 ]

Verwijderd

Heeft iemand een oplosing ?
Afbeeldingslocatie: http://www.bononi.it/images/zalman/CNPS7000B-CU.jpg

Investering waard. Koelt elk kreng effectief en is nog stil ook. Wat je ook nog zou kunnen doen is de handleiding opzoeken waar mogelijk de sensor zit (zou niet weten wat je er mee wilt doen, afknippen :? ) of anders in de bios die hele feature op Ignore zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Deze feature kun je nergens uitzetten zover ik weet. (ik heb ernaar gezocht in de bios) En die sensor zit dus in de cpu, is mij net hier vertelt. Wat kost zo'n zalman cooler ?

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

heb je wat aan je handen om ff op pricewatch te klikken ?
kom op zeg, beetje eigen inzet mag ook wel

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Pagina: 1