Toon posts:

Twee PCs die ineens last hebben van spontane reboots

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Wij hebben thuis een vrij vreemd probleem.

De laptop van mijn vriendin viel gisterenavond ineens uit (ik zat naast haar toen ze een beetje aan het browsen was, verder niets bijzonders gedaan) en ging daarna telkens spontaan rebooten. Soms meteen na het indrukken van de powerknop al en soms pas nadat hij al een tijdje in windows zat. Ook in veilige modus e.d. reboot hij spontaan.

Voordat we de laptop terug zouden brengen naar de winkel, wilde ik even haar bestanden backuppen en heb ik alles van haar harde schijf op de mijne gezet. De volgende dag (vandaag dus) krijgt mijn PC precies hetzelfde probleem en zit nu ook zichzelf telkens te rebooten!

Ik heb een boot cdtje gemaakt en wat diagnoses gedraaid. Memtest-86 geeft nu een hele grote hoeveelheid fouten bij het testen van het geheugen. Memtest is ook het enige wat kan draaien zonder dat de PC zichzelf weer reboot.

Voordat ik de boel terug breng naar de winkel (op beide PC's zit nog garantie, dus in principe geen probleem, behalve dan dat ik bang ben dat er bestanden verloren gaan) vraag ik me af hoe zoiets überhaupt kan.

Kan bv een virus het geheugen beschadigen? Of kan het misschien komen omdat er iets mis is met de elektriciteit in huis (spanningsproblemen), of is dit gewoon stom toeval?

Verwijderd

Als het rebooten eerst nooit gebeurde en toen ineens bij jou vriendin wel, en later toen jij bestanden van jou vriendins laptop bij jou op pc had gezet die ook ging rebooten denk ik niet dat het aan de elektriciteit in huis ligt. Anders had je zoiets als veel vaker meegemaakt lijkt me

Ik denk dat het toch iets is wat er op die schijf staat

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:19
Als je rechtsklikt op deze computer en dan naar eigenschappen en daar een beetje in de tabbladen rondneust vind je een optie "Herstarten bij fout" of iets dergelijks, kijk even of dit aangevinkt staat en dan uit zetten als dat het geval is.

[ Voor 4% gewijzigd door Shinji op 22-11-2006 16:12 ]

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 14:51
Al gecheckt naar virussen?

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties,

Na het weghalen van 'herstarten na een fout' krijg ik regelmatig bluescreen of death (met daarin foutmeldingen over IRLQ_NOT_EQUAL_OR_LESS en atapi.sys) en moet ik zelf handmatig rebooten, maar meestal rebooten ze al voordat windows kan worden gestart.

Ik heb al gecheckt op virussen met behulp van DOS-virusscanners en er is niets gevonden. Windows virusscanners werkt niet, omdat ie al reboot voordat ze goed en wel bezig zijn. Ik heb een UBCD (ultimate boot cd) gemaakt en alle hardware-check tools die erop stonden gedraaid. Enige wat hij tot nu toe heeft gevonden met al die tools zijn memory errors, voor de rest lijkt alles in orde qua hardware.
Op zich zou kapot geheugen wel verklaren waarom de PCs de hele tijd rebooten.

Maar waar het mij om gaat is dat ik domweg niet begrijp hoe twee PCs kort na elkaar beschadigd geheugen krijgen. Dat kan toch geen toeval zijn, maar ik heb ook nog nooit gehoord van een virus dat fysiek geheugen kan beschadigen.
Aangezien er garantie op zit kan ik ze zo naar de winkel brengen (en dat ga ik met de laptop ook binnenkort doen), maar ik zou het prettig vinden als ik de oorzaak van dit probleem zou begrijpen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2006 10:02 ]

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:17
Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2006 @ 10:01:
Dank voor de reacties,

Na het weghalen van 'herstarten na een fout' krijg ik regelmatig bluescreen of death (met daarin foutmeldingen over IRLQ_NOT_EQUAL_OR_LESS en atapi.sys) en moet ik zelf handmatig rebooten, maar meestal rebooten ze al voordat windows kan worden gestart.

Ik heb al gecheckt op virussen met behulp van DOS-virusscanners en er is niets gevonden. Windows virusscanners werkt niet, omdat ie al reboot voordat ze goed en wel bezig zijn. Ik heb een UBCD (ultimate boot cd) gemaakt en alle hardware-check tools die erop stonden gedraaid. Enige wat hij tot nu toe heeft gevonden met al die tools zijn memory errors, voor de rest lijkt alles in orde qua hardware.
Op zich zou kapot geheugen wel verklaren waarom de PCs de hele tijd rebooten.

Maar waar het mij om gaat is dat ik domweg niet begrijp hoe twee PCs kort na elkaar beschadigd geheugen krijgen. Dat kan toch geen toeval zijn, maar ik heb ook nog nooit gehoord van een virus dat fysiek geheugen kan beschadigen.
Aangezien er garantie op zit kan ik ze zo naar de winkel brengen (en dat ga ik met de laptop ook binnenkort doen), maar ik zou het prettig vinden als ik de oorzaak van dit probleem zou begrijpen :)
Het is zeer onwaarschijnlijk en de kans is erg klein, maar ja, het IS natuurlijk mogelijk dat het geheugen van 2 computers kort achter elkaar kapot gaat. Zover ik weet kunnen virussen geheugen inderdaad niet fysiek beschadigen, dus eigenlijk is er geen duidelijke aanwijsbare oorzaak. Normaal gesproken zou ik inderdaad zeggen: een spanningspiek waardoor je geheugen gaar is geworden. En ik denk dat dat nog steeds mogelijk is. De laptop zit allicht regelmatig op netstroom neem ik aan?

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-05 23:39

William/Ax3

We are Starstuff

Kan natuurlijk ook zijn dat als je je eigen kast hebt opgenmaakt dat je statisch was geladen en dat daarom je mem naar de knopen is gegaan. Gebeurd wel meer in deze tijd van het jaar.

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Klinkt als een vervelende spanningspiek. Zaten beide computers op het stroomnet (hoeven niet aan te hebben gestaan)? Heb het ook een keer gehad met als gevolg 1 PC volledig uitgeschakeld en 1 met geheugen problemen (en waarschijnlijk ook meer). Wat ik dan alleen niet snap is hoe je die files over hebt gekregen, en waarom de tweede computer nog wel draaide, misschien inderdaad gewoon vette pech?? :?

[ Voor 24% gewijzigd door Jouke74 op 23-11-2006 10:55 ]

"That was left handed..." - JJH

Verwijderd

Topicstarter
Jouke74 schreef op donderdag 23 november 2006 @ 10:50:
Klinkt als een vervelende spanningspiek. Zaten beide computers op het stroomnet (hoeven niet aan te hebben gestaan)?
Ja, de laptop zat op moment van kapot gaan op het elektriciteitsnetwerk aangesloten.
Wat ik dan alleen niet snap is hoe je die files over hebt gekregen, en waarom de tweede computer nog wel draaide, misschien inderdaad gewoon vette pech?? :?
Ik heb de hd van de laptop eruit gehaald en op desktop aangesloten (met behulp van zo'n 2.5" -> 3.5" converter). Pas een tijd daarna (de volgende dag) ging mijn eigen PC kapot. Mijn PC stond wel uit op het moment dat de laptop kapot ging en heeft dus ook prima gedraaid kort nadat ik de case open heb gehaald.

Dus als het spanningsproblemen zijn, zijn die dus twee dagen achter elkaar opgetreden in een korte periode.

Ik begin zelf ook steeds meer te neigen naar dat we gewoon extreme pech hebben dat twee pc's kapot zijn gegaan in 2 dagen tijd. We hebben al jaren PCs gehad in ons huis en verder nooit problemen gehad met het stroomnet.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2006 11:52 ]

Pagina: 1