[Maxtor] HD kapot gegaan

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:54
Gisteravond is de Harde Schijf van de pc van mijn moeder naar de ... gegaan. Tijdens het opstarten van Windows zie je een donkerblauw scherm, met van die witte letters, waarna hij opnieuw opstart. Dit lijken mij verschijnselen dat de HD op het einde van zijn latijn zit. Overigens was dit twee maanden geleden ook al het geval dus moet er denk ik toch een nieuwe HD komen.

Ik weet dat er controle programma's bestaan voor de HD's van Maxtor. Maar daar heb je een type/serie nummer nodig die ik niet heb. Hij staat op de HD zelf, dat weet ik, maar de HD uit de pc slopen gaat erg veel tijd kosten, bovendien moet hij er daarna weer terug in. Ik ben dus op zoek naar het serienummer zodat ik op de volgende site het geschikte analyse schema kan terugvinden. http://www.maxtor.com/por...Support%2FProduct+Support

Nou weet ik dat er veel tweakers werkzaam zijn in de ICT branche. Kan iemand mij vertellen, omdat hij het misschien weet uit ervaring welk nummer bij deze omschrijving hoort.:

HDD 80GB 7200rpm 8MB cache
Km nummer: A2014

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:38

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Maar daar heb je een type/serie nummer nodig die ik niet heb
Nee hoor, dat heb je niet nodig. Je kunt gewoon Powermax downloaden van de Maxtor website en uitvoeren. (ISO of floppy)

Als je de garantiestatus wilt bekijken, heb je wel een serienummer nodig. Kun je deze uitlezen met programmaatjes als PC Wizard of Lavalys Everest? (met Western Digital schijven hier in ieder geval wel)

Succes. :)

[ Voor 9% gewijzigd door PD2JK op 23-11-2006 18:39 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Coldcat
Bedankt voor de tip. Ik ga het meteen even downloaden en hem laten testen.

De garantiestatus is nu nog niet van belang. Als ik geen foutmeldingen krijg dan is de HD goed en hoef ik geen garantie te vragen. Pas als hij kapot is moet ik het serienummer weten en dan moet hij toch uit de pc komen en heb ik dus de mogelijkheid om het even op te zoeken.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-02 12:35
Zelfs zonder foutmelding kun je die HD natuurlijk opsturen, of kan je HD kapot zijn..

Denk aan lawaai oid :)

• Coldcat
SandeR schreef op donderdag 23 november 2006 @ 18:41:
Zelfs zonder foutmelding kun je die HD natuurlijk opsturen, of kan je HD kapot zijn..

Denk aan lawaai oid :)
Dat kan maar het is de HD van mijn moeder, zij wil het liefst zo snel mogelijk weer achter een werkende en betrouwbare pc zitten. Voordat ik de HD weer terug heb en zo ben je al snel een paar weken verder.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:53

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Dat kan zijn, maar stuk is stuk. Ze heeft twee keuzes:

- Wachten op een vervangende HDD van Maxtor
- Nieuwe kopen

Hier stond een dode link.

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Maxtor heeft wel een mooi garantieprogramma (helaas laatst wel gebruik van mogen maken).
Als je je credtcard-nummer opgeeft, krijg je al meteen een vervangende HD. De doos waarin de nieuwe HD zit, kun je gebruiken om de kapotte HD terug te sturen (helaas wel nog verzendkosten betalen).

Dan heb je de nieuwe HD binnen een week binnen.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-02 21:52
Coldcat schreef op donderdag 23 november 2006 @ 18:56:
[...]

Dat kan maar het is de HD van mijn moeder, zij wil het liefst zo snel mogelijk weer achter een werkende en betrouwbare pc zitten. Voordat ik de HD weer terug heb en zo ben je al snel een paar weken verder.
ALs je 't via maxtor regelt *en* je een creditcard opgeeft, heb je met een paar dagen een nieuwe in huis.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

maar goed je hebt 2 x een bsod gekregen in 2 maanden inclusief een reboot en nu denk je dat het de HD is....Dat kan natuurlijk maar waar baseer je dat verder op ? Als het de 1e keer echt al een hd probleem was dan was je echt niet zo ver gekomen als nu. Het is natuurlijk prima om het met powermax te testen maar de conclusie bsod > hd stuk vind ik toch wel erg snel getrokken

• Coldcat
Het probleem is dan dat we geen cc hebben, kunnen dus ook niet snel reageren want het bestellen van een cc kost ook tijd. Maar bedankt voor de tip want volgens mij zijn de meeste HD's in ons huis van Maxtor, onder andere die twee van mij. Het zou toeval zijn als we nooit meer met kapotte HD's te maken krijgen.

Momenteel draai ik de advanced test van Powermax om te kijken of er wat mis is met de HD. Ik heb meteen de nummers van de HD's gekregen.

Voor de volgende, of vorige, tweaker met dit probleem. Het nummer van bovenstaande HD is: 6Y080P0
maar goed je hebt 2 x een bsod gekregen in 2 maanden inclusief een reboot en nu denk je dat het de HD is....Dat kan natuurlijk maar waar baseer je dat verder op ? Als het de 1e keer echt al een hd probleem was dan was je echt niet zo ver gekomen als nu. Het is natuurlijk prima om het met powermax te testen maar de conclusie bsod > hd stuk vind ik toch wel erg snel getrokken
Normaal gesproken heb je er nooit last van, of bijna nooit, en nu twee keer in minder dan twee maanden tijd. Ik zou niet weten waar het anders aan zou liggen. Meestal duiden deze foutmeldingen toch op een HD die stuk aan het gaan is, of zijn er andere, voor de hand liggende, problemen?

[ Voor 38% gewijzigd door Coldcat op 23-11-2006 19:29 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-02 21:52
Coldcat schreef op donderdag 23 november 2006 @ 19:15:
Voor de volgende tweaker met dit probleem. Het nummer van bovenstaande HD is: 6Y080P0
Mag 't ook de vorige tweaker zijn ? Ik heb gisteren de HDD van m'n pa ge-RMA'd. Ook een 6Y080P0.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Coldcat schreef op donderdag 23 november 2006 @ 19:15:...
Meestal duiden deze foutmeldingen toch op een HD die stuk aan het gaan is, of zijn er andere, voor de hand liggende, problemen?
Hoe lang staat Windows er al op? Langer dan 6 maanden? Of als je moeder heel slecht is met computers, langer dan een maand? Zet het er is opnieuw op, doet wonderen!

Ik heb echt een hele goeie PC.

• Ray

Ray

'Normaal gesproken heb je er nooit last van, of bijna nooit, en nu twee keer in minder dan twee maanden tijd. Ik zou niet weten waar het anders aan zou liggen. Meestal duiden deze foutmeldingen toch op een HD die stuk aan het gaan is, of zijn er andere, voor de hand liggende, problemen?

nou waar moet ik beginnen met de waslijst ? brak OS, geheugen, voeding... het kan dus werkelijk alle hard en software zijn die samen je systeem maakt. Ik begrijp dat je dus nu gaat powermaxen, das prima maar wel je data gebackupped ??? ik bedoel als je de hd vermoed en nu een stresstest gaat doen is dat wel net zo verstandig.

persoonlijk zou ik me totaal niet druk maken als ik een keer een bsod krijg en alles is na een reboot stabiel en blijft dat ook geruime tijd. Als je voor elke bsod alles moet gaan testen dan komt niemand meer aan normaal computer gebruik toe :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TS ik zou eerst eens gaan kijken welke melding dat BSOD geeft. Wanneer de computer de melding niet blijft tonen en direct opnieuw opstart moet je even het volgende doen: De eigenschappen opvragen van "Deze Computer" ga naar het tabblad "geavanceerd" kies instellingen bij de derde optie "Opstart- en herstelinstellingen". Haal het vinkje weg bij "De Computer automatisch opnieuw opstarten". Aan de hand van de melding en codes die een BSOD genereerd kun je vaak wel het een en ander terug vinden bij Microsoft of google.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Coldcat
nou waar moet ik beginnen met de waslijst ? brak OS, geheugen, voeding... het kan dus werkelijk alle hard en software zijn die samen je systeem maakt. Ik begrijp dat je dus nu gaat powermaxen, das prima maar wel je data gebackupped ??? ik bedoel als je de hd vermoed en nu een stresstest gaat doen is dat wel net zo verstandig.

persoonlijk zou ik me totaal niet druk maken als ik een keer een bsod krijg en alles is na een reboot stabiel en blijft dat ook geruime tijd. Als je voor elke bsod alles moet gaan testen dan komt niemand meer aan normaal computer gebruik toe :)
Er zijn goede back-ups gemaakt van de data, door schade en schande wijs geworden. Het probleem is dat de pc niet meer opstart, hij geeft een bsod en start opnieuw op. Het is dus niet één bsod geweest maar hij komt niet meer in Windows terug.
TS ik zou eerst eens gaan kijken welke melding dat BSOD geeft. Wanneer de computer de melding niet blijft tonen en direct opnieuw opstart moet je even het volgende doen: De eigenschappen opvragen van "Deze Computer" ga naar het tabblad "geavanceerd" kies instellingen bij de derde optie "Opstart- en herstelinstellingen". Haal het vinkje weg bij "De Computer automatisch opnieuw opstarten". Aan de hand van de melding en codes die een BSOD genereerd kun je vaak wel het een en ander terug vinden bij Microsoft of google.
Ik kan de bsod niet bekijken aangezien de pc niet in Windows komt. Halverwege het laden komt de foutmelding en start hij opnieuw op.

Bovendien zijn er ook twee partities samengevoegd tot één. Kan Windows, of een ander programma ook partities samenvoegen bij bijvoorbeeld het afsluiten? Als dat niet kan, wat mij heel aannemelijk lijkt, moet het denk ik wel aan de HD liggen.

• Ray

Ray

dat samenvoegen kan puur een software matig iets zijn wat kan komen door verkeerd afsluiten waardoor het mbr / fat tabelen niet goed teruggeschreven worden. Heb dat zelf gehad met een msi mobo dat crashte en mijn hele inhoud van d: naar de kloten hielp. dat bleek uiteidelijk een voedingsprobleem te zijn. Maar goed wat is er uit je maxtor scan gekomen ? errors gevonden ?

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:42

Pinjataaa

Hit me!

Ik denk eerder dat dit een driver probleem is.. Je krijgt die bsod wanneer het windows balkje heen en weer gaat ofniet?
Pagina: 1