Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Rexcore
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51
Ok. ik zie op het moment even niet meer wat nu wel en wat nu niet kan.. Dus ik probeer via deze weg te kijken wat er mogelijk is. want op de site van de huurtoeslag val ik van de ene opluchting/twijfel in de andere.

Mijn vriendin en ik wonen sinds kort samen in een huisje. dit huren wij van een particulier. hier betalen wij maandelijks 700 euro huur aan. (all-in) Nu willen we het contract opsplitsen in kale huur en "service kosten" (of hoe je het ook maar noemen wilt) dit zal dan rond de 500 euro kale huur komen denk ik. (schatting)

ik ben 24 en mijn vriendin is 21.

Nu is mijn vraag:
Hebben wij recht op huurtoeslag?

ik heb de test gedaan, en tot zover gaat alles goed. maar als ik de geboortedatum van mijn vriendin invul dan word alles geblokeerd omdat zij nog niet 23 is, en dat je dan teveel huur betaalt.

moeten wij dan het bedrag dan maar gewoon opsplitsen in 2en? (elk 250 kale huur) (we betalen momenteel ook appart van elkaar) (in het contract kan ook alles aangepast worden wat wenselijk is, dus dat is het probleem niet) en dan beide appart van elkaar huurtoeslag vragen over hetzelfde adres?? (kan dit uberhaupt wel??)

of moet ik gewoon niet opgeven dat ik een toeslag partner in het huis heb? (volgens mij is dit niet de manier, maar vraag toch maar gewoon, het is een mogelijkheid)

Dus als iemand hier iets meer verstand van heeft, of hier ervaring mee heeft, zou die mij wat wijzer kunnen maken??

(voor aanvullende info: gewoon vragen.. ben vast genoeg vergeten)

[ Voor 3% gewijzigd door Rexcore op 22-11-2006 19:09 ]

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Huurtoeslag word op de kale huur prijs berekend :)

Blij Met Wilco

• Rexcore
dat weet ik :) daarom willen we het ook opsplitsen in het contract ;)

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Huurtoeslag e.d. hoort in WI :)

Verwijderd

Hierbij valt de boel heel makkelijk te belazeren IMHO, maar dat zullen we maar niet doen.

Punt 1: Op wiens naam staat het huis? (jouw vriendin is nog geen 23)
Punt 2: Zijn jullie gehuwd?

Stap eens naar de gemeente en vraag een gesprek aan. Als je een goede huurbaas hebt kun je het hem ook voorleggen. Hij is degene die het antwoord zou moeten weten en niet jij.
Er zijn veel sociale diensten die je haarfijn kunnen helpen, maar volgens mij moet het gewoon lukken. Als je er financiëel technisch recht op hebt sta je veel sterker in je schoenen. Misschien moet je actie ondernemen en je vriendin als inwonend laten beschouwen. Wat gaat het de gemeente aan dat jullie een relatie hebben?

Succes ermee

PS: Streef het doel na zodat ze niet denken dat je aan onderhuur doet. Je huurbaas moet zich mogelijk legitimeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2006 19:39 ]

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Als je dat dan toch wil gaan doen, dan moet je in ieder geval zorgen dat je kale huur op 470 euro ligt en niet op 500. Boven de 470 kan er namelijk gecheckt worden op 'geschiktheid', waarbij de conclusie kan zijn dat het huis te duur is voor jullie. Verder moet je het formulier gewoon naar waarheid invullen. Jullie wonen samen, jij bent oud genoeg, dus jij bent de aanvrager en je vriendin is je toeslagpartner. Dit laatste is ook wel handig voor je zorgtoeslag, omdat je daar dan ook gelijk meer van krijgt. Ik zal nog eventjes zoeken naar wat extra info.

Ps.: De gemeente kan je hier niet meer mee helpen, omdat huurtoeslag via de belastingdienst gaat tegenwoordig (als reactie op voorgaande posters).

Edit: Ik zie dat de passendheidstoets volgend jaar vanaf 485,33 euro is.

[ Voor 48% gewijzigd door mr_obb op 22-11-2006 20:06 ]

• Rexcore
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 19:38:

Punt 1: Op wiens naam staat het huis? (jouw vriendin is nog geen 23)
Punt 2: Zijn jullie gehuwd?
Punt 1: Het huis staat uiteindelijk op de naam van de huurbaas, maar zij heeft daar momenteel een contract bij en ik krijg er dus 1. (een optie is ook nog dat we voor ons beide 1 krijgen.. maar dat is even de vraag als dat wel zo positief is)

punt 2: nee, niet getrouwd.

• SmartDoDo
  • Laatst online: 19:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Wat heeft de gemeente en de sociale dienst hiermee te maken? Die doen niets met de huurtoeslag hoor :)
Om huurtoeslag te krijgen voor uw huurwoning, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

* u bent 18 jaar of ouder (of u bent -of was- getrouwd of geregistreerd partner). Die voorwaarde geldt niet voor zelfstandig wonende tienermoeders en voor kinderen waarvan beide ouders overleden zijn (hierbij geldt de huurgrens voor jongeren);
* u bent de huurder van de woning en deze woning is uw hoofdverblijf (u woont er het grootste deel van het jaar);
* u woont in een zelfstandige woning, dat wil zeggen met een eigen afsluitbare toegangsdeur en met minimaal een woon(slaap)kamer, aanrecht met water aan- en afvoer en kookaansluiting en een toilet (let op; voor bepaalde onzelfstandige woningen is soms ook huurtoeslag mogelijk: zoals woningen voor beschermd wonen, studentenhuisvesting en groepswoningen voor ouderen);
* u en uw medehuurders wonen rechtmatig in Nederland en staan ingeschreven bij de gemeentelijke basisadministratie. Zorg dat u zich binnen vijf werkdagen op uw nieuwe adres inschrijft bij de gemeentelijke basisadministratie (gba), want dat is een vereiste om meteen huurtoeslag te krijgen.
Wat ik trouwens niet snap, waarom heb je dit niet bekeken voordat jullie in de woning zijn getrokken? Je woont in Dokkum zie ik? Lijkt me stug dat je daar heel lang moet wachten op woonruimte via een woningcorporatie, je zou eens kunnen kijken naar normale woonruimte waardoor je een stuk minder hoeft te betalen :)

• Rexcore
SmartDoDo schreef op woensdag 22 november 2006 @ 19:45:
Wat heeft de gemeente en de sociale dienst hiermee te maken? Die doen niets met de huurtoeslag hoor :)

[...]

Wat ik trouwens niet snap, waarom heb je dit niet bekeken voordat jullie in de woning zijn getrokken? Je woont in Dokkum zie ik? Lijkt me stug dat je daar heel lang moet wachten op woonruimte via een woningcorporatie, je zou eens kunnen kijken naar normale woonruimte waardoor je een stuk minder hoeft te betalen :)
Het probleem is dat mijn vriendin verslaafd is aan dit huis.. (ik geef haar geen ongelijk.. :)) maar zij woonde er al, met nog een huisgenoot. deze is vetrokken en ik ben daarvoor ingetrokken.

dus ze woonde er al een tijdje, dus het is al haar eigen "thuis" geworden, dus we kijken nu wat de mogelijkheden zijn. en voor zover ik weet moet het toch wel mogelijk zijn om op dit huis huurtoeslag te krijgen.

(en trouwens: gemiddelde wachttijd voor een huis via woningcorp in dokkum is +/- 1.5 tot 2 jaar.)

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 15:18
Rexcore schreef op woensdag 22 november 2006 @ 19:51:
[...](en trouwens: gemiddelde wachttijd voor een huis via woningcorp in dokkum is +/- 1.5 tot 2 jaar.)
En da's dus heel erg kort. wat wil je daar nu eigenlijk mee zeggen? 8)7

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Rexcore
WVL_KsZeN schreef op donderdag 23 november 2006 @ 12:04:
[...]
En da's dus heel erg kort. wat wil je daar nu eigenlijk mee zeggen? 8)7
Dat we op dit moment gaan samenwonen, en dat we geen 1,5 tot 2 jaar wachten voordat we eindelijk een huisje hebben wat goedkoper is en dan nog eens gaan samenwonen..

Het zou uiteindelijk wel kunnen, maar het gaat op het moment even over deze situatie :>

Verwijderd

Rexcore schreef op woensdag 22 november 2006 @ 19:44:
[...]

Punt 1: Het huis staat uiteindelijk op de naam van de huurbaas, maar zij heeft daar momenteel een contract bij en ik krijg er dus 1. (een optie is ook nog dat we voor ons beide 1 krijgen.. maar dat is even de vraag als dat wel zo positief is)

punt 2: nee, niet getrouwd.
Wederom het advies om eens goed om tafel te gaan zitten met je huurbaas. Toch niet alle huurbazen zullen beulen zijn? Als je beleeft en bescheiden, maar wel zeker bent dan kun je met elk mens een heel eind komen. Beleefdheid wordt nog steeds enorm gewaardeert (het is maar een tip)

Zoek het anders uit via de geschillencommissie of stuur een mail naar de overheid en die leggen je dan haarfijn uit waar je kunt kijken of ze geven zelf de oplossing. Ik heb toen gemails over de zorgkostenverzekering en mij werd toen meteen alles duidelijk.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

* Falcon zwaait naar Rexcore

1. Voor dat je je vriendin mee rekent in deze som, moet je eerst bedenken onder welke voorwaarde je gaat samen in dit huis wonen. Want als je namelijk niet gaat trouwen of je gaat geen "geregistreerd partnerschap" aan, dan mag je haar in de berekening niet mee te nemen.

2. Ik raad je aan om wel als geregistreerd partner te samen wonen, dit omdat je dan ook belastingvoordelen kunt hebben (zoals Belangrijke wijziging Algemene Heffingskorting 2007)

3. Daarnaast werkt waarschijnlijk 1 van jullie bij een bedrijf die collectiviteitskorting heeft bij een zorgverzekeraar. Als je samen hier van kunt gebruik maken, zorgt dit ook weer voor voordelen.

4. etcetra.

Anders mail me es :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

als je langer dan 6 maanden samenwoont (op hetzelfde adres staat ingeschreven) mag je je vriendin al als toeslagpartner opgeven, daar hoef je niets bijzonders voor te doen.

Je moet wel zorgen dat je samen 1 contract krijgt. Het opsplitsen gaat niet werken. Je hebt dan geen huis, maar meer een kamer en daar krijgt je geen huurtoeslag voor. Daar hebben m'n vriendin en ik ook naar gekeken omdat we onder de 23 waren en boven de 340 uikomen (350 :( ), maar zo werkt het niet.

Kort op een rijtje. 1 contract, i.i.g. jouw naam erop. max kale huur:
Toeslagen.nl
Tot 1 juli 2007 is een woning passend voor u is als de huur niet hoger is dan € 485,33 (bij een huishouden van 1 of 2 personen)
dat je vriendin < 23 is maakt niet uit. want
Als u en uw eventuele partner jonger zijn dan 23 jaar en u heeft geen inwonende kinderen, dan mag de rekenhuur niet hoger zijn dan € 339,08.
suc6 met je samenwonen :w

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Pagina: 1