[EXCEL] Tekst geeft soms verkeerde notatie

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:20
Ik heb een excelsheet gemaakt, wat naar een aantal vestigingen wordt gestuurd door het gehele land heen.

Eén van de cellen heeft de volgende formule:
code:
1
=TEKST(Controleblad!$K$5;"ddmmjj")

Waarbij Controleblad!K5 een cel is met als Celopmaak Datum. De vestiging vult hier dus een datum in. Aangezien ik niet de datumwaarde nodig heb, maar het echt in de opmaak ddmmjj (voor automatische invoer in SAP), is deze tussenstap toegevoegd.

Nu werkt deze formule bij de meeste vestigingen goed, maar bij een aantal krijg ik (voor vandaag) "2211jj" in plaats van "221106".

De celeigenschappen (tabblad Getal) van deze cel staat gewoon op standaard. Als ik de vestiging vraag om mij het bestand te sturen, dan zie ik inderdaad "2211jj" staan, maar als ik de cel aanpas/opnieuw laat uitrekenen (F2 en dan weer enter), dan komt bij mij wel gewoon "221106" te staan.

Ik denk dus dat het aan een instelling ligt bij deze vestiging of een ander verschil in software. Wat wel apart is, want op zich zijn alle computers hetzelfde, ze behoren allemaal Windows XP te hebben met Office 2003 of 2000. Ook ligt het niet aan of de computer een andere taal heeft. Verder heb ik ook nog geprobeerd of gewoon een simpel werkblad met in een cel de datum en dan in de cel daarnaast de bovenstaande formule, maar dan doet hij het bij de vestiging wel goed.

Heeft iemand nog ideeen waar ik naar zou kunnen kijken? Of waar het aan zou kunnen liggen? De laatste mogelijkheid zou zijn voor mij om zelf naar zo'n vestiging te gaan, maar dat is ook wel weer een beetje overdreven.

Verwijderd

zij gebruiken een anderstalige excel? aangezien de celopmaakstring niet meevertaald kan worden, naar bevoorveeld ddmmyy voor de engelstalige versie, wordt dat gedeelte van de opmaakstring letterlijk overgenomen in de inhoud.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:03
^^klopt
Fout trucje:
code:
1
=ALS(ISFOUT(2*WAARDE(TEKST(Controleblad!$K$5;"ddmmjj"));TEKST(Controleblad!$K$5;"ddmmyy");TEKST(Controleblad!$K$5;"ddmmjj"))

vv beter trucje

[ Voor 7% gewijzigd door onkl op 22-11-2006 17:15 ]

Verwijderd

ofwel taalonafhankelijk
code:
1
=TEKST(DAG(Controleblad!$K$5);"00")&TEKST(MAAND(Controleblad!$K$5);"00")&RECHTS(TEKST(JAAR(Controleblad!$K$5);"0000");2)

vv beter trucje

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2006 21:10 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Is het niet net zo handig om een aangepaste celopmaak te gebruiken 'ddmmjj'?
Afaik gaat dat wel goed tussen verschillende taalversies.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:20
niesje schreef op woensdag 22 november 2006 @ 18:32:
Is het niet net zo handig om een aangepaste celopmaak te gebruiken 'ddmmjj'?
Afaik gaat dat wel goed tussen verschillende taalversies.
Helaas is dat niet mogelijk, omdat er dan eigenlijk een getal in de cel staat ipv een datum in de vorm van ddmmjj. En SAP begrijpt niet dat 39044 vandaag is in Excel. En, verder op in het bestand, wordt weer gelinkt naar die cel en dan moet ik 231106 hebben en niet 39044.

Ik zal de bovenstaande oplossing ook eens gaan proberen, dom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb want het is eigenlijk zo'n simpele oplossing! :)
Pagina: 1