Toon posts:

Shortcut van clients naar server gaat traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Enerzijds hebben we een server met daarop een ERP-pakket die de communicatie onderhoudt met een database, anderzijds hebben we tientallen clients waarop een shortcut staat naar dat ERP-pakket. Telkens als op die shortcut geklikt wordt duurt het 10-15 seconden eer het ERP-pakket opent. Als je binnen een paar minuten nog eens probeert opent het meteen, maar als je langer wacht duurt het weer zo lang. Zowel de server als de clients draaien Windows. Heeft iemand een idee hoe die vertraging komt en hoe het op te lossen is?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? Misschien een move naar PNS?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hoe groot is die applicatie? Hou er rekening mee dat de applicatie natuurlijk via het netwerk naar de client getransporteerd moet worden. Deze blijft een poosje in de cache staan, zodat ie binnen een paar minuten weer snel zal opstarten. Na verloop van tijd wordt ie uit de cache gegooid en moet je opnieuw alles ophalen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Snelle LAN?
Zoiets meegemaakt met een uren-registratieprogramma die draaide vanaf de server op 12 clients, ging opeens heel rap, toen ik er een geheugenstripje bijprikte in de server.

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 14:45
een ander pakket kopen zal precies dezelfde problemen gaan vertonen. je probleem is namelijk zoiets van: er is een file en ik heb een fordje, en het gaat niet snel genoeg van A naar B. moet ik een bmw kopen ? nee, die ford en bmw gaan even snel, want de file is het probleem.

wat gebeurt er allemaal op het netwerk ? dat kun je, om een eerste indruk te krijgen, gewoon met een papiertje langs de verschillende clients te lopen en te inventariseren wat men zoal op de machines doet.

als je een switch in je netwerk hebt, en die switch ondersteunt het SNMP protocol, dan zou je een of andere freeware SNMP analyzer kunnen gebruiken om statistieken bij te houden. misschien zit iemand wel flink te bittorrenten ofzo.

als je switch dat niet ondersteunt, dan kun je ook op elke client SNMP aanzetten. windows kan het ondersteunen (niet out of the box, maar de optie zit er wel in).

met zoiets kun je gewoon vanuit je luie stoel, zien hoeveel netwerkverkeer er per client over het net gaat.

verder is het wel interessant om in de logs van je applicatie en van je server te kijken. misschien zijn er timeouts omdat je netwerk verkeerd geconfigureerd is.

vraag desnoods een mannetje langs die er verstand van heeft. misschien een advertentietje ophangen bij je dichtstbijzijnde technische hogeschool of universiteit, alst bijna voor niks moet ?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 22:26:
Telkens als op die shortcut geklikt wordt duurt het 10-15 seconden eer het ERP-pakket opent. Als je binnen een paar minuten nog eens probeert opent het meteen, maar als je langer wacht duurt het weer zo lang. Zowel de server als de clients draaien Windows. Heeft iemand een idee hoe die vertraging komt en hoe het op te lossen is?
Is dat binnen het kwartier?
Standaard worden netwerk connecties na 15 minuten verbroken ( het bekende rode kruisje door je netwerkschijven bijvoorbeeld).
Dat is via policies prima in te stellen overigens.

Maar voor een optimale werking moet uiteraard wel alle resolving goed staan binnen je netwerk, da's voorwaarde nummer één.
Niemand? Misschien een move naar PNS?
Waarom? Je topicstart heeft eerlijk gezegd niet eens een overlevingskans in PNS zonder verdere input van jouw kant.

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 25-11-2006 13:09 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Het bestand waarnaar de shortcut verwijst is 2 MB, dan krijg je het inlogschermpje, verder gaat het ERP-pakket vlot. Het lijkt alsof het telkens wakker gemaakt moet worden. Bladeren in de netwerkfolders en netwerktransfers gaan heel vlot. De connectie wordt na een kwartier niet verbroken, in de explorer kan je alle mappen altijd vlot bereiken. Van de server naar de switches is er een Gigabit verbinding, van de switches naar de clients een 100 Mbit verbinding. Verdere specificaties van de server: 2 x Xeon 3.6 GHz, 6 GB geheugen en 15k rpm schijven in Raid1 en 5, dus daaraan zal het niet liggen.

Over een half jaar schakelen we over naar SAP, maar ik wil voorlopig dit 'probleem' toch opgelost krijgen. Ik weet niet of het dan nog zal zijn, de database en het ERP-pakket zullen dan op een server in ons moederbedrijf staan (30 km verderop), alles zal dus via het internet gaan (met een satellietverbinding als backup).

Verder is er niet overdreven veel activiteit. Ongeveer om de halve minuut worden er testrapporten op de server weggeschreven (xls-files van enkele tientallen of honderden KB's). Er wordt veel met het ERP-pakket gewerkt en er wordt regelmatig een rapport uit de database gehaald (Crystal Reports). Dat lijkt me allemaal geen probleem, want het is telkens de eerste keer dat je klikt. Aan de applicatie ligt het volgens mij evenmin, want als je het vanop de server opent is die delay onbestaande.

Ik zal eens zo'n SNMP analyzer proberen. De enige warnings die regelmatig terugkomen zijn deze:
During the past 4,01 hours there have been 3729 connections to this Domain Controller from client machines whose IP addresses don't map to any of the existing sites in the enterprise. Those clients, therefore, have undefined sites and may connect to any Domain Controller including those that are in far distant locations from the clients. A client's site is determined by the mapping of its subnet to one of the existing sites. To move the above clients to one of the sites, please consider creating subnet object(s) covering the above IP addresses with mapping to one of the existing sites. The names and IP addresses of the clients in question have been logged on this computer in the following log file '%SystemRoot%\debug\netlogon.log' and, potentially, in the log file '%SystemRoot%\debug\netlogon.bak' created if the former log becomes full. The log(s) may contain additional unrelated debugging information. To filter out the needed information, please search for lines which contain text 'NO_CLIENT_SITE:'. The first word after this string is the client name and the second word is the client IP address. The maximum size of the log(s) is controlled by the following registry DWORD value 'HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Netlogon\Parameters\LogFileMaxSize'; the default is 20000000 bytes. The current maximum size is 20000000 bytes. To set a different maximum size, create the above registry value and set the desired maximum size in bytes.
None of the IP addresses (192.168.32.207) of this Domain Controller map to the configured site 'Default-First-Site-Name'. While this may be a temporary situation due to IP address changes, it is generally recommended that the IP address of the Domain Controller (accessible to machines in its domain) maps to the Site which it services. If the above list of IP addresses is stable, consider moving this server to a site (or create one if it does not already exist) such that the above IP address maps to the selected site. This may require the creation of a new subnet object (whose range includes the above IP address) which maps to the selected site object.
This computer was not able to set up a secure session with a domain controller in domain *** due to the following:
There are currently no logon servers available to service the logon request.
This may lead to authentication problems. Make sure that this computer is connected to the network. If the problem persists, please contact your domain administrator.
Maar het probleem dat ik beschrijf komt vaker voor dan dat ik deze foutmeldingen zie langskomen. Het is trouwens ook met ons uurregistratiesysteem, dat gebeurt dmv barcode-scanning via een DOS-interface naar de server en hiervoor wordt een andere applicatie aangesproken dan die voor het ERP-programma op zich, maar het maakt wel deel uit van het ERP-pakket. Ook hier hetzelfde: Eerste keer lang wachten, tweede barcode die je scant gaat vlot. Ik zal maandag ook eens kijken in de logs van de clients.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ehrm..

Lijkt erop dat iemand een AD sites & services en DNS config cursus moet krijgen ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 14:46:
Ehrm..

Lijkt erop dat iemand een AD sites & services en DNS config cursus moet krijgen ;)
Bedankt voor je hulp, het probleem is opgelost. :Z

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En wat was de oorzaak nou?

Verwijderd

Topicstarter
Er is helemaal niets opgelost, het was cynisch bedoeld omdat jouw reactie totaal zinloos was.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nou, aan jouw gequote errors te zien is mijn suggestie wel nodig namelijk ;)
Zeker als je begrijpt dat er ook nog zoiets als een caching-mechanisme op de achtergrond meespeelt...(niet file-caching, maar dns en site-info).

[ Voor 50% gewijzigd door alt-92 op 26-11-2006 20:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op zondag 26 november 2006 @ 20:05:
Zeker als je begrijpt dat er ook nog zoiets als een caching-mechanisme op de achtergrond meespeelt...(niet file-caching, maar dns en site-info).
Welja, en wat is de oplossing? Of is er geen? Daarvoor opende ik dit topic, remember?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ok, ik kan er dus vanuit gaan dat je niet bekend bent met Active Directory Sites & Services?

Je krijgt nu event warnings dat er clients zijn die problemen hebben met het vinden van DC's omdat of de DC of de werkstations niet in de juiste site staan.
Dat vind je dan in AD Sites & services snapin.
Je zal als je met een netsniffer kijkt (wel even een hub gebruiken) waarschijnlijk aardig wat _srv record queries voorbij zien komen, en mogelijk kan je met netdiag op werkstations al wat vinden.

Ik heb al eens vaker gemerkt dat wanneer je sites niet lekker staan, je hele vage dingen tegen kan komen.

Als je ook met netbios werkt vanwege je urenregistratie-systeem (wil nog wel eens een app zjin die over netbios werkt): klopt je WINS ook? Geen rare dingen?

[ Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 27-11-2006 00:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat kan je te weten komen met Netsniffer? Het screenshot is alleszins nietszeggend:

Afbeeldingslocatie: http://www.miray.de/public/screenshots/sat.netsniffer10e.gif
Lijkt me een prehistorisch nerd-programma, alleen al het feit dat je het met een bootable floppy moet installeren. :/

Hoe controleer je WINS?

Edit: Ik had weer een delay om 11.06, maar ik kan noch op de server, noch op mijn pc een warning zien op dat tijdstip.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2006 11:17 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

:o

Nooit gehoord van Ethereal/WireShark? Werkt een stuk makkelijker hoor...

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 20:54:
Nooit gehoord van Ethereal/WireShark? Werkt een stuk makkelijker hoor...
Zal ik eens proberen, waarom zei je dat niet eerder? Of werk je graag met ongebruiksvriendelijke programma's? ;)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hoho, wacht even..
alt-92 schreef op zondag 26 november 2006 @ 23:59:
Je zal als je met een netsniffer kijkt
Neem je alles zo letterlijk?
;)

Pagina: 1