Toon posts:

Nieuwe computer, 900 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben van plan binnenkort een nieuwe computer aan te schaffen.

De computer ga ik voornamelijk gebruiken voor: internet, e-mail, schoolwerk, audio-/video(bewerking) en af en toe een spelletje.

Er zijn een aantal eisen: het moet een dualcore-systeem worden (logisch), ik heb een verschrikkelijke hekel aan slooooomheid, dus ik wil dat alles snel kan opstarten/laden (een Raptor HHD lijkt mij dus wel wat), en voor de kast: graag met een window erin. Ook moet Windows Vista straks uiteraard kunnen draaien.

Ik ben (nu nog) niet van plan hem te overclocken.

Mijn budget is helaas niet onbeperkt; ik wil er in totaal max. 900 euro aan uitgeven (exclusief monitor). Ik wil deze computer toch wel zeker zo’n minimaal 3 jaar houden (wel van tijd tot tijd ietsjes uitbereiden, als ik het geld ervoor heb :9 ).

Ik heb al: toetsenbord, muis,speakers

Ik ga nog kopen: (beeldscherm) en dus deze computer

Nu zat ik zelf te denken aan het volgende:

Processor – Intel Core 2 Duo E6600 – 309,--
Deze processor is natuurlijk heerlijk snel, maar – gezien dit budget – erg duur. Ik zit dus erg in de twijfel; moet ik misschien één of meer trapjes omlaag gaan? Dus voor een E6400 of zelfs een E6300 gaan? Zal ik het verschil merken? Hoe groot is het verschil? (als ik naar de benchmarks kijk bij Tom’s Hardware zie ik eerlijk gezegd toch relatief kleine verschillen tussen deze Dual-Core’s).

Moederbord – Asus P5B – 139,--
Deze neem ik omdat hij niet te duur is en toch alles heeft wat ik wens en niet meer. Maar toch; is er toch nog een ander moederbord waarmee ik kosten kan besparen?

1e Harddisk – Raptor 34 GB 10.000 RPM – 119,--
Jaja, ik wil snel laden en opstarten! Met deze HDD zal dat wel lukken denk ik :) . Op deze HHD gaan Windows en programma’s draaien.

2e Harddisk – Seagate Barracuda 7200.10 16MB cache, 250 GB, Boxed – 100,--
Snel en voldoende opslagruimte. Kom ik tekort, dan prop ik er later nog één bij. Op deze HHD gaat al mijn muziek, video, documenten, enz. (dus voor de massa-opslag).

RAM - ??? – ongeveer 110,--
Totaal géén verstand van, dus dit laat ik over aan jullie… Ik wil om te beginnen gewoon 1GB, en als ik overstap naar Vista koop ik er nog wel een reepje van 1GB bij (dan draai ik vanaf dan dus Dual-Channel).

Videokaart – Asus EN6200TC – 39,--
Ik wacht even met het aanschaffen van een goede videokaart (heb ik nog iets om voor te sparen ;) ). Tot die tijd doe ik het wel met deze übergoedkope videokaart… Spelletje spelen dus voorlopig op lage resolutie ;(

Voeding – CoolerMaster Extreme Power 430 Watt – 45,--
430 Watt lijkt mij wel voldoende? Is er nog iets beters voor deze prijs (of minder)?

Behuizing – Thermaltake Soprano Zwart met Window – 69,--
Behuizingen blijven natuurlijk altijd een persoonlijke keus, maar ik vind dit gewoon een schitterend exemplaar, en nog wel mét window.

CPU-koeler – Thermaltake Blue Orb II – 29,--
Volgens mij wel een goede koeler (heb hem even vergeleken met een Zalman en een Artic, zie http://www.hardware.info/...NkZpiZmJHK/viewbenchmark/)
Hij lijkt me met zijn LED ook super mooi in mijn kast met window! P.S. Deze kan ik dan toch gewoon bedienen met de software PC Probe van Asus?

DVD-brander – NEC AD5170A – 29,--
Tja, wat moet ik ervan zeggen. Een doodnormale brander met een goede prijs!

Windows XP NL met Vista Coupon – 89,--

Totaal 1077 -->1048,-- en dat is dus (nog steeds) veels te veel :'( ! De prijzen zijn van Alternate, maar ik gebruik die prijzen puur als indicatie (als het duidelijk is wat ik precies wil hebben, ga ik shoppen).

Dus nog een vraag: waar kan ik het best op besparen zonder dat mijn prestaties veel achteruit zullen gaan? En zijn er nog dingen die ik beter kan veranderen?

Met vriendelijke groeten,

Nelisss

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-11-2025
je hoeft niet te besparen, alternate is gewoon duur, bij salland zit je binnen je budget. overigens kan je mischien beter voor een 150gb raptor gaan end e andere laten zitten ik geloof dat de 36gb versie wat langzamer is. ej kan ook voor een freezer 7 pro gaan in combinatie met 2 goedkope led fannetjes, meer licht en betere airflow dus ook meteen betere cooling voor alles.
behuizing kan ook op bespaard worden maar dat wil je naturulijk niet

BUH

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
@ hierboven: zo duur is alternate niet vergeleken met andere winkels hoor.

ontopic: Waarom zo'n snelle pc en dan zo'n bagger videokaart? :? Het is een budget-budget ding uit de oude geforce reeks :S. Zou je niet beter een iets goedkopere cpu halen en dan over een GeForce 7300/7600 denken? Op die 6200TC kun je namelijk Age of Empires 1 nog niet eens zonder lag spelen :P (bij wijze van spreken).

Iets goedkoper mobo zou ook wel kunnen lijkt mij, al ben ik geen expert op het gebied van Intel dingen.

Raptor: bottleneckt toch wel de kosten van je systeem, hij is zelfs nog duurder dan die Seagate, en bovendien veel en veel kleiner. Mischien toch maar overwegen deze niet te kopen?

cpu cooler: ook wel overbodig, als ik het zo hoor is de boxed cooler ook goed.

Voeding: is wel voldoende

RAM: mag je helaas wel iets meer voor rekenen, gezien het DDR2 wordt, en RAM ontzettend duur is de laatste tijd

Vista coupon: Ehh tja... mischien nog maar even XP draaien, voor vista zijn toch nog geen 'normale' drivers, en bovendien zin er meer manieren om aan Vista te komen om deze eens te 'testen'.

[ Voor 47% gewijzigd door Avalaxy op 23-11-2006 22:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Ik haal die Blue Orb II er inderdaad af, bespaard toch weer 29 euro...
Over die videokaart: ik wil gewoon eerst een goed draaiend en stabiel systeem, en daarna ga ik wel opzoek naar een goede videokaart...

Tja, eigenlijk wil ik die Raptor er toch wel inhouden, tenzij het écht niet anders kan...

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
[Nieuwe PC] ong. 800

Zoek functie gebruikt? 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door AMD 64 op 23-11-2006 23:06 ]

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Verwijderd

Topicstarter
@AMD 64: ik heb toch nét andere eisen;) + honderd euro meer qua budget...

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-01 22:58
Vervang die E6600 door een E6400, dat is echt snel genoeg, mijns inziens. En zou je die raptor toch maar weglaten? RAID0 met een aantal kleinere schijven kan ook, maar dat is net iets onbetrouwbaarder.

Verwijderd

Misschien beter nog even doorwerken op je huidige PC, aangezien gamen toch nog niet kan, en dan onderwijl doorsparen ? Wat voor een systeem heb je nu dan ?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Mjah ik zou die TC (Turbocache) videokaart aan de kant gooien en een kaart nemen die zelf geheugen heeft ipv je RAM op vreet.
TC is nl supertraag. Zelfde effect als een zogeheten "Shared Memory" of "UMA (Unified Memory Architecture)" videokaart.
Voor games is TC echt totaal af te raden. Neem dan op z'n minst een 6200LE ipv een TC.

Daarnaast vind ik een raptor een beetje wegegooid geld. Ze worden op het moment aardig bijgehouden door andere merken schijven, puur vanwege de hogere datadichtheid.
De data staat dichter op elkaar en daardoor komt er per omwenteling net zoveel data onder de lees kop door als bij een 10000 toeren disk met lagere dichtheid.
Ik zou eerder voor 2 of 3 grote schijven gaan ipv een raptor + 1 grote disk.
Desnoods zou je een RAID0 of RAID5 array kunnen draaien met een paar grote disks.
Maja RAID5 is weer duur... Hoewel er op het moment de XFX Revo64 verkrijgbaar is (eurotje of 70?). De performance daar van schijnt heel netjes te zijn, en doet schijnbaar niet onder voor RAID0 zoals die op de huidige moederborden zit..
Denk dat je daar meer snelheid uit haalt als uit een raptor iig.
Kijk maar even hoeveel geld je over hebt... denk niet dat het er van komt, dus pak gewoon 1 of 2 grote disks. performancegewijs het beste idee imho.
Een andere overweging die ik bij de harddisk heb, is de keuze voor een ander merk. Misschien dat een Samsung Spinpoint schijf prettig is. Lekker stil en toch lekker snel.
Daarnaast zijn ze in bepaalde capaciteitsegmenten goedkoper dan andere merken.

Verder kan je idd voor een E6300 gaan oid. Scheelt geld, en als je toch niet veel gamed, maakt het ook niet echt uit of je een 6300 of 6600 neemt afaik.
Ik weet niet hoe je over AMD denkt, maar volgens mij is dat prijstechnisch goedkoper, hoewel de performance achterloopt op de Core2Duo.
Gezien je niet veel gamed, zal een AMD Athlon64 X2 3800+ ook wel voldoen en is waarschijnlijk een stuk goedkoper. Ook gezien de moederborden die over het algemeen wat goedkoper zijn voor zulke systemen. Zelfs het nieuwe AM2 socket.

Verder heb je waarschijnlijk genoeg aan een Extreme Power 380Watt, dus daar kan je al een beetje op bezuinigen.

RAM is op het moment stervens duur.
2 maand geleden kocht ik nog een OCZ Gold dualchannel kitje (DDR2-800 2x512MB) voor 80 a 90 euro, nu betaal je daar 160 voor.
Misschien doe je er goed aan om nog even te wachten tot de prijzen weer dalen.
Scheelt een hoop op je budget.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Geen raptor (-e119)
2 dezelfde schijven in Raid0 (bereik je immers hetzelfde mee) (+e100)
E6600 past niet in het budget, doe dus een E6400 (-e80)
Iets goedkoper moederbord, vooral ook omdat je niet zegt dat je gaat OC'en (-e20)

Hoe zit je nu?
Volgens mij op 120 euro minder.
En haal je het dus bijna. Goedkopere zaak zoeken en je bent er.

Het prijsverschil tussen een E6400 en E6300 is zo klein, dat je gewoon die E6400 kan nemen, vind ik.
Probeer trouwens door te sparen zodat je direct een normalere videokaart kan kopen 7600gt/gs ofzo.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de E6600 in de startpost vervangen door de E6400, scheelt toch weer ietjes:).

Jammer dat dat geheugen zo verschrikkelijk duur is!

Ohwja; welk moederbord ipv de P5B raden jullie mij aan?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2006 12:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
P.S. Heb net even gekeken hoe duur het zou zijn bij Salland Automatisering: om precies te zijn kost het me dan 906 euro! Dit betekent dat ik er bijna uit ben:).
Zijn er nog dingen die ik kan verbeteren?

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 12:50:
P.S. Heb net even gekeken hoe duur het zou zijn bij Salland Automatisering: om precies te zijn kost het me dan 906 euro! Dit betekent dat ik er bijna uit ben:).
Zijn er nog dingen die ik kan verbeteren?
Als je toch die raptor neemt, zorg er dan wel voor dat je de ADFD-versie krijgt
pricewatch: Western Digital Raptor WD360ADFD, 36GB (10000rpm, SATA, 16MB, NCQ)

en niet deze:
pricewatch: Western Digital Raptor WD360GD, 36GB (10000rpm, SATA, 8MB)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
IK zou gewoon voor een single 250 gigabyte van samsung spinpoint gaan. Die zijn ook aardig snel en veel stiller dan een raptor. Mss zit je nu gewoon op een 5400 RPM schijfje en dat je daarom denkt dat je de snelste raptor nodig hebt. Voor gewoon gebruik en zeker in een budget computer heb je geen zulk een HD nodig.

http://specs.tweak.to/16567

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 13:35
@ hierboven: ik denk dat hij zelf wel weet wat er in zijn pc zit? ;)

Het verschil in snelheid met die raptor ga je zeker merken (een vriend van me heeft er een), maar het is niets wereldschokkends; een goed gedefragmenteerde 7200rpm schijf is misschien 3 seconden langzamer in windows booten.

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Als moederbord kan je misschien een MSI P965 Neo-F gebruiken,
bij azerty voor 101,98 en bij salland voor 102,99
persoonlijk zou ik dan voor azerty gaan, niet voor die ene euro, maar ik heb zelf slechte ervaringen met salland

www.koopeendroom.nl

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb onverwacht een computer (HP) van mijn vader gekregen....

Wel bedankt voor jullie hulp, maar het zelfbouwen gaat dus niet meer door....

Nelisss
Pagina: 1