Toon posts:

Vervanger voor kapotte Asus A7V 333

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn tante ben ik op zoek naar een oplossing voor het volgende:

Enige maanden geleden heb ik haar mijn oude pc cadeau gedaan, het volgende systeem: Asus a7v 333 moederboard met onboard raid opstelling van 2 80GB Maxtor HD. Athlon 2400 processor en 1 GB ddr geheugen.

Nu is het moederboard blijkbaar stukgegaan en ben ik op zoek naar een vervanger hiervoor, het liefst alleen een nieuw moederboard, waarbij ik het geheugen, de processor en de Raid HD's weer kan gebruiken. Ik heb reeds begrepen dat ik als er een zelfde Chipset en Raidcontroller op het nieuwe MB zitten dat ik dan gewoon de huidige XP setup kan blijven gebruiken. In andere gevallen moet ik XP opnieuw installeren of zelfs de HD's formatteren

Als dit niet mogelijk is wellicht een nieuw MB met processor, maar dan wel weer met dezelfde VIA chipset en Promis Raidcontroller.

Iemand enig idee wat de makkelijkste en goedkoopste oplossing hiervoor gaat zijn?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
In de praktijk zal je deze specifieke hardwar niet meer nieuw kunnen vinden. Een oplossing is een ander socket A bord en Windows herinstalleren.
Eventueel kan je ook op zoek gaan naar een 2e hands moederbord.

Verwijderd

http://www.azerty.nl/prod...cht/91/socket-a-amd-.html

Is wel een NForce 2 bord dus ik weet niet hoe windows met de drivers van die via chipset omgaat (zou wel goed moeten gaan)
Het is bij mij wel eens gelukt om van via kt333 naar NForce2 te gaan zonder herinstallatie

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2006 13:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maakt het merk of type raid controller nog uit als ik enkel een nieuw MB er in stop?

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:44
Hier vind je een werkende methode om een moederbard swap te kunnen doen zonder je Windows opnieuw te installeren: http://episteme.arstechni...77909774/m/1400925745/p/1 .

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je mag gratis van mij hier een KT266 van Shuttle halen (nieuw in doos). Ik doe er namelijk niets mee. Mail me maar als je interesse heb.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
itsalex schreef op donderdag 23 november 2006 @ 14:07:
Je mag gratis van mij hier een KT266 van Shuttle halen (nieuw in doos). Ik doe er namelijk niets mee. Mail me maar als je interesse heb.
Da's mighty nice, alleen woon ik in Belgie, net onder Roosendaal, en weet ik natuurlijk dan nog niet zeker of het allemaal gaat werken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2006 @ 15:02:
[...]

Da's mighty nice, alleen woon ik in Belgie, net onder Roosendaal, en weet ik natuurlijk dan nog niet zeker of het allemaal gaat werken.
Dat is waarschijnlijk alleen maar gunstig als het plankje verstuurd moet worden. Pakjes versturen naar België is vanuit nederland goedkoper dan pakjes binnen Nederland versturen :)
Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2006 @ 13:59:
Maakt het merk of type raid controller nog uit als ik enkel een nieuw MB er in stop?
Als je gebruikt maakt van een losse raidcontroller (de promise op je A7V) en je gaat naar een andere plank met andere controller (al dan niet raid) dan zul je Windows toch moeten herinstallleren. Zeker als je van chipset verandert is dat sowieso aan te raden vanwege de stabiliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Nu is de 2 x 80GB als raid 0 ingesteld en in 4 partities van 40GB ingedeeld. Als ik evt een ander MB met een Raid controller en processor koop kan ik dan zo weer die 2 HD's erin hangen en na een XP installatie weer laten werken. En dus alle data op de D, E en F partitie behouden?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2006 @ 15:13:
Nu is de 2 x 80GB als raid 0 ingesteld en in 4 partities van 40GB ingedeeld. Als ik evt een ander MB met een Raid controller en processor koop kan ik dan zo weer die 2 HD's erin hangen en na een XP installatie weer laten werken. En dus alle data op de D, E en F partitie behouden?
Nee, die data ben je dan allemaal kwijt, tenzij het om dezelfde raidcontroller gaat.
zie ook: RAID FAQ

[ Voor 7% gewijzigd door TERW_DAN op 23-11-2006 15:29 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:15
Zoek gewoon een board met dezelfde promise controller en dat is in het socket A geval best wel wat :).

Verwijderd

Topicstarter
Termi schreef op donderdag 23 november 2006 @ 16:25:
Zoek gewoon een board met dezelfde promise controller en dat is in het socket A geval best wel wat :).
Poehee, en dat is makkelijker gezegd dan gedaan, ik kan niet echt een MB vinden met een Promise Raid controller, het staat er vaak niet eens bij. En via motherboard.org kan je ook niet op merk/type raid controller zoeken. Via de Promise website wordt ik ook al niet wijzer.

Iemand nog een idee voor een zoektocht naar een Socket A MB met Prormise raid controller?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2006 @ 17:21:
[...]

Poehee, en dat is makkelijker gezegd dan gedaan, ik kan niet echt een MB vinden met een Promise Raid controller, het staat er vaak niet eens bij. En via motherboard.org kan je ook niet op merk/type raid controller zoeken. Via de Promise website wordt ik ook al niet wijzer.

Iemand nog een idee voor een zoektocht naar een Socket A MB met Prormise raid controller?
Wat voor controller zit er dan op. Het is handig dat te vermelden zodat je daarop kunt zoeken.
Is een losse controller geen optie?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Idd, de chip op een A7V 333 is dezelfde als op de Promise Fasttrak 133 d8 ik, dus een goedkoop of gratis mobo en een tweedehands Fasttrak kaartje zou ook moeten werken.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik bv deze koop: http://www.pczaak.nl/cata...1_22_227&products_id=1617 a 45,-

En een Promise 133 controller pci kaart a 37,-

Dan zou ik klaar moeten zijn voor nog geen 100,- en in het slechtste geval enkel win xp opnieuw moeten installeren vanwege de wissel van VIA chipset naar een SIS chipset.

Is dit het proberen waard of moet ik meteen maar gaan voor een nieuw moederboard, processor, geheugen en evt. een losse raid controller?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Beetje kantje boord qua kosten als je het mij vraagt :)

Wellicht kun je een RAID mobo of een mobo en een losse controller goedkoper tweedehands vinden hier via tweakers of martkplaats ofzo :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Pagina: 1