Toon posts:

achtergrond, hoe ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag. Wie herkent het volgende:

een witte muur met een ronding aan de onderkant die overloopt in de vloer?!

ik wil graag verder in (baby en kinder) studiofotografie, maar dan aan huis. Ik heb 1 slaapkamer over en nu heb ik iemand gehoord over een witte achtergrond met een ronding aan de onderkant, zodat je de overgang tussen vloer en muur niet ziet. Wie kent dit?!?! of zou je zoiets zelf kunnen maken?!?!..

De kamer is maar twee meter breed, is dit wel te doen als ik met flitsers / softbox wil werken? (en dan alleen op het gebied van kinder en babyfotografie) de kamer is vijf meter lang. Of moet ik dan toch echt uit gaan kijken naar een andere locatie?!.

Groetjes,
flokkie.

Verwijderd

Een groot, wit doek tegen de muur hangen?

Afbeeldingslocatie: http://www.fotostudio-lehmann.de/bilder/fotostudio.jpg
google --> zoeken op: fotostudio

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2006 16:32 ]

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 16:29:
nu heb ik iemand gehoord over een witte achtergrond met een ronding aan de onderkant, zodat je de overgang tussen vloer en muur niet ziet. Wie kent dit?!?! of zou je zoiets zelf kunnen maken?!?!..
een hele goeie stukadoor inhuren 8)7

beetje zelf nadenken is toch niet te veel gevraagd? wat dacht je van achtergronddoek of achtergrondrol...

2 meter zal waarschijnlijk (veel) te smal zijn, zeker omdat die tweede slaapkamer waarschijnlijk ook nog eens (veel) te laag is...

Verwijderd

Topicstarter
ja dit ken ik, maar ik bedoel echt een vaste achtergrond. Met doek krijg ik altijd kreukels. Ik wil het strak, dan zou papier een betere oplossing zijn vermoed ik..
is dit je eigen studio?

Verwijderd

Topicstarter
lateef schreef op woensdag 22 november 2006 @ 16:34:
[...]
een hele goeie stukadoor inhuren 8)7

beetje zelf nadenken is toch niet te veel gevraagd? wat dacht je van achtergronddoek of achtergrondrol...

2 meter zal waarschijnlijk (veel) te smal zijn, zeker omdat die tweede slaapkamer waarschijnlijk ook nog eens (veel) te laag is...
ik heb er over nagedacht, en daarom vraag ik het hier. kan toch zijn dat hier kant en klare dingen voor zijn?! papieren achtergronden ken ik, maar ik wil een vaste achtergrond, aangezien de ruimte beperkt is.
waarom zou de slaapkamer te laag zijn als ik vragen mag? kinderen zijn toch niet zo groot?!. of vergeet ik iets?!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-01 19:01

Bio

Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 16:36:
ja dit ken ik, maar ik bedoel echt een vaste achtergrond. Met doek krijg ik altijd kreukels. Ik wil het strak, dan zou papier een betere oplossing zijn vermoed ik..
is dit je eigen studio?
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 16:31:
Een groot, wit doek tegen de muur hangen?

[afbeelding]
google --> zoeken op: fotostudio

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 16:36:
is dit je eigen studio?
Nee, gewoon een plaatje van google.

Ik denk dat een (semi)-professioneel doek toch de beste optie is. Papier zou ik zeker niet doen, dit kreukt immers nog meer. Een vaste achtergrond zou ik ook niet doen. Wat nu als je over een paar jaar gaat verhuizen of een ander kleur doek wilt? Mochten er toch kleine oneffenheden zijn, dan photoshop je die toch weg?

Op school hebben we een green-screen in een studio hangen, dit is ook van professionele kwaliteit en kreukt niet. Een kwalitatief goed doek zal niet zo snel kreuken. Vraag anders eens na bij een fotostudio in de buurt, die kunnen je vast vertellen welke doeken ze gebruiken.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2006 16:45 ]

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

je wilt een vaste achtergrond omdat de ruimte beperkt is... ik zie het verband niet? Pak een zwaar doek zoals gordijn, en druk het tegen de bovenkant van de muur en laat het met een ronding aflopen. Ik zie geen problemen?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:30

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je geen kreukels wilt meot je het gewoon goed ophangen. Zoiets is echt super makkelijk te doen. Ik heb met het kleed dat ik normaal over de bank had hangen erg mooie foto's gemaakt van mij op marktplaats te verkopen stoelen. Gewoon de stoelen op het kleed neergezet, mijn vriendin de twee andere punten strak omhoog laten houden en keurige foto's. Als je niet wilt dat het kreukt dan neem je toch wat dikker materiaal?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 16:38:
waarom zou de slaapkamer te laag zijn als ik vragen mag? kinderen zijn toch niet zo groot?!. of vergeet ik iets?!
wellicht is het zinvoller om eerst een goede cursus fotografie te gaan volgen. leer je een hoop en vaak hebben ze er ook een redelijk fatsoenlijke studio die je ook buiten de cursusuren kunt gebruiken. ik heb het donker bruine vermoeden dat de ruimte die je nu wilt gebruiken toch véél te klein is.

en een goed doek of rol kreukt niet...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik zie geen problemen?
Kreukels, ongelijkheid, etc. Papierrollen zijn dan fijner om mee te werken, en vaak langer.

Zoiets wat ik gebruik:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/foto/DSC_1157s.jpg

Achtergrondsysteem van 2 stevige statieven, en een achtergrondrol van ruim 2 meter bij 11 lang: klaar ben je :) Kreukvrij, stevig, te varieren en betaalbaar (ongeveer 200 euro totaal) :)

LinkedIn
Instagram

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Remy schreef op woensdag 22 november 2006 @ 16:50:
[...]
Kreukels, ongelijkheid, etc. Papierrollen zijn dan fijner om mee te werken, en vaak langer.

Zoiets wat ik gebruik:

[afbeelding]

Achtergrondsysteem van 2 stevige statieven, en een achtergrondrol van ruim 2 meter bij 11 lang: klaar ben je :) Kreukvrij, stevig, te varieren en betaalbaar (ongeveer 200 euro totaal) :)
Precies, ideaal. Ik heb hetzelfde staan. Alleen nu nog even met de smalle variant (1m35) omdat er nog het een en ander aan teringzooi staat. Maar het werkt erg goed met die papierrollen. Mooie resultaten :)

P R N D

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

[...]

Zoiets wat ik gebruik:

[afbeelding]

Krijg je die meiden er ook bij ? :P

Verwijderd

Fairy schreef op woensdag 22 november 2006 @ 20:19:
[...]
Krijg je die meiden er ook bij ? :P
Ja, geen geld toch voor 200 euro :+

Maar even ontopic: een kamer van 2 x 5 is toch wellicht een beetje krap als je met softboxen gaat werken. Je hebt niet de ruimte om je model/onderwerp een stuk van de achtergrond te plaatsen en je moet mogelijk met een groothoeklens gaat werken. Verder nemen statieven met lampen en paraplu's of softboxen toch behoorlijk wat ruimte in.
Voor een kleine ruimte zou ik eerder voor papier gaan.Voor grote ruimtes eerder voor doek, een rol papier van 4 meter lang niet natuurlijk niet altijd even praktisch als je een keer op locatie wilt werken.

• Wijnands
  • Laatst online: 12:12
[...]

Is dat inclusief statieven?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• nose
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Yep

P R N D

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:17

Zoefff

❤ 

Move -> FGW.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:05

Garyu

WW

Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 21:29:
[...]

Ja, geen geld toch voor 200 euro :+

Maar even ontopic: een kamer van 2 x 5 is toch wellicht een beetje krap als je met softboxen gaat werken. Je hebt niet de ruimte om je model/onderwerp een stuk van de achtergrond te plaatsen en je moet mogelijk met een groothoeklens gaat werken. Verder nemen statieven met lampen en paraplu's of softboxen toch behoorlijk wat ruimte in.
Voor een kleine ruimte zou ik eerder voor papier gaan.Voor grote ruimtes eerder voor doek, een rol papier van 4 meter lang niet natuurlijk niet altijd even praktisch als je een keer op locatie wilt werken.
2m breed misschien een probleem, maar 5m geeft je toch aardig wat speling hoor, dat is best lang :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

ik zou iig wel die bocht wat groter laten lopen. Deze bocht zal zeer waarschijnlijk nog steeds zichtbaar zijn... Een straal van > 30 cm voldoet vaker al snel, afhankelijk ook van de lichtinval.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Verwijderd

[...]

Zoiets wat ik gebruik:

[afbeelding]

Even een vraag over dat achtergrondpapier:

Weet je toevallig hoe dik dat papier is (gram/m2) ? Kreukt het snel en moet je er snel een stuk af knippen/snijden?
Ik ben me een beetje aan het orienteren op zulk materiaal en ik twijfel nog erg tussen papier en doek. Ik krijg vaak verzoeken om groepen mensen op de foto te zetten en dan is een rol papier van 3 a 4 meter breed niet zo handig in transport. Voor zwart is grodijnstof natuurlijk goed te doen, maar voor wit, grijs of kleur wordt dat volgens mij iets lastiger i.v.m. plooien, of zal dat wel mee vallen?

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Techniek bedrijven (standbouwers, podium bouwers, audio, video en licht techniek) gebruiken vaker speciaal dik zwart doek om dingen af te dekken. Ik weet niet of dit ook in andere tinten beschikbaar is? Wellicht zou je daar eens op kunnen zoeken?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 14:12:
[...]

Even een vraag over dat achtergrondpapier:

Weet je toevallig hoe dik dat papier is (gram/m2) ? Kreukt het snel en moet je er snel een stuk af knippen/snijden?
Hoe dik het is, geen idee: maar wel dikker dan 'gewoon' A4, dat zeker. Ik heb er nu 2 kleine gaatjes in (naaldhakken, pffrt :P ) maar verder kan het voor papier behoorlijk wat hebben. Nog geen echte kreukels erin, het is net dik genoeg om niet snel te kreukelen. Ik heb de rol sinds uhh april dit jaar, en heb er nu zo'n 10 shoots mee gedaan. Nog niks af hoeven knippen verder.

Het deel dat gebruikt wordt is ongeveer iets meer dan de helft, 6 meter van de 11: 2 a 3,5 op de vloer, en de rest verticaal als achtergrond. Als dat 'gronddeel' dus echt verrot raakt, kan ik altijd een 'vers' stuk extra afrollen zonder in te hoeven zitten dat ik nog genoeg rol heb :)

Het kan echt wat hebben, en is niet bijzonder prijzig: 1 rol van ruim 2,70 bij 11 kost tegen de 60 eur, en ik gok dat je er bij normaal gebruik zo'n 2 tot 3 jaar mee doet, als je zuinig doet zelfs nog wel langer.
Ik ben me een beetje aan het orienteren op zulk materiaal en ik twijfel nog erg tussen papier en doek. Ik krijg vaak verzoeken om groepen mensen op de foto te zetten en dan is een rol papier van 3 a 4 meter breed niet zo handig in transport. Voor zwart is grodijnstof natuurlijk goed te doen, maar voor wit, grijs of kleur wordt dat volgens mij iets lastiger i.v.m. plooien, of zal dat wel mee vallen?
Hangt van de manier van ophangen af: als je zoiets goed strak ophangt, en de juiste soort stof hebt, kan dat best strak: en het staat 'soms' leuker dan papier als achtergrond. Het nadeel van stoffen is vouwen en kreukels: dat gebeurt gewoon sneller en is zelfs met goed strijken lastig eruit te halen. Nadeel van die rollen is transport: als je het ergens naartoe gaat slepen moet je het wel mee kunnen nemen :)

LinkedIn
Instagram

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Remy schreef op donderdag 30 november 2006 @ 14:57:
[...]
Het kan echt wat hebben, en is niet bijzonder prijzig: 1 rol van ruim 2,70 bij 11 kost tegen de 60 eur, en ik gok dat je er bij normaal gebruik zo'n 2 tot 3 jaar mee doet, als je zuinig doet zelfs nog wel langer.
Ervaringen verschillen. Met 1 shoot kun je een deel van de rol verpesten. En dan kan je opeens 2 meter kwijt zijn. Als je model bijvoorbeeld vieze zolen heeft. Even gaat zitten op de grond en zijn/haar hakken/zolen over het papier laat schuren (veroorzaakt zwarte/donkere strepen).

Sommigen vinden die € 60,- per rol goedkoop, anderen vinden dat weer duur. Als je er idd 2-3 jaar mee kan doen is het goedkoop. Als je het veel gebruikt dan is het weer duur. (bij mij op school moeten we het er maar mee doen als er een paar kreukels in zitten, zomaar er iets afscheuren is niet echt cool als iedereen dat doet....)

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025

KatirZan

Wandelende orgaanzak

andere optie is om het van buigzaam hout te maken (multiplex) en dit wit te schilderen, als je dit goed afwerkt is het slijtvast en zie je er niets van ;)

maarja, dan moet je wel weer een beetje kunnen klussen, want zonder steun kan je het niet plaatsen.

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

jules schreef op donderdag 30 november 2006 @ 15:55:
[...]

Ervaringen verschillen. Met 1 shoot kun je een deel van de rol verpesten. En dan kan je opeens 2 meter kwijt zijn. Als je model bijvoorbeeld vieze zolen heeft. Even gaat zitten op de grond en zijn/haar hakken/zolen over het papier laat schuren (veroorzaakt zwarte/donkere strepen).
En ik word ook wel eens gevraagd om bijv. een hond te fotograferen, das ook leuk met wit papier... :X
Een stuk achtergrond doek van 7 x 2.9 meter kost 145 euro, dat is natuurlijk ook niet voor niks maar gaat natuurlijk langer mee is in vervoer een stuk prettiger mag ik aannemen.

Ik denk dat ik maar eens bij een winkel in dat soort spul langs moet gaan, van beschrijvingen op internet word ik ook niet veel wijzer. :/
KatirZan schreef op donderdag 30 november 2006 @ 16:04:
andere optie is om het van buigzaam hout te maken (multiplex) en dit wit te schilderen, als je dit goed afwerkt is het slijtvast en zie je er niets van ;)

maarja, dan moet je wel weer een beetje kunnen klussen, want zonder steun kan je het niet plaatsen.
Dat is helemaal lastig op lokatie. :P

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 16:09 ]

Pagina: 1