Toon posts:

[Fedora] KDE opstart probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds een paar werken een gebruiker van linux en sinds vorige week een Fedora gerbuiker. Nu gebruik ik nog Gnome, maar voor een school opdracht moet ik werken onder KDE. Komba2 werkt namelijk alleen onder KDE.

Ik heb de pakketjes, via de pakketinstaller, van KDE geinstalleerd. Uiteraard hierna direct een update gedaan. Dit allemaal onder Gnome.

Onder Gnome zie ik nu Kword en andere programma's die normaal inder KDE zouden moeten staan. Als ik KDE wil starten met het commando: startkde
Krijg ik allemaal errors en kan die KDE niet starten.

Nou is mijn eerste vraag wat heb ik fout gedaan? en de tweede is hoe ik bijde omgevingen naast elkaar kan draaien.

Alvast bedankt _/-\o_

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 21:20

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Je kan om te beginnen bij het aanmeldscherm van Gnome (GDM) al kiezen voor een andere session. En daar kies je dan KDE. Je krijgt dan (vaak/meestal) nog de vraag of dit een tijdelijke keuze is, of dat je deze sessie altijd wilt gebruiken.

Startkde is een commando wat er vanuit gaat dat X nog niet draait, en dan gaat het fout ja :)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:52

BCC

Je kan nu je de KDE libs hebt geinstalleerd ook gewoon al je KDE applicaties onder Gnome draaien, daarom staan ze ook al in het menu.... misschien net zo makkelijk?

[ Voor 12% gewijzigd door BCC op 23-11-2006 16:23 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
BCC schreef op donderdag 23 november 2006 @ 16:22:
Je kan nu je de KDE libs hebt geinstalleerd ook gewoon al je KDE applicaties onder Gnome draaien, daarom staan ze ook al in het menu.... misschien net zo makkelijk?
Kan ik daar dan ook Komba2 draaien? Daar gaat het namelijk om! Ik ben op zich zeer tevreden over Gnome.
Equator schreef op donderdag 23 november 2006 @ 16:20:
Je kan om te beginnen bij het aanmeldscherm van Gnome (GDM) al kiezen voor een andere session. En daar kies je dan KDE. Je krijgt dan (vaak/meestal) nog de vraag of dit een tijdelijke keuze is, of dat je deze sessie altijd wilt gebruiken.

Startkde is een commando wat er vanuit gaat dat X nog niet draait, en dan gaat het fout ja :)
Ik krijg geen inlog scherm. Ik start Gnome via het commando startx. Hoe kan ik dit veranderen? Messchien een Noob vraag, maar zoals aangegeven ben ik nog maar net met linux bezig. Meeste info haal ik van het internet :)

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 00:25:
[...]

Kan ik daar dan ook Komba2 draaien? Daar gaat het namelijk om! Ik ben op zich zeer tevreden over Gnome.

[...]
Ik krijg geen inlog scherm. Ik start Gnome via het commando startx. Hoe kan ik dit veranderen? Messchien een Noob vraag, maar zoals aangegeven ben ik nog maar net met linux bezig. Meeste info haal ik van het internet :)
Het lijkt me sterk dat Fedora Core niet GDM heeft geïnstalleerd :)
Je kunt natuurlijk ook als je een sterkere package-manager wilt hebben en het toch simpel wilt houden Ubuntu installeren of voor het ultieme leermoment gaan en Gentoo installeren (lukt prima als je het handbook erbij gebruikt).

Overigens is het overbodig om heel KDE te installeren als je KDE-programma's wilt gebruiken. Het installeren van de libraries is genoeg (zoals je ook nu tegelijkertijd hebt gedaan). Wat houdt je tegen trouwens om even komba2 te installeren en te kijken of het goed werkt onder Gnome ? :D

[ Voor 15% gewijzigd door Jungian op 24-11-2006 01:51 ]

0.0

Verwijderd

Topicstarter
Jungian schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 01:48:
[...]
Wat houdt je tegen trouwens om even komba2 te installeren en te kijken of het goed werkt onder Gnome ? :D
Yum, de install manager die ik gebruik ;), kan geen pakketjes vinden met de naam komba of komba2. Ook yum groupinstall komba2 werkt niet :'(

Ik zeg eerlijk dat ik nog niet goed op internet heb gekeken hoe ik deze zou kunnen installeren. Ga ik zodadelijk meteen maar even doen. moet nu eerst naar de tandarts 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels komba2 gedownload als tar.gz.. uitgepakt.. en uitgevonden hoe te installeren, maar dan komt het probleem :(.. tijdens de installatie loopt die vast. Hij geeft een error over CGG maar dat staat er gewoon op :s. Kunnen jullie mij messchien nog een beetje helpen?

installatie log:
[root@localhost komba2-0.7.3]# ./configure
loading cache ./config.cache
checking host system type... i686-pc-linux-gnu
checking target system type... i686-pc-linux-gnu
checking build system type... i686-pc-linux-gnu
checking for a BSD compatible install... /usr/bin/install -c
checking for -p flag to install... yes
checking whether build environment is sane... yes
checking whether make sets ${MAKE}... yes
checking for working aclocal... missing
checking for working autoconf... missing
checking for working automake... missing
checking for working autoheader... missing
checking for working makeinfo... missing
checking for gcc... gcc
checking whether the C compiler (gcc ) works... yes
checking whether the C compiler (gcc ) is a cross-compiler... no
checking whether we are using GNU C... yes
checking whether gcc accepts -g... yes
checking for c++... no
checking for g++... no
checking for gcc... gcc
checking whether the C++ compiler (gcc ) works... no
configure: error: installation or configuration problem: C++ compiler cannot create executables.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 00:02:
Ik heb inmiddels komba2 gedownload als tar.gz.. uitgepakt.. en uitgevonden hoe te installeren, maar dan komt het probleem :(.. tijdens de installatie loopt die vast. Hij geeft een error over CGG maar dat staat er gewoon op :s. Kunnen jullie mij messchien nog een beetje helpen?

installatie log:
[...]
Installeer ook even g++

0.0

Pagina: 1