Acer Aspire 3681 laptop processor vervangen / demontage

Pagina: 1
Acties:
  • 4.999 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 41563

Topicstarter
Ik heb een acer aspire 3681 en heb hiervoor een snellere processor voor gekocht.
De laptop is nog nieuw en wil de boel niet slopen.

Graag wil ik weten hoe de laptop gedemonteerd moet worden.
Via google en dit forum kan ik geen duidelijke informatie vinden.

Wie weet hoe ik deze laptop moet demonteren en de processor moet monteren.

Anoniem: 117508

Eigenlijk zou ik het gewoon door iemand laten doen die erkent is als prutser in verband met de garantie.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je het niet aandurft om te gaan probereb, dan moet je dat zeker niet zelf gaan doen. Hoe weet je trouwens of de processor wel past? En of het je echt wat oplevert in snelheid....

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Anoniem: 106008

gambieter schreef op donderdag 23 november 2006 @ 18:13:
Als je het niet aandurft om te gaan probereb, dan moet je dat zeker niet zelf gaan doen. Hoe weet je trouwens of de processor wel past? En of het je echt wat oplevert in snelheid....
- Socket
- FSB
- Internet reacties, misschien is t ooit eerder gebeurd?
- Het is hoogswaarschijnlijk een Celeron xxxM dus er kan ook een Pentium xxxM op...

ik zou gewoon langs een lokale pc boer gaan en ff vragen of zij het doen, óf even bij acer vragen naar gekwalificeerde winkels...

Topicstarter
momenteel zit er een,

celeron M 410 1,46 ghz vervangen door een celeron M 440 1,89 ghz beide 533MHz FSB / 1MB

Beide hebben dezelfde socket 478 en 27w verbruik.

Ervarin met het monteren van desktop cpu's heb ik wel, maar aangezien de laptop nieuw is wil ik geen onnodig risico nemen.
Wanneer ik excact weet hoe deze lapttop gedemonteerd moet worden zie ik de swap wel zitten.

Anoniem: 132776

Je bent zeker dat er een socket gebruikt wordt en dat de processor niet vast gesoldeerd zit op het moederbord?

Verder moet je eens zoeken naar de service guide van je laptop. Daarin staat meestel beschreven hoe je de processor kan vervangen.

Topicstarter
in de service guide staat niks vermeld.

nee ik weet niet of deze gesoldeerd is, maar het lijkt me dat intel processors niet gesoldeerd worden ..

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:00
Is de processor uberhaupt wel te vervangen, en heb je niet een processor + stukje moederbord gekocht, en dat je er straks achterkomt dat je processor zit vastgesoldeerd?

Anoniem: 185882

Anoniem: 106008 schreef op donderdag 23 november 2006 @ 18:53:
[...]

ik zou gewoon langs een lokale pc boer gaan en ff vragen of zij het doen, óf even bij acer vragen naar gekwalificeerde winkels...
Jouw locale toko zal echt geen (Acer) laptop voor je open schroeven om er even een andere proc in de douwen (hoe verzin je het)

Acer outsourced zijn support bij 1 of ander bedrijf wat de reparatie afhandelingen regelt, en zal je waarschijnlijk ook daar naartoe verwijzen (mja, aangezien je zelf met een proc komt..................)

http://www.imd.nl is de naam van bedrijf....

Er staan een aantal service manuals voor de aspires online, mischien dat je de manual van een vergelijkbaar model kan vinden/ gebruiken.

http://www.eserviceinfo.c...anual/datasheets_a_0.html

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 185882 op 23-11-2006 19:45 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:43
Anoniem: 41563 schreef op donderdag 23 november 2006 @ 19:25:
momenteel zit er een,

celeron M 410 1,46 ghz vervangen door een celeron M 440 1,89 ghz beide 533MHz FSB / 1MB
Alsof je dit gaat merken...Je denkt toch niet dat je nu ineens enorm goed games gaat kunnen spelen? Het scheelt ngo geen 500 mhz. Je pc zal hoogstens wat sneller opstarten.

http://specs.tweak.to/16567

skelleniels schreef op donderdag 23 november 2006 @ 19:57:
[...]

Alsof je dit gaat merken... -knip-
Ja.

Anoniem: 185882 schreef op donderdag 23 november 2006 @ 19:43:
[...]

Jouw locale toko zal echt geen (Acer) laptop voor je open schroeven om er even een andere proc in de douwen (hoe verzin je het)

Acer outsourced zijn support bij 1 of ander bedrijf wat de reparatie afhandelingen regelt, en zal je waarschijnlijk ook daar naartoe verwijzen (mja, aangezien je zelf met een proc komt..................)

http://www.imd.nl is de naam van bedrijf....

Er staan een aantal service manuals voor de aspires online, mischien dat je de manual van een vergelijkbaar model kan vinden/ gebruiken.

http://www.eserviceinfo.c...anual/datasheets_a_0.html
ik zeg ook niet dat ze het zullen doen, maar nee heb je en ja kun je krijgen, dus daarom zeg ik ook: vraag het even...!
je kan soms wel eens in de buurt zo'n shop vinden, ligt er net aan welke... (zo heb ik het verzonnen dus)

Sorry maar ik ken toch echt geen computer winkels, (niet in de wijde omgeving 100+ km) die even je laptop maken als je hem langs komt brengen...

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 185882 op 23-11-2006 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185882 schreef op donderdag 23 november 2006 @ 21:46:
Sorry maar ik ken toch echt geen computer winkels, (niet in de wijde omgeving 100+ km) die even je laptop maken als je hem langs komt brengen...
ik zal je dan maar even laten kennis maken met wat laptopreparateurs (en ik weet niet of t binnen 100km van jou is, maar iig is t in NL):
- Microfix
- Factory Laptops
- FRS-europe

je weet nu iig waar je je laptop reparateurs kan vinden.
zullen we het verder maar ONtopic houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de info, maar ik heb geen euros om het te laten doen.

Zo moeilijk kan het niet zijn om de processor te vervangen, inmiddels heb ik zelf een poging gedaan en heb alle schroeven aan de onderzijde verwijderd.
De bodemplaat zit nu grotendeels los maar zit vast bij de batterij?
Als ik in de behuizing kijk zie ik de heatpipe en de processor zitten en zit niet gesoldeerd volgens mij..

Aangezien ik de boel niet kapot wil hebben zoek ik nog naar meer info, en heb diverse service guides gedownload maar die waren niet van hetzelfde type en niet gedetailleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132776

Ik denk niet dat je van ons veel hulp kan verwachten ivm het openen van je laptop. Dat is iets wat jij moet doen en uitzoeken. Normaal gezien staan in de UITGEBREIDE service guides van Acer beschreven hoe je juist je laptop kan opendoen. De service guides die je meestal op het net vindt zijn de korte versies; deze hebben enkel een part list.

Ivm de upgrade: stel jezelf nog eens de vraag of het wel degelijk nodig is om dat te doen. De extra performance zal minimaal zijn, ervan uitgaande dat het al zal werken! Beter had je een Pentium-M gekozen ipv een Celeron. Deze zijn gehandicapt op gebied van verbruik (energie - accuduur) & snelheid. Ik zou het niet doen.

Mocht je er wel mee willen doorgaan: de socket moet er zo uit zien: Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/cpu/images/intel-pentium-m-desktop/adapter-in-mb-2.jpg
enkel het groene stukje (de processor) en het witte stukje (socket) - rest is van conversiekitje, wat jij niet hebt
Ziet hij er niet zo uit, dan is het onmogelijk om te doen! De processor zit dan vastgesoldeerd op het moederbord. Verwijderen kan enkel door lossolderen maar dat is niet voor de gewone mens bedoelt :p

Veel succes ermee!

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 132776 op 25-11-2006 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het lijkt me dat er wel iemand is die eens een acer 3000 serie gedemonteerd heeft?

? past een pentium M op mijn moederboard, anders heb ik idd deze beter kunnen aanschaffen

Affijn, ik hoop dat er nog iemand is die kan bevestigen dat de processor niet gesoldeerd is en hoe ik de behuizing zonder slopen kan demonteren.

Ik verwacht geen torenhoge prestaties ineens maar 25 procent meer processorsnelheid moet toch wat snelheid opleveren lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is een Aspire, je zou op z'n minst even in de servicemanuals van de vergelijkbare modellen kunnen kijken.

@TimeX: Doe is niet zo dom.

'je weet nu iig waar je je laptop reparateurs kan vinden.
zullen we het verder maar ONtopic houden?'

Ja precies, niet in een computerwinkel. -> ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
helaas kan ik deze niet vinden, althans niet van een vergelijkend model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet bijna altijd eerst het toetsenbord eruit halen, heb je dat wel gedaan... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inmiddels heb ik vernomen dat de processor is gesoldeerd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41563 schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 19:10:
Inmiddels heb ik vernomen dat de processor is gesoldeerd :(
minder rlxt, ik denk dat je dan of een (goede) elektrotechnicus moet kennen, of dat je gewoon beter je processor om kunt ruilen...
Mijn tip: zet er meer geheugen in, dat bevordert de snelheid ook wel.
en 7200rpm HD is btw ook nooit vervelend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

'minder rlxt, ik denk dat je dan of een (goede) elektrotechnicus moet kennen'

denk je dat die even 500pinnen voor soldeert, zie eerst je oude proc er maar is netjes af te krijgen...

'Inmiddels heb ik vernomen dat de processor is gesoldeerd' > van wie heb je dit vernomen als ik vragen mag?

Topicstarter
een andere tweaker heeft me dit verteld, maar inmiddels heb ik een reactie van acer op mijn vraag en deze zeggen dat deze niet gesoldeerd is ?

heeft die 'andere tweaker' zijn/haar laptop open gehaald, hoe betrouwbaar is je bron?

als acer zegt dat ie niet gesoldeerd is, zou ik ff dat ding open trekken als ik jouw was (mja, moet je wel weten waar je mee bezig bent)

Topicstarter
ik kreeg het onderste deksel er niet helemaal af, aangezien de laptop nog maar een paar weken jong is wilde ik niet meteen de boel stuk hebben.

Degene die me vertelde dat de processor gesoldeerd heeft de laptop gedemonteerd en zegt dat er geen socket zit.

in een moedige bui zelf maar weer een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185882 schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 20:32:
'minder rlxt, ik denk dat je dan of een (goede) elektrotechnicus moet kennen'

denk je dat die even 500pinnen voor soldeert, zie eerst je oude proc er maar is netjes af te krijgen...

'Inmiddels heb ik vernomen dat de processor is gesoldeerd' > van wie heb je dit vernomen als ik vragen mag?
daarom zeg ik ook dat je een geode moet kennen:), als erop gesoldeerd kan worden, moet het er ook weer afkunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 12:00

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Er zit voor zover ik kan zien gewoon een socket in :)
Ik heb er hier toevallig een die kapot is en heb hem dus op geschroeft.
Als je je laptop op z'n kop legt met de voorkant naar je toe, dan is er een grootte kap
die je met 2 schroeven los kunt maken. Op die klep zit als het goed is je licentie sticker.

Als je die open hebt zie je al een deel van het koel systeem, een koperen
plaat met een koelbuis. Daar boven 2 x SO-Dimm geheugen bankjes en
onderin zit je WiFi kaart (met zwarte en witte draad voor de antenne).
Als je dan naar rechts kijkt onder het plastic zie je je processor liggen
onder het koel systeem, gewoon in een voetje.
Als je heel goed kijkt door de 6 gleufjes dan kun je het "lock" schroefje
zien zitten die de socket op slot draait als je er een processor in doet.
Grijs schroefje met sleuf op een witte blok ondergrond (J en J taal :) )

Dat wat gesoldeerd is is niet de processor, ik denk de videochip.

Maar bij deze laptop is het dus niet heel makkelijk om de proc te wisselen.
Bij sommige typen kan het heel makkelijk, maar dit is er niet een van...
Dus als je dat wilt doen dan zal de kast er echt omheen weg moeten.

Geen idee of hij helemaal uit elkaar moet of alleende onderkant eraf...

Atari 4 ff'r 😊

Pagina: 1