[ADSL] telefoon werkt niet goed meer na plaatsen splitter

Pagina: 1
Acties:

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
De situatie is als volgt:

code:
1
2
3
KPN-lijn----Splitter---Telefooncentrale---2telefoons
                   \
               adslmodem

Het gaat om een gewone POTS-lijn. Eén van de telefoons (degene met het probleem) is een Panasonic Sound Charger plus.

Kortom, een bijna normale situatie (afgezien van de telefooncentrale).

Echter, wanneer de splitter is aangesloten werkt één van de twee telefoons niet goed meer: het geluid is extreem zacht.

Dit geldt alleen voor het inkomende geluid; de ander kan het gesprek wel goed horen. Het is een draadloze telefoon (geen DECT; met dus een vrij grote antenne) die ook als intercom kan worden gebruikt. De andere telefoon werkt wel, en - wat nog gekker is - de probleemtelefoon werkt ook als deze hands-free wordt gebruikt. Het geluid is dan normaal. Overigens werkt ADSL wel. Het probleem wordt niet opgelost door de telefooncentrale er tussenuit te halen. Het is duidelijk dat het wordt veroozaakt door de splitter. Een tweede splitter is al geprobeerd (geen effect).

Kortom.... is er een andere oplossing dan het vervangen van de telefoon door een ander type? Dat wil de eigenaar liever niet (begrijpelijk).

[ Voor 9% gewijzigd door pinockio op 22-11-2006 20:20 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Misschien kort door de bocht maar je geeft zelf het antwoord al.
Nee.
Een splitter scheidt de frequenties van je PSTN en ADSL, dit heeft enige demping als resultaat doordat je filtert. Als de Panasonic dit niet goed oppakt ligt het (zoals je zelf overduidelijk ook getest hebt) aan de Panasonic zelf...

• pinockio
Een beetje demping is wat anders dan dat het geluid meteen 10x zo zacht is (zelfs de beltoon is niet te horen).

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
welk modem heb je ?
Ik had hier namelijk hetzelfde probleem na vervanging van het modem, en dat kwam omdat ik helemaal geen splitter nodig had, want die zat al in het modem (dus ik had een dubbele splitter en dus heel veel demping).
Tsja ik ben niet zo van de handleidingen lezen ;)

Verwijderd

Is wel erg extreem idd als je al de kiestoon niet hoort (als je dat met beltoon bedoelde :) ).
Zonder splitter heb je die demping niet, ik neem aan dat je twee verschillende merken splitters hebt geprobeerd (en niet 2x een Alcatel bijvoorbeeld?). Vind het ook wazig dat het zo extreem gedenlpt wordt....

• pinockio
Twee keer normale KPN (Alcatel) splitters geprobeerd (i.v.m. een mogelijk defect). Andere splitters heb/ken ik niet.

Zowel kiestoon als beltoon zijn niet meer te horen. Héél in de verte kan de andere partij (als die schreeuwt) gehoord worden. Wel of niet aansluiten van het modem maakt geen verschil. Het is overigens een gewone Speedtouch 516 (http://www.speedtouch.nl/products_adsl.html).

[ Voor 12% gewijzigd door pinockio op 23-11-2006 12:04 ]

• pinockio
Opgelost: toevallig had ik nog een Finse splitter liggen. Deze heb ik getweakt (d.w.z. Nederlandse aansluitingen erop aangebracht). Hij blijkt te werken (ADSL werkt goed, en ook het geluid is beter).

Pagina: 1