Toon posts:

Traffic Shaping (per vlan) QoS?

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig met de configuratie van een internet verbinding voor een school met +/- 200 computers. We hebben hiervoor beschikbaar 2 DSL verbindingen van 8mbit. Nu blijkt dat gedurende de dag het internetverkeer langzaam volloopt doordat pcs teveel bandbreedte voor zichzelf eisen. Ik wil daar graag een limiet aan stellen, en weet dat dit met iets als QoS zou moeten kunnen volgens mij?

Ik wil graag de beschikbare bandbreedte verdelen over de 10 vlans die we gebruiken, met iets als traffic shaping, ong 100kB per vlan. Maar ik weet niet precies welke QoS vorm ik hiervoor moet gebruiken en hoe dit te configureren.

Mijn vraag is dan ook of iemand een dergelijke configuratie heeft of tips kan geven hoe ik dit probleem kan oplossen?

p.s. We gebruiken een Cisco2800 router als internet router

Met vriendelijke groet,

Tim van der Voord

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-03 12:57

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ik denk niet dat je iets als QoS moet gebruiken... (Ik zou niet weten welk verkeer je voorrang moet geven/prioriseren)
Maar die traffic shaping daar kom je een eind mee. Als je die traffic shaping en het queueing goed gebruikt, zal de router het verkeer allemaal netjes afhandelen.

Vraag naar jou: Op welk verkeer wil je QoS toepassen? gebruik je iets van VOIP of Terminal Services?

Verwijderd

Topicstarter
verkeer waar ik prioriteit aan wil geven of eigenlijk bandbreedte wil reserveren is IPSEC (secured-vpn) verkeer naar ons datacenter. Daarnaast wil ik met iets als traffic shaping ervoor zorgen dan pc's niet de hele internetverbinding kunnen wegstelen. Het liefst zou ik de maximale bandbreedte per connectie in willen stellen, maar mij is niet helemaal duidelijk hoe dit in zijn werk gaat?

Verwijderd

Ik heb zelf onze internet verbinding via trafic policing gesplitst. Je kunt dit via een policy-map regelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Policy-map class configuration commands:
  bandwidth        Bandwidth
  compression      Activate Compression
  drop             Drop all packets
  estimate         estimate resources required for this class
  exit             Exit from class action configuration mode
  log              Log IPv4 and ARP packets
  netflow-sampler  NetFlow action
  no               Negate or set default values of a command
  police           Police
  priority         Strict Scheduling Priority for this Class
  queue-limit      Queue Max Threshold for Tail Drop
  random-detect    Enable Random Early Detection as drop policy
  service-policy   Configure Flow Next
  set              Set QoS values
  shape            Traffic Shaping

Meer info vind je op de Cisco site.

Bv: http://www.cisco.com/warp/public/105/priorityvsbw.html

Ik zelf gebruik police. Hiermee stel je een vaste bandbreedte in per IP/VLAN/etc. Via bandwidth kun je met een minimale gaan werken.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wat heb je zelf gevonden QoS is inderdaad wat je nodig hebt. Je kan dan prima een vaste bandbreedte reserveren voor je VPN verkeer.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:50
Kan je niet beter meten wat precies zorgt voor de te hoge load? Misschien is het wel bepaalde software die wil gaan updaten o.i.d.?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wat verwacht je nou op een middelbare school voor load :p

overigens heet QoS geen weinig zin als het niet beide kanten op wordt ondersteund.

Verwijderd

Topicstarter
helaas gaat het hier om een ICT school :) die gebruiken iets meer bandbreedte dan reguliere scholen. Het zijn bandbreedte vreters :P

iets dergelijks als Policy-map traffic shaping had ik al gezien maar kom er niet helemaal uit hoe ik het verkeer per vlan/ip dan beperk? Plaats je de policy op je internet interface? En gebruik je dan een input of output policy? Heb je misschien een voorbeeld configuratie?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:50
Waarmee gebruiken ze dat dan? Gaan ze midden op de dag ISO's downloaden van nieuwsgroepen o.i.d?

Verwijderd

Topicstarter
djluc schreef op woensdag 22 november 2006 @ 21:11:
Waarmee gebruiken ze dat dan? Gaan ze midden op de dag ISO's downloaden van nieuwsgroepen o.i.d?
nee die poorten staan dicht, het is puur HTTP verkeer. En met een oplossing waarmee ik de maximale bandbreedte per verbinding in kan stellen zou ik meer dan happy zijn :D

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-03 16:38
Staat er al een goede proxy server? Dit zou al ZEER veel schelen in snelheid.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Dit hebben we inderdaad inmiddels gerealiseerd, nog even afwachten of het bandbreedte verbruik daadwerkelijk daalt..

Allemaal bedankt tot zover!
Pagina: 1