Zonne energie voor stroom voor aquaria

Pagina: 1
Acties:
  • 1.149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• arievh
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-01 17:36
Heb door de zonne-energie topics heen zitten spitten, maar ik snap het nog niet helemaal. Vandaar dat ik een topic begin.

Ik heb 10 aquariums (tsja heb je een hobby dan moet je het ook goed doen :P)
Nu heb ik een globale berekening gemaakt van de kosten per maand en die waren best wel aan de hoge kant.
Toen dacht ik aan zonne-energie, maar wat ik nu precies allemaal nodig heb weet ik niet.

- Zonne paneel(of meerdere) van hoeveel wat (per stuk)?
- Accu('s) (Hoe groter hoe beter?)

Om dit te kunnen beantwoorden hebben jullie natuurlijk de energie afname nodig.

368 watt aan licht per uur (draaien 12 uur per dag)

54 Watt per uur voor de pompen (draaien 24 uur per dag)

1275 watt per uur aan verwarming. De verwarmings elementen slaan aan wanneer de temperatuur te laag is. De duur dat deze per dag draaien weet ik niet precies. Maar laten we zeggen 12 uur per dag(wat denk ik nog teveel is, vaak slaat de verwarming voor een paar minuten aan en dan weer uit).

Dus bij elkaar:

368 Watt x 12 uur = 4416 Watt per dag
54 Watt x 24 uur = 1296 Watt per dag
1275 Watt x 12 uur = 15300 Watt per dag +
-----------------------------------------------------------------------
Totaal: 21012 Watt per dag

(WOOW WAT VEEL hmmzz klopt dit wel??? :? |:( )
Als dit klopt, wat heb ik dan nodig whaha 2e hypotheek lijkt me 8)7 8)7 8)7 , maar zondergekheid...

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:44

zerok

geen

Oke ben zeker geen zonne energie expert.

Maar het eerste waar je mee moet beginnen is precies meten hoeveel energie je verbruikt (vermogen meter zie elektronica zaak) per dag en evt. piek belastingen. Dan moet je kijken waar je kan besparen. Als je dat gedaan heb kan je gaan kijken wat zonne energie voor je kan betekenen. Waarschijnlijk wil je als het ff kan zonne energie opwekken en als je teveel hebt dit terug verkopen aan het net (weet niet zeker of dit makelijk kan in nl).

Zelf opslaan in batterijen is duur en onhandig en potentieel gevaarlijk. Lood batterijen kan je zo'n 500-800 keer opladen en weer ontladen (let op dit hangt ook af van hoever je ze ontlaad ed.)http://en.wikipedia.org/wiki/Lead_acid_battery. Aannemend dat de batterijen 1 keer per dag opgeladen en weer ontladen worden leven ze dus zo'n 2 jaar.

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-01 14:19
Gemiddeld kost een Kilowatt € 0,15 ( varieert tussen 9 en 30 cent.
Dus 21kw per dag x 0,15 = € 3,15 per dag.
Dit is € 1149,- per jaar!!!

zonneenergie installatie ben je zo 3000euro voor kwijt, maar weet niet wat dit oplevert per jaar aan stroom.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Verkeerde probleem aan het oplossen: Zonneenergie omzetten in elektriciteit en dan in warmte. Dat is inefficient en duur. Een zonneboiler slaat een dure tussenstap over.

Oh, en je eenheden rammelen een beetje. 't is 21 kWh (Kilowatt maal uur) per dag, zoals jmderonde terecht zegt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

MSalters schreef op donderdag 23 november 2006 @ 23:41:
Verkeerde probleem aan het oplossen: Zonneenergie omzetten in elektriciteit en dan in warmte. Dat is inefficient en duur. Een zonneboiler slaat een dure tussenstap over.

Oh, en je eenheden rammelen een beetje. 't is 21 kWh (Kilowatt maal uur) per dag, zoals jmderonde terecht zegt.
De vraag is dan of er zonneboilers bestaan om aquaria te verwarmen?

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:44

zerok

geen

Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2006 @ 23:54:
[...]

De vraag is dan of er zonneboilers bestaan om aquaria te verwarmen?
Waarschijnlijk niet, kon iig niks vinden via een snelle google. Dan zou je het systeem dus zelf moeten maken. Dit is wel te doen maar het kost geld en tijd want je moet in het geval dat de zonneboiler het niet doet nog steeds een back-up op stroom hebben.

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-01 14:19
als je gewoon een aantal zonnepanelen op het dak zet, en die in het stopcontact prik ( even simpel gezegd) dan kan je voor een gedeelte je eigen stroom gebruiken in die aquaria.
op het moment dat je tijdens een hele warme dag erg veel stroom opwekt zal je stroom gaan verkopen aan je leverancier, tijdens wat meer duistere dagen zal de gewone electriciteit je zonnepaneel aanvullen.

Ik denk niet dat het efficient is om een zonneboiler te gebruiken om je aquaria te verwarmen!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Vergis je trouwens niet helemaal in die cijfers. Die aquaria zuipen idd stroom, maar je bespaart iig op de reguliere stookkosten. Ik neem tenminste aan dat de verwarming niet vaak aan hoeft.

Zo bekeken zou in dit geval iedere vorm van extra energiewinning wel rendement dragen, dus ook de zonnepanelen. Netto zal je altijd stroom blijven trekken, maar 1200 euro of 600 euro betalen betekend in het tweede geval nog 600 euro besparen.
Dure hobby trouwens.

• Coju
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
jmderonde schreef op maandag 27 november 2006 @ 09:58:
als je gewoon een aantal zonnepanelen op het dak zet, en die in het stopcontact prik ( even simpel gezegd) dan kan je voor een gedeelte je eigen stroom gebruiken in die aquaria.
op het moment dat je tijdens een hele warme dag erg veel stroom opwekt zal je stroom gaan verkopen aan je leverancier, tijdens wat meer duistere dagen zal de gewone electriciteit je zonnepaneel aanvullen.

Ik denk niet dat het efficient is om een zonneboiler te gebruiken om je aquaria te verwarmen!
Die vlieger gaat niet altijd op. Als je een oude meter hebt zal die terugdraaien bij het terugleveren van stroom, effectief verkoop je dan stroom. Nieuwe meters draaien vaak niet meer terug Dat is dus gratis stroom voor de Eneco's, Essents en de Nuons in dit land.

Voor die aquaria zou je moeten kijken hoeveel ze overdag aan energie kosten, 's nachts heb je niet zoveel aan de zon en een accu-oplossing lijkt me lastig.

Verwijderd

http://www.energielijn.nl/hoezitdat/zonnepanelen.htm#hoeveel

Als ik die berekening halverwege zie, dan ga jij heeeeeel veel nodig hebben. Op zich wel logisch, als 1 m2 genoeg was voor een gewoon huishouden zonder al te veel apparatuur had iedereen natuurlijk zo een ding. Maar jij mag je hele achtertuin volleggen, dat gaat bij mij niet passen:-), 131m2, als je voor 6m2 gemiddeld 350 kwh rekent.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
jmderonde schreef op maandag 27 november 2006 @ 09:58:
Ik dnek van wel. Sterker nog, ik weet ook waarom dat is. Zonneboilers hebben ridicuul hoge rendementen in vergelijking met zonnepanelen (50% rendement is laag!). Thermodynamisch gezien is dat ook best logisch. Warmte is de meest laagwaardige vorm van energie. Met een zonnepaneel en een warmtepomp samen zou je vergelijkbare rendementen kunnen halen als met een zonnepaneel, maar je systeemcomplexiteit neemt dan hard toe, en de kosten ook.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 21:23
Zonnepanelen geplaatst

Daar vind je veel info over zonnepanelen.

Als jij 21+kWh per dag verbruikt alleen al om je aquariums warm te houden wordt het een dure grap om dat met zonnestroom op te wekken.

21kWh / dag = 7665 kWh / jaar (!!) Dat kost je op dit moment ongeveer (bij een kWh-prijs van € 0,19) € 1500 / jaar. Elektriciteit is de afgelopen paar jaar 7-10% per jaar duurder geworden, dat gaat je de komende paar jaar flink geld kosten!

Als je dat volledig met zonnestroompanelen zou willen opwekken zal je dat een lieve duit kosten. Een zonnestroompaneel van 100Wp* produceert in Nederland ongeveer 80kWh/jaar aan elektriciteit en kost ongeveer €550,-. Dus:

7665 / 80 * 550 = € 53000

Dat is dus een forse investering om een paar visjes warm te houden. De suggestie van een zonneboiler om het zaakje te verwarmen is helemaal zo gek nog niet, het rendement van een zonneboiler is veel hoger. Feit is wel dat een dergelijke installatie complexer zal zijn.

21kWh per dag.... wij (2 pers. huish.) verbruiken in totaal ongeveer 10% daarvan.

*Wp = Watt-Peak; het vermogen wat onder ideale omstandigheden wordt geproduceerd. Heb je in de praktijk niets mee te maken, maar het is een maat om zonnestroompanelen onderling te kunnen vergelijken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• JeroenH
Coju schreef op maandag 27 november 2006 @ 11:26:
Nieuwe meters draaien vaak niet meer terug Dat is dus gratis stroom voor de Eneco's, Essents en de Nuons in dit land.
Dat is niet waar. Energieleveranciers zijn verplicht zonnestroom te verrekenen. Sommigen spartelen in eerste instantie tegen omdat ze de wetgeving niet kennen, maar over het algemeen krijg je het gewoon gedaan.

In de praktijk merk je qua verrekening geen verschil of je een draaischijf- of een elektronische meter hebt hangen. Uitzondering is de draadloos uit te lezen meter van Oxxio, die heeft geen uitleesmogelijkheid voor teruggeleverde elektriciteit. Dus: geen Oxxio nemen als je zonnestroompanelen hebt of wilt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• arievh
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-01 17:36
Poe, het is inderdaad nog al een investering met zoveel zonnepanelen.
Het gaat dus niet alleem o de warmte maar ook om de verlichting enzo, pompen enz.

Maar het meeste zit dus in de verwarming.
Zal eens gaan zoeken naar die zonneboilers, lijkt me wel wat.
Maar of het haalbaar is, is een tweede.

In iedergeval bedankt iedereen voor alle informatie! _/-\o_

• JeroenH
arievh schreef op donderdag 30 november 2006 @ 14:54:
Het gaat dus niet alleem o de warmte maar ook om de verlichting enzo, pompen enz.
Warmte met zonnestroompanelen opwekken is echt niet slim. Die panelen hebben een rendement van 14-15%, met een zonneboiler is een veel hoger percentage te bereiken.
Zal eens gaan zoeken naar die zonneboilers, lijkt me wel wat.
Maar of het haalbaar is, is een tweede.
Onthoud dat je naar iets specifieks zoekt: een normale zonneboiler vult een voorraadvat wat je periodiek leegt (douchen of andere warmwatervraag). In jouw geval zou je ene soort circulatiesysteem moeten hebben wat bij zonnig weer het water uit ja aquarium opwarmt met zonnewarmte. Het is te doen, ik vermoed dat het erg duur zal worden.

En met een zonneboiler kun je niet je lampen en je pompen van elektriciteit voorzien.

Pagina: 1