Aanschaf Grijskaart

Pagina: 1
Acties:
  • 4.771 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik heb regelmatig last van het fijt dat ik zit te rommelen met de witbalans, dus ik dacht: laat ik maar eens een grijskaart aanschaffen.
Ik heb er eentje op het oog maar ik vroeg me af of het uitmaakt welke kaart je gebruikt voor een specifieke camera, of kan ik gewoon elke grijskaart gebruiken.
Ik heb gekozen voor de dynatech kaart maar ik wil eerst even van jullie weten of dit wel een goed besluit is. Dus kan ik deze kaart icm mijn D80 camera gebruiken?

Afbeeldingslocatie: http://www.dynatech.info/imagemagic.php?img=images/wbr200large.jpg&w=300&h=300&page=popup

[ Voor 12% gewijzigd door YellowCube op 25-11-2006 16:56 . Reden: even je linkje aangepast ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:47
Een grijskaart is een grijskaart, geijkt op 18% grijs.

https://fgheysels.github.io/

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het plaatje (deze) is zo te zien een 18% grijs kaart. Wat ik weet is dat je met de D50 en D70 de witbalans manueel instelt met een 18% grijskaart, dus dat zal met de D80 ook wel zo gelden.

Dus ja, je zit wel goed volgens mij :)

• Jigs
Is een grijskaart altijd 18% grijs?

• taaiewillem
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02-2024
Jigs schreef op donderdag 23 november 2006 @ 15:20:
Is een grijskaart altijd 18% grijs?
Lees maar de testen van een een kleurenprinter die grijs moet afdrukken.
1) Alleen professionele printers met dure professionele kleureninkten zijn in staat om grijs te printen dat echt grijs blijft onder allerlei soorten lichtbronnen. 2) In de loop van de tijd zal een grijskaart ietsje lichter worden, maar dat valt binnen de toleranties, als je de kaart na gebruik weer lichtdicht wegstopt.

'We zullen wel zien' zei de kat en loosde in de suikerpot

• Jigs
taaiewillem schreef op donderdag 23 november 2006 @ 15:44:
[...]

Lees maar de testen van een een kleurenprinter die grijs moet afdrukken.
1) Alleen professionele printers met dure professionele kleureninkten zijn in staat om grijs te printen dat echt grijs blijft onder allerlei soorten lichtbronnen. 2) In de loop van de tijd zal een grijskaart ietsje lichter worden, maar dat valt binnen de toleranties, als je de kaart na gebruik weer lichtdicht wegstopt.
Hmm vraag verkeerd begrepen: mijn fout.
Wat ik bedoelde is: moet een grijskaart altijd 18 procent grijs zijn om de witbalans goed te kunnen bepalen? Of is 25 % ook goed?

• whoami
Nee, 18%.
Als je een grijskaart vraagt in een foto-winkel, zal je zowiezo een krijgen van 18% grijs. De lichtmeting van je camera is nl. geijkt op 18% grijs.

• taaiewillem
Voor witbalans is het niet zo belangrijk hoeveel procent licht er wordt gereflecteerd, maar wel of het bekeken vlak voldoende neutraal van kleur is. Je kan met voordeel gebruik maken van een zwart-wit dambord patroon. Zelf gebruik ik het dekseltje van een Pringles bus, waarvan ik het heldere plastic met fijn schuurpapier volkomen dof heb gemaakt. Houdt dat voor de lens en bepaal zo de witbalans, beetje kijkend naar de richting waar het licht vandaan komt. Succes!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Standaard is gewoon 18% grijs. Daar kan je de D80 het beste mee ijken. Een 25% grijskaart is in de fotografie volgens mij niet te krijgen (want die kan je ook niet gebruiken :p)

Als je vraagt om een grijskaart krijg je een grijskaart van 18% grijs.
edit:
Met whoami dus

[ Voor 4% gewijzigd door mithras op 23-11-2006 16:07 ]

• taaiewillem
Vervolg
De grijskaart is alleen nog belangrijk als je hem fotografeert samen met het te fotograferen onderwerp om te controleren of de ingestelde witbalans wel juist is!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 17:59

YellowCube

Wait...what?

aangezien het niet camera afhankelijk is, maar wel met workflow te maken heeft, verkas ik het topic naar Fotoworkflow

bovendien even de titel aangepast.

[ Voor 13% gewijzigd door YellowCube op 23-11-2006 16:08 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 18:16
Kun je niet beter zoiets kopen dan? Afbeeldingslocatie: http://www.rawworkflow.com/images/_headings/WhiBal_ANIM_3.gif

Dan kun je zowel je exposure en je witbalans goed krijgen met 1 kaartje.

[ Voor 21% gewijzigd door catchingfire op 23-11-2006 16:11 ]

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
ik heb toevallig afgelopen weekend ook de Dynatech "greycard" besteld (white balance reference dus eigenlijk).
Zelfde idee als de WhiBal, maar die is stukken duurder (mede omdat er moeilijk aan is te komen... alleen vanuit de States). Belangrijkste vind ik dat je de witbalans kunt 'calibreren'. Heb je echt nodig, want in bepaalde situaties doet je AutoWB echt een lousy job... zeker bij flits- en omgevingslicht samen kun je eigenlijk niet zonder.

[ Voor 67% gewijzigd door dutch79 op 23-11-2006 16:17 ]

• taaiewillem
Vervolg2
Een Kodak grijskaart zal nu nog behoorlijk duur zijn. De mijne heb ik al ruim 30 jaar en ik herinner mij dat ik even moest slikken toen ik hoorde hoeveel ik over de toonbank moest schuiven. Die had je toen "nodig" als je een nauwkeurige ontwikkelmethode toe wilde passen ivm. het Zône-systeem volgens Minor White.

• Nik
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Wat ik dan even niet kan volgen is, als ik de witbalans op mijn 350D in moet stellen, handmatig, dat ik een foto moet maken van een wit vlak...

Nu begrijp ik best dat het onderwerp en de kaart dan tegelijk op de foto moeten, maar hoe weet de camera dan welk vlak dat grijs is?

• dutch79
Voor correctie van witbalans moet je ACHTERAF in PS de grijskaart selecteren.

Trouwens, dat witte vel... is niet echt wit hoor. :) Het moet trouwens ook spectraal neutraal zijn. Een gewoon papieren A4tje is dus niet bruikbaar.

PS: Ha Proller. PTH (forum)lid geweest, toch? Mischien ken je mij nog (Stefke). Nog steeds Prelude-rijder BTW ;)

[ Voor 63% gewijzigd door dutch79 op 23-11-2006 16:32 ]

• Jigs
catchingfire schreef op donderdag 23 november 2006 @ 16:10:
Kun je niet beter zoiets kopen dan? [afbeelding]

Dan kun je zowel je exposure en je witbalans goed krijgen met 1 kaartje.
Weet iemand waar ik deze kan aanschaffen en wat hij moet kosten? Ik heb net even snel op het internet gekeken maar volgens mij kan ik hem in Nederland niet krijgen.

• dutch79
Ik zei toch "alleen in de states": http://www.rawworkflow.com/products/whibal/index.html

[ Voor 18% gewijzigd door dutch79 op 23-11-2006 19:09 ]

• Nik
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

sdirkx schreef op donderdag 23 november 2006 @ 16:26:
Voor correctie van witbalans moet je ACHTERAF in PS de grijskaart selecteren.

Trouwens, dat witte vel... is niet echt wit hoor. :) Het moet trouwens ook spectraal neutraal zijn. Een gewoon papieren A4tje is dus niet bruikbaar.

PS: Ha Proller. PTH (forum)lid geweest, toch? Mischien ken je mij nog (Stefke). Nog steeds Prelude-rijder BTW ;)
Ah, voor achteraf dus. Nee oke dan issie duidelijk. Ik vind het handmatig instellen van de witbalans maar lastig, dus laat ik het over aan mijn flitser.

PTH lid geweest ja :P En AHF :) De wereld is maar klein, hangen er al 4 AHF (of PTH) leden rond @GoT! _/-\o_

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 18:16
Jigs schreef op donderdag 23 november 2006 @ 16:42:
Weet iemand waar ik deze kan aanschaffen en wat hij moet kosten? Ik heb net even snel op het internet gekeken maar volgens mij kan ik hem in Nederland niet krijgen.
Op DPZ loopt een Whibal-IA, maar die is al gesloten. De "inkoper" koopt ze via een shop in Denemarken, wellicht dat dat je helpt om eraan te komen. Of anders Ebay misschien?

• whoami
Een grijskaart kan ook gebruikt worden om je lichtmeting te doen...
Als je geen externe lichtmeter hebt, maar je doet een TTL meting op de grijskaart, dan zou je hetzelfde moeten meten als dat je een opvallende lichtmeting zou uitvoeren met een externe lichtmeter.

• dutch79
catchingfire schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 07:51:
[...]

Op DPZ loopt een Whibal-IA, maar die is al gesloten. De "inkoper" koopt ze via een shop in Denemarken, wellicht dat dat je helpt om eraan te komen. Of anders Ebay misschien?
Op E-bay is ie niet te vinden, maar die shop in Denemarken weet ik niet.

De Dynatech is echter wel een aardig alternatief. Stukken goedkoper en gewoon een NL-product (bedrijf in Noord-Brabant). Wat links:

http://www.dynatech.info/

reviews:
http://www.pixelmania.nl/...?rubriekid=1&artikelid=65
http://www.belgiumdigital..._toebehoren/articleid/236

tutorial:
http://www.dynatech.info/images/graycards.mp4

[ Voor 20% gewijzigd door dutch79 op 24-11-2006 09:18 ]

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Schiet me maar lek als ik het mis heb maar ik denk dat hier 2 zaken door elkaar gehaald worden.

Een grijskaart is bedoeld om de HOEVEELHEID licht te bepalen. Dit is het zelfde als werken met een losse belichtingsmeter. Dit doe je in geval je het onderwerp niet neutraal is zoals een bruid in een witte jurk. Door te meten op de grijskaart meet je het opvallende omgevingslicht.

Dit heeft niets te maken met de witbalans. Hiervoor gebruik je een wit vlak. Dit dient om de KLEURTEMPERATUUR van het omgevingslicht te bepalen. Daarmee kun je de digitale camera instellen.

Dus als je een grijskaart koopt, neem er dan een met een witte achterkant. Die kun je voor beide situaties gebruiken.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:15
Yahrr schreef op zondag 03 december 2006 @ 23:57:
Schiet me maar lek als ik het mis heb maar ik denk dat hier 2 zaken door elkaar gehaald worden.

Een grijskaart is bedoeld om de HOEVEELHEID licht te bepalen. Dit is het zelfde als werken met een losse belichtingsmeter. Dit doe je in geval je het onderwerp niet neutraal is zoals een bruid in een witte jurk. Door te meten op de grijskaart meet je het opvallende omgevingslicht.

Dit heeft niets te maken met de witbalans. Hiervoor gebruik je een wit vlak. Dit dient om de KLEURTEMPERATUUR van het omgevingslicht te bepalen. Daarmee kun je de digitale camera instellen.

Dus als je een grijskaart koopt, neem er dan een met een witte achterkant. Die kun je voor beide situaties gebruiken.
Met een neutraal grijs vlak kan je ook je WB bepalen. En je kan er je belichting mee bepalen.

Dat die kaart neutraal grijs is heeft als enige invloed dat er minder licht wordt terug gekaats. De temperatuur of tint van het teruggekaatste licht veranderd niet.

Met een overbelicht vlak kan je niet je witbalans bepalen omdat kleuren dan nogal snel naar wit toe kunnen gaan, dus soms kan een neutraal grijze kaart beter zijn als een witte kaart

[ Voor 7% gewijzigd door martijn_tje op 14-12-2006 21:02 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
martijn_tje schreef op donderdag 14 december 2006 @ 20:59:
[...]

Met een neutraal grijs vlak kan je ook je WB bepalen. En je kan er je belichting mee bepalen.

Dat die kaart neutraal grijs is heeft als enige invloed dat er minder licht wordt terug gekaats. De temperatuur of tint van het teruggekaatste licht veranderd niet.

Met een overbelicht vlak kan je niet je witbalans bepalen omdat kleuren dan nogal snel naar wit toe kunnen gaan, dus soms kan een neutraal grijze kaart beter zijn als een witte kaart
Hoe werkt dat dan? Bij de digi's die ik beet heb gehad moest je de witbalans instellen door te meten op een wit vlak. Of op een foto van een wit vlak. Hoe doe je dat dan met een grijze kaart?

Bovendien bestaan grijskaarten al tientallen jaren. Nog voor er sprake was van een witbalans. Ze werden genormaliseerd voor 18% grijs. Hoe weet je dan of dit neutraal grijs is?

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een grijskaart is bedoeld om midtones te bepalen. Dit heeft twee toepassingen:
-Je kunt in je nabewerking een grijs punt zetten zodat je witbalans goed is. Je fotografeert dus de grijskaart mee, wijst een grijs punt aan en past deze correctie eventueel toe op een serie foto's met dezelfde belichting.
-Lichtmeters van camera's (zowel digi als analoog) zijn zo afgesteld dat ze het onderwerp meten om een helderheid te krijgen die gelijk staat aan de reflectie van 18% (neutraal) grijs. Neem je een meting in de schaduwen dan wordt dit als midtone beschouwd en zal je dus een lichter gemiddeld resultaat krijgen. Om nu te weten wat precies een midtone is in je 'scene' kun je meten op een grijskaart om zo een gemiddelde meting te krijgen. Vervolgens pas je eventueel je exposure aan afhankelijk van het resultaat wat je wilt bereiken (blanke huid, donkere huid, high-key, low-key, etc.).

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

djengizz schreef op donderdag 14 december 2006 @ 23:05:

-Lichtmeters van camera's (zowel digi als analoog) zijn zo afgesteld
Kleine aanvulling: dit geldt natuurlijk ook voor losse lichtmeters waar je een gereflecteerde meting mee doet, niet alleen lichtmeters die toevallig in een camera zitten.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Andere tip:

http://www.qpcard.com/

Helft goedkoper, meerdere kleuren, maar misschien iets minder hard en dus duurzaam :)
Pagina: 1