Toon posts:

SPDIF Surround Asus M2N-E

Pagina: 1
Acties:
  • 332 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na de aanschaf van een Asus M2N-E moederbord ondervind ik problemen met de spdif uitgang van het moederbord. Ik had hiervoor een MSI K7N2-Delta bordje, waar ik ook gebruik maakte van de spdif. Ik hang via de spdif m'n pc aan een Denon AVR-3802 7.1 surround versterker. M'n oude MSI bordje gooide mooi 7 kanalen over de spdif naar m'n versterker maar met het nieuwe Asus bord wil dit met geen mogelijkheid lukken.

Ik heb al andere drivers geprobeerd en andere AC filters, maar ook dit baat helemaal niets. Ik kan ook niet echt ontdekken of het een bekend probleem is.

Iemand die weet hoe ik m'n 7 kanalen aan audio weer over spdif naar m'n versterkertje krijg? BVD

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:16

henri8096

BIM is not a software!

Je oude moederbord had een nForce2 chipset met soundstorm audio.
Dat was/is een van weinige moederbordjes met Dolby Digital Live.
En deze feature heeft deze bordjes erg populair gemaakt.

Je nieuwe moederbord zal alleen DVD's enzo (die al 5.1 zijn) in Dolby Digital
door kunnen geven.

De rest (mp3, spelletjes, noem maar op) zal alleen in stereo werken.

Een oplossing hiervoor is alsnog een geluidkaart kopen die dit (Dolby Digital Live)
ondersteund. Club3D en Terratec hebben hier een geluidskaart van. varierend van ca. 40-70 eurie.

Ik ken je probleem. Zelfs creative soundblaster x-fi kaarten ondersteunen dit niet via spdif. |:(
Zit nu met het zelfde probleem opgescheept. En ik ga nog zo'n Club3D kaartje bestellen.

Je zou overigens ook even hier op het forum kunnen zoeken naar "soundstorm" en "Dolby Digital Live".
Daar moet genoeg leesvoer over tevoorschijn komen.

[ Voor 9% gewijzigd door henri8096 op 23-11-2006 21:34 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• ATR
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 21:13

ATR

Heb hier hetzelfde. Mijn vraag is echter waarom je het zou willen? Setreo is stereo en surround is surround. Mocht je net als mij het geluid uit alle hoeken willen horen kun je de receiver gewoon instellen op 7 channel stereo (zo heet dat in ieder geval op mijn AVR-1905). Als er dan wel DTS of Dolby Digital beschikbaar is schakelt de receiver automatisch over.

Het is dus technisch onmogelijk om het signaal in de computer al te 'up-mixen' naar 7 kanalen.

• henri8096

henri8096

BIM is not a software!

Nou, het is bij spelletjes erg leuk om ook surround te hebben.

Een Dolby Digital Live kaart kan dat wel real-time encoden, maar een geluidkaart/chip die dat niet heeft, kan dat dus niet.
Die geeft alleen stereo door op de spdif. (analoog geven ze beiden trouwens surround).
ATR schreef op donderdag 23 november 2006 @ 21:43:
Het is dus technisch onmogelijk om het signaal in de computer al te 'up-mixen' naar 8 kanalen.
Analoog kan de computer wel 6- of 8 kanalen doorgeven.
Digitaal over de spdif kan dat alleen met kaarten die Dolby Digital Live hebben.

Maar google even, er is meer dan genoeg hier over geschreven.

[ Voor 42% gewijzigd door henri8096 op 23-11-2006 21:50 ]

Verwijderd

Het is helemaal niet onmogelijk om geluid te 'upmixen' van stereo naar surround. Dolby Pro-Logic doet dat in feite ook (het surround-signaal is eerder gecodeerd naar een stereo-signaal).
Creative heeft ook zo'n feature... Heet iets van CL3D als ik het goed herinner.
En inderdaad, kaarten die Dolby Digital Live of DTS Connect hebben, kunnen dat ook.
Bijkomend voordeel is dat die kaarten ook een 5.1 signaal van een spelletje of andere software kunnen encoderen naar een digitaal surround-signaal.
De nVidia Soundstorm was 1 van de eerste chips op de PC die dat kon. Tegenwoordig is het bij onboard HD-audio redelijk ingeburgerd (Creative ondersteunt het nog steeds niet, vind ik een groot gemis).
Kun je dat niet, dan kun je alleen een digitaal surround-signaal (Dolby danwel DTS) via bypass doorsturen naar een SPDIF... of het surround-signaal analoog naar je versterker sturen.

• henri8096

henri8096

BIM is not a software!

Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2006 @ 21:50:
Creative ondersteunt het nog steeds niet, vind ik een groot gemis.
idd. Dat is ook de enige reden waarom ik geen creative kaart heb.
Hopen dat ze er bij de volgende generatie geluidskaarten wel mee komen.

Maar er zijn gelukkig alternatieven:

Terratec Aureon 7.1 PCI
Club 3D Theatron DD
AuzenTech HDA X-Mystique 7.1 Gold

Verwijderd

Ik heb speciaal een moederbord gekocht dat 50e duurder is, omdat er DTS Connect op de onboard-audio zit, en SPDIF en coax uit.
DTS Connect is hogere bitrate dan Dolby Digital Live, en levert dus wat betere kwaliteit... Maar voor zover ik weet, is er maar 1 losse kaart die het ondersteunt, en die is duur en lastig te krijgen. Onboard audio is de beste keus op het moment, vind ik (hoewel Realtek een nogal buggy EAX schijnt te hebben... gelukkig heb ik een Soundmax).

• henri8096

henri8096

BIM is not a software!

Dat zal dan deze zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.auzentech.com/site/images/p_pic00.jpg
En die is idd niet op iedere hoek van de straat te vinden.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wel geinig dat die kaartjes allemaal een Cmedia chipset hebben :)

404 Signature not found

Pagina: 1