Toon posts:

PC boot niet met tweede harddisk aangesloten

Pagina: 1
Acties:
  • 355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai al een ruime tijd het zelfde systeem. Opeens wil mijn computer niet meer booten als beide harde schijven aangesloten zijn. Ik heb 2 maal een SATA 250gb schijf van maxtor aangesloten. Als ik mijn schijf eruit haal, waar geen windows op staat, werkt alles wel. Zijn beide schijven aangesloten dan krijg ik de melding 'No boot device, select proper bootdevice' oid.

Waar kan dit aan liggen? Ik heb mijn bios al geupdate maar dit haalt niets uit.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ik had willen zeggen: "check de jumpers (ms/sl/cs)" maar het gaat hier om sata....

ehmmzzz, post eens wat meer specs...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• jeroenvanthoog
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 12:09
In de bios zal de sequence van de hdd's we wisselen. Zet de goede schijf als eerste boot hdd, en probeer het nog eens. dus gewoon de volgorde van de hdd's wisselen. Grote kans dat het werkt.

Verwijderd

In je bios al aangeven welke harde schijf als eerste moet opstarten?
En inderdaad geef eens aan wat je specs zijn

edit: net te laat

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2006 16:12 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
Kijk ook eens of je de schijven in de juiste poortjes aanlsuit.... Master en slave....

En idd in de bios de juiste hdd aangeven

Carpe Diem

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 22:18

JdM

Humbled

Lastig, kun je die schijf waar windows niet op staat in een ander systeem hangen? Lijkt erop dat die anders kapot zou kunnen zijn.
Je kunt ook proberen met een dos-based programma je schijven te checken, dan hang je de "verdachte" schijf er alleen aan en boot je met je floppy-drive (als je die nog hebt).
Powermax downloaden

Dit kon je denk ik ook wel zelf bedacht krijgen :)

Verwijderd

Topicstarter
De boot-sequence is niet aan te passen als er geen harde schijven gevonden worden.

Ik heb een Moederbord van MSI, de 915g combo
Harde schijven weet ik typenummer niet van, ze zijn van maxtor...

Is er meer informatie nodig?

edit; oke bedankt.. Ik heb geen andere pc tot mijn beschikking die SATA aansluitingen heeft, anders had ik het al geprobeerd. Ik kan inderdaad eens met een floppy booten en zo'n programma uitvoeren.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2006 16:15 ]

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-02 16:42
Ik vind 't apart dat beide schijven niet gedetecteerd worden, is er in de BIOS niet toch stiekem iets fout ingesteld? Hoe de SATA controller zich hoort te gedragen (RAID of "normaal" bijvoorbeeld)

Heb je ook beide schijven apart geprobeerd, het zou best kunnen dat 1 van de 2 geen zin meer heeft.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 22:18

JdM

Humbled

En TS, ben je al wat wijzer geworden? Ben eigenlijk wel benieuwd natuurlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik was er eventjes niet.

Hoe de SATA controller zich hoort te gedragen? Ergens in de bios staat ingesteld als IDE, er zijn daar geen andere opties mogelijk.

Ik heb een aantal dingen geprobeerd.
Als eerste met een opstart diskette van windows 98 terwijl ik alleen de niet werkende schijf aan heb gesloten. Ik heb van a-z geprobeerd, maar de schijf werd niet herkend.
Vervolgens heb ik alles schoongemaakt en opnieuw aangesloten. Hardware die er niet aanhoord heb ik niet aangesloten en de bios opnieuw geflashed.
Als ik de pc opstart zie ik normaliter welke schijven aangesloten zijn. Ik krijg nu in ieder geval beide schijven weer te zien.
Er staat:
Secondary Master IDE Disc : Maxtor 6L250S0 Banc1g10
Secondary Slave IDE Disc : Maxtor Sabre Banc2g12
Het zijn beide precies de zelfde schijven.

Dan valt het beeld weg e nkomt weer terug (zie nog steeds wat ik hier boven getypt heb) met de melding:
Secondary Slave hard disk error
Press F1 to continue.

F1 gedrukt en zoals verwacht, geen schijf gevonden in windows.

Mag ik nu concluderen dat deze hdd het begeven heeft?
Zou erg jammer zijn gezien er dan een week werk verloren is gegaan :'(

edit: zojuist powermax uitgevoerd.
Het programma geeft eerst aan dat de harde schijf verloren is en kapot is met de errorcode: 0ffffffb91100000 .. vervolgens raden ze een volledige scan aan. Na deze scan krijg ik de melding 'disk repaired' en moet het weer goed doen. Vervolgens blijft de error bij het opstarten en is er verder niets geweizigd.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2006 14:37 ]

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-02 20:33
Ik zou mijn kapotte HD gewoon vervangen. Geen risico's nemen hier.

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1