Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

'Kerst 2007 wordt beslissende periode op consolemarkt'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nieuws: 'Kerst 2007 wordt beslissende periode op consolemarkt'

Dit klopt niet.
Zo wilde Gates het liever over gratis software hebben dan over opensourceprogramma's.
Dit is verkeerd vertaald.

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Als je dan meteen even aangeeft waarom het volgens jou verkeerd is?
What about the role, though, for open-source software? Has your thinking changed? Is there a value that you see it bringing?
Gates: Well, let's distinguish: let's talk about free software. Free software has always been an important part of the software world, just like commercial software has been.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Verwijderd

Topicstarter
Yoeri schreef op donderdag 23 november 2006 @ 10:57:
Als je dan meteen even aangeeft waarom het volgens jou verkeerd is?

[...]
Je weet inmiddels toch wel het verschil? free = nog meer dan 'open source'.
Open source != per definitie gratis. Free (niet als in free beer) is helemaal vrij. Je mag er mee doen wat je wilt.

En dat bedoelt hij hier 'vrije software' en niet 'gratis software'. Dus verkeerd vertaald.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2006 11:00 ]

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Dat staat er ook. Er staat dat Gates het liever over "gratis (free)" wilde hebben dan over "opensource" wat impliceert dat "free != opensource"

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:11

Cyphax

Moderator LNX
Yoeri schreef op donderdag 23 november 2006 @ 11:00:
Dat staat er ook. Er staat dat Gates het liever over "gratis (free)" wilde hebben dan over "opensource" wat impliceert dat "free != opensource"
Ik denk dat men hier probeert aan te kaarten dat "free software" eigenlijk meestal betekent "vrije software", hetgeen niet helemaal hetzelfde is dan gratis software (het is gratis, maar dan nog meer dan dat, dus "gratis" dekt de lading niet meer). :)
Maar "open source" en "free" worden vaak doorelkaar gebruikt, en zelfs dat is niet helemaal correct maar mogelijk hier wel het geval.

De vraag is dan een beetje of Gates bedoelt vrije software of gratis software. Maar daar zit wel degelijk een verschil in. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 23-11-2006 11:05 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Yoeri schreef op donderdag 23 november 2006 @ 11:00:
Nee:

1) Er staat niet dat het liever heeft over 'gratis' dan 'opensource'.
2) Hij zegt dat het belangrijk onderscheid te maken is tussen:

'vrije software' en 'opensource' software.

Jouw vertaling klopt dus niet: (incl. het liever hebben over..zegt hij ook niet. Hij stelt dat het belangrijk is onderscheid te maken ivm de rest van zn verhaal).
Zo wilde Gates het liever over gratis software hebben dan over opensourceprogramma's.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2006 11:04 ]

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Nieuwe poging:

Well, let's distinguish: let's talk about free software. Free software has always been an important part of the software world, just like commercial software has been.
Wel, laten we het onderscheid maken: laten we het over gratis software hebben. Gratis software heeft altijd een belangrijk deel van de softwarewereld gevuld, net zoals commerciële software dat deed.

Aangezien hij het tegenover commerciële software zet, ga ik ervan uit dat hij 'gratis' bedoelt met 'free'. Verder staat hierboven imo duidelijk dat hij niet over opensource wil praten, aangezien het gedeelte dat hierop volgt ook integraal over gratis software gaat. Bijgevolg praat hij liever over gratis programmatuur dan over opensource software.

Edit: Oh, jij denkt dat ik met "liever hebben over" bedoel dat hij het "liever zo noemt" ? Dat bedoel ik niet, ik bedoel dat hij wel over onderwerp a (gratis software) wil praten, maar dat hij onderwerp b (opensource) liever vermijdt.

[ Voor 13% gewijzigd door Yoeri op 23-11-2006 11:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yoeri schreef op donderdag 23 november 2006 @ 11:06:
niet, ik bedoel dat hij wel over onderwerp a (gratis software) wil praten, maar dat hij onderwerp b (opensource) liever vermijdt.
En dat is dus niet zo. Ik snap niet hoe ik het je duidelijker kan maken. Hij bedoelt hier duidelijk 'vrije software'. Ik ben bang dat je dat stuk van het interview gewoon niet goed begrepen hebt. Volgens hem is vrije software altijd al belangrijk geweest. (dus niets liever mijden).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2006 11:13 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Yoeri schreef op donderdag 23 november 2006 @ 11:06:
Nieuwe poging:

Well, let's distinguish: let's talk about free software. Free software has always been an important part of the software world, just like commercial software has been.
Wel, laten we het onderscheid maken: laten we het over gratis software hebben. Gratis software heeft altijd een belangrijk deel van de softwarewereld gevuld, net zoals commerciële software dat deed.

Aangezien hij het tegenover commerciële software zet, ga ik ervan uit dat hij 'gratis' bedoelt met 'free'. Verder staat hierboven imo duidelijk dat hij niet over opensource wil praten, aangezien het gedeelte dat hierop volgt ook integraal over gratis software gaat. Bijgevolg praat hij liever over gratis programmatuur dan over opensource software.

Edit: Oh, jij denkt dat ik met "liever hebben over" bedoel dat hij het "liever zo noemt" ? Dat bedoel ik niet, ik bedoel dat hij wel over onderwerp a (gratis software) wil praten, maar dat hij onderwerp b (opensource) liever vermijdt.
Ik denk dus ook dat het met die zin "let's distinguish" gaat over vrije software tegenover commerciele software. Ergens zou dat logisch zijn als je bedenkt dat vrije software en commerciele software vrij veel tegenover elkaar in de spotlights staan in de afgelopen paar jaar. :)

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
ff samenvattend:

Volgens mij bedoelt Gates met "free software" hier "gratis software", daarmee voorbijgaand aan de vraag die eigenlijk over "opensource software" ging.

Jullie zijn het daarmee niet eens, maar zijn van mening dat hij het over "free software" als in "vrije software" heeft. Die "vrije software" hoeft niet gratis te zijn, en hoeft niet opensource te zijn, maar hij zet het wel lijnrecht tegenover commerciële software. Klopt dit, of begrijp ik jullie verkeerd?

Die commerciële software is ontegensprekelijk tegen betaling, dus vandaar dat het volgens mij echt om gratis software gaat in Gates' verhaal.

edit:
Ondertussen ff een collega redacteur gevraagd zijn licht hierover te laten schijnen

[ Voor 11% gewijzigd door Yoeri op 23-11-2006 11:39 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Yoeri schreef op donderdag 23 november 2006 @ 11:37:
Jullie zijn het daarmee niet eens, maar zijn van mening dat hij het over "free software" als in "vrije software" heeft. Die "vrije software" hoeft niet gratis te zijn, en hoeft niet opensource te zijn, maar hij zet het wel lijnrecht tegenover commerciële software. Klopt dit, of begrijp ik jullie verkeerd?
Open source software is niet per definitie gratis, het betekent dat je bij de levering van de software (hetgeen tegen betaling kan gebeuren dus) de broncode ook krijgt.
Vrije software is eigenlijk altijd wel gratis en open source. Met die software kun je bijna doen en laten wat je maar wil, zeker als je geen commerciële partij bent.

Omdat vrije software best aan populariteit aan het winnen is (mooi voorbeeld is Firefox) ten koste van commerciële software, en freeware eigenlijk niet echt meedoet in dat verhaal (of dat terecht is laat ik in het midden) lijkt het mij logischer dat op dit moment Gates het over vrije software heeft (toevalligerwijs ook gratis), niet freeware (gratis software maar niet vrij). :)
Deze misvatting over de prijs van vrije software is ontstaan doordat het Engelse woord voor gratis en vrij hetzelfde is, namelijk free. Om in het Engels dit misverstand te voorkomen, wordt vaak het citaat van Richard Stallmann gebruikt, dat de software 'free as in speech, not free as in beer' is (de software is vrij als de vrijheid van meningsuiting, niet gratis zoals bij gratis bier).
(bron: wikipedia)

[ Voor 16% gewijzigd door Cyphax op 23-11-2006 11:49 ]

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-10 10:33
Volgens mij wil Bill Gates het over 'free software' hebben als in 'software waarvan de broncode beschikbaar is en waarmee je kunt doen wat je wilt, dus ook aanpassen en opnieuwe distribueren e.d. ' (dus niet free als in gratis beschikbaar).
Dit valt op te maken uit:
You know, BSD Unix was free (and) available. Many elements of it were taken by start-ups; they enhanced it. SendMail--they hired people, they created jobs, they paid taxes. So you have this incredibly wonderful thing that if free software works for people, they should use that.
BSD Unix was eerst 'closed source' en is later open source geworden onder de BSD-licentie. Sendmail is eveneens onder deze licentie vrijgegeven.

Nu moet hierbij wel het volgende ZEER BELANGRIJKE (imho) worden opgemerkt. Bill Gates maakt namelijk tamelijk subtiel duidelijk dat hij geen voorstander is van de GPL, maar veel liever de BSD-licentie ziet. (fyi: BSD-licentie staat het in principe toe om de 'open source' software weer closed-source te maken en te hergebruiken in commerciële software, terwijl de GPL-software een zogenaamd 'viraal'-model gebruikt, waarbij iets wat eenmaal opensource is onder de GPL in principe niet meer 'closed source' kan worden.

Dit is op te maken uit de volgende opmerkignen:
People often choose commercial. Those commercial companies pay the taxes, create the jobs. The government takes that and puts it back in the universities, and then there's more free software gets created. So it's this wonderful (virtuous) cycle, and I love that.
en dan zegt hij:
Now some people are trying to break that cycle by saying that you can never take things that taxpayer money helped create and use that in a start-up; (and) that if you do, if your code and theirs ever touches, you can never license it.
(GPL maakt het in principe niet meer mogelijk om de software 'closed' te maken en dus te gebruiken in een start-up, 'if your code and theirs ever touches, you can never license it' <- hiermee doelt hij op het 'virale'-karakter van GPL).

Verbetering van de alinea
Het gesprek ging echter ook over andere markten dan de consolemarkt. Zo wilde Gates het liever over 'vrije software' hebben dan over opensourceprogramma's. 'Gratis software is altijd al belangrijk geweest, denk maar aan BSD Unix', aldus de Microsoft-topman. Hij is van mening dat gebruikers de ondersteuning van commerciële software verkiezen. Wel laat hij subtiel blijken dat hij de gpl-licentie niet als 'vrij genoeg' beschouwd, omdat het uitsluit dat software die onder deze licentie is vrijgegeven opnieuw kan worden gebruikt in commerciële software. Bedrijven springen echter op de opensourcetrein door de gratis software te verbeteren en tegen betaling te gaan ondersteunen. (dat zegt hij niet in dit interview) Deze commerciële bedrijven betalen belastingen en creëren banen, wat er op zijn beurt voor zorgt dat de overheid geld ter beschikking heeft voor universiteiten, waar vervolgens weer nieuwe gratis software gecreëerd kan worden die vervolgens kan worden gebruikt in commerciële software. Ongetwijfeld probeert Gates met deze vicieuze cirkel het maatschappelijke belang van zijn bedrijf te benadrukken. Dat gratis software wel eens de motor achter alle innovatie zou kunnen zijn, zal de Microsoft-topman wel niet bedoeld hebben. (volgens mij kun je dat niet onderbouwen op basis van dit interview) Hij waarschuwt echter voor mensen die stiekem proberen te voorkomen dat vrije software kan worden gebruikt in commerciële software, zoals het geval is bij gpl-software. Wel prijst hij mensen die duidelijkheid geven op dit gebied, zoals Richard Stallman van de Free Software Foundation: 'in v3 (van de GPL, red.) maakt hij duidelijk dat er een verzameling software is die "nooit commerciëel kan worden gebruikt", niemand kan er ooit geld mee verdienen'.

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Suggestie niet integraal overgenomen, maar wel op verderbouwd om een en ander aan te passen :)

Pagina: 1